Cruise control blijft ingeschakeld tijdens koppeling instappen.

henriz

Forumguru
Vind alleen wel dat hij errug langzaam optrekt met de CC aan, ongeacht welke drive mode.
Is niet mijn ervaring, zoals ik al hier schreef.
Ik maak er dankbaar gebruik van door bij het wegrijden van een verkeerslicht de CC resume aan te tikken. De auto gaat er dan als een speer vandoor! Makkelijk. Alleen maar schakelen.
Volgens mij geeft de CC vol gas.
 

RoelF

Forumguru
In vergelijking met de cc in de Megane die ik hiervoor reed, is deze veel subtieler. De Megane ging gelijk 'aan de slag'. Dat moest ook wel met die 1.6 op gas. Deze is veel subtieler. Dit bevalt mij beter.

Ook moest ik wennen aan het niet uitschakelen bij ontkoppelen, maar ik vind het nu wel prettig. Werkt prima!
 
Ik was het gewoon met mijn vorige lease (BMW 1) en vond het heerlijk rijden! Vooral op snelwegen ;)
Nu rij ik tijdelijk met een andere wagen waarbij de CC uitvalt met rem of koppeling, als ik dan niet oplet vergeet ik gas bij te geven :tongue: maarja morgen vroeg heb ik mijn O3, dus kan ik weer verder ^^
 

MartijnW

Actief lid
@hemi24 Je hebt gelijk, al hebben natuurlijk niet alle auto's start/stop systeem, maar inderdaad voor het starten tegenwoordig ook. (doe ik overigens al zolang ik een rijbewijs heb)

Zo heb je het ook geleerd als het goed is. Ik trap standaard in iedere auto de koppeling in bij starten al vanaf mijn rijbewijs. Is ook erg handig als je een collega hebt die standaard de bedrijfsbus in de versnelling laat staan.
 

Jvhensbergen

Nieuw lid
Ben benieuwd hoe het werkt, gebruik nu de koppeling juist om hem van de cc te halen, als mijn rechterarm in de relaxstand hangt, dit in tegenstelling tot veel mensen die standaard hun rempedaal gebruiken en hierdoor onnodige opstroping veroorzaken, maar dat terzijde ;)
 
Ben benieuwd hoe het werkt, gebruik nu de koppeling juist om hem van de cc te halen, als mijn rechterarm in de relaxstand hangt, dit in tegenstelling tot veel mensen die standaard hun rempedaal gebruiken en hierdoor onnodige opstroping veroorzaken, maar dat terzijde ;)

ik denk dat het nog beter is om ff zelf dan manueel de CC af te zetten of in standby modus te zette dan onnodig de koppeling te gebruiken... het is niet veel moeite, relaxstand of niet ;)
 

henriz

Forumguru
Ik trap standaard in iedere auto de koppeling in bij starten al vanaf mijn rijbewijs. Is ook erg handig als je een collega hebt die standaard de bedrijfsbus in de versnelling laat staan.
Dat heb ik mezelf ook aangeleerd nadat ik op mijn 18e, geheel groen, de auto van mijn vader bij het starten tegen de auto van de buurman heb aangezet. :fool:
Ik zette bij het parkeren de auto namelijk altijd in zijn vrij, mijn vader in een versnelling.
 
Dat heb ik mezelf ook aangeleerd nadat ik op mijn 18e, geheel groen, de auto van mijn vader bij het starten tegen de auto van de buurman heb aangezet. :fool:
Ik zette bij het parkeren de auto namelijk altijd in zijn vrij, mijn vader in een versnelling.
Vanaf dag 1 aangeleerd.. mocht ge op een helling staan en u handrem staat mss niet aan of niet hard genoeg kan ie nog altijd achteruit bollen tenzij ge hem in een versnelling zet. Ook tijdens de winter, handrem aflate en in versnelling zetten :thumbsup:
 

RoelF

Forumguru
Zo heb je het ook geleerd als het goed is. Ik trap standaard in iedere auto de koppeling in bij starten al vanaf mijn rijbewijs. Is ook erg handig als je een collega hebt die standaard de bedrijfsbus in de versnelling laat staan.
Sterker nog: Afgelopen week zat ik in de O3 met een SD kaartje muziek te rommelen. Zat aan de bijrijderskant. Met de regen, dacht ik, ik start 'm toch even. Dus handrem aan en de versnelling van 1 naar z'n vrij.
De auto wilde mooi niet starten, er verscheen netjes een melding 'druk de koppeling in en start opnieuw'.
 

Canon-Eye

Forumguru
ik denk dat het nog beter is om ff zelf dan manueel de CC af te zetten of in standby modus te zette dan onnodig de koppeling te gebruiken...
Dat is sinds ik Skoda's rij (met fabrieks-CC) ook mijn dagelijkse praktijk. Vóór die tijd echter heb ik een achteraf ingebouwde VDO Tempostat gebruikt, telkens overgezet in diverse opvolgende auto's. En dan is het een beetje afhankelijk van de plek waar de bedieningshandle terechtkomt: kun je er bij met een vingertop zonder je hand van het stuur te halen, of niet.

Hij zit nu al weer bijna 10 jaar in de Twingo van mijn vrouw, en dan is het veel makkelijker om even een heel subtiel tikje op het koppelingspedaal te geven. De daaraan bevestigde microswitch staat zó messcherp afgesteld dat er geen enkele sprake is van ook maar een begin van ontkoppelen: de eerste millimeter indrukken laat 'm al afslaan.
 

O3-Rider

Senior Member
Vandaag eens geprobeerd, in geheugen stond no 82. Bij stoplicht, 1, 2 en de CC heractiveren.
Auto geeft zelf gas bij, en ondertussen enkel schakelen met koppeling en dus niet met gas.
Jup het werkt, maar 1 het is abbsoluut niet vlot, doe het zelf sneller en 2 op het moment dat er weer gas wordt gegeven, schokt het toch redelijk. Kortom, zo zal ik het nooit gebruiken. Van de 4-5, 5-6 is hiermee overigens prima te doen.
 

Canon-Eye

Forumguru
het is absoluut niet vlot, doe het zelf sneller
Dat geldt voor mijn "klassiek" uitgevoerde CC ook: bij drukken op Resume doet hij het tamelijk rustig aan.
Gericht op zuinigheid denk ik - maar als het me te langzaam gaat kan ik altijd even gas bijgeven om sneller in de buurt van de ingestelde snelheid te komen.
Beter zó dan andersom trouwens... :)
 

O3-Rider

Senior Member
Das waar. De CC is wel heerlijk rustig in de zin van verhogen of verlagen. De Megane gaat per 2 km hader of zachter en dat voel je ook echt.
 

Antera

Donateur
@Cordoba: Naast StartStop, gaf men hier laatst volgens mij ook al aan dat de nieuwe Skoda's begrensd zijn (op 2500 toeren ofzo) bij ontkoppelde motor?
ESP zal denk ik ook willen weten of er aandrijving is op de wielen. En waarom zou je niet een schakelaar van 2 euro installeren?

klopt

trap je gas maar in en zie wat er gebeurd. Er zit wel degelijk een koppelingscontact waarbij de auto weet dat je deze intrapt. De auto merkt wanneer je de koppeling intrapt. De reden dat hij de CC erop laat staan is me dan een beetje onduidelijk maar deze reageerd bij de o3 alleen op het rempendaal als ik het goed begrijp? Of ook als je een bepaalde tijd de koppeling in hebt getrapt?
 

Rallye

Forumguru
Ik heb ook al eens ergens geschreven dat ik dit niet erg handig vindt. Ik gebruik de koppeling regelmatig om zonder te remmen en zonder mijn hand van het stuur te hoeven nemen (anders is in mijn Octi II de off-knop niet te bedienen - die zit bovenop de hendel van de richtingaanwijzer) de cc even te stoppen. Resumen kan dan wel weer zonder je hand van het stuur te halen. Het onnodig gebruik van remlichten zorgt voor verwarring bij achteropkomend verkeer - vandaar.

Zoals ik toen al schreef was deze onverwachte eigenzinnigheid meteen al bijna de oorzaak voor en aanrijding. Als anderen het wel handig vinden - prima. Ik zou dan graag mijn wijze kunnen kiezen.

Overigens hoor ik graag waar het verhaal van @Darkside over die dodemansknop vandaan komt. Linkje?
 
Bovenaan Onderaan