Columbus VS Kessy VS Licht pakket

serum

Senior Member
Voor bepaalde opties (zoals verkeersbordenherkenning) heb je de columbus nodig. (voor mij een zeer fijne optie) werkt ook bij wegwerkzaamheden en andere accuut geldende snelheden/regels
 

Noord26

Forumguru
TS is er al uit zag ik, optie 1 en 3. Jammer dat er tegenwoordig zoveel topics zijn welke direct gelinkt zijn aan bijtelling.
 

Canon-Eye

Forumguru
@dirkkroneman Waarbij wordt uitgegaan (wettelijk) van minder dan 200 meter zicht,voor het voeren van mistlicht. [...]:D
Overigens is dat dan (ook weer wettelijk) uitsluitend in combinatie met stadslichten/parkeerlichten.
Die regel is al weer heel wat jaren geleden vervallen - vermoedelijk wegens bewezen onzinnigheid.
In bv. Duitsland was het destijds al verplicht om bij mistlicht ook dimlicht te voeren... :pieker:
 

ByeByePeugeot

Actief lid
Ook ik heb alle 3 de opties maar als ik moest kiezen dan zou ook ik optie 2 laten vallen.

Als het om het gadgetgehalte zou gaan dan is de Columbus de must have en in het kader van veiligheid sowieso xenon, geen twijfel over mogelijk.

Kessy en parkassist zijn leuke thingies maar inparkeren is binnen 5 sec handmatig voor elkaar terwijl het met PA toch net ietsje langer duurt. En kessy? Tja, het is handig maar het weegt niet op tegen het genot van de Columbus.

Just my 3 cents...
 

henriz

Forumguru
Jammer dat er tegenwoordig zoveel topics zijn welke direct gelinkt zijn aan bijtelling.


???

Dit topic gaat over keuzes maken. TS (zegt helemaal niet niet of hij/zij koopt of leased) kan zich niet alle opties veroorloven die hij/zij wil (fact of life), en vraagt ons om inhoudelijk advies.

Hoe gaat dit topic over bijtelling??
 
Laatst bewerkt:

Desperado

Forumguru
Gezien de historie van auto's van ts lijkt lease mij het meest logische.
1 en 1 optellen denk ik ook gelijk aan het bijtellingsverhaal.
 

Dnet

Senior Member
Sorry guys, ik wist niet dat leasen een beladen onderwerp is. Als het helpt, dit soort opties moet ik gewoon uit eigen zak betalen, maar ook ik heb een max wat ik wil uitgeven.
 

Desperado

Forumguru
Leasen is niet beladen onderwerp, het is de bijtelling waar men zich vaak zo druk om maakt.
Privé rijders snappen niet waarom je als leaserijder zo moeilijk kunt doen om een paar tientjes meer of minder per maand terwijl je een nieuwe auto rijd zonder ook maar een cent aan andere onkosten.
Vat dit vooral niet persoonlijk op, is gewoon een algemeen iets wat steeds terug blijft komen :D
 

Dnet

Senior Member
Aah zo, op zich wel te begrijpen inderdaad. Hoewel die tientjes natuurlijk uiteindelijk ook tellen... (bv. columbus upgrade zou ~ 20e p.m. zijn, dus 960e na 4 jaar vs. 1100e bij aankoop; verschil dat na 4 jaar bij aankoop het eigendom is, en dus bij evt. een verkoop deels terug verdient...). Dat gezegd hebbende zou ik anders zelf nooit voor een nieuwe hebben gekeken, maar een (nieuwere) 2de hands. Toevallig vorig jaar bijna op het punt gestaan om een O2 uit 2010 te kopen... Aangezien mijn Hyundai inmiddels ook een jaartje ouder aan het worden is, achteraf viel een reparatie mee, en kon ik er gewoon mee verder rijden :yeehaa:.
 

Canon-Eye

Forumguru
Voor zowel privé- als leaserijder geldt toch altijd dat een budget - hoe ruim of krap ook - gewoon een budget is, waarbinnen keuzes gemaakt moeten worden. Of boven-budgettaire extrakosten nou bij aankoop of op termijn uit je (eigen) zak moeten komen, dan wel gewoon uitgesloten zijn, doet in deze discussie m.i. niet terzake. Geld is geld, wat ook de herkomst moge zijn...

TS gaf aan wat zijn mogelijke opties zijn om binnen zijn budget te blijven en vroeg om adviezen/overwegingen. Daar komen heel verschillende antwoorden op vanuit allerlei invalshoeken en visies over wat men wel of niet nuttig vindt en waarom - maar het aspect leasen, bijtelling e.d. hoort hier voor mijn gevoel eigenlijk niet bij.
 

VWim

Forumguru
@MartijnW : Alle in dit topic genoemde opties vallen binnen de bijtelling en buiten dat, veel mensen die zakelijk rijden hebben een budget wat ook zijn grenzen kent. Kom je daar boven mag je zelf de portefeuille trekken.

Dit verhaal ging overigens in het geheel niet over bijtelling, de gene die zich daar zo enorm aan zou storen heeft er voor gezorgd dat het hier wel over gaat. Dit met dank aan @Noord26.

Ik sluit me daarom netjes aan bij de posting van @Canon-Eye

Om on-topic te eindigen: Ik zou gaan voor de Columbus navi samen met het lichtpakket. Had je me het een halfjaar geleden gevraagd zou ik gegaan zijn voor technology- en lichtpakket. Columbus werkt echter aanmerkelijk prettiger dan het Amundsensysteem. Vooral de snelheid van berekenen en het reageren op een opdracht maakt tot een lekkerder systeem.
 

RoelF

Forumguru
Waarom wil iedereen zo graag die Columbus ten opzichte van de amundsen? Ik vinden meerprijs erg fors (1100,-). Is dat die 2 inch scherm grote + resolutie waard? Of speelt iedereen zo graag dvdtjes in de auto?
Ik vond de upgrade ook fors aan de prijs. Het enige dat ik achteraf jammer vond is dat de Columbus wel een database opbouwt van Artiesten, Albums en Genres. De Amundsen doet alleen folders en files.
Maargoed dat is de meerprijs ook niet waard...
 
Bovenaan Onderaan