Columbus VS Kessy VS Licht pakket

Canon-Eye

Forumguru
Het lichtpakket kan ik wel waarderen - als die bochtverlichting tenminste bestaat uit meedraaiende koplampen in plaats van die rare éénoog-acties van de mistlampen, want dat vind ik echt een houtje-touwtje oplossing en bovendien géén gezicht. Ik zou dit laatste dan ook via VAGCOM laten uitschakelen...

Een vast ingebouwde navigatie zou ik om diverse (elders al vaker toegelichte) redenen nevernóóit willen hebben, KESSY blijkt deels handig maar anderzijds ook weer ONpraktische trekjes te hebben (zijn al topics over) dus zou voor mij afvallen, en inparkeren kan ik zelf een stuk vlugger en beter.

Met het aldus vrijvallende budget zou ik andere leuke dingen gaan doen - en dat kan natuurlijk van alles zijn...
Maar om het tot de auto te beperken: een DSG zou mijn verlanglijstje aanvoeren.:jaja:
 
Laatst bewerkt:

serum

Senior Member
Ik zou dit laatse dan ook via VAGCOM laten uitschakelen
en dit terwijl je het eenvoudig uit kan zetten via de columbus of amundsen. :)

De meedraaiende koplampen voor Xenon zijn een feit (tenzij je het eco-profiel hebt geselecteerd bij de drive-setup)

Koplampen gaan verder van je af staan boven de 110km/u en verder uit elkaar als je rustig rijdt in bijvoorbeeld de bebouwde kom.

De interieurverlichting op de greenline; in de brochure reppen ze alleen over voetverlichting achter. (terwijl voor niet standaard is) en krijg je op de greenline bij het lichtpakket ook meteen de LED sfeerverlichting in je hemel?

Denk dat jezelf het beste kan inschatten wat voor jou waardevolle opties zijn. Ben je nachtblind, kies je voor Xenon. Ben je geboren met havik/katteogen en ga je niet met de auto naar het dorp, omdat je niet kan inparkeren? dan is het inparkeren van belang. Rijd je alleen naar het dorp op en neer en ga je nooit op vakantie, kan je misschien zonder de columbus. Wil je 30 euro in de maand aan bijtelling besparen, laat je alle opties gewoon vallen. Zonder rijdt hij ook wel.

Ik denk dat ik kessy had laten vallen. (hoewel ik dan snel zou vervreemden van de winkels in ons dorp..) :D
 

Noord26

Forumguru
Het lichtpakket kan ik wel waarderen - als die bochtverlichting tenminste bestaat uit meedraaiende koplampen in plaats van die rare éénoog-acties van de mistlampen, want dat vind ik echt een houtje-touwtje oplossing en bovendien géén gezicht. Ik zou dit laatste dan ook via VAGCOM laten uitschakelen...

Meedraaiende koplampen en, wat jij hier suggereert, mee schijnende mistlampen is standaard 1 geheel. Het zijn niet de mistlampen, maar de dagrij-verlichting-lampen die mee aan gaan. En wat is er mis mee? Omdat het anders is als wat je gewend bent? Het werkt verbluffend goed namelijk is mijn ervaring. Waarom zou je het uit willen schakelen? Geeft ook meer duidelijkheid als je een rotonde of inhaalactie maakt, omdat dan de lamp aan die kant mee aan gaat. Niet zo maar iets afschieten als je er zelf totaal geen ervaring mee hebt, maar alleen bij anderen ziet hoor! Het zeker geen houtje-touwtje oplossing, het werkt gewoon perfect. Goede aanvulling op de meedraaiende Xenon's. Ook met achteruit rijden.
 

Canon-Eye

Forumguru
En wat is er mis mee? Omdat het anders is als wat je gewend bent?
Vind het doodgewoon foeilelijk en irritant. Kwestie van smaak, dus ik ga er niet over twisten - ik weet alleen héél erg zeker dat ik nooit of te nimmer zo wil rondrijden.

Bochtverlichting is uitermate nuttig op de onverlichte landweggetjes rondom mijn woondorp. Maar dan trek ik wel even aan de lichtschakelaar zodat beide mistlampen branden - dan zie ik tenminste ook de roedels reeën tijdig aankomen die nog wel eens van bos naar weiland of andersom willen oversteken...
 

Noord26

Forumguru
En dat mag dus juist niet, mistverlichting voeren als je meer als 50m zicht hebt. Want het zijn NIET de mistlampen die mee aan gaan. En de handeling even aan de hendel trekken is lang niet zo veilig als de lamp automatisch aan gaat in de richting waar het zicht nodig is. Denk dat je de essentie toch aardig mis loopt hier. Je kent het niet, dus vreet het niet - boeren-instelling - lees ik hier tussen de regeltjes door. Heb je ook nog zo'n TV met 1 meter diepe echte beeldbuis? Met respect overigens. ;)

In de praktijk is het niet irritant en dat jij het foeilelijk vind hangt 100% samen met ergens niet aan gewend zijn als wat je in het verleden tegen bent gekomen. Lelijk en ervaring zijn toch totaal andere takken van sport?
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
En dat mag dus juist niet, mistverlichting voeren als je meer als 50m zicht hebt.
Weet ik ook wel, ja... :lezen:
Maar die laatste 3 km langs bos en weiden tot bij het dorp heb ik gewoon alles aan wat er aan kan (zolang er geen tegenligger met of zonder voertuig wordt verblind) - liever dat dan een ree op mijn motorkap. Nog nooit problemen mee gehad...

De lichtschakelaar behoort tot de normale bedieningsorganen van de auto. Ik heb geleerd - weliswaar zo'n kleine 50 jaar gleden - om de auto op veilige wijze te bedienen. Er zijn sindsdien allerlei gadgets bedacht om de automobilist zelfs de méést simpele handelingen uit handen te nemen. Sommige daarvan zijn handig, op andere punten wens ik gewoon zelf in control te blijven.
Het veiligheidsargument is vooral marketing. Als dat bij dit soort basis-bedieningskwesties werkelijk zó zwaar zou wegen, dan zouden bv. handmatig bediende versnellingsbakken al lang verboden zijn...

De rest van je argumentatie is wat mij betreft voornamelijk speculatief gel*l. Met respect overigens... :jaja:

Lelijk en ervaring zijn toch totaal andere takken van sport?
Ik beantwoordde alleen een vraag, toch?
 

tha a

Senior Member
duidelijk voor de xenon en columbus gaan, Kessy is leuk bij skoda maar (mijn mening) totaal overbodig. of je nou op het knopje drukt van de ab of je "streelt" het handvat--> maakt niks uit. Als kessy hetzelfde zou werken als bij Renault (weglopen en hup op slot) dan zou de keuze moeilijker zijn...
 

blokart

Senior Member
Ik heb voor m'n O³ de leuke Columbus niet genomen maar voor de Amundsen+ gekozen, daar ik maar zelden
m'n navigatie gebruik, maar Kessy en Xenon wil ik niet missen want rij niet graag meer met mevrouw haar wagen vanwege het gemis van wat dure luxe accessoires, maar misschien breng ik je nu op een nog moeilijker spoor, als er 1 ding is wat ik nooit meer wil missen is het wel de automaat die ik nu heb op de prive 508 of de DSG op m'n nieuwe lease volgende maand, dat is pas makkelijk.
 

BSdV

Actief lid
Voor mij geen twijfel, optie 1 en 3. Kessey kan me gestolen worden, maar wat ik dan wel weer fijn vind van de parkeerhulp zijn de extra sensoren. Die zijn best prettig bij zelf parkeren.
Xenon is voor mij een absolute must, en ik ben ook erg blij met de columbus en deze wegen voor mij toch zwaarder dan optie 2.
 

Canon-Eye

Forumguru
maar wat ik dan wel weer fijn vind van de parkeerhulp zijn de extra sensoren. Die zijn best prettig bij zelf parkeren.
Maar voor alleen park distance control hoef je toch niet die "automatisch-inparkeer-toestand" te nemen?
Dat is (achter dan toch) al bijna standaard op de meeste modellen...
 

dirkkroneman

Forumguru
En dat mag dus juist niet, mistverlichting voeren als je meer als 50m zicht hebt.
Dat is niet waar, althans gedeeltelijk! Achtermistlicht mag inderdaad pas ingeschakeld worden bij zicht minder dan 50 meter. De voormistlichten daarentegen mogen al ingeschakeld worden bij slecht/verminderd zicht bij (zware) regen- of sneeuwval of bij mist ;)
 

BSdV

Actief lid
Maar voor alleen park distance control hoef je toch niet die "automatisch-inparkeer-toestand" te nemen?

Bij de optie "automatisch inparkeren" worden er nog 4 extra sensoren gebruikt waardoor je een 360 graden "beeld" hebt rondom de auto. Niet persé noodzakelijk maar ik vind het wel erg prettig.
Dit is ook de enige reden geweest voor ons om deze optie aan te vinken. Hoe het volautomatisch inparkeren werkt weet ik niet, niet geprobeerd en dat zal voorlopig wel zo blijven denk ik..
 

Artbij

Senior Member
Waarom wil iedereen zo graag die Columbus ten opzichte van de amundsen? Ik vinden meerprijs erg fors (1100,-). Is dat die 2 inch scherm grote + resolutie waard? Of speelt iedereen zo graag dvdtjes in de auto?
 
Bovenaan Onderaan