Columbus: hoe maps updaten?

hemi24

Donateur
Vandaag de kaarten van de volkswagen update gedownload, gekozen voor golf vanaf 2015, discovery pro. Kaarten op sd kaart gezet en geïnstalleerd in de Columbus.
Lijkt me héél voor de hand liggend om voor een Octavia van 2014, te kiezen voor kaarten voor een Golf vanaf 2015… :sterretjes:

Als die download ook de gegevens voor een MIB1 bevat hoeft het geen probleem te zijn, maar toch…

Al opnieuw opgestart door de aan/uit knop zolang ingedrukt te houden totdat het opstartscherm met Skoda-logo weer opnieuw verschijnt?

ik zou ook graag mijn Columbus navigatie van mijn Octavia uit 2014 willen updaten.
volgens mij heb jij een MIB1. Met fysieke toetsen, groot scherm. De MIB2 had volgens mij touch knoppen en was er in de O3 vanaf de facelift, dacht ik. De kaarten zijn onderling niet uitwisselbaar.
zolang je de juiste generatie selecteert bij VW moet het lukken. Iets van 30GB groot.

VW website:

Wat jij doet: Golf vanaf 2015 MIB2 (15GB)
Wat ik schreef: MIB1 = 30GB

Is niks moeilijks aan, maar er zijn je al velen voorgegaan die halverwege toch hun eigen kop volgden, waarbij het dus niet werkte…
Graag toevoegen: + lezen van forum berichten.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Dat lijkt zo te zijn ja. Kan het me goed heugen; dat kaart materiaal was en is altijd 30GB groot voor de O3 en het duurde een flinke tijd voordat het eindelijk eens klaar was en het past echt net net net aan op een 32GB usb stick mits je hem juist formatteert. Als de clustergrootte standaard is dan past het niet.

jos1964

Nieuw lid
Zojuist nogmaals infotainment uitgeschakeld en opnieuw gestart.
Ik kan wel verder uitkomen tot 300 km, maar niet minder inzomen dan 40 km. Er is dan toch iets foutgegaan met de update met volkswagensoftware. Bestand was ook maar 17 GB, aleen Europa west.
Zijn er nog opties om dit te herstellen of moet ik terug naar de installatie van de oude skoda Columbus kaarten 2024?
Onderstaande heb ik gedownload, zie screenshot.

Bijlagen

• Screenshot_20260124_180905_Chrome.jpg
    Screenshot_20260124_180905_Chrome.jpg
    436,3 KB · Weergaven: 10
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Daar staat ook keurig onder het plaatje van de navi: MIB2. De Golf van vóór 2015 staat MIB1 bij. Ergo...verkeerde update

En: die is ook nog de 2024 versie. Dat is gewoon wat het is dus.

Tees

Donateur
Volgens mij is een upgrade van MIB1 naar MIB2 (of wellicht zelfs hoger) ook prima te doen. Altijd OEM(+) boven aftermarket ;)

jos1964

Nieuw lid
Je kunt eventueel overwegen het systeem te vervangen voor een Android systeem.
Daar zijn legio modellen van te koop. Kun je meteen gebruik maken van Android Auto, Apple CarPlay en DAB+ radio ontvangst.
Ja daar zat ik ook aan te denken, maar vind het best wel prijzig, dan is google Maps op de telefoon een beter alternatief.
Ik zie ook wel eens van die USB-bleutooth-dongels voorbij komen in advertenties, zijn die geschikt voor MIB1 ?

Tees

Donateur
Als jouw systeem Android Auto of CarPlay per USB-kabel ondersteunt, dan werken die wireless AA/CP dongles die je op de USB poort aansluit meestal ook.

hemi24

Donateur
AndroidAuto is geïntroduceerd in 2015, dus kans klein dat het gaat werken op een systeem wat nog van daarvoor is…

• Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Mogelijk werk MirrorLink dan wel? Dat is al een paar jaartjes ouder. Maar wel een beetje verouderd en wordt volgens mij al een paar jaar niet meer actief ondersteund/ontwikkeld op smartphones.

Bovenaan Onderaan