Columbus Columbus gestolen.....

van_der_P

Senior Member
Ik ga nu eerst voor een alarm. Pas als dat is geregeld ga ik overwegen om er een nieuwe in te zetten. Ik vind het wel verbazend dat JCNS en Car-tronic (waarschijnlijk, dat hoor ik zo..) wel kunnen leveren en Skoda niet...

Even voor de duidelijkheid het is JNCS en niet JCNS. Scheelt weer wat zoeken.
 

octaviar

Nieuw lid
Vier maanden geleden bij mij ook eruit gejat. Heb nu een JVC KW-NX7000 met afneembaar front(je?). Is niet (lang) zo mooi als de RNS/Columbus, maar deze jatten ze tenminste niet meer (hoop ik). Het hele scherm (dubbel DIN is het afneembare front(je:smirk:D.
Heb er een kluisje bij besteld, frontje is zo groot dat je die niet altijd meeneemt.

Van VM, Seat en Skoda eigenlijk te stom voor woorden dat ze dit ding in deze vorm (zonder afneembaar frontje) nog leveren. Zorg eerst maar eens dat het ding niet zo gemakkelijk gejat kan worden. Gelukkig hebben we dit nog niet eerder mee gemaakt :smiley29: met de gewone radio's van 'vroeger'..... Afneembaar front is echt de enige manier om dit een beetje tegen te houden. Alarm hebben ze toch sch##t aan.
 
Diefstal Columbus navigatiesysteem

Afgelopen nacht heeft het "dievengilde" een zijruit van mijn Octavia II Attractive Business (mei 2008) ingeslagen en vervolgens mijn Columbus radio/navigatiesysteem eruit gehaald. :407:

Nu heeft mijn auto het meest uitgebreide (af-fabriek) alarm incl. hellingshoekdetectie etc..., maar ik heb géén alarm af horen gaan. Als het alarm inderdaad niet af is gegaan, verklaard dit waarom men kennelijk alle tijd heeft gehad om het Columbus radio/navigatiesysteem te demonteren.
Of men moet het alarm op de een of andere manier hebben weten uit te schakelen. Daarnaast had ik ook SCM-stickers op de ramen zitten en dat heeft ze er ook niet van weerhouden om mijn Columbus te stelen.

Zo zie je maar, ook een alarm weerhoudt het "dievengilde" niet om een auto open te breken.
 
D

Deleted member 1861

Allemachtig, dat is nou al de tweede in een week die zijn Columbus kwijt is!
Als je alarm het dan ook nog eens niet doet, moet je je extra beroerd voelen.
Je moet hem bijna in een zeecontainer parkeren om met een gerust hart erbij weg te lopen.
Ik moet niet teveel van deze berichten meer horen, anders ga ik eens heel goed nadenken over een onopvallend trucje om hem uit het zicht te halen.
Te gek voor woorden eigenlijk.
Alle gedupeerden sterkte met alle sores!
 
Grrrr Dat is echt klote TurboPower. Ik wil inderdaad ook het af-fabriek alarmsysteem laten inbouwen om exact dezelfde reden: De Columbus. Is er nog een manier om te weten of het systeem echt is ingeschakeld? (behalve even je hand naar binnen steken of zo?). Ik vind het wel vreemd want dat uitgebreide systeem heeft zelfs een backup sirene dus als ze de power doorknippen zou hij nog steeds af moeten gaan. Hadden ze de Columbus er netjes uitgeschroefd of hebben ze je dashboard gesloopt? Dit is nu echt al het zoveelste bericht dat ik lees en ik weet eerlijk gezegd niet of ik nog wel zo blij moet zijn met die Columbus.

Veel sterkte want je hebt er altijd weer zoveel ellende van: naar de politie, naar carglass, schadeformulier invullen, naar de dealer en hopen dat je snel weer een nieuw systeem krijgt. Overigens als hij bij jou voor de deur is gejat heb je kans dat ze over een maand of 2 weer terugkomen. Ook dat heb ik al een paar keer gelezen op dit forum.

Tsss het is echt om gek van te worden.

Bedankt voor jouw duidelijke uitleg over de werking van het systeem in het andere draadje dat ik had gestart. Ik snap het nu helemaal.
 

Rolle

Senior Member
Het spijt me dit allemaal te moeten lezen jongens. Veel sterkte met het verdere verloop. Ik moet precies blij zijn dat ik geen ingebouwd navigatiesysteem heb genomen. buiten het nadeel van de voedingskabel en tmc antenne die in de auto losliggen zijn er dus blijkbaar veel meer voordelen aan een uitneembaar toestel.

Maar dat neemt uiteraard NIET weg dat die KL**TZ*KKEN met hun tengels van andermans gerief moeten blijven.

Moest een of andere smeerlap mij zoiets lappen, 't zou zijne beste dag niet zijn.
 

LenK

Forumguru
Klinkt aardig in de richting van "professionals" die rondtrekken om overal huis te houden.
Ik vraag me af wat je aantreft als je ze betrapt. Daar wil je misschien niet bij zijn, want als het Oostblok tuig is heb je grote kans om een vuurwapen onder je neus te krijgen (ik denk een terechte generalisering).
Ondertussen de vraag wat moet je ermee als alarm installaties al niet meer helpen.
Je kunt niet constant je auto bewaakt parkeren, dus heb je thuis een garage dan kan het elders net zo hard gebeuren.
Alleen vind ik zoiets thuis voor de deur nog confronterender.
 
Klinkt aardig in de richting van "professionals" die rondtrekken om overal huis te houden.
Ik vraag me af wat je aantreft als je ze betrapt. Daar wil je misschien niet bij zijn, want als het Oostblok tuig is heb je grote kans om een vuurwapen onder je neus te krijgen (ik denk een terechte generalisering).
Ondertussen de vraag wat moet je ermee als alarm installaties al niet meer helpen.
Je kunt niet constant je auto bewaakt parkeren, dus heb je thuis een garage dan kan het elders net zo hard gebeuren.
Alleen vind ik zoiets thuis voor de deur nog confronterender.

Wat ik mij wel eens afvraag is wat er met zo'n systeem gebeurt? Ze kunnen het niet meer als nieuw aanbieden in de doos want die hebben ze niet. Ook knippen ze vaak draadjes door dus dat is lastig aansluiten. Ze zullen ook heus wel weten dat mensen van wie het systeem is gestolen, direct op marktplaats gaan kijken. Zou alles naar het Oostblok gaan of zo?
 

tlpeter

Actief lid
Als men de tijd neemt om hem rustig uit te bouwen dan halen ze netjes de stekkers los
Dit zijn mensen die weten wat ze doen
Er is schaarste en veel diefstal, duidelijk op bestelling
 

bat

Lid
Wat ik mij wel eens afvraag is wat er met zo'n systeem gebeurt? Ze kunnen het niet meer als nieuw aanbieden in de doos want die hebben ze niet. Ook knippen ze vaak draadjes door dus dat is lastig aansluiten. Ze zullen ook heus wel weten dat mensen van wie het systeem is gestolen, direct op marktplaats gaan kijken. Zou alles naar het Oostblok gaan of zo?
Je zult verbaasd zijn hoeveel mensen zonder problemen toch zo'n systeem kopen. Ook in Nederland. En niet alleen in achterbuurten. Een kennis van me (slimme jongen, goede baan) vertelde dat hij heel goedkoop aan een autoradio was gekomen. Toen ik hem vroeg of hij enig idee hoe het zo goedkoop kon zijn, gaf hij aan dat helemaal niet interessant te vinden. Of hij het dan niet vervelend vond dat hij mogelijk iets had gekocht dat van een ander gestolen was. 'Ach, dan heeft de verzekering toch al betaald.' Of hij wel wist dat hij strafbaar was. 'Haha, nou dan moeten ze me toch eerst pakken'.

Laatst een programma gezien, waarbij iemand met een verborgen camera een kroeg binnen ging en mensen gestolen waar aanbood (CD's, autoradio's, dat soort spul). Hij zei het er zelfs gewoon heel duidelijk bij. Vrijwel iedereen was bereid om de aangeboden waar te kopen.

En dat is het hele probleem dus.
 

LenK

Forumguru
'Ach, dan heeft de verzekering toch al betaald.'
Was dat maar waar. Al de tijd die het je kost, wie betaalt dat? En de stress en ergernis, wat krijg je daar voor?
En ook veel verzekeringspolissen hebben een max voor audioapparatuur e.d.
Mag je de rest lekker bij dokken.

Gewoon aangeven die lui die gewetenloos helen. Maar het zal zonder twijfel zinloos zijn om de snelheidsbonnenschrijvers daarmee te belasten :mad:
 

bat

Lid
Tsja, helemaal mee eens. Hoeveel vandalen ook denken 'Ach de verzekering betaalt toch wel'. Bij mijn vorige werkgever was een groot deel van de schade door vandalen niet eens meer te verzekeren: de premie was hoger dan de schade die we in een gemiddeld jaar hadden. En daar ging het om overheidsgeld, dus al helemaal een kwestie van 'uiteindelijk betaal je er zelf ook weer aan mee.'

Maar goed, kern is: koop gewoon geen gestolen waar.
 

MarcoO2

Forumguru
Wat ik mij wel eens afvraag is wat er met zo'n systeem gebeurt? Ze kunnen het niet meer als nieuw aanbieden in de doos want die hebben ze niet. Ook knippen ze vaak draadjes door dus dat is lastig aansluiten. Ze zullen ook heus wel weten dat mensen van wie het systeem is gestolen, direct op marktplaats gaan kijken. Zou alles naar het Oostblok gaan of zo?

Als ik zo eens op marktplaats (en internet) rondsnuffel, valt het me toch op dat er niet of nauwelijks tweedehands systemen worden aangeboden. Dat doet toch vermoeden dat er veel "op bestelling" gejat wordt en dat er inderdaad veel naar het buitenland verdwijnt.

Maar, misschien zoek ik gewoon niet op de juiste plekken en zijn ze voor de betere speurder gewoon te vinden...
 

nomad

Senior Member
Moet je eens kijken hoeveel RNS510 en columbussen er worden aangeboden op ebay door verkopers uit de oostbloklanden.....
 
Als men de tijd neemt om hem rustig uit te bouwen dan halen ze netjes de stekkers los
Dit zijn mensen die weten wat ze doen
Er is schaarste en veel diefstal, duidelijk op bestelling

Wat ik mij ook afvraag is hoe die safelock nou werkt. Ik heb zelf een O1 gehad en als je de safelock inschakelt kun je de deur van binnenaf niet ontgrendelen. Klimmen ze dan door het raam of zo? Of werkt die safelock helemaal niet meer zo?
 

Constant

Erelid
Ik heb een DNX7200, loop ik dezelfde risico's als een Columbus bezitter of kan ik gerust gaan slapen? Ik overweeg toch maar een alarm te laten installeren.
 
Bovenaan Onderaan