Codes voor F2, O2, S1 en R1

nomad

Senior Member
Dat is pas snel ! Ik heb een verzoekje gedaan voor dit subforum en het is al geregeld !
Thanks higgy !

Wellicht kunnen we deze tread gebruiken om de functies die er allemaal mogelijk zijn met de F2 en O2 hier neer te zetten.
Ik heb zelf mijn CAN bus kabel binnen en heb er al wat mee zitten expirimenteren. Dankzij VAG-COM is een aanpassing zo gedaan en krijg je zelfs popup schermpjes met voorstellen voor de codes.

Een zeer goede bron voor codes is http://de.openobd.org/
Wel in duits, maar zeer veel codes en info.
 

nomad

Senior Member
Uiteraard kunnen de codes voor de Roomster en de Superb2 hier ook neergezet worden.
Misschien kan een mod even de titel aanpassen ?
 

nomad

Senior Member
Inmiddels geconstateerd:

De O2 blijkt maar 1 mistachterlicht te hebben (links). Met VAG-COM kan ook het rechter mistacherlicht ingeschakeld worden.
 

nomad

Senior Member
In/uitschakelen lampen automatisch aan boven de 140

* Byte 00: Rain Sensor Correction (Infrared Transperency at 880nm)
* Byte 01: Light Sensor Correction (Transperency)
* Byte 02: Options
o +1 = Highway Light
o +2 = Rain Light
o +4 = Rain Closing


* Example
o Coding is "00217165" (dec) = "03504D" (hex)
o Byte 00 = 4D (hex) = 77 (dec) = Rain Sensor Correction value is 77%
o Byte 01 = 50 (hex) = 80 (dec) = Light Sensor Correction value is 80%
o Byte 02 = 03 (hex) = 03 (dec) = 01+02 = Options 01 (Highway Light) and 02 (Rain Light) set
 

nomad

Senior Member
Als de lampen op automatisch staan en je rijdt 10 seconden harder dan 140, gaan je lampen automatisch aan. Dat is dus wel uit te schakelen met deze codering.
Is voor de mensen die volledige controle over de auto willen hebben :D
 

nomad

Senior Member
Dagrijverlichting

Ook nog een leuke:

dagrijverlichting:

-STG Lange Codierung -> Funktion 07

-TFL Nordamerika, (Hex umrechnen)

Byte 00 Bit 4 Tagfahrlicht (Nordamerika)auf 1
Byte 00 Bit 3 Tagfahrlicht (Skandinavien)auf 0

-Nebelscheinwerfer als Tagfahrlicht aktiv (Hex umrechnen)
Byte 17 Bit 4

-Dimmung Tagfahrlicht
Byte 8 auf 0, sonst leuchtet Xenon mit!

-Dimmung Nebelscheinwerfer (Auflösung: 1 % / Standard: 92 %)
Byte 20 (sollte auf „00“ oder „5C“ stehen bei 92%)
Auf 75% einstellen, entspricht
HEX „4B“



Resultat:
Funktion (bei Zündung an):
Lichtschalter aus >> TFL (Nebler gedimmt)
Lichtschalter Auto >> TFL (Nebler gedimmt) >>bei Dunkelheit, Tunnel, schneller Autobahnfahrt etc. gehen die Nebler aus und das gesamte Licht wird eingeschaltet
Lichtschalter Standlicht >>TFL (Nebler gedimmt) und Standlicht sind an, die Nebler können bei Bedarf mit voller Helligkeit eingeschaltet werden
Lichtschalter ein >> gesamtes Fahrlicht eingeschaltet, Nebler können bei Bedarf (mit voller Helligkeit) zugeschaltet werden

Die Nordamerika Einstellung bewirkt das NUR die Hauptscheinwerfer als TFL genutzt werden (ohne Amaturen und Heckleuchten). Statt der Hauptscheinwerfer kann man auch die NSW ansteuern und diese dann ggf. noch dimmen.

Sobald die Zündung an ist und die Handbremse gelöst ist leuchten NUR die NSW bzw. Hauptscheinwerfer, dadurch „Licht aus bei Zündung ein“ möglich!

Wird das Abblendlicht eingeschaltet, gehen die NSW aus.

Oftewel...

Je mistlampen worden als dagrijverlichting gebruikt en zijn gedimd. Alle andere verlichting is uit. Een beetje hetzelfde effect als de A6 doet met het grootlicht.
Het werkt onafhankelijk van de normale verlichting. Zo gauw je je verlichting inschakelt, hetzij via de schakelaar of via de automaat, dan gaan je mistlampen direct uit.
 

higgy

Forumguru
O.k., maar verpest dat niet de lol van de cornering lights, die ten slotte ook via je mistlampen lopen?
 

nomad

Senior Member
Gaan bij de huidige O2's (vanaf MJ2007) de knipperlichten aan, als er zeer hard geremd wordt (noodstop) ?
Het is in elk geval vanaf MJ2007 te activeren via VAG-COM
 

TL@

Forumguru
Kan de dealer deze aanpassingen doen? Vooral dat van de lichten boven de 140 moet gebeuren.
Die dagrijlichten lijken me wel heel leuk. Als ze echt gedimmed aanstaan, is dat een leuke extra. Die cornering functie is toch maar stom.
 

nomad

Senior Member
Kan de dealer deze aanpassingen doen? Vooral dat van de lichten boven de 140 moet gebeuren.
Die dagrijlichten lijken me wel heel leuk. Als ze echt gedimmed aanstaan, is dat een leuke extra. Die cornering functie is toch maar stom.

sommige wel, sommige niet. Het blijkt dat VAG-COm meer mogelijkheden dan de VAS kast bij je dealer. Daarnaast zal je dealer geen modificaties uitvoeren welke in NL niet toegestaan zijn. Die functie is dan gewoon geblokkeerd in de VAS
 

TL@

Forumguru
Kan ik misschien best iemand in de buurt zoeken die VAG-COM heeft en mij wil 'depanneren' :aangenaam:
 

TL@

Forumguru
In/uitschakelen lampen automatisch aan boven de 140

* Byte 00: Rain Sensor Correction (Infrared Transperency at 880nm)
* Byte 01: Light Sensor Correction (Transperency)
* Byte 02: Options
o +1 = Highway Light
o +2 = Rain Light
o +4 = Rain Closing


* Example
o Coding is "00217165" (dec) = "03504D" (hex)
o Byte 00 = 4D (hex) = 77 (dec) = Rain Sensor Correction value is 77%
o Byte 01 = 50 (hex) = 80 (dec) = Light Sensor Correction value is 80%
o Byte 02 = 03 (hex) = 03 (dec) = 01+02 = Options 01 (Highway Light) and 02 (Rain Light) set

Weet je misschien in welk menutje dit zou moeten staan in het Skoda diagnose apparaat want die idioot van een garagist van mij vond het nergens.
Ik was naar VW/Audi/Skoda garage geweest. Eerst zeiden ze me dat mijn lichtsensor waarschijnlijk vuil was en dat daarom de lichten aan gingen, dan reed ik te snel en gingen de lichten aan omdat de sensor niet kon volgen. Daarna kon dit niet uitgeschakeld worden en uiteindelijk hebben ze hun diagnoseapparaat eraan gehangen en vond de enige man die hiermee kan werken in de garage het niet. Ga na, een garage met 16 werkplaasten en maar 1 iemand die de computer kan bedienen.
Ik heb hem laten zien waar het moest staan (zoals je hierboven beschrijft) en gezegd dat hij gewoon de menuutjes moest aflopen, dat wilde hij niet want het moest bij RLS (regen en lichtsensor) zitten. Dumbass!!!
Hij ging nu maar met de invoerder bellen en me iets laten weten. Wat doen ze daar in godsnaam wanneer er iets serieus aan de electronica scheelt!!!

Hopelijk vind die idioot het en kan ik komende vrijdag nog eens langs om het te fixen.
 

nomad

Senior Member
Weet je misschien in welk menutje dit zou moeten staan in het Skoda diagnose apparaat want die idioot van een garagist van mij vond het nergens.
Ik was naar VW/Audi/Skoda garage geweest. Eerst zeiden ze me dat mijn lichtsensor waarschijnlijk vuil was en dat daarom de lichten aan gingen, dan reed ik te snel en gingen de lichten aan omdat de sensor niet kon volgen. Daarna kon dit niet uitgeschakeld worden en uiteindelijk hebben ze hun diagnoseapparaat eraan gehangen en vond de enige man die hiermee kan werken in de garage het niet. Ga na, een garage met 16 werkplaasten en maar 1 iemand die de computer kan bedienen.
Ik heb hem laten zien waar het moest staan (zoals je hierboven beschrijft) en gezegd dat hij gewoon de menuutjes moest aflopen, dat wilde hij niet want het moest bij RLS (regen en lichtsensor) zitten. Dumbass!!!
Hij ging nu maar met de invoerder bellen en me iets laten weten. Wat doen ze daar in godsnaam wanneer er iets serieus aan de electronica scheelt!!!

Hopelijk vind die idioot het en kan ik komende vrijdag nog eens langs om het te fixen.
Het diagnoseapparaat heeft een heel andere menustructuur dan VCDS, dus heb geen idee.
 

TL@

Forumguru
Jammer. Hopelijk kan het toch opgelost worden bij de garage. Toch erg dat zoiets simpel voor zoveel problemen kan zorgen. Je zou toch verwachten dat die mensen een beetje scholing ontvangen.
 

Octavia_II

Actief lid
Ga na, een garage met 16 werkplaasten en maar 1 iemand die de computer kan bedienen.
Ik heb hem laten zien waar het moest staan (zoals je hierboven beschrijft) en gezegd dat hij gewoon de menuutjes moest aflopen, dat wilde hij niet want het moest bij RLS (regen en lichtsensor) zitten. Dumbass!!!
Hij ging nu maar met de invoerder bellen en me iets laten weten. Wat doen ze daar in godsnaam wanneer er iets serieus aan de electronica scheelt!!!

Hopelijk vind die idioot het en kan ik komende vrijdag nog eens langs om het te fixen.

Hoi TL,

dat zie ik wel vaker dat maar 1 monteur de diagnose tool kan bedienen omdat monteurs liever met steeksleutels en schroevendraaiers werken, dan met een pc.... (voordat ik "boze reakties hierop krijg, ik weet ook dat het op andere plaatsen anders is!)

Bij mijn skoda dealer heb ik de VAS tool dan ook samen met de chef-werkplaats gebruikt om een aantal settings in mijn O2 aan te passen, maar vaak moest ik hem uitleggen hoe het werktte, dan andersom ! (ik werk op de diagnose afdeling van een truck fabrikant)

Het menuutje in de VAS tool heet zoiets als hex-codering of zo.

De VAS tool is wat hex-coderingen betreft redelijk onoverzichtelijk, een long-coding-helper zoals VCDS heeft kent deze tool niet en ze moeten dus echt in de hex-code zelf wijzigen. Diagnose voor advanced users dus, dus dat jou garagist dit niet kan, neem zou ik hem niet kwalijk nemen, temeer omdat de diagnosee tool ontwikkeld is voor reparatie's en niet "tuning".

Groe(n)ten,

Charlie
 
Bovenaan Onderaan