Climatronic (aut. Airco)

Rolle

Senior Member
Uhm ik heb het idee dat je niet helemaal begrijpt hoe de clima werkt, no offence!

Als jij op de ECO knop drukt, gaat de aircocompressor uit. 5 minuten voordat je de motor uitschakelt dat knopje indrukken is genoeg om de boel droog te blazen tegen schimmelvorming.

Als jij met de ventilatorknop speelt, en de ECO lamp staat UIT, dan betekent dat je aircocompressor nog aan is: je airco werkt dan nog. Zodra je met de ventilatorknop speelt regelt de climatronic de volgende dingen niet meer:

Ventilatorsnelheid word niet meer automatisch geregeld.
Luchtkleppen (dus of de lucht naar gezicht, voeten of raam moet) werken niet meer vanzelf.

En volgens mij regelt hij de temperatuur ook niet meer vanzelf (de lucht die uit de roosters stroomt) maar dit weet ik niet meer zeker.

Om de airco helemaal uit te krijgen moet je alleen op de ECO knopje drukken, lampje moet aan staan. Dan staat je airco helemaal uit.

Als ik de ECON knop indruk blijft het AUTO lampje branden. Als ik het goed voorheb staat er in de handleiding dat de teùmperatuur in de auto dan niet gekoeld kan worden naar beneden de buitentemperatuur. Is de airco dan uitgeschakeld terwijl het lampje AUTO blijft branden?

Straks OctaviaII zijn testje eens proberen.
 

Maarten

Forumguru
Bij Econ is de airco uit.
Het auto lampje blijft branden.
Je kunt de temperatuur dan niet lager krijgen dan de buiten temperatuur.
 

yup

Lid
Als ik de ECON knop indruk blijft het AUTO lampje branden. Als ik het goed voorheb staat er in de handleiding dat de teùmperatuur in de auto dan niet gekoeld kan worden naar beneden de buitentemperatuur. Is de airco dan uitgeschakeld terwijl het lampje AUTO blijft branden?

Straks OctaviaII zijn testje eens proberen.

Zoals Maarten SFC het zegt:

Die auto lampje heeft niks met de airconditioning te maken. Alleen de eco lampje.

Eco lamp aan = aircocompressor uit

Eco lamp uit = aircocompressor aan

MAAR, als jij de auto knop indrukt, maakt niet uit wanneer je dat doet, word automatisch de aircocompressor aangezet. Dit is bij de meeste automerken zo trouwens.
 

Rolle

Senior Member
Waarom zetten ze het dan zo niet in de handleiding, is toch véééééééééééééél duidelijker dan een uitleg van 2 pagina's niet.
 

Octavia_II

Actief lid
Als ik de ECON knop indruk blijft het AUTO lampje branden. Als ik het goed voorheb staat er in de handleiding dat de teùmperatuur in de auto dan niet gekoeld kan worden naar beneden de buitentemperatuur. Is de airco dan uitgeschakeld terwijl het lampje AUTO blijft branden?quote]

Hoi Rolle,

't is niet zo moeilijk hoor: :smirk:

ECON lamp aan => AIRCO uit
ECON lamp uit => AIRCO aan

AUTO lamp aan => Ventilatiesnelheid en uitstroomopening regelingen op "automatisch"
AUTO lamp uit => Ventilatiesnelheid en uitstroomopening op "handbediening"

De temperatuur wordt altijd geregeld (als ik het goed heb) zolang de climatronic unit aan staat.

Groet,

Charlie
 

Octavia_II

Actief lid
We vallen in herhaling...

Klopt, ik zal dan ook wel een toegift geven:

Wat veel mensen niet weten is dat de Skoda Octavia Diesel een ingebouwde electrische kachel van 1000 watt heeft.
Ja, dat wist je niet he!?:945:

Deze kachel zorgt ervoor dat er in de winter, direkt na het starten, toch direkt "lauwe" (van warm kun je niet spreken) lucht uit de kachel komt waarmee je de voorruit bijvoorbeeld kunt ondooien.

Deze kachel werkt echter alleen indien de ECON uit staat! (en lager als een bepaalde temperatuur en de warmtevraag moet minimaal 80% zijn, etc...)

Vandaar ook het antwoord op de vraag waarom er op deze knop geen AIRCO staat -> heel eenvoudig: De "ECON" slaat dus op het brandstofverbruik ! (Het brandstofverbruik is zowel met de AIRCO als met de electrische kachel beduidend hoger)

Nou tevreden? :D

Groet,

Charlie
 

Ronnie

Forumguru
Wil ik ook nog iets toevoegen: Evenals Volvo en Saab gebruikt VW ook bij diesels een (diesel)standkachel om de motor sneller op temperatuur te krijgen i.v.m. het sneller bereiken van de uitlaat emissiewaarden. Vanaf 5* buitentemperatuur wordt deze ingeschakeld, en is het lekker snel warm in de auto. Bij Volvo, Saab en ook bij Landrover (Jaguar diesels) is deze ook nog te programmeren zodat je auto warm is als je instapt en helemaal niet hoeft te krabben.
 

Rolle

Senior Member
Klopt, ik zal dan ook wel een toegift geven:

Wat veel mensen niet weten is dat de Skoda Octavia Diesel een ingebouwde electrische kachel van 1000 watt heeft.
Ja, dat wist je niet he!?:945:

Deze kachel zorgt ervoor dat er in de winter, direkt na het starten, toch direkt "lauwe" (van warm kun je niet spreken) lucht uit de kachel komt waarmee je de voorruit bijvoorbeeld kunt ondooien.

Deze kachel werkt echter alleen indien de ECON uit staat! (en lager als een bepaalde temperatuur en de warmtevraag moet minimaal 80% zijn, etc...)

Vandaar ook het antwoord op de vraag waarom er op deze knop geen AIRCO staat -> heel eenvoudig: De "ECON" slaat dus op het brandstofverbruik ! (Het brandstofverbruik is zowel met de AIRCO als met de electrische kachel beduidend hoger)

Nou tevreden? :D

Groet,

Charlie

Dat wil dan in principe zeggen dat er ergens een motortje draait als deze standkachel aanstaat? maw terwijl de auto stil staat toch brandstofverbruik?
 

Octavia_II

Actief lid
Dat wil dan in principe zeggen dat er ergens een motortje draait als deze standkachel aanstaat? maw terwijl de auto stil staat toch brandstofverbruik?

Deze kachel wordt m.b.v. stroom (dik 70 Ampere!) warm gestookt op het moment dat de motor gestart is. Dit verbruikt echter energie = extra brandstof verbruik.

Vandaar het woord <ECON> op de knop, je schakelt de Economische mode in, maar daarme de grootverbruikers (Airco, El. Kachel) uit.

Groet,

Charlie
 

yup

Lid
Klopt, ik zal dan ook wel een toegift geven:

Wat veel mensen niet weten is dat de Skoda Octavia Diesel een ingebouwde electrische kachel van 1000 watt heeft.
Ja, dat wist je niet he!?:945:

Deze kachel zorgt ervoor dat er in de winter, direkt na het starten, toch direkt "lauwe" (van warm kun je niet spreken) lucht uit de kachel komt waarmee je de voorruit bijvoorbeeld kunt ondooien.

Deze kachel werkt echter alleen indien de ECON uit staat! (en lager als een bepaalde temperatuur en de warmtevraag moet minimaal 80% zijn, etc...)

Vandaar ook het antwoord op de vraag waarom er op deze knop geen AIRCO staat -> heel eenvoudig: De "ECON" slaat dus op het brandstofverbruik ! (Het brandstofverbruik is zowel met de AIRCO als met de electrische kachel beduidend hoger)

Nou tevreden? :D

Groet,

Charlie

Dit
Kan
Je
Niet
Menen

Dus ik heb de hele winter voor jan-lul met die econ knop aan gereden omdat ik dacht dat ik de compressor van de airco (voor de zekerheid) spaarde... Met bevroren poten in de wagen... Terwijl met de auto knop een soort standkachel aan gaat?

This sux:biggthumpdown:

Heb je een bron ofzo hiervoor? In de handleiding heb ik hiervan niks gelezen...
 

Octavia_II

Actief lid
Dit
Kan
Je
Niet
Menen

Dus ik heb de hele winter voor jan-lul met die econ knop aan gereden omdat ik dacht dat ik de compressor van de airco (voor de zekerheid) spaarde... Met bevroren poten in de wagen... Terwijl met de auto knop een soort standkachel aan gaat?

This sux:biggthumpdown:

Heb je een bron ofzo hiervoor? In de handleiding heb ik hiervan niks gelezen...

Dit kan je niet menen, precies dat had ik ook !
En voor de zekerheid met de ECON knop aan i.v.m. de aircocompressor. idem dito!

Bron:
elsawin, zelfstudieprogramma's van VW, gerrit speek, etc....

Ps. deze post staat in de FABIA II topic, het vervolg in Octavia II. (waar het thuis hoort) (zie http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=8447 )

Groet,

Charlie
 

Rallye

Forumguru
Dus ik heb de hele winter voor jan-lul met die econ knop aan gereden omdat ik dacht dat ik de compressor van de airco (voor de zekerheid) spaarde...

Mag ik vragen waarom je de aircocompressor wilde sparen? Voor welke zekerheid?
 

yup

Lid
Mag ik vragen waarom je de aircocompressor wilde sparen? Voor welke zekerheid?

Stel je voor dat de sensor het verkeerd meet ofzo, dat de aircocompressor daar van stuk gaat? Weet ik veel. Ik zet hem altijd voor de zekerheid uit bij koudere temperaturen.

Ik weet dat die dingen beveiligd zijn maar het is voor mijn gevoel.
 

NielsW

Lid
Ik ben dus ook aan het twijfelen of ik de full climatronic alsnog erbij moet nemen of niet.
Maar klopt het nou wat Lenk zegt dat het niet lager kan dan 18 graden of kan dit wel?

En de airco is dus nog steeds uit te zetten (ivm stroom/brandstofverbruik wanneer niet nodig)????
 

corsaar

Senior Member
Op de knop zit een instelling van 18 graden tot --> 26 graden
Daarnaast doordraaien naar minimale of maximale instelling.
Wat inhoud dat hij koeler kan dan 18 graden maar niet meer dan het systeem aankan, of warmer dan 26 graden maar niet meer dan het systeem aankan.
m.a.w. afhankelijk van de buitentemperartur.
 

Roco

Lid
Als de knop op 18 staat kun je nog een tik naar links draaien. de airco geeft dan aan: LO. laag, dus
Nu gaat ie koelen naar vermogen, en dat is verfrissend tot koud.( afhankelijk van de buitentemp)
met 30 graden buiten blaas ik eerst + kort ramen open voor wind, op "LO". Dat werkt na 30 seconden. Na de extra koeling op 18 zetten

er zit een knop "econ" ( zo heettie geloof ik) en als je die indrukt, dan koelt ie cq verfrist ie de lucht maar zonder gebruik van de airco.
 

LenK

Forumguru
Regelbereik van 18-26 voldoet in gematigde perioden prima.
Maar als het buiten flink koud of flink warm is zou het wat ruimer mogen.
 

Kirsten

Senior Member
En de airco is dus nog steeds uit te zetten (ivm stroom/brandstofverbruik wanneer niet nodig)????

Ja hij kan nog steeds uit, dan moet hem qua blaassterkte (kon het ff niet anders verwoorden) helemaal terug draaien, dan doet hij niets meer.
 
Bovenaan Onderaan