Climatronic (aut. Airco)

Ik heb een vraag.
Ik heb afgelopen vrijdag 9 januari 2009 mijn nieuwe skoda fabia combi bns line op kunnen halen.
Nu is mijn vraag of de werking van de airco normaal is.

Het lijkt er namelijk op dat elke keer als ik smorgens de auto start dat de temperatuur weer op 22 graden staat.
Terwijl ik hem gisteravond op 19.5 graad had staan.
Is dit een instelling en dient de dealer dit te veranderen?
 

Maarten

Forumguru
Het zou me logisch lijken dat de laatste instelling bewaard wordt.
Misschien dat anderen er ervaring mee hebben?

Destijds bleef de ingestelde waarde van mijn Passat gewoon bewaard. En zo hoort het volgens mij.
 

Falcon

Donateur
Hey wat grappig!.. Ik heb EXACT het zelfde "probleem"... ik dacht dat ik gek was geworden :D
 

Roco

Lid
bij mij (nouja, mijn auto dan....) staat ie elke ochtend op de laatste waarde van de vorige dag. En vrijwel altijd staat ie op auto
 

Octavia_II

Actief lid
Ik heb een vraag.
Ik heb afgelopen vrijdag 9 januari 2009 mijn nieuwe skoda fabia combi bns line op kunnen halen.
Nu is mijn vraag of de werking van de airco normaal is.

Het lijkt er namelijk op dat elke keer als ik smorgens de auto start dat de temperatuur weer op 22 graden staat.
Terwijl ik hem gisteravond op 19.5 graad had staan.
Is dit een instelling en dient de dealer dit te veranderen?

Probeer het volgende eens:

1. auto knop bedienen
2. temperatuur instellen
3. verder afblijven

indien dit niet werkt

1. auto knop uitzetten
2. temperatuur instellen
3. verder afblijven

De "auto" knop regelt toch alleen de ventilatie snelheid en de luchtstroom en verder niets, dus als je een goede afstelling hebt gevonden, bv op de voeten en het raam gewoon laten staan. De temperatuur wordt toch wel automatisch geregeld of de auto knop nu wel of niet aan staat.

Charlie
 
Bij mij herinnert hij zich ook de temperatuur van de vorige dag. Dit lijkt mij ook de bedoeling, en als dat niet bij jou werkt dan zou ik naar de dealer gaan.
Zelf heb ik hem nooit op 'auto' staan.
 

Maarten

Forumguru
Binnenkort heb ik met mijn nieuwe Fabia ook ACC.
Ik ben benieuwd, maar kan me niet indenken dat het zo is dat hij niet onthoudt waarop hij was ingesteld.
 
Vanmorgen stond hij weer op 22 graden terwijl hij gisteravond nog op 19,5 graden stond.l Maar het gaat ook wel eens goed.
Heel vreemd. Ik moet donderdag toch nog even langs de dealer dus zal het dan direct even vragen...
 

jaspernl

Actief lid
Ik heb hetzelfde probleem bij mijn RR. Af en toe staat ie ineens op 22 graden...
Meestal gaat het goed. Ik zal eens proberen in de gaten te houden wanneer ik waar aan draai/druk om zo te achterhalen of er een patroon te ontdekken valt.

Óf ik pak het boekje erbij...:ahum:
 

Heukie

Lid
Sinds dit topic ben ik het ook maar eens in de gaten gaan houden.
Bij mijn O2 blijft hij keurig op de stand van de vorige dag staan, of ik hem nu op auto heb staan of niet.
 
Ik zal dit ook eens in gaten houden. Naar mijn weten heb ik gister alleen de knop ingedrukt van kort veel lucht uit de blower ivm ontwasemen. Nu stond hij dus vanmorgen weer op 22 graden. Zal het eens in de gaten houden en donderdag aan de dealer voorleggen
 

LenK

Forumguru
Vervelend ding die clima bij de F2.

18gr is de laagste stand daaronder staat er Low op het display.
Gisteravond mezelf flink zitten ergeren: op Low werd het veel te koud in de auto en op 18gr zat je binnen de korste keren te puffen. De verwarming begint als een gek te werken om het zsm 18gr te krijgen en blaast daarvoor lucht van 40gr uit.

Een soort aan/uit schakelaar dus.
 

Rolle

Senior Member
Ik heb nu ook het palletje onder de middelste knop verwijderd waardoor ik de climatronic (pre facelift) kan uitschakelen. Wat me opvalt is dat als je hem op die manier uitzet ook de ventilatie in het algemeen wegvalt, wat ik niet zo praktisch vind.

Als je de clima op auto hebt staan en je zet de ventilator op een andere snelheid gaat het lampje auto ook uit, wordt de climatronic dan ook uitgeschakeld? En kan je dit doen om alles te laten drogen alvorens de wagen stil te leggen en zo schimmelvorming te voorkomen? Of is dit maar schijn en werkt de clima op de achtergrond lustig verder?
 

yup

Lid
Ik heb nu ook het palletje onder de middelste knop verwijderd waardoor ik de climatronic (pre facelift) kan uitschakelen. Wat me opvalt is dat als je hem op die manier uitzet ook de ventilatie in het algemeen wegvalt, wat ik niet zo praktisch vind.

Als je de clima op auto hebt staan en je zet de ventilator op een andere snelheid gaat het lampje auto ook uit, wordt de climatronic dan ook uitgeschakeld? En kan je dit doen om alles te laten drogen alvorens de wagen stil te leggen en zo schimmelvorming te voorkomen? Of is dit maar schijn en werkt de clima op de achtergrond lustig verder?

Uhm ik heb het idee dat je niet helemaal begrijpt hoe de clima werkt, no offence!

Als jij op de ECO knop drukt, gaat de aircocompressor uit. 5 minuten voordat je de motor uitschakelt dat knopje indrukken is genoeg om de boel droog te blazen tegen schimmelvorming.

Als jij met de ventilatorknop speelt, en de ECO lamp staat UIT, dan betekent dat je aircocompressor nog aan is: je airco werkt dan nog. Zodra je met de ventilatorknop speelt regelt de climatronic de volgende dingen niet meer:

Ventilatorsnelheid word niet meer automatisch geregeld.
Luchtkleppen (dus of de lucht naar gezicht, voeten of raam moet) werken niet meer vanzelf.

En volgens mij regelt hij de temperatuur ook niet meer vanzelf (de lucht die uit de roosters stroomt) maar dit weet ik niet meer zeker.

Om de airco helemaal uit te krijgen moet je alleen op de ECO knopje drukken, lampje moet aan staan. Dan staat je airco helemaal uit.
 

Octavia_II

Actief lid
En volgens mij regelt hij de temperatuur ook niet meer vanzelf (de lucht die uit de roosters stroomt) maar dit weet ik niet meer zeker.

Volgens mij blijft die nou net wel werken... (no offence ;) )

Met het handmatige verstellen van de ventilatiesnelheid gaat de climatronic alleen uit de <AUTO> mode, niets meer.

Doe het volgende maar eens:
zet de climatronic op AUTO en op 16 graden.
Zet de ventilatie snelheid met de hand hoger of lager.
Zet nu de temperatuur hoger.
(Als de temperatuurregeling nog zou werken, dan wordt het dus warmer)

Groet,

Charlie
 
Bovenaan Onderaan