Citigo op LPG

Arnout84

Senior Member
Kunnen we hieruit opmaken dat een Citigo harde klepzetels heeft en dus prima geschikt is voor LPG (zonder valvecare/flashlube)
 

Wijnand850

Forumguru
Die conclusie kun je pas trekken door het of na te gaan bij een dealer/garage of heel voorzichtig als de motoren zonder problemen de 200.000 aan tikken. Motoren met "zachte" klepzetels houden het echt wel 50k vol, de problemen beginnen bij dergelijke motoren vaak boven de 150k.
 

Arnout84

Senior Member
Ik lees ook veel dat een vloeibare lpg inspuiting van Vialle minder problemen geeft bij de kleppen als bij een systeem met verdamper
 

Arnout84

Senior Member
Zoals ik al zei ben ik nu op zoek naar een LPG installatie voor mijn Citigo. Nu is er op dit forum een heel lang topic voor een Citigo op een LPG. Verschillende mensen hebben heel veel goede ervaringen ermee dus met dat in het achterhoofd moet het goed gaan komen maar na contact te hebben gehad met diverse installateurs heb ik nu meer vragen als ooit te voren dus ik hoop dat jullie mee wat meer kunnen helpen!

1) Henk Boertien uit Wezep bood mij als enige een Vialle LiquidSi aan. Deze is gelijk aan de ''oudere'' LPi van Vialle maar wat goedkoper. Het grote voordeel is dat er geen verdamper is maar direct vloeibaar in wordt gespoten. Het grote voordeel is dat de temperatuur gelijk blijft aan benzine dus de kleppen niet of minder snel inslaan en er dus geen valvecare/flashlube etc nodig is. Is dit nou echt zo of is het een verkooppraatje? Mijn vader heeft een LPi installatie en heeft geen FL of VC en hem is geadviseerd om dit ook niet te doen omdat het gewoon niet nodig is. Henk heeft mij ook gezegd dat het niet nodig is.
2).....de rest biedt mij Vogels en Eurogas aan (met verdamper) aan met of zonder FL of VC omdat de motor hard genoeg is. Maar ik heb de zin ''in principe'' geschikt voor LPG wel vaak voorbij zien komen in de emails dus dat maakt me wel wat huiverig
3) Dus is de het blok nou wel of niet geschikt?
 

Wijnand850

Forumguru
De verbranding van LPG gaat gepaard met hogere temperaturen, zeker niet gelijk aan die van benzine. Ook bij een Lpi systeem. Voordeel van directe inspuiting is dat het vermogen en koppel vrijwel gelijk is aan benzine, een verdampersysteem scheelt toch een procent of 10. Ik heb 170k met een Volvo 850 met een Vialle Lpi systeem gereden en dat reed goed. Qua onderhoud na het verlopen van de garantietermijn was het een drama, maar hopelijk zijn die componenten de afgelopen jaren verbeterd.

Of het blok geschikt is wordt vooral bepaald door of er sprake is van hydraulische klepstoters (zelfstellend systeem) of niet. Ik ken de blokken van de Citigo niet, maar als daar vaste klepstoters opzitten met een of ander stelsysteem dan zal sowieso op gezette tijden de klepspeling gecontroleerd moet worden (en dat kan erg kostbaar zijn afhankelijk van hoe makkelijk dat gaat) en als je uitgesteld bent sta je voor een koprevisie. Wellicht kan een van de monteurs op dit forum aangeven welk klepstelsysteem de Citigo heeft.
 

Arnout84

Senior Member
Vrijdag m'n Citigo weer opgehaald bij de lpg inbouwer

Vialle LiquidSi installatie met 54 liter tank (bruto)
 

Bijlagen

  • image.jpeg
    image.jpeg
    100 KB · Weergaven: 48
  • image.jpeg
    image.jpeg
    65,9 KB · Weergaven: 50
  • image.jpeg
    image.jpeg
    46,4 KB · Weergaven: 48

CITIGO

Senior Member
Zijn er ook mensen die ervaring hebben met een BRC systeem, worden momenteel aangeboden voor 1395 euro incl. montage, voor een Citigo.
 

Arnout84

Senior Member
Klopt, in Baarlo. BRC is een verdamper systeem waar je toch een vermogensverlies waarneemt vaak. Ik heb bewust gekozen voor een injectie installatie. Deze was €1495 bij Henk Boertien in Wezep
 
Bovenaan Onderaan