Citigo op LPG

cali05

Forumguru
Binnenkort wordt er een Vialle LPI installatie in onze Citigo gebouwd. De auto gaat flink wat meer rijden. Binnen een jaar hebben we de inbouw eruit.
 
Hoeveel gaat de auto rijden, dat je het zo snel terugverdient? Ik denk dat je misschien wel de eerste Citigo-rijder op LPG wordt. Waar komt de tank? Hoeveel inhoud krijgt die?
 

cali05

Forumguru
Bij deze de info die ik ontvangen heb. Er wordt zo'n 45000 km met de Citigo gereden

Wij adviseren een Vialle LPi G3 autogassysteem te laten inbouwen met een 39 liter verzonken inbouwtank. Vialle is er in geslaagd een LPG-vloeibaar injectiesysteem, genaamd LPi-autogassysteem te ontwikkelen. Met deze technologie wordt het LPG niet langer verdampt, maar vloeibaar in het inlaatspruitstuk geïnjecteerd. Hierdoor kan de injectie van de brandstof beter gecontroleerd worden, wat resulteert in betere rijeigenschappen en optimalere verbranding. Doordat het LPi-autogassysteem gebruik maakt van de originele benzine-computer, blijven alle oorspronkelijke eigenschappen stuk voor stuk behouden en is de auto bovendien minder belastend voor het milieu. De gascomputer meet per cilinder hoeveel benzine wordt ingespoten en vertaald dat ook weer naar de hoeveelheid gas die moet worden ingespoten.

Als berijder zult u merken:
- dat er geen verschil waarneembaar is tussen het rijden op benzine of LPG
- dat er geen vermogensverlies optreedt
- dat het acceleratie vermogen op LPG niet anders is dan op benzine
- dat er geen extra onderhoud aan het LPi-autogassysteem nodig is en u zich dus kunt houden aan de oorspronkelijke service intervallen
- dat u 2 jaar garantie op de gasinstallatie heeft

Als het enigszins mogelijk is wordt de gastank op de plaats van het reservewiel gemonteerd, tenzij u andere wensen heeft. Als u speciale wensen heeft met betrekking tot de plaatsing van de schakelaar en de vulaansluiting, dan overleggen we de mogelijkheden graag met u.
 

Inge

Lid
Ik die niets van gas weet :confused: - wat is het verschil tussen Vialle en Vogels VGI G3. Je noemt de Vialle en hebt het nergens over de Vogels vandaar.
 

cali05

Forumguru
Ik die niets van gas weet
confused.png
- wat is het verschil tussen Vialle en Vogels VGI G3. Je noemt de Vialle en hebt het nergens over de Vogels vandaar.

"...Een goed alternatief is een Vogels VGI G3 autogassysteem. Deze installatie werkt met een verdamper. Het gas wordt ook bij dit systeem per cilinder ingespoten. De benzine computer stuurt de gascomputer. Het gas wordt in plaats van vloeibaar met deze installatie in dampvorm ingespoten. De inbouw gaat totaal € 1695,00 incl. BTW kosten, dit is incl. RDW keuring en deelvulling gas...
 

Inge

Lid
Wat is dan het voordeel van de een tov de andere? Want als het niets uitmaakt dat scheelt de Vogels toch weer een paar honderd euro's.

Dank voor de Vogels uitleg.
 

cali05

Forumguru
Wat is dan het voordeel van de een tov de andere? Want als het niets uitmaakt dat scheelt de Vogels toch weer een paar honderd euro's.

Dank voor de Vogels uitleg.

Vogles systeem heeft heeft een verdampers en spuit dus gas in ipv vloeibaar. De VIalle is daarnaast onderhoudsvrij, de Vogels niet. Bovendien heb je bij de Vialle geen vermogensverlies. Vogels is verder een prima systeem.
 

Inge

Lid
AH, dat verklaart e.e.a. wat beter. Dan is de Vialle dus de handigste van de twee.

Ben benieuwd hoe het er uit gaan zien als je het hebt laten inbouwen.
 

Cordoba

Forumguru
Calio: wat weegt zo'n gasinstallatie voor de Citigo (en dan met name de tank - met of zonder inhoud - dat lijkt me niet onbelangrijk met het oog op de vering).
 

Wijnand850

Forumguru
Bij inbouw van gas is wel van belang welk klepstelsysteem de motor heeft. Als er sprake is van vaste klepstoters die met vulplaatjes gesteld moeten worden, dan zal met enige regelmaat de klepspeling gecontroleerd moeten worden en zonodig gesteld. Ik ken de 1.0 motor niet, maar controleren van de klepspeling op zich kan al een leuke ingreep zijn die flink in de papieren loopt. Als er daadwerkelijk gesteld moet worden loopt die rekening nog verder op, tot je uitgesteld bent en er onvermijdelijk een koprevisie volgt. Met 45.000km per jaar kan je daar in jaar 4 al serieus mee te maken krijgen. Is er sprake van hydraulische klepstoters dan speelt dit allemaal niet en kan je eindeloos op gas rijden. Ik zou dit zeker even met de dealer/gasleverancier bespreken.

Mocht het wel om klepstoters gaan die gesteld moeten worden, is het dan niet een idee om Citigo in te ruilen op een Fabia met een 1.2Tdi motor? Is in ieder geval bedrijfszekerder (ook een Vialle LPi systeem is niet probleemloos, google maar eens op Vialle en pompen) en je kon alles overziend nog weleens goedkoper uit zijn.
 

RogerS

Forumguru
Mocht het wel om klepstoters gaan die gesteld moeten worden, is het dan niet een idee om Citigo in te ruilen op een Fabia met een 1.2Tdi motor? Is in ieder geval bedrijfszekerder (ook een Vialle LPi systeem is niet probleemloos, google maar eens op Vialle en pompen) en je kon alles overziend nog weleens goedkoper uit zijn.

Ik heb zelf 3 en half jaar op gas gereden (Peugeot 407 2 liter) en al hoewel deze een gemakkelijke motor had om op gas te rijden, de Vialle installatie zelf heeft altijd probleemloos gefunctioneerd, heb ik er toch veel problemen mee gehad die gerelateerd waren aan het rijden op gas. En dit kwam omdat de officiële Peugeot garage geen rekening hield dat het onderhoud door het rijden op gas aangepast moet worden. Zo moet eerder gecontroleerd worden of de bougies nog in orde zijn etc.

Ik zou adviseren om uit te tellen wat goedkoper is: Gasinbouw of de kosten van de auto om te ruilen naar een diesel.
 

Wijnand850

Forumguru
... de Vialle installatie zelf heeft altijd probleemloos gefunctioneerd, heb ik er toch veel problemen mee gehad die gerelateerd waren aan het rijden op gas.

Dat was bij mij zeker niet het geval. Ik heb in vier jaar tijd 170.000km gereden met een nieuw ingebouwde Viallie LPi installatie. Dat heeft mij twee verstuivers en een pomp gekost, vrijwel direct na het verlopen van de garantieperiode. Of te wel ruim 1100 euro aan onkosten. En omdat Vialle nooit de moeite heeft genomen om te reageren op een coulance verzoek heeft mij dat doen besluiten nooit meer voor een Vialle installatie te kiezen. Vooral omdat ik niet bepaald de enige was die dit is overkomen. Nogmaals, google maar eens op Vialle en pompen. Ik volg ook het topic over de LPdi systemen (voor de TSi motoren), en dat geeft mij niet het vertrouwen dat Vialle nu wel snapt wat service inhoudt.

Kijk bij het bepalen van de kosten ook wat de afschrijving doet. Ik denk dat een Citigo met zeg 150.000km op de klok op LPg verhoudingsgewijs minder opbrengt dan een Fabia 1.2 TDI.
 

cali05

Forumguru
@ wijnand850, Voor de duidelijkheid: Mijn eerste is post is geen vraag maar een feitelijke mededeling, de beslissing is al genomen en dat na het maken van berekeningen, inruilen, van auto wisselen, dus de Fabia diesel gaan gebruiken etc. etc.Ombouwen is in mijn situatie goedkoper (ook gezien de vergoeding die we krijgen van de werkgever). Dus dank voor het advies, wellicht interessant voor anderen. Ik vind het grote nadeel van fora dat eigen ervaringen worden overgezet op andere type auto's en andere mensen in andere situaties. Onlangs ook een heel verhaal gekregen dat iets mij €2500,- zou kosten. Per saldo bleek het €200,- te kosten.

Wat waardevermidering betreft, als er één auto momenteel snel in waarde verminderd is het een Fabia. Heb onlangs een offerte gehad om deze in te ruilen op een superb 1.6 TDI. Shocking.:shocked:

Hoe dan ook mensen, niet alles wat je zelf meemaakt is over te zetten op situaties van anderen. Ik heb jaren probleemloos met een Vialle installatie gereden dat wil niet zeggen dat dat de norm is, maar andersom ook niet. op fora lees je echter over het algemeen juist de verhalen waar iets misgaat. Gedoe trekt kennelijk gedoe aan.
 

Canon-Eye

Forumguru
Mensen posten relatief weinig dat ze zo reuze tevreden zijn.
En als je dit wel doet, dan is er altijd wel weer iemand die dat in twijfel trekt...

Kortom: "onderzoekt alle dingen en behoudt het goede" - maar volg daarbij uiteindelijk wel je eigen verstand en trek je niet te veel aan van de beweringen van anderen, hoe goed bedoeld ook.
 

cali05

Forumguru
En als je dit wel doet, dan is er altijd wel weer iemand die dat in twijfel trekt...

Kortom: "onderzoekt alle dingen en behoudt het goede" - maar volg daarbij uiteindelijk wel je eigen verstand en trek je niet te veel aan van de beweringen van anderen, hoe goed bedoeld ook.
:worshippy:
My point exactly
 

Chatslet

Forumguru
Ik denk wel dat men hier erg benieuwd gaat zijn naar de ervaringen van de TS, vooral icm het aantal kilometers.
 

Inge

Lid
Super - ik blijf het met aandacht volgen. Misschien is het uiteindelijk ook iets voor mij alhoewel met het zuinige verbruik misschien ook wel weer niet - verwacht toch wel de 1:24 te gaan halen. Ik rijd ca 15 a 20.000 km op jaarbasis.

Cali sinds jij de berekeningen hebt gemaakt - vanaf wanneer wordt het rendabel op LPG over te stapen?
 
Bovenaan Onderaan