Hoe laad jij thuis?


  • Totaal aantal stemmers
    35

Me Zelf

Forumguru
Dat zou mogelijk zijn maar de condities lijken me vrij goed voor het laden van een accu: leeg, opgewarmd door het rijden en bij een buitentemperatuur van 10C kan hij z’n warmte van het snelladen goed kwijt zonder dat het nou zo koud is dat het daardoor geremd wordt.
 

verk68

Nieuw lid
Hallo hier! Ik wilde nog wat toevoegen in dit topic. Ik heb een Citygo e besteld en wordt nog geleverd, maar ik weet wel wat van accu’s. En heb me wat verdiept in deze auto’s. Ik omschrijf het maar even simpel en direct, maar ten eerste is snelladen geen probleem voor deze accu. Het gevolg daarvan kan wel slechter zijn voor de accu. En dat is temperatuur. Als het buiten bv 30gr is dan zal bij snelladen de temperatuur van accu snel de 45 of 50gr bereiken. Daar is de auto wel tegen beveiligd maar bij deze temp. degradeerd de accu aanzienlijk sneller, dus niet doen. Ik weet niet of je de accu temp kunt uitlezen..?
Ten tweede de Soc. De li-on accu houdt er niet van om langere tijd 100% geladen te zijn. Dat veroorzaakt stress in de accu. Bv, als de auto 100% geladen voor ca. 45 weken aan de kant gezet wordt, (theoretisch zonder sluipverbruik) dan zou de accu ca. 10% capaciteitsverlies lijden. Als je dit zou doen in een warm land is het nog slechter voor de accu. Daarom heb ik ook niet voor een model gekozen uit jan 2020 met 500 km op teller. Je weet niet hoe hij gestaan heeft qua lading..
kun je trouwens instellen dat de auto altijd laad tot een bepaald percentage? Of alleen met vertrek schema’s?
Ook een lege accu is niet gunstig. Dus zet hem niet met lege accu een maand aan de kant. De auto gebruikt daar natuurlijk wel zijn bruto - netto capaciteit voor maar je hebt geen controle. Als je met die dingen tekening houd kun je zo maar 1800 cyclussen uit de accu halen. En dat is zo’n 360000 km!
 

Mr.green

Nieuw lid
Dat snelladen is niet alles nee, vorige keer ook gedaan, duurde 1 uur en 10 minuten voordat ik 22kw had geladen tussen, kwart en tot 7/8 vol. De folder geeft aan 40kw laden, dus dik binnen 1 uur van 0 tot 80%. De lader was max 44kw volgens de paal (mc Donalds)

Ik heb daar wel een beetje de balen van, omdat het toch wel heel erg rooskeurig wordt voorgesteld, de praktijk is anders.
 

Berrychello

Forumguru
Collega van me is met zijn eGolf een paar jaar terug op vakantie gegaan naar Noorwegen. Toen kwam ie er ook achter dat vaker snellader op één dag niet gaat...
 

Me Zelf

Forumguru
Als je op Youtube Tedo Nash opzoekt en niet in slaap valt tijdens het kijken (niet de meest opwekkende spreker) dan heeft hij wel wat antwoorden op je vragen @verk68 . Onder andere een filmpje waarin hij temperatuur vd accu bekijkt tijdens een (lange) rit waarin hij probeert hoe vaak je kunt snelladen op 1 dag. Niet geheel wetenschappelijke benadering houdt ie aan, maar geeft wel wat inzicht. Overigens gebruikt hij een OBDeleven dongle om de de accu-temperatuur te volgen.

Instellen tot max percentage laden gaat gewoon via de app.

Leuk dat je trouwens gekozen hebt voor de Citigo eIV! Ik wist niet dat ze nog te bestellen waren? Wanneer verwacht je hem?
 
Bovenaan Onderaan