Hoe laad jij thuis?


  • Totaal aantal stemmers
    35

Mr.green

Nieuw lid
In dit topic kunnen we de diverse laadopties en laadpaal ervaringen/mogelijheden delen voor de Citigo eIV.

1920_citigo-e-iv-opladen-nl-678498.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Mr.green

Nieuw lid
Er zijn een aantal tegenstrijdige bronnen over het laden van de Citigo eIV.
Dit wordt een vrij technisch verhaal :

Zoals beschreven op een ander forum :

De 7.2 kW laders van volkswagen (en audi, porsche etc) laden vanuit 2 fasen. De lader is opgebouwd uit 2x een interleaved boost-PFC met daarachter een resonante geisoleerde dc-dc converter. De ingang is gemaakt met twee volledige bruggelijkrichters waaraan een aantal thyristoren zijn toegevoegd zodat de twee boost-PFC's ook parallel geschakeld kunnen worden om als een 32A 1-fase lader te werken.

Als dit klopt kan je (in theorie) op een 1-fase 32A lader dus ook 32A laden door inwendig in de lader op de laadstekker de twee fasen te verbinden in plaats van de doorgaans opgegeven 16A op 1-fase. Met een kleine aanpassing in de lader kan je dan dus wel gebruik maken van een 32A 1-fase lader. (Met een 3x16a type 2 kabel)

Wie kan mij vertellen of dit mogelijk is? Het enige verschil tussen 3-fase en 1-fase is in dit geval alleen dat de tweede fase geen 120graden verschoven is, als de laders onafhankelijk zijn en DC paralel is er dus (theoretisch) geen probleem.

Het vervelende is dat op de Website van PON eind vorig jaar nog stond dat de Citigo op 1-fase 32A kon laden (7.2KWh) echter kan ik dat niet bewijzen, ook andere bronnen hebben dit overgenomen zoals : Deze
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
"Als dit klopt kan je (in theorie) op een 1-fase 32A lader dus ook 32A laden door inwendig in de lader op de laadstekker de twee fasen te verbinden in plaats van de doorgaans opgegeven 16A op 1-fase. Met een kleine aanpassing in de lader kan je dan dus wel gebruik maken van een 32A 1-fase lader. (Met een 3x16a type 2 kabel)"

Dat is zeker niet mogelijk. De auto meet en regelt dit daarnaast is 32A op 1 fase en niet op 2-fases zoals jij nu aangeeft. Je meterkast gaat dit niet leuk vinden en zeker niet de lader ook.
380 Volt is er tussen 2 fase's dit zal sluiting geven en als het al kon is het geen 230volt dus blaas je alles op als je het al voor elkaar kan krijgen,
 

Me Zelf

Forumguru
Interessant! Ik heb juist een 32A paal gekozen, die (als je niets aan de dipswitches doet) op 20A is afgesteld en daar dus ook een 20A zekering in mijn groepenkast voor gezet. Nu laad ik 9 van de 10 gevallen 's nachts en merk ik niet zoveel van de echte laadsnelheid (en is de auto gewoon netjes om 6 uur vol en 21C), maar als ik er wel naar kijk dan heb ik het idee dat het niet meer dan 16A is. Helaas hebben de apps geen mogelijkheid om te zien hoe snel je laadt.

Over Apps gesproken: de functie "nachtstroom" in Skoda Connect is bij mij nogal brak: als ik daar de tijden in verander en ik kijk nog eens dan is de tijd heel anders dan ik had ingesteld. Het lijkt ook nogal random. Iemand anders ook die ervaring?
 

Mr.green

Nieuw lid
"

Dat is zeker niet mogelijk. De auto meet en regelt dit daarnaast is 32A op 1 fase en niet op 2-fases zoals jij nu aangeeft. Je meterkast gaat dit niet leuk vinden en zeker niet de lader ook.
380 Volt is er tussen 2 fase's dit zal sluiting geven en als het al kon is het geen 230volt dus blaas je alles op als je het al voor elkaar kan krijgen,

Er komt geen tweede fase bij kijken, er is maar 1 fase alleen aangesloten op twee laders in de auto. Want er blijken twee laders in de auto te zitten. Nergens zal er 380v komen want het is van dezelfde fase naar de nul. Daarnaast verwacht ik dat dit niet kan bij auto,s met een andere enkele lader want dan gaat het mis, daardoor denk ik dat het niet compatible is met het laadprotocol en dat er dus geen laders zijn die dit ondersteunen. Ik zou het schema van de auto weleens willen zien. Een andere optie voor mij zou zijn om wellicht DC te gaan laden, die laders zijn alleen zo duur wellicht dat daar ook nog een opensource versie van komt zoals openEVSE welke ik nu ga gebruiken. Op hopelijk 32A. Anders zie ik ook nog wel een mogelijkheid een fase digitaal 120gr te verplaatsen. Er moet iets mogelijk zijn.
 

Bodie

Lid
Ik wil graag reageren op een aantal posts met betrekking tot het laden ven de Citigo e-IV:

Bijgeleverde laadkabel
Ik heb bij mijn Citigo een 20A laadkabel gekregen. Ik ben alleen vergeten te kijken of het een 1 fase of 3 fase kabel is....

7,2 kW laden op 1 of 2 fases
Ikzelf heb enige tijd geleden bewust gekozen om thuis naar 3 fases te gaan. Op 2 fases laadt de Citigo in ieder geval op 7,2 kW. Op 1 fase (kan ik instellen op lader) komt hij niet verder dan 3,6 kW, maar dat is in mijn geval ook de begrenzing per fase.

Ik weet dat er op o.a. het Duitse goingelectric forum een discussie is over het 7,2 kW laden op 1 fase bij de Citigo. De suggestie werd daar gewekt dat het landsafhankelijk is ingesteld. Voor landen waar 3 fase laadpalen ongebruikelijk zijn (o.a. UK) schijnt de Citigo wel 7,2 kW te doen op 1 fase, in o.a. NL en D niet. Ook is er in het forum over gesproken dat de 1 fase 7,2 kW een instelling is die via OBD in te stellen is.

Overigens is het bij meerdere merken EV's gebruikelijk dat meerdere (2) interne laders parallel worden geschakeld als er met 1 fase wordt geladen.

Omzetting AC/DC in laadpaal?
Ik kwam een post tegen waarbij de suggestie werd gewekt dat de laadpaal de AC/DC omzetting doet. Dit is alleen bij snelladers het geval (die met de CCS aansluiting), maar zeker niet bij de huis en tuin laders met alleen de type 2 stekker. De AC/DC omzetting vind in dit geval plaats in de auto.

Krachtstroom of 3 fase?
Voor zover ik weet worden alle EV's geladen met 230V en maken ze geen gebruik van zgn 'lijnspanning' van 400V tussen de fases. M.a.w. de auto laadt op 1x230V, 2x230V of 3x230V en niet op 400V (wat alleen maar kan als er echt 3 fases worden gebruikt en er op een bepaalde manier wordt gelijkgericht).

Volgens mij gaat de standaard voor de (AC-)laadpalen ook uit van 3 fase en geen krachtstroom. (3x230V is 3 fase, 400V is krachtstroom).


1 fase 2x16A naar de laadpaal?
Dit zou moeten werken. Vanaf een kookgroep komt 2x16A en die kun je dan op 2 'fases' van de laadpaal aansluiten. Aangezien de fases in de EV niet hard gekoppeld zijn (met een uitzondering in sommige gevallen bij de E-niro en Kona met 3 fase on-board laders, maar dat is nogal gevaarlijk en klopt volgens mij niet), maar via een gelijkrichter, kan het geen kwaad. Ik weet alleen niet of de laadpaal dit fijn vindt, mogelijk gaat de software in de laadpaal uit van een faseverschuiving tussen de fases voor het berekenen van diverse vermogens (ik vermoed tenminste dat de 3-fase Zappi v2 dat doet). Overigens loopt er in dit geval wel 32A door de nul! (net zoals het op 1 fase 32A laden).

1 of 3 fases en de salderingsregeling
Ik zag ergens de suggestie dat een 3-fase aansluiting onvoordelig is als straks de salderingsregeling afloopt. Volgens mij maakt 1 of 3 fase voor de salderingsregeling niets uit omdat we in Nederland bij 3 fase aansluitingen gebruik maken van netto saldering over de fases. M.a.w.: bij een 3 fase meter worden de meterstanden per fase bij elkaar opgeteld voordat gekeken wordt of je verbruikt of teruggeleverd hebt (ondanks dat wel voor elke fase de tellerstand individueel wordt bijgehouden). In de huidige slimme-meter specificaties staat dit zelfs expliciet vermeld: de slimme meters dienen de zgn 'ferraris' (draaischijfmeter) methode te gebruiken. Dit betekent de de fases worden opgeteld en daar naar wordt gekeken. Je kunt dus op 2 fases elk 1000 kWh gebruikt hebben en op de 3e fase 2000 kWh teruggeleverd hebben en toch een netto verbruik van 0 hebben.


Tot zover mijn relaas over het laden van de Citigo. Bij mij gaat dat naar volle tevredenheid tussen de 1,4 kW (het minimaal mogelijke op 1 fase bij optimaal gebruik van de opbrengst van de zonnepanelen) en 7,2 kW (accu lekker snel vol op 2 fases als het nodig is)...

Bodie
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Een kookgroep klopt helemaal. Dat kan inderdaad op 1 fase draaien verdeelt over 2 groepen. Maar je kan niet simpel zonder dubbele beveilging 2 contacten verbinden. Dat gaat niet werken.

Daarnaast is een kookplaat nooit 100% op 2 fase's belast ( 2x16A)

Dat is wat ik uit zijn verhaal haal. Hij wil in de laadstekker even 2 pinnen verbinden.

Dan is er nog een issue. Want als jij 32A gaat laden op 1 fase dan klapt je hoofdzekering als je een standaard huis installatie hebt van 1x35A en je de auto laad laden en daarna ook maar iets van een iets hogere verbruiker aan zet. Je houd dan 3A over voor je gehele huis. Als je dit zou willen dan zal je moeten gaan naar slim laden met load balancing

En als je ergens niet mee moet spelen is het wel Stroom. Wens je er succes mee om je knutselpraktijken in praktijk te brengen. Wie weet zie ik je in me werk dan nog een keer terug vanwege problemen/storingen
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Twardt

Lid
Helemaal met @Antera eens. Je moet niet met stroom gaan knutselen tenzij je 100% zeker weet wat je aan het doen bent en daar voor opgeleid bent. Mijn eigen kennis is ook maar beperkt, daarom laat ik het allemaal maar doen. Als ik eerlijk ben lijkt het alsof MrGreen wat aannames doet die hij niet 100% volledig lijkt te kunnen onderbouwen. Maar dat kan ook door mijn gebrekkige elektro kennis zijn.
Maar als je modificaties in de laadstekker wil gaan doen weet ik niet of je wel goed bezig bent. Als er wat mis gaat en er raakt wat in je auto beschadigd hoef je niet op enige garantie te rekenen lijkt me. Dan kan het een dure kwestie worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Bulletdodger

Senior Member
Ben ik nou de enige die de laadsnelheid van de Citigo wel prima vind?

3kw/h aan de granny, en 7kw aan de publieke laadpaal. Prima hoor.
 

Twardt

Lid
@Bulletdodger , nee hoor ik vind de AC laadsnelheid ook prima. Ik heb de granny alleen nog maar thuis op 10Amp gebruikt. 16 Amp zou ook wel kunnen, maar ik had geen haast en wou niet meer laden dan de PV aan het leveren waren. Binnenkort wordt de wallbox geinstaleerd, en die kan 11kW. Op zich hoeft de Citigo normaal gesproken thuis niet met 7.4kW te laden, maar ik heb ook met het oog op toekomstige EV's voor 11kW gekozen. Denk dat er na de Citigo nog wel meer EV's komen, met waarschijnlijk grotere accus. Dan is een beetje extra laadsnelheid wel handig dacht ik zo.

Ik heb nog niet met CCS geladen, ben benieuwd wat die gaat doen als ik hem aan een 50kW lader hang.
 

bokirules

Senior Member
Laden na vakantie...

Heeft iemand al ervaring met het laad gedrag en 'niewe' opbouw van actieradius naar drie weken stilstand (vakantie) van de Citigo.
 

Bulletdodger

Senior Member
Kan je trouwens ook aangeven dat je bij een openbare laadpaal maar tot een bepaald percentage wilt laden?
Ik zie bij vertrekplanner wel percentages staan maar of dat is wat ik bedoel weet ik niet

Kan iemand deze 2 plaatjes uitleggen?


CJEqO0lE8ZkVEujRqtBdm8qN.png



xlzwQEA5moyxaVZLtQ00E2G8.png
 
Laatst bewerkt:

Mr.green

Nieuw lid
Een kookgroep klopt helemaal. Dat kan inderdaad op 1 fase draaien verdeelt over 2 groepen. Maar je kan niet simpel zonder dubbele beveilging 2 contacten verbinden. Dat gaat niet werken.

Daarnaast is een kookplaat nooit 100% op 2 fase's belast ( 2x16A)

Dat is wat ik uit zijn verhaal haal. Hij wil in de laadstekker even 2 pinnen verbinden.

Dan is er nog een issue. Want als jij 32A gaat laden op 1 fase dan klapt je hoofdzekering als je een standaard huis installatie hebt van 1x35A en je de auto laad laden en daarna ook maar iets van een iets hogere verbruiker aan zet. Je houd dan 3A over voor je gehele huis. Als je dit zou willen dan zal je moeten gaan naar slim laden met load balancing

En als je ergens niet mee moet spelen is het wel Stroom. Wens je er succes mee om je knutselpraktijken in praktijk te brengen. Wie weet zie ik je in me werk dan nog een keer terug vanwege problemen/storingen

Ik heb inderdaad de maximale 1 fase zekeringwaarde op een normaal leveringstarief van 1x40A, echter heb ik op de aansluiting alleen 2 zonne-omvormers staan die tijdens goede zon 30A (Max 34A) terugleveren. Mijn laadpaal kan terugregelen als de zon wegvalt aan de hand van de slimme meter die iedere 500ms een waarde doostuurt, open-source loadbalancing. Daarom wil ik ook op 32A kunnen laden als de salderingsregeling eraf gaat.
De meterkast is bedraad met dikkere draden om de stromen te kunnen verwerken zonder te smelten.

In theorie zou ik dus in idiale omstandigheden op de aansluiting 60A kunnen omzetten in warmte, licht of arbeid, zonder problemen.

Daarnaast heb ik middels domotica een heel laag continue verbruik dus met 8a = 1800watt kan ik 95% van de dag af. (Gemiddeld zo, een 150-300watt heb ik als verbruik)
De wasmachien, vaatwasser en warmtepompboiler (700w) zijn grote verbruikers, en die kunnen doordat ik gebruik maak van domotica alleen starten als de auto niet geladen wordt of vol is. Ik heb dus meestal voldoende stroomsterke beschikbaar om te laden op 32A.

Daarom ook een Elektrische-auto want die 7500kwh die ik ieder jaar opwek die verbruik ik thuis niet.

Bovendien ben ik gercertificeerd om aan elektrische installaties te werken, niet dat dat thuis wat uitmaakt overigens. Ja strikt volgens NEN kan wat ik doe niet omdat ik niet kan voldoen aan selectiviteit.

Lang verhaal, maar het is mij duidelijk door de zeer complete post door Bodie. (al zit je er naast wat betreft leveren/terugleveren op 3 fasen wanneer de salderingsregeling veranderd. Wat overigens vakkundig stil wordt gehouden.) Bedankt daarvoor. Ik ga de boel verder inrichten om op 32A te laden. En daarnaast mij verder verdiepen of ik een auto via CCS als thuisbatterij kan toepassen, maar dat is een heel ander verhaal. Nu alleen nog wachten wanneer ze eindelijk met die auto (over de brug) komen.
 
Laatst bewerkt:

Bodie

Lid
Om toch maar even te reageren op Mr Greens oordeel:

"al zit je er naast wat betreft leveren/terugleveren op 3 fasen wanneer de salderingsregeling veranderd. Wat overigens vakkundig stil wordt gehouden"

Ik weet niet waar je dat op baseert. Wat ik wel weet (omdat ik nogal nauw betrokken ben geweest bij de introductie van slimme meters :D ) is het volgende:

De netbeheerders (verantwoordelijk voor de slimme meters) hebben reeds in een vroeg stadium (ik meen in 2007) vastgelegd dat er bij 3 fase meters wordt gerekend met netto verbruik (of teruglevering) over de 3 fases. Dit is opgenomen in de slimme meter standaard (DSMR 4.3.27, zie https://www.netbeheernederland.nl/dossiers/slimme-meter-15/documenten)

"The poly-phase E meter shall use the Ferraris energy measurement method.
Rationale: Poly-phase E meter shall use the Ferraris method in which both energy directions of the 3 phases are summed and depending of the results, stored in a “+” or “-” register. The integration period shall be small enough for an accurate registration of delivered (A-) and consumed (A+) energy in separate registers.
Fit criterion The poly-phase E meter shall use the Ferraris energy measurement method
"

De huidige slimme meters hebben ook maar 4 telwerken: 2 voor levering (hoog/laag tarief) en 2 voor teruglevering (hoog/laag tarief), ook voor 3 fase meters. Ze kunnen dus alleen maar netto verbruik over de 3 fases registreren! Er zijn gewoonweg niet meer telwerken (registers) in slimme meter-termen (zie 2.3.1 in de DSMR).

Aangezien een slimme meter voornamelijk software is, gaat er natuurlijk wel eens wat mis:
https://www.zonnefabriek.nl/nieuws/een-een-fase-omvormer-in-een-drie-fasen-net-kan-dat/
https://www.liander.nl/nieuws/2019/...odig-voor-slimme-meter-landis-gyr-e360-smr-50.

Met name je opmerking "Wat overigens vakkundig stil wordt gehouden" is een beetje een dooddoener waar je geen bewijs voor levert. Wat ik wel weet is dat we op het gebied van elektriciteit een grondig systeem van wet en regelgeving hebben (Metrologiewet en onderliggende regelgeving) waar uiteindelijk de betreffende DSMR standaard een uitwerking van is. We hebben een goed toegankelijke toezichthouder op de MetrologieWet (Agentschap Telecom). Mocht je bewijs hebben dat er niet over de fases heen wordt gemeten en berekend (en dus in strijd wordt gehandeld met de 'ferraris energy measurement methode' conform de DSMR) vind ik het je plicht om dit te melden bij de toezichthoudende instantie om te laten onderzoeken.

Mocht deze methode om een of andere reden ooit wijzigen, dan kan dit eenvoudigweg niet vakkundig stil worden gehouden. Tot die tijd wordt er gewoon over de 3 fases heen gemeten en maakt het dus geen fl***er uit of je teruglevert op 1 fase bij een 3 fase aansluiting, saldering is geen probleem.

Het maakt uiteindelijk ook technisch erg weinig uit voor de rest van de energieketen om dit niet zo te laten (ook met afschaffen van de salderingsregel niet). Het enige issue is het laagspanningsnet waar de netbeheerder de 3 fases een beetje in balans wil houden. Als een PV-installateur zich een beetje verdiept in de regels zal hij bij het installeren van een 1 fase PV installatie op een 3 fase aansluiting ook de huisnummer/3 methode toepassen voor het bepalen op welke fase hij de PV installatie aansluit. Dat dit niet altijd gebeurt (en geloof me, ik heb de voorbeelden gezien waar hele huizenblokken met 3 fase aansluitingen allemaal terugvoeden op fase 1) is echt een installateurs-probleem....
 

Ligflits

Senior Member
Kortom (voor Nederland) : heb je een 3-fasen aansluiting en bijvoorbeeld je 1 fase omvormer voor je zonnepanelen op fase 1 aangesloten, maar je wasdroger op fase 3, zal je digitale meter op 0 blijven staan als je panelen net zoveel opleveren als dat je droger op hetzelfde moment verbruikt.
 

Mr.green

Nieuw lid
Bodie, dit vind ik nou een heel goed gedocumenteerd en onderbouwd verhaal, vanuit eerste hand waarvoor dank!

Kennelijk geloof ik in de verkeerde argumenten van een minder betrouwbare bron :
https://www.trouw.nl/duurzaamheid-n...in-huis-niet-tegen-en-dat-kost-geld~b78ae811/
Ik ben er dik ingestonken. En dus moet ik nu met de billen bloot. Meerdere verhalen over gelezen en die kwamen op mij als waarheid over. Bewijs voor het vakkundig stilhouden kan ik niet leveren inderdaad.

We zijn wel erg offtopic gegaan, echter denk ik dat een dergelijke draadje prima past op een autoforum omdat we nou eenmaal vaker met dit soort zaken in aanraking zullen komen.

Op de site is op 7 September een rectificatie geplaatst, daarbij is het verhaal al gaan zwerven op internet. helaas geeft het ook weer geen garrantie voor de toekomst. ik citeer vanuit het bericht :

"Slimme meters registreren nu nog het totaal van de drie fases; ze kunnen niet anders, zo lijkt het. Een netbeheerder meldde mij dat dit in de toekomst weleens zou kunnen veranderen. "

Lijkt mij onwaarschijnlijk overigens, ik weet niet hoe de meting geregeld is inwendig in de meter. Als er wel per fase gemeten wordt inwendig dan kan de software simpelweg aangepast worden. (Vanaf afstand notabene)

Het kost de netbeheerder in ieder geval geld als de opgewekte Elektronen het huis verlaten en hij zijn installatie moet verzwaren of heeft te kampen met de nadelen van asymetrsiche fasebelasting. En dat geld komt uiteindelijk uit de zak van de gebruikers.

Om terug te komen op de Citigo, ik vind dat het laden zoals de auto nu is gemaakt met 2 aparte laders en fasen niet zo slim, had er dan 3 in gemaakt. Echter zou dat de auto weer duurder maken. Maargoed ik hoorde vandaag dat de Citigo EV, MII EV, e-up niet meer gemaakt gaan worden dus zal dit straks een vergeten model worden denk ik.
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
@Bodie

Jouw verhaal klopt volledig. de slimme meter telt Fase 1 + fase 2 + fase 3 en dat is je verbruik. Het komt met de saldering als volgt:

Huidige is zoals ik hierboven al plaatste het opgeteld van de 3-fase's en wat je nu opwekt door de panelen word 1 op 1 tegen elkaar weg gestreept ook datgene wat je nu niet verbruikt maar terug het net in stuurt.

Met de saldering word het een heel ander verhaal. De slimme meters hebben een meetpuls die elke keer gedaan word om te zien wat er verbruikt word. Met het terug lever verhaal worden we met de saldering ( afbouw met +/- 11% per jaar vanaf 2023) niet meer blij. Zoals het er nu uitziet word er niet meer gekeken op jaarbasis maar op het moment van verbruik / terug levering per dag. Daarmee word het voor ons minder aantrekkelijk mits je overdag al je verbruikers aan gaat zetten om de opgewekte stroom direct te verbruiken. Gebeurd dit niet krijg je straks een minimale vergoeding ervoor. ( ze zijn bezig met 85% van de huidige vergoeding maar dit moet nog geregeld worden allemaal).

Hoop is dat de energie leverancier niet de vrije hand hierin krijgt want dan worden panelen niet meer aantrekkelijk mits je ze al hebt liggen.

Dus het laden van je auto is alleen aantrekkelijk overdag als het zonnetje schijnt en je panelen ideaal liggen ( oost/west) zodat er over de gehele dag een nagenoeg gelijke terug levering plaats vind die je in de auto kan stoppen. Dan heb je na de salderingsregeling de minste terug levering. Maar wanneer laad de auto het meeste op? savonds wanneer de zon zijn werk niet meer zo goed doet. :-)


Heb al een paar gesprekken gehad met Enexis en die zijn volop bezig met electronische regelende transformatoren. De zonnepanelen zorgen er op het net voor dat de Spanning oploopt die kan dan niet meer gelijk blijven en daar zit bij hun het probleem. Dus er komen ook slimme transformatoren. De ongelijke belasting op de fase kunnen ze opvangen dit is geen enkel probleem. De woningen die maar op 1 fase draaien zijn ook elke keer aangesloten op een andere fase.

Alleen de kabels in de grond gaan het niet leuk vinden als iedereen panelen heeft of iedereen snachts hun auto opladen. Het netwerk word dan te zwaar belast waarbij de kabels lekker warm gaan worden en het kunnen gaan begeven. de tijd zal het leren hoe ze dit gaan oplossen maar het word nog wel een ding.


@Mr.green
Je idee met loadbalancing is zeker interessant als je overdag de auto op gaat laden. Maximale opwekking stroom en maximaal de auto/huis in. dit is niet hele moeilijk met bv een Alfen laadpaal bv die je simpelweg 22kw 3 fase (7.6KW 1 fase) kan leveren en daarmee met een koppeling aan de slimme meter die kan balancen. Stel in het laadstation de maximale stroom die de auto mag gebruiken en je komt een eind. Deze doen wij bij veel klanten plaatsen omdat dit ideaal werkt en je alleen een dikkere (6mm2) kabel naar het laadstation te leggen incl een netwerkkabel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan