Hoe laad jij thuis?


  • Totaal aantal stemmers
    35

Mr.green

Nieuw lid
Precies, @Antera ik heb een zuid, opstelling en een oost/west opstelling separaat. Echter zal ik overdag vaak werken helaas. Maar wanneer het kan in het weekend en op de langere/zonnigere dagen zie ik wel mogelijkheden een groot deel van de lading direct in de auto op te slaan. Dit gaat met name buiten het zonneseizoen niet op. De winst die ik kan behalen is dan ook niet erg groot. Andere grootverbruikers zoals warmtepomp, wasmachine, vaatwasser, koelkast, vriezer. zijn slim gemaakt hier in huis dmv eigen besturingen uiteindelijk via Domoticz. Verder heb ik een open-source laadpaal (Open-EVSE) omdat ik meer flexibiliteit zoek in het laden dan de gemiddelde consument verwacht ik. En de techniek intressant vindt. Ik verwacht dat een totaal intergratie van slimme producten die onderling communiceren van groot belang gaat worden bij energieverbruik/besparingen. De citigo is straks onderdeel van het geheel. Ik hoop eigenlijk de auto ook als energieopslag voor het huis te kunnen gaan gebuiken omdat deze niet meer dan 50km per dag zal gaan rijden woon/werk en ik daarnaast in het weekend bijna niet rij. Maar ik verwacht niet dat dat mij gaat lukken, echter hier is gelukkig nog veel winst te behalen in de manier waarop we energie gebruiken.
 

Bodie

Lid
Ja, de 'Vincent wil zon' columns zijn tenenkrommend slecht, inhoudelijk gezien dan. Als die man iets meer research doet kunnen ze een stuk beter worden.....

De slimme meter is bijna volledig software, vandaar dat ook de meters met foutjes op afstand kunnen worden verbeterd (zoals het Alliander voorbeeld), dus als de standaard veranderd en daarmee opwek/verbruik en saldering over fases ook, dan is dat een kwestie van nieuwe firmware er op. Ze hoeven het huis er niet voor in.....

Vooralsnog (ook als de salderingsregel vervalt) is er geen verschil tussen 1 en 3 fase verrekening. Kleinverbruikers kennen momenteel ook nog maar twee tarieven. Hoe het er straks uit komt te zien is maar de vraag, maar we zullen voor een teruggeleverde kWh minder krijgen dan voor een ingekochte......

Als er energieleveranciers over gaan naar een 'time of use' tarief, kan dat er heel anders uitzien. De slimme meters kunnen nu al kwartierwaardes opslaan en daar zouden leveranciers dus ook mee kunnen gaan werken: elk kwartier een ander tarief voor levering en/of teruglevering.

De kans is dan wel groot dat je werkelijk overdag geen drol meer krijgt voor je kWh, marktprijzen zijn dan nu soms al negatief (zeker in de weekenden en vakanties). In de UK kennen ze tariefvormen per half uur. Daar zie je soms 's nachts negatieve prijzen, dus daar laden ze soms auto's op en krijgen geld toe. Staat wel tegenover dat je tijdens de piekuren erg veel betaalt.... Overigens zie je daar ook veel meer thuis-opslag in accu's of warm water tanks

en nu weer meer on-topic:

Om deze reden heb ik gekozen voor een Myenergi laadpaal (is een UK bedrijf): hiermee kan ik maximaal op zonne-energie laden. Hij kan terugregelen tot een laadstroom van 6A op 1 fase (1,4kW) als er weinig zon is, en opregelen naar 3,7kW op 1 fase. Dit kan hij ook op 3 fase doen, maar dan heb je minimaal 4,2 kW aan zonnestroom nodig (of in geval van de citigo: 2,8 kW op 2 fases). Zoveel heb ik meestal niet over...

Als de auto overdag niet vol is geladen en hij moet de volgende dag wel vol, dan boost de paal op het laagtarief de boel nog vol op 7,2 kW (2 fases in geval van de citigo). Vandaag heb ik 98% van de 8 kWh die er in de citigo moest, opgeladen met zonnestroom. Myenergi heeft een API waarmee je dat ook dynamisch kunt sturen (in de UK heb je soms maar voor een uur lang negatieve tarieven en de uren variëren ook nog wel eens, ideaal om dat via een slim algoritme aan te sturen).

@mr green: je hebt volgens mij alles in huis om hier echt dynamisch mee om te gaan: erg gaaf om dat in elkaar te 'draaien'.

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat die 2 fase van VW typisch vanuit Duitsland komt omdat je daar een maximale belasting van de nuldraad kent. M.a.w. 32A 1 fase geeft 32A door de nul, 2 fases 16A geeft iets van 25A (geloof ik zo uit mijn hoofd ivm de fasedraaing) en dat valt net binnen de limiet op de nuldraad. Ik denk dat VW het te duur vond om een 3 fase lader in te bouwen, dus dan maar 2 fases...
 

Mr.green

Nieuw lid
@Bodie, ik denk dat je ook een heel mooie oplossing hebt, dat van de UK wist ik niet.
Ik ben er nog niet kwa dynamisch met energie om te gaan, soms is het behoorlijk frustrerend als bijvoorbeeld de software niet wilt.

Het irriteert mij behoorlijk dat ik dat artikel van "Vincent Wil zon" voor waar heb aangenomen, ik doe dat niet zo snel doorgaans.
Bovendien vind ik dat er door zo veel partijen die in de markt van Zonnepanelen, Boilers, Laadpalen, Warmtepompen en isolateurs te vaak een berg onzin wordt verkocht dat het noodzaak is geweest om me in de materie te gaan verdiepen.
Ook de media roept maar raak wat betreft nieuwe technologie, zonder gedegen onderzoek.
En daarbuiten de Autodealers/garages weten het allemaal ook nog niet zo goed, wat betreft EV's een verkoper is helemaal niet geïnteresseerd in het technische verhaal doorgaans.
Zoals het verslag laatst in het nieuws op de NPO dat het nog niet loont om veel te investeren in zogenaamde duurzame technologie. Onzin wanneer je systemen gaat koppelen is het namelijk financieel gewoon haalbaar om je investeringen terug te verdienen, maar daar wringt de schoen doorgaans. En de massa die het gelooft, logisch.

Daarbuiten zijn er nog geen standaarden, en of standaard oplossingen. Ik pleit voor een goed gestandaardiseerd protocol waarmee je alle apparaten binnenshuis kan laten communiceren. Hoeveel mensen hebben wel niet een lekkend koelkastrubber maar weten het niet? Dat zou je kunnen zien in een trend met de temperatuur en het stroomverbruik.

Ik probeer een beetje op de tijd vooruit te lopen, ik heb geen eindeloos budget om al mijn ideeën uit te voeren, echter ben ik nu al zover dat wij een buffervat hebben met water en een warmtepomp waarmee we dus ook wat energie kunnen bufferen tijdens piekurenvan zon, alleen nu nog het setpoint van het water "weers-voorspelling" afhankelijk maken. Ik wil dus ook kunnen spelen met een zonnekrachtverwachting. Waarom vandaag laden/wassen tijdens bewolking als het morgen helder is.
Warmtepompboiler wilt in de winter niet zo een best rendement geven dus dan draait deze niet dan verwarm ik het vat met de Pelletkachel met CV spiraal of met de Gasketel. Daarnaast koelt in de zomer de WP boiler ook de slaapkamer want daar blaast de WP boiler de gekoelde uitgaande lucht dan in, is het te koud dan blaast deze gewoon de koele lucht naar buiten.


Maargoed ontopic :
Dat met de 0 draad in Duitsland dat kan ik nog niet helemaal rijmen op het moment in theorie. (Dat ga ik nog wel een keer uitzoeken als ik mij verveel (-: )
Begin van het topic heb ik aangegeven dat ik in de lader een 1-fase 32A wil creeren dmv het aansluiten van beide fasedraden naar de laders op het zelfde relais/fase. Dit kan natuurlijk niet, wanneer ik een andere auto zou aansluiten die wellicht een 3 faselader heeft of iets dan gaat dat gruwelijk mis. Echter komt alleen de Citigo op de laadpaal, ik voorzie verder geen problemen omdat de laders inderdaad helemaal gescheiden zijn, en pas in het DC circuit komen de laadstromen samen.
Met de 6mm2 kabel naar de laadpaal kan ik prima 32A laten lopen over 30 meter.
Mijn excuses voor de lap tekst.
Nu nog de Citigo geleverd krijgen!!
 

bokirules

Senior Member
977C4ACB-4EA4-48B8-8857-3349B1F49028.png F3E7C073-61E0-446B-8BEB-53A5E4A9E5C1.png 2D6E2037-7A53-430A-8A61-3787D2549E2C.jpeg
Laden na vakantie...

Heeft iemand al ervaring met het laad gedrag en 'niewe' opbouw van actieradius naar drie weken stilstand (vakantie) van de Citigo.


Ik ben nog steeds benieuwd of er soort gelijke ervaringen zijn... Of niemand heeft zijn citigo drie weken laten staan, dat kan natuurlijk ook.

Ik heb dus na mijn vakantie veel last gehad van lage actieradius na 100% lading. Ik kwam regelmatig niet verder dan 200 of 220 km aan actieradius. Ook de nodige keren dat ik wilde laden (zowel thuis als openbare laadpaal) dat hij helemaal niet wilde laden. Na de auto een iets verreden te hebben opnieuw aangesloten en lade hij als nog op.
In de beschrijving staat ook dat er na een langere stilstand de accu weer zeg maar opgang moet komen...kan enkele weken duren.
Na enkele weken geen verbetering heb ik de Citigo is hier voor naar de dealer gebracht. Hier bleek de aanjager van de kachel defect...dit had invloed op het laden en voeden van de 12V accu die de kachel weer voorzag van stroom. Deze is vervangen en na een software update moest alles ok zijn...moest.

Het actieradius gebeuren gaat nu echt alle kanten op van de week 218 na een nacht laden... En wat schetst mijn verbazing, vanochtend 342KM en in de connect app geeft hij 337KM aan.
Of dit een record is weet ik niet maar ben dan al weer benieuwd wat mijn volgende lading aangeeft.

En even voor jullie informatie wat rijdt gedrag betreft...
70% woon-werkverkeer via de snelweg 66km per werkdag.
De rest 30% stadsverkeer.
Ik rijd in stand B en verder rijd ik zonder een enorm zuinigheid gevoel. Ik rijd, rem, en trek op... Zo als het mij uitkomt.

En natuurlijk benieuwd of meer Citigo gebruikers hier last of gemak (hoge actieradius) van hebben.
 

Bulletdodger

Senior Member
Mijn ervaring met een hoge actieradius is dat het toch heel snel omlaag gaat :)

Het is veel interessanter hoeveel echte kilometers je maakt, na 100% laden je tripteller op 0 zetten en dan kijken hoeveel je rijdt.
 

Mr.green

Nieuw lid
Ik maak er maar meteen een korte review van :

Ik moet eerlijk zeggen dat de actieradius mij niet tegevalt, ondanks dat ik toch wel de verwarming en stoelverwarming gebruik. Ik kom gemiddeld over de laatste 1000km op 12kwh/100km. ongeveer. 50% 80km weg, 25%stad en 25% snelweg. Het is wel zo dat ik gewoon altijd aan de laadpaal hang thuis, de accu is 1x tot 1/3 ontladen maar nooit lager.
En dat voor een style uitvoering met bredere banden. Ik rijd gewoon in D zonder extra regenereren. Ik gebruik het rempendaal om te regenereren, In de stad bij drukte zet ik de auto weleens in B om lui te kunnen rijden.

Wel laadproblemen gehad, de auto gaf 1 keer een vreemde laadstoring, led rood bij de auto. Maar voor de rest geen problemen. van de 3 laadpalen die ik buiten thuis heb bezocht om mijn laadpassen uit te proberen daar werkte er twee niet van. De laadpasen werkten maar er was een probleem met de laadpaal en moest ik verplaatsen naar een andere paal. Dat vind ik een slechte score, al weet ik natuurlijk niet na 3 keer buiten de deur laden hoe het algemeen gesteld is met de laadpalen.

Ook was opeens het instrumentenkluster Duits geworden, dit is op te lossen dmv twee knoppen ingedrukt houden en dan via een menu weer in het nederlands zetten. Keurig uitgelegd telefonisch via de dealer. mbv een geleende OBD eleven, is ook cornering functie aangezet in de auto en blijft de temperatuur nu op 20c staan. En als de handrem nu wordt aangetrokken gaat de dagrijverlichting uit. Handig kastje, ik denk dat ik er zelf ook 1 ga aanschaffen.

Die connected app vind ik overigens dramatisch slecht, maar het doet wel wat het zou moeten doen alleen veel storingen en traagheid.
 
Laatst bewerkt:

Me Zelf

Forumguru
Koud is weer hakt er flink in op korte stukjes. Voor alles op temperatuur is ben je heel wat Joule verder. Voorverwarmen aan de lader is dan handig.
Maar ik ben best tevree over de actieradius tot nu toe. De auto wordt momenteel een stuk minder gebruikt dan vooraf gedacht (van 4x 160 km per week nu hoogstens 1x 160 km) maar range anxiety heb ik nog niet ondervonden
 

JJE

Nieuw lid
Van het weekend voor het eerst aan de lader (granny). Accu was nog 50% vol, dus was nog niet echt nodig. Wat me opviel was dat de meterkast begon te zoemen en de oven, die op dezelfde fase zit, ook.. Meer mensen hier last van? Met ohmse last is er niets aan de hand, heb bijv. een heteluchtpistool van 2500w aangesloten op dezelfde wcd en dan hoor je niets. Ik vermoed harmonische netvervuiling. Voor de zekerheid de polariteit uitgesloten door de stekker een slag te draaien, maar geen soelaas. Is het de granny die voor harmonische verstoring zorgt, of is dat de inverter in de auto?
 

Me Zelf

Forumguru
Ben iets teveel uit mijn electrakunde om harmonische storing te begrijpen maar geen last van neven-effecten bij het laden bij mij (op een snel lopende meter na). Voor de goede orde: alles is 1 fase bij mij.
 
  • Leuk
Waarderingen: JJE

Bulletdodger

Senior Member
Van het weekend voor het eerst aan de lader (granny). Accu was nog 50% vol, dus was nog niet echt nodig. Wat me opviel was dat de meterkast begon te zoemen en de oven, die op dezelfde fase zit, ook.. Meer mensen hier last van? Met ohmse last is er niets aan de hand, heb bijv. een heteluchtpistool van 2500w aangesloten op dezelfde wcd en dan hoor je niets. Ik vermoed harmonische netvervuiling. Voor de zekerheid de polariteit uitgesloten door de stekker een slag te draaien, maar geen soelaas. Is het de granny die voor harmonische verstoring zorgt, of is dat de inverter in de auto?

Oke, en nu in Jip en Janneke taal? :tongue:
 

Bulletdodger

Senior Member
Koud is weer hakt er flink in op korte stukjes. Voor alles op temperatuur is ben je heel wat Joule verder. Voorverwarmen aan de lader is dan handig.
Maar ik ben best tevree over de actieradius tot nu toe. De auto wordt momenteel een stuk minder gebruikt dan vooraf gedacht (van 4x 160 km per week nu hoogstens 1x 160 km) maar range anxiety heb ik nog niet ondervonden

Ik zet hem soms wel eens in ECO+ mode en kom soms terug met meer kilometers aan actieradius dan toen ik wegging.

Maar ik maak me er niet zo druk over de actieradius, als het nodig is gewoon (bij)laden.
Nu is het ook zo dat mijn vrouw er ook mee rijdt, en die doet er geen moeite voor om zuinig/efficiënt te rijden.
 

bokirules

Senior Member
Mijn ervaring met een hoge actieradius is dat het toch heel snel omlaag gaat :)

Het is veel interessanter hoeveel echte kilometers je maakt, na 100% laden je tripteller op 0 zetten en dan kijken hoeveel je rijdt.


@Bulletdodger
Inderdaad is het interessanter je werkelijke verbruik en en dus daaraan je actieradius te meten. En ook zakt de actieradius vrij snel naar beneden.
Maar waar ik van op kijk is dat de laad condities het zelfde zijn...maar de ene keer dus dik over de driehonderd (337) en twee dagen later krijg ik hem niet verder dan 210KM
En dan heb ik zo van hoort dat....voor mijn gevoel gaat dat niet echt lekker.
Maar ik heb verder totaal geen idee hoe dat met accu's in z'n werk gaat.
Wellicht is er een accu specialist in de zaal (op het forum)
 

Me Zelf

Forumguru
@bokirules, het hangt ook sterk af van je rijstijl (/rijcondities: snelweg of stad) voordat je gaat laden. Op zn omaas over de provinciewegen zonder AC en voorverwarmd aan de lader levert me ook wel over de 300 km op, maar als ik voor het laden koud, met AC een goed stuk met 137 (op de teller dan) heb gereden, dan zit ie onder de 200.
 

Canon-Eye

Forumguru
Vraagje uit interesse: is er naast de geschatte resterende actieradius ook nog een feitelijke indicatie van de resterende hoeveelheid energie in de accu's - zij het in kW, in % vol of welk ander concreet gegeven dan ook?
 
Ongeveer dus... Laatst 's avonds aangekomen na een snelwegreis en de citigoat weggezet met 7% in de accu volgens de app. Geen zin om nog een laadpaal op te zoeken. Volgende ochtend stond hij op 14%.
Heeft iemand trouwens wel eens (op langere termijn) het door de Skoda app / metertjes aangegeven verbruik vergeleken met de hoeveelheid energie die je er in stopt?
 

Me Zelf

Forumguru
Ik vind de laadsnelheid bij snelladers wel een beetje tegen vallen. Afgelopen week 2x gedaan tijdens ritten van 240 km (alles snelweg) en dan begint hij (met nog 15 km range...) op 28KW/hr en dat stabiliseert dan na 10 minuten op 25KW/hr. Zou toch 30KW/hr moeten zijn volgens de folder? Is ook niet veel natuurlijk, 50 zou al een stuk prettiger zijn.
 
Zelfde ervaring. En ruim vóórdat hij 80% vol is loopt de laadsnelheid nog eens behoorlijk terug. Totaal 20.54 kWh geladen in 1:02 uur en dat was ook voor mij aanzienlijk minder dan verwacht.
IMG_20201128_194453148.jpg
 
Bovenaan Onderaan