Chiptuning

Tees

Donateur
Alleen bij updates van het motormanagement, maar die zijn héél zeldzaam bij auto's ouder dan een paar jaar. Bovendien worden die vrijwel altijd alleen door dealers gedaan, en je zit dacht ik niet bij een dealer toch?

EdK

Forumguru
Tsja ik heb het gewoon bij me dealer gemeld dat er een fabrieks update van VAG Techniek op me Fabia zit.
En dat ze dus niet zo maar blind met updates tijdens een servicebeurt aan de gang moeten gaan.
Leuke was dat de dealer werknemer het niet kon, maar later met zijn eigen Skoda 90Pk ook naar hun is geweest...

Maar open kaart spelen met je dealer is beste !
En opmerkingen over garantie die vervalt etc ..... laat je niet bang maken hierover., Als jij problemen krijgt aan je wagen die totaal niet gerelateerd zijn aan de tuning dan heb je gewoon garantie !

leon-cupra

Forumguru
In BE voorzichtig zijn met het doorspelen van deze info. Coulance en tuning mag je dan al vergeten bij jouw wagen, net zoals bij een niet-officiële garage onderhoud laten doen en dan coulance/garantie eisen bij een officiële dealer, heb je met de Citroën mogen ondervinden.
Verzekeringstechnisch heeft dit ook een invloed, moest je het eerlijk willen spelen. Bij vermoedens van chiptunen door de verzekeringsmaatschappij inzake een ernstig ongeval ga je de pineut zijn en alles zelf mogen bekostigen (kans is echter wel uitermate klein, zijn wel zo een paar gevallen bekend maar tov het aantal getunede wagens verwaarloosbaar).
Keuringtechnisch ben je ook niet meer in orde. Het werkelijke vermogen is niet meer gelijk aan het vermogen op het COC. In principe is er geen enkele keurmeester die het vermogen test maar weet gewoon een getunede wagen eigenlijk illegaal is in BE , tenzij je alle papieren in orde brengt maar dat is in Be eigenlijk een onbegonnen werk.
Weet ook dat meer en meer dealers jou een document laten ondertekenen bij overname dat de wagen niet getuned geweest is. Ken gevallen van mensen die hun BMW een week na ophalen van de nieuwe wagen hun oude wagen mogen halen hebben omdat er tuning ontdekt was en de overnameprijs nog hebben mogen terugstorten. Niet officiële dealers gaan er nog niet zo moeilijk over doen maar het zou mij niet verbazen dat deze op termijn ook zouden volgen.

Moest jouw dealer ooit de software per ongeluk overschrijven, kan je gewoon terug naar DVX gaan. Die zetten de tuning er terug gratis (was vroeger zo, mss best eens navragen) op. Om de wagen terug origineel te zetten, hebben ze dat bij mijn wagens ook iedere keer gratis gedaan.

Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Weet ik wel @Tees , maar daarom kan het wel vermeld worden voor andere meelezers !!
Wat me ook nog te binnen schiet is verhaal sjoemelsoftware en de 1.6 diesel ...
Is die van jou ontsjoemelt Jesko ? want niet en je laat hem tunen en om wat voor reden kom je daarna bij de dealer en hij gaat ongevraagd ontsjoemelen dan is kans groot dat je tuning ook is verdwenen....

Maar zoals gezegd, gewoon open kaart spelen met je dealer hierover !
Weet bv dat een @Rosinfield dit ook elke keer met zijn wagens heeft gedaan.
En zoals gezegd ik met mijn fabrieksupdate ook

EdK

Forumguru
Die zetten de tuning er terug gratis (was vroeger zo, mss best eens navragen) op
Vaak eenmalig en zit een bepaalde tijdsduur aan.
Kunt bv binnen 1 of 2 jaar hier gratis voor terug komen , maar bv na 5 jaar is t gewoon betalen....
Maar inderdaad even navragen en liefst op papier ( de nota ) hebben staan...

Tees

Donateur
Wat is België in het kader van regels rondom autos toch een beroerd land...slaat allemaal helemaal nergens op wat Tim vertelt. Maar ja, je hebt het ermee te doen als je daar woont hè...

leon-cupra

Forumguru
@Tees niet akkoord mee. De regels in Be zijn eigenlijk niet meer dan normaal. Een constructeur moet miljoenen in veiligheid investeren, worden enorm streng gecontroleerd, dragen enorme verantwoordelijkheden, iedere type moet gehomologeerd worden in het land …. en dan ga jij als eigenaar doodleuk alles gaan aanpassen. Meer vermogen is leuk maar is de wagen daarop berekend? 105pk naar 140pk zal zowiezo binnen de marges liggen van de veiligheid maar er zijn gasten die van 200pk naar 4-500pk gaan.

Daarnaast verzekeringstechnisch ook … jij betaalt voor een wagen van 200pk maar je rijdt met 400pk rond. De kans dat jij door het hoger vermogen een ongeval veroorzaakt is groter. Dus al die andere klanten mogen opdraaien voor de kosten die jij hebt veroorzaakt door het hoger vermogen.

Als autoliefhebber zie ik het ook liever anders maar als iemand die het objectief bekijkt is het niet meer dan normaal.

Tees

Donateur
Niet mee eens @leon-cupra! Een wagen moet mijns inziens aan bepaalde prestatiekenmerken voldoen, zoals een bepaalde remvertraging en de lichten in een bepaalde hoek, etc. Hóé een auto dat bereikt is voor de wetgever volstrekt irrelevant. Als jij besluit er remschijven van 3x de diameter op te hangen, zit je ruim onder die remvertraging. In NL mag dat, in B moet je daar een attest voor hebben. Dat vind ik dus onzinnige regelgeving.

leon-cupra

Forumguru
@Tees voor elke argument dat jij aanbrengt, kan ik gemakkelijk een tegenargument aanbrengen die in het voordeel van de Belgische wetgeving is. Ga hier wel niet aan beginnen want de discussie zou oneindig zijn. Laten we gewoon besluiten dat we het niet eens zijn ;)

• Leuk
Waarderingen: JXX

Cordoba

Forumguru
Even een toevoeging: voor de Nederlandse wet kun je ook niet zomaar gaan tunen zonder in problemen te kunnen komen. In het verleden mocht in NL een auto 25% en sinds een aantal jaren 20% meer vermogen hebben dan de fabrikant aangeeft. Als dat ontdekt wordt bij een ongeluk heb je dus dezelfde problemen die leon-cupra al schetste, als de auto nog te repareren is, krijgt ie zeker een WOK-status, en zal de verzekering de schade verhalen op de eigenaar.

Voor de Belgen: WOK-status betekent dat het kentekenbewijs ongeldig is verklaard en de auto eerst door de RDW goed gekeurd moet worden om weer een geldig kentekenbewijs te krijgen. Een WOK-status blijft wel altijd zichtbaar als een auto die ooit gehad heeft, en kan de waarde op de occasionmarkt flink verlagen (veel voertuigen krijgen een WOK-status na een zware aanrijding, of serieuze technische gebreken).

Bakboord1

Forumguru
En hoevaak komt dit voor?
Nooit volgens mij.
Ik ben het de afgelopen 20 jaar namelijk nog nooit ergens tegengekomen.

leon-cupra

Forumguru
Omdat het quasi niet of nooit ontdekt wordt is het daarom toelaatbaar? Rare manier van denken :pieker:

Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
Helaas is dat een vrij normale manier van denken @leon-cupra . Volgens mij overtreed jij ook wel eens de snelheidsregels op plekken waar je het verantwoord vindt en geen oom agent staat te kijken. En dat doe je vast niet als op exact dezelfde plek wel een agent staat...

EdK

Forumguru
Pffff me opmerking word geloof ik verkeerd begrepen.......

Me opmerking was/is een opmerking die vaak word gezegd bij dealers....
Ooit eens gehad dat aandrijfstangen van ruitenwissermotor begonnen te roesten
Werd er ook gezegd dat dit nooit voorkwam en dat ik uniek was hiermee, tsja alleen stonden er op forum wel meerdere meldingen dat het voorkwam

Dus heren stop AUB verder met discuteren

haassie

Forumguru
Tunen levert altijd leuke discussies, gezien de prijs genoemd bij de start van het artikel zeker interessant….Wie biedt de beste prijs/kwaliteit, is altijd lastig te bepalen. Heb de mijne wél bij een gerenommeerde tuner laten tunen , op maat, inclusief dsg ( noodzaak) Een kleine 700€ na forumkorting verder (normaal 999!) en de tallozere ritjes op en neer van west naar oost niet meegerekend (175 km enkele reis)verder en nog steeds het gevoel of het het allemaal wel waard is geweest, heeft mij helaas niet gebracht wat ik ervan had gehoopt. Met name de echte souplesse tussen motor en dsg, wat je toch op zijn minst mag verwachten. Zelfs zo dat ik op een bepaalt punt overwogen heb het elders nogmaals te laten doen met een verse kijk (VAG tuning of JD)….toch maar niet gedaan gezien het nieuwe kostenplaatje, daarnaast moet dan eerst ook de oude tuning ongedaan gemaakt moeten worden (dsg)….teveel gedoe.

Wat is tegenwoordig nog echt “op maat” tegen een schappelijke prijs. Ook bij deze veel geprezen tuner werd er gewoon een standaard programma in geblazen voor mijn gevoel, zonder rollen vooraf/achteraf en fijnafstelling zodat alles in één keer echt goed is. Tijd is geld geldt ook in deze branche. Het opvolgende testritje van 20 minuten geeft je wel een beeld maar niet het complete plaatje. dsg is dan gereset en loopt dan doorgaans soepel. Het echte eindresultaat merk je pas wanneer alles weer op elkaar is ingeleerd en normaal dagelijks gebruik. Dan merk je ineens wat rare zaken en begint het gedonder. Kickdown die bv van 5 in zn 3 gaat op 6000 toeren wat totaal geen zin heeft omdat daar het vermogen niet zit en weer direct naar 4 gaat. Niet logisch. Een bak die meer de schakelmomenten laat voelen, hetgeen door dsg tuning soepeler dan stock zou moeten zijn. Het terugschakelen naar de geprogrammeerde 1 tijdens file rijden, is achteraf aangepast op lagere snelheid via de dsg sofware…

Zou ik het nogmaals doen? Kweet niet! Goedkoop kan duurkoop zijn, maar duurkoop is ook echt niet altijd goed! Volgende keer gewoon een auto kopen waarbij tunen niet meer nodig is omdat er al genoeg aanwezig is haha.

JeSko

Forumguru
@haassie

Ik heb nu wel geen DSG, ik denk dat tunen dan misschien net wat eenvoudiger en simpeler is? Aangezien DSG en Tuning niet op elkaar afgestemd moeten worden. Ik zou het na zo'n ervaring ook niet snel aandurven, maar schijnbaar hoef ik me geen zorgen te maken.

Rosinfield

† In Memoriam
Inmiddels 4e auto gechipt; 3x bij JD, 1 x bij VAG Techniek en nog een keer apert de DSG bij TVS. Nog nooit enig probleem. In alle gevallen weet de dealer er van en geen enkel probleem met garantie gehad bij reparaties. Zou de turbo eraan gaan, dan zou het denk ik wel een lastiger verhaal worden. Dealer vindt het zelfs leuk. Afgelopen week moest ik er zijn vanwege een waarschuwingslampje bij de Up. Zowel de baliemedewerker als de monteur begonnen nog over mijn laatste Fabia (verlaagd, gechipt en DSG aangepast wisten ze nog precies)

Bovenaan Onderaan