Tunen levert altijd leuke discussies, gezien de prijs genoemd bij de start van het artikel zeker interessant….Wie biedt de beste prijs/kwaliteit, is altijd lastig te bepalen. Heb de mijne wél bij een gerenommeerde tuner laten tunen , op maat, inclusief dsg ( noodzaak) Een kleine 700€ na forumkorting verder (normaal 999!) en de tallozere ritjes op en neer van west naar oost niet meegerekend (175 km enkele reis)verder en nog steeds het gevoel of het het allemaal wel waard is geweest, heeft mij helaas niet gebracht wat ik ervan had gehoopt. Met name de echte souplesse tussen motor en dsg, wat je toch op zijn minst mag verwachten. Zelfs zo dat ik op een bepaalt punt overwogen heb het elders nogmaals te laten doen met een verse kijk (VAG tuning of JD)….toch maar niet gedaan gezien het nieuwe kostenplaatje, daarnaast moet dan eerst ook de oude tuning ongedaan gemaakt moeten worden (dsg)….teveel gedoe.
Wat is tegenwoordig nog echt “op maat” tegen een schappelijke prijs. Ook bij deze veel geprezen tuner werd er gewoon een standaard programma in geblazen voor mijn gevoel, zonder rollen vooraf/achteraf en fijnafstelling zodat alles in één keer echt goed is. Tijd is geld geldt ook in deze branche. Het opvolgende testritje van 20 minuten geeft je wel een beeld maar niet het complete plaatje. dsg is dan gereset en loopt dan doorgaans soepel. Het echte eindresultaat merk je pas wanneer alles weer op elkaar is ingeleerd en normaal dagelijks gebruik. Dan merk je ineens wat rare zaken en begint het gedonder. Kickdown die bv van 5 in zn 3 gaat op 6000 toeren wat totaal geen zin heeft omdat daar het vermogen niet zit en weer direct naar 4 gaat. Niet logisch. Een bak die meer de schakelmomenten laat voelen, hetgeen door dsg tuning soepeler dan stock zou moeten zijn. Het terugschakelen naar de geprogrammeerde 1 tijdens file rijden, is achteraf aangepast op lagere snelheid via de dsg sofware…
Zou ik het nogmaals doen? Kweet niet! Goedkoop kan duurkoop zijn, maar duurkoop is ook echt niet altijd goed! Volgende keer gewoon een auto kopen waarbij tunen niet meer nodig is omdat er al genoeg aanwezig is haha.