Chiptuning 1.8 Tsi

___JC___

Forumguru
het is dus niet een soortgelijke bak, de DSG 6-bak kan een veel hoger koppel aan dan de DSG 7-bak, maakt niet uit of dat nou bij Audi, VW, Seat of Skoda is.

In de laatste GTO hebben ze het echt over een Audi 7-bak DSG (S-tronic) die 550NM aan kan. Deze zat in een Q5.
 

VEEJAY

Forumguru
een neefje van mij heeft een A4 2.0TDI 7 traps DSG, die zou toch wel meer dan 250NM aankunnen.
 

MarcoO2

Forumguru
als ik het niet meer weet, weet Wikipedia het wel...

Conclusie: de 7-traps DSG kan maar 250 Nm aan, de S-tronic van Audi kan tegenwoordig meer Nm hebben. Ik dacht dat DSG en S-Tronic identiek waren, maar dat is dus niet (meer) zo.

DSG

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie


DSG is een speciaal type automatische versnellingsbak met dubbele koppeling. DSG is de afkorting van Direktschaltgetriebe, of in het Engels: Direct-Shift Gearbox. De DSG-versnellingsbak is ontworpen door BorgWarner onder licentie van de Volkswagen Group.

TechniekDe gebruikelijke versnellingsbak heeft één koppeling en men selecteert met behulp van de versnellingspook elke keer een andere versnelling. De DSG lijkt erg veel op een handgeschakelde versnellingsbak maar dan met een elektronische sturing. Dit laatste maakt het koppelingspedaal overbodig.
De DSG automaat heeft eigenlijk twee koppelingen, één voor de oneven versnellingen en één voor de even. Ten gevolge hiervan schakelt deze automaat niet steeds naar een andere versnelling, maar schakelt hij op de andere koppeling over. Hierdoor kan snel geschakeld worden. Het enige nadeel van een DSG-bak is dat hij betrekkelijk weinig koppel aan kan waardoor hij alleen in combinatie met lichte motoren gebruikt kan worden.

Werking
De DSG is eigenlijk een dubbel uitgevoerde conventionele wisselbak. De DSG-bak heeft twee primaire assen, twee secundaire assen en twee koppelingen. Men vertrekt uit stilstand in de eerste versnelling en de eerste koppeling. Ondertussen draait de tweede versnelling al mee. Als er geschakeld wordt naar twee wordt de volgende versnellingstrap gesynchroniseerd d.m.v. en vindt een gelijktijdig koppeling van de ene lamellenkoppeling plaats (2e koppeling) en een ontkoppeling van de huidige koppeling. Op deze manier kan onder belasting geschakeld worden. Versnelling 1, 3, en 5 bevinden zich op de ene secundaire as, en de andere versnellingen + achteruit op de tweede secundaire as.

Tweede generatie DSG
Eind 2007 kwam Volkswagen met een vernieuwde DSG-versnellingsbak. De nieuwe versie is 7-traps en kleiner en lichter dan de oude door de droge koppelingen die zijn toegepast. De platen worden niet meer gekoeld met olie zoals bij zijn voorganger waardoor hij zuiniger is dan de 6-traps versie. Daarnaast schakelt de nieuwe DSG nog weer iets sneller. Groot nadeel van de 7-traps versie is echter dat hij nog minder koppel aan kan dan de 6-traps. Het maximale koppel bedraagt 250 Nm en daarom zal voor alle motoren die krachtiger zijn die 6-traps versie nog gewoon gebruikt worden. Dat een DSG-versnellingsbak wel degelijk veel koppel aan kan bewijst de speciaal ontworpen 7-traps versie van de Bugatti Veyron EB16.4 van Ricardo. Echter is de ontwikkeling dergelijke bakken zo duur dat deze voorlopig niet in alledaagse modellen leverbaar zullen worden.

S tronic
Audi gebruikt een zestraps S tronic-vernsellingsbak in de Audi A3 en Audi TT. S tronic is Audi's benaming voor dezelfde DSG-versnellingsbak van Volkswagen. De zestraps versie kan alleen gebruikt worden op dwarsgeplaatste motoren, dus alleen de A3 en TT die op het Golf-platform zijn gebouwd. Op 27 maart 2008 presenteerde Audi een nieuwe eigen S tronic met 7 versnellingen. Deze is gemaakt voor in lengte richting geplaatste motoren en kan dus in de overige modellen van Audi gebruikt worden. Deze versie is aanzienlijk sterker dan de Volkswagen-versie en kan een koppel aan van maximaal 550 Nm. Reden hiervoor is dat de S tronic geen droge koppeling heeft zoals de zeventraps DSG van Volkswagen. De nieuwe S tronic kan in combinatie met quattro-vierwielaandrijving en kan een maximaal toerental van 9.000 toeren per minuut aan. De zeventraps S tronic zal vooralsnog alleen beschikbaar komen op Audi's nieuwe MLB-platform. Dit zijn dus de Audi A4, Audi A5 en Audi Q5.
Zowel de DSG- als S tronic-versnellingsbakken worden in de Volkswagen fabriek in Kassel ontwikkeld en gefabriceerd.

Toepassingen

De modellen die tot nu toe beschikbaar zijn met een DSG-versnellingsbak zijn:
Ook hebben andere merken plannen om de DSG-versnellingsbak toe te passen.
 
Wat praat iedereen toch altijd over koppel, jullie lijken wel diesel-rijders :shocked:

Een opgegeven waarde voor het koppel is hooguit interessant om te weten of je versnellingsbak/koppeling het volhoudt, verder zegt dat getal helemaal niks.
 

MarcoO2

Forumguru
Wat praat iedereen toch altijd over koppel, jullie lijken wel diesel-rijders :shocked:

Een opgegeven waarde voor het koppel is hooguit interessant om te weten of je versnellingsbak/koppeling het volhoudt, verder zegt dat getal helemaal niks.

huh? koppel zegt niks? ga jij maar eens met een koppelarme en een koppelrijke motor (met hetzelfde vermogen) rijden, eens kijken of dat getal iets zegt... mij wel in ieder geval, meer dan puur alleen pk's!
 

EdK

Forumguru
een koppel zegt mij meer dan de Kw ( PK )
En als het voor jou nietszeggend is gaat dan maar eens een tijdje motor rijden !
En dan op verschillende fietsen met verschillende koppels
Wel dan kom je wel terug op je uitspraak !
 

___JC___

Forumguru
Wat praat iedereen toch altijd over koppel, jullie lijken wel diesel-rijders :shocked:

Een opgegeven waarde voor het koppel is hooguit interessant om te weten of je versnellingsbak/koppeling het volhoudt, verder zegt dat getal helemaal niks.

Koppel x toeren = vermogen. Maar mn Amerikaan heeft 550NM dus koppel is echt niet alleen voor dieselrijders. :tongue:
 
Ik heb een vraagje na de tuning door Abt heb ik 210pk wat gebeurt er als men in de garage een software update doet ben ik mijn extra pk's dan kwijt?
 

___JC___

Forumguru
Ik heb een vraagje na de tuning door Abt heb ik 210pk wat gebeurt er als men in de garage een software update doet ben ik mijn extra pk's dan kwijt?

Als het via Abt gedaan is dan zien ze dat ie getuned is en zullen ze je software niet updaten. Doe je het zonder toestemming of medeweten van de dealer dan ben je dus wel gewoon je tuning kwijt..
 
Bovenaan Onderaan