als ik het niet meer weet, weet Wikipedia het wel...
Conclusie: de 7-traps DSG kan maar 250 Nm aan, de S-tronic van Audi kan tegenwoordig meer Nm hebben. Ik dacht dat DSG en S-Tronic identiek waren, maar dat is dus niet (meer) zo.
DSG
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
DSG is een speciaal type
automatische versnellingsbak met
dubbele koppeling. DSG is de afkorting van
Direktschaltgetriebe, of in het
Engels:
Direct-Shift Gearbox. De DSG-
versnellingsbak is ontworpen door
BorgWarner onder licentie van de
Volkswagen Group.
TechniekDe gebruikelijke
versnellingsbak heeft één
koppeling en men selecteert met behulp van de versnellingspook elke keer een andere versnelling. De DSG lijkt erg veel op een handgeschakelde
versnellingsbak maar dan met een elektronische sturing. Dit laatste maakt het koppelingspedaal overbodig.
De DSG automaat heeft eigenlijk twee koppelingen, één voor de
oneven versnellingen en één voor de
even. Ten gevolge hiervan schakelt deze automaat niet steeds naar een andere versnelling, maar schakelt hij op de andere koppeling over. Hierdoor kan snel geschakeld worden. Het enige nadeel van een DSG-bak is dat hij betrekkelijk weinig
koppel aan kan waardoor hij alleen in combinatie met lichte motoren gebruikt kan worden.
Werking
De DSG is eigenlijk een dubbel uitgevoerde conventionele wisselbak. De DSG-bak heeft twee primaire assen, twee secundaire assen en twee koppelingen. Men vertrekt uit stilstand in de eerste versnelling en de eerste koppeling. Ondertussen draait de tweede versnelling al mee. Als er geschakeld wordt naar twee wordt de volgende versnellingstrap gesynchroniseerd d.m.v. en vindt een gelijktijdig koppeling van de ene lamellenkoppeling plaats (2e koppeling) en een ontkoppeling van de huidige koppeling. Op deze manier kan onder belasting geschakeld worden. Versnelling 1, 3, en 5 bevinden zich op de ene secundaire as, en de andere versnellingen + achteruit op de tweede secundaire as.
Tweede generatie DSG
Eind 2007 kwam Volkswagen met een vernieuwde DSG-versnellingsbak. De nieuwe versie is 7-traps en kleiner en lichter dan de oude door de droge koppelingen die zijn toegepast. De platen worden niet meer gekoeld met olie zoals bij zijn voorganger waardoor hij zuiniger is dan de 6-traps versie. Daarnaast schakelt de nieuwe DSG nog weer iets sneller.
Groot nadeel van de 7-traps versie is echter dat hij nog minder koppel aan kan dan de 6-traps. Het maximale koppel bedraagt 250 Nm en daarom zal voor alle motoren die krachtiger zijn die 6-traps versie nog gewoon gebruikt worden. Dat een DSG-versnellingsbak wel degelijk veel koppel aan kan bewijst de speciaal ontworpen 7-traps versie van de
Bugatti Veyron EB16.4 van Ricardo. Echter is de ontwikkeling dergelijke bakken zo duur dat deze voorlopig niet in alledaagse modellen leverbaar zullen worden.
S tronic
Audi gebruikt een zestraps
S tronic-vernsellingsbak in de Audi A3 en Audi TT. S tronic is Audi's benaming voor dezelfde DSG-versnellingsbak van Volkswagen. De zestraps versie kan alleen gebruikt worden op dwarsgeplaatste motoren, dus alleen de A3 en TT die op het Golf-platform zijn gebouwd.
Op 27 maart 2008 presenteerde Audi een nieuwe eigen S tronic met 7 versnellingen. Deze is gemaakt voor in lengte richting geplaatste motoren en kan dus in de overige modellen van Audi gebruikt worden. Deze versie is aanzienlijk sterker dan de Volkswagen-versie en kan een koppel aan van maximaal 550 Nm. Reden hiervoor is dat de S tronic geen droge koppeling heeft zoals de zeventraps DSG van Volkswagen. De nieuwe S tronic kan in combinatie met
quattro-
vierwielaandrijving en kan een maximaal toerental van 9.000 toeren per minuut aan. De zeventraps S tronic zal vooralsnog alleen beschikbaar komen op Audi's nieuwe MLB-platform. Dit zijn dus de
Audi A4,
Audi A5 en
Audi Q5.
Zowel de DSG- als S tronic-versnellingsbakken worden in de Volkswagen fabriek in
Kassel ontwikkeld en gefabriceerd.
Toepassingen
De modellen die tot nu toe beschikbaar zijn met een DSG-versnellingsbak zijn:
Ook hebben andere merken plannen om de DSG-versnellingsbak toe te passen.