Chiptuning 1.2 TSI ?

piair1982

Forumguru
Misschien is het al eerder genoemd....

Maar als je van een standaard 1.2 tsi 86 pk het regelapparaat van de 105 Pk plaatst, heb je dan eigenlijk ook niet je auto getuned?

Gbecks

Nieuw lid
Chiptuning Skoda Yeti 1.2

Ik overweeg mijn Skoda Yeti 1.2 benzine (2010) te laten chiptunen. Wie kan mij ervaringen delen of tips geven wat wel of niet te doen?

Ik was toevallig afgelopen vrijdag bij de garage omdat ik me interesseer voor de DSG, maar die is alleen leverbaar in de 1.2 of de diesel. Via een collega Yeti-rijder met DSG begreep ik echter dat een beetje meer power bij het optrekken (stilstand) wel prettig is aangezien dat meer "alles of niets" is. De dealer repte erover dat je va Skoda voor 1500,= de 1.2 kunt laten pimpen tot 140 pk met behoud van de fabriekgarantie.
De opmerking was trouwens wel dat je het zo vroeg mogelijk zou moeten doen omdat de motor dan niet teveel "gewend" is geraakt aan het oude motormanagement.. Dus of het ook een optie voor je "oude" yeti is weet ik eerlijk gezegd niet.
Technisch worden onderdelen van het motormanagement (chipje) vervangen. Het wordt kennelijk door de garage zelf gedaan.

Gbecks

Nieuw lid
Bedankt voor je antwoord. Mijn officiële Skoda dealer geeft aan dat chiptuning (nog) niet mogelijk is. Welke dealer heeft je deze informatie gegeven, dan kan ik wellicht met deze dealer contact opnemen?

arjenS

Nieuw lid
Bedankt voor je antwoord. Mijn officiële Skoda dealer geeft aan dat chiptuning (nog) niet mogelijk is. Welke dealer heeft je deze informatie gegeven, dan kan ik wellicht met deze dealer contact opnemen?

Mijn auto wordt geleverd in januari (Octiavia 1.2 TSI DGS). De dealer (VAG Veenendaal) gaat dit 'gewoon' doen in de garage. Optie staat trouwens ook in de officiële prijslijst.

plaza

Forumguru
Dat " gewoon " in de garage van je dealer is wel € 1000,- duurder dan bij JD in Lochem :eek:oo:

Hetzer

Forumguru
Heb al zat rollenbak uitraaien van de 105 pk gezien, maar zijn er ook al wat uitdraaien van de 86 pk (Audi en Skoda) variant.
ik bedoel de 105 pk levert standaard meer pk, ik geloof nooit dat mijn blokje 86 pk heeft, het voelt in ieder geval als meer !!!!!!!!!
wat zijn de mogelijkheden van de 86 pk variant bij bijvoorbeeld JD

Race Eend

Forumguru
Een goede 120pk en 210Nm zul je in de praktijk kunnen halen met de 1.2 TSI 86pk. (en inderdaad ze zitten origineel al aan 95pk!).

Ik vind de winst van de 86pk relatief gezien nog een stukje groter dan op de 105pk (uiteraard omdat de 86pk simpelweg geknepen is).

Race Eend

Forumguru
Toch is er met een externe ecu niet zoveel vermogen uit de 86pk versie te halen als uit de 105pk versie. Het originele motormanagement is nl geknepen en daar zul je altijd mee moeten samenwerken (wel komt het in de praktijk aardig in de buurt) en is een getunde 86pk sneller dan een originele 105pk.

Bovenaan Onderaan