Chiptuning 1.2 TDI

joergarms

Senior Member
Wat ik hieraan vooral bijzonder vind is dat mijn Magnum pas na 80.000 km de eerste oliewissel heeft, ook vanaf de fabriek. Dit ondanks het dus stevige inrijden. Ik vraag me dan ook af in hoeverre er bij deze motoren nog slijpsel vrijkomt. Er gaan ook verhalen dat deze motoren in de fabriek al een aantal draaiuren maken, misschien dat er dan al een keertje olie wordt ververst.
Hoe het ook gebeurt, dit soort motoren loopt probleemloos naar een 1.000.000 km, dan een revisie en gewoon weer een paar ton erbij zetten is geen probleem.

hemi24

Forumguru
Die Magnum truck maakt houdt het waarschijnlijk voor gezien bij ca 2.200 omw. en maakt geen korte ritjes en loopt wellicht 90 tot 95% van de kilometers mooi met ca 1.400 toeren.

Allemaal ook zaken die meetellen voor een lange levensduur, naast dat het blok wellicht (in verhouding) veel robuster is gebouwd dan een automotor.

joergarms

Senior Member
@ Hemi, je zit nagenoeg helemaal goed met de waardes.:)
@ VMR, zo'n vermoeden heb ik dus ook, anders zou het eigenlijk onverantwoordelijk zijn om zo'n manier van inrijden te hanteren.

En inderdaad, Jetzt wieder On-Topic!

VEEJAY

Forumguru
Even snelle copy paste van de tdiclub:

http://www.vvt-motorsport.nl/media/BM_vergelijk.pdf

Zoals beloofd de testgegevens:

3 boxen getest vandaag:

* Ventura
* Speedbuster
* TDSL

De testauto vandaag:

Er is veel verschil met standaard software van deze auto.
Dus we hebben een bijna nieuwe auto genomen die ondertussen ook al software update gehad.

Eerst de auto origineel gemeten:
http://www.vvt-motorsport.nl/media/BM_baseline.bmp
83.6 pk & 193,8 nm

Eerst de TDSL box, dit is een simpele box met alleen raildruk verhoging:
Image
http://www.vvt-motorsport.nl/media/BM_tdsl_test.bmp
Resultaat valt wel wat tegen, maar dit is wat ik met alle boxen meet met alleen raildruk verhoging.

Volgende box is de Ventura box:

Image
http://www.vvt-motorsport.nl/media/BM_Ventura.bmp
Op zich goed winst en goed midden gebied.

De volgende box is de speedbuster box.
Image
http://www.vvt-motorsport.nl/media/BM_speedbuster.bmp
Deze box heeft hoogste piek vermogen en piek koppel, maar wel iets minder middengebied als de ventura box.

Binnen korte tijd heb ik ook boxen die ik zelf kan programeren.
Dan hoop ik een nog iets mooiere lijn te kunnen halen.
Hierover binnenkort meer.

Johan

hemi24

Forumguru
Leuk, maa wat is er met de plaatjes?!? Ik zie alleen maar rode kruisjes...

Ik had in dit rijtje ook graag de ABT-box gezien; hadden we eindelijk geweten of die nu wel of niet z'n (berg) geld waard is!

Is de afgegeven vermogenswaarde "standaard" trouwens niet 83,6 pk i.p.v. de vermelde 93,6?!? (paarse lijn).
Jammer dat er eerst vanaf 1.800 omw. iets gebeurd...

Noord26

Forumguru
Enige wat mij meteen opvalt is dat er tot 1800tpm geen verschil zit tussen met of zonder box. En daarin zou de GL juist een steuntje kunnen gebruiken.

jmw57

Lid
Mijn GL 1,2 tdi heeft nu na tuning 100,5 pk (toename van 34%) en 222 Nm (toename van 23,4%). Hele mooie waarden. Ook heb ik het idee dat de tuning een gunstige invloed heeft op het gebruik van de auto.

jmw57

Lid
sorry, had ik er inderdaad even bij moeten zetten.
Ik heb het laten doen bij DATATECHNIC in Goor, Overijssel. (www.datatechnic.nl)
Na enige weken wilde ik toch weten hoeveel meer ik had gekregen en heb ik de auto bij Zomer motorentechniek in Holten (www.zomermotorentechniek.nl) op de testbank gezet met genoemde resultaten. In mijn ogen zijn dit prima resultaten voor een 3 cylindertje van 1200 cc (25 PK meer en 42 Nm meer).

Noord26

Forumguru
U gaat uit van een toename ten opzichte van het opgegeven vermogen. In de praktijk blijkt de 1.2 Tdi veelal 80-82 pk te leveren en rondom 200Nm aan koppel.

Maar hij voelt dus wel sneller aan, en dat telt zeker.

jmw57

Lid
Ik heb het Chiptuning Extra + Eco programma van 499 euro.
Ik zal je de hele geschiedenis even in het kort vertellen.
Eind april jl. een tunings box laten plaatsen bij Datatechnic. Omdat ik toen na een tijdje met de box te hebben rond gereden, niet het idee had dat het veel hielp, heb ik de auto na ongeveer twee maand toch maar eens op een testbank gezet. Bleek dat de box GEEN extra's leverde (76 PK en 183 Nm). Dus dat waren de standaard waarden. Uiteraard terug naar Datatechnic en hen het testrapport laten zien. Hierop is door Datatechnic een nieuwe box besteld bij hun moederbedrijf in Duitsland. Die box is half juni geplaatst en ik kon toen al wel direct verschil voelen. Omdat ik toch benieuwd was wat deze nieuwe box bracht, ben ik nogmaals, na ong. 3 mnd. en ong. 6.000 km (zodat de electronica van de auto en de box goed op elkaar waren ingeregeld) op de testbank geweest, met als uitkomst de genoemde resultaten. (100 Pk en 222 Nm) Weer contact met Datatechnic gehad en men was blij deze resultaten te horen. Ook gaf de salesmanager van Datatechnic aan mij aan dat de kosten die ik gemaakt had voor de testbank aan mij vergoed zouden worden. Ik ben zeer tevreden over de tuning en over Datatechnic. Ook is de box netjes weggebouwd. Hij valt niet op en de monteur van de dealer heeft hem afgelopen donderdag ook niet gezien toen ik er was omdat een steenmarter een vacuümslangetje had doorgevreten, anders was hij er ongetwijfeld wel over begonnen.

Wilco1973

Nieuw lid
Dan heeft deze actie dus meerdere 'wijze lessen' opgeleverd: a) Rij eerst zo'n 10.000 km met je auto voordat je hem laat tunen, je kent de auto dan goed genoeg om te zien of ie echt beter loopt. b) De tuner, datatechnic, had zelf ook weleens mogen controleren of de auto met box, in 1e instantie, beter reed.... c) Als je een tuning goed wilt doen, mijns inziens, moet je de auto voor het tunen op een rollenbank zetten, en na het tunen weer....

Noord26

Forumguru
Er zijn jammer genoeg nogal wat verschillende Ventura boxen in de omloop. De eerste modellen doen totaal niets. Blij toe dat de huidige modellen wel waar maken, en zelfs meer, als wat ze beloven.

Noord26

Forumguru
Ventura geeft 92pk op na tuning op de site, de geteste box doet het schijnbaar beter als deze opgegeven 92pk. Dus wat ik zeg klopt wel helemaal..

Ben zelfs 1 van degene met de grootste kritiek op de Ventura box geweest. En dat was ook terrecht met de eerste boxen voor deze motor. Maar nu is het een ander plaatje.

Bovenaan Onderaan