Ik heb vier weken geleden een telefonische afspraak gemaakt met Mark. De reden waarom ik iets ingebouwd wilde hebben is het grote gemis aan daadkracht qua motoreigenschappen in deze auto. Dit moest veel beter kunnen!
Kijk, ik ben mij volledig bewust van het feit dat ik geen gekken dingen mag verwachten van een 1.2 TDI motor, maar ze wordt wel erg afgeknepen door de VAG-groep. Immers er gebeurt eigelijk vrij weinig tot een 2000 rpm, dan opeens een schopje in de rug en daarna dooft het vuur weer snel uit. Dus, in plaats van met lage toerentallen te rijden, rij je met de diesel hoger in de toeren om vooruit te komen tijdens het optrekken / inhalen. In vergelijking met een andere Fabia Greenlines komt de mijne wel beter uit de startblokken maar het is gewoon niet je-dat en rijden op die manier zuipt het ook nog es extra brandstof ook. De 'nieuwe manier van rijden' kan dus eenvoudig niet met deze auto...!
Daarom op zaterdag 13 Augustus naar Lochem afgereisd om mijn Skoda Fabia II Greenline 1.2 TDI te laten voorzien van een Externe JD Powermanagement. We werden vriendelijk ontvangen en na een 2 bakjes (heerlijke) koffie werd de unit ingebouwd. Dat inbouwen gebeurde niet helemaal op de manier waarop ik het wilde qua netheid. Na wat aanwijzingen van mijn zijde werden de draden en stekkers opnieuw aangesloten/verlegd/vastgezet, de plastic motorkap weer teruggeplaatst en het was tijd voor een proefrit.
Mark ging eerst zelf rijden om te zien hoe de auto reageerde op de externe ECU. Toen Mark terug kwam zei hij meteen “jemig, deze is wel erg goed ingereden zeg, deze pakt wel erg goed op!” Ik vertelde Mark toen hoe ik de auto exact had ingereden en waarom specifiek op die manier. (Dat is dus NIET volgens de aanwijzingen in het gebruikershandleiding van Skoda!)
Toen mocht ik zelf achter het stuur kruipen en het ervaren. Ietsje beter optrekken tot een 1700-1800 rpm en dan begint de motor zowaar wat te grommen en is het ‘schopje’ in de rug opeens wat meer een ‘schop’ in de rug met een motor die lekker doorloopt naar mate de toeren oplopen. Het resulteert in een echt veel lekkerdere motorloop, eerder kunnen opschakelen en een stuk vlotter oppakken bij het inhalen op de snelweg. Je voelt gewoon aan de motor dat ze graag vooruit wil en niet meer zo geknepen is.
Een bijkomend voordeel is omdat je eerder kunt opschakelen (2200-2800rpm is nu bij mij het schakelgebied) en daardoor is het brandstof verbruik verminderd met 0.2ltr per 100KM (na een dikke 2000km testrijden), kortom zoals je al zal begrijpen, ik wil al echt niet meer zonder!
Vanuit mijn monteurs verleden wel aandacht voor het volgende: Oppassen met een koude motor! Eerst goed warm rijden (olie op 80 graden minimaal) en als je na een rit van plan bent om uit te stappen, even een minuut de auto stationair laten draaien dan kan het intern allemaal een beetje afkoelen.
Wel nog een kritische noot qua montage. De unit wordt mijn inziens een beetje ‘hatseklats’ met behulp van een enkele tie-wrap aan een bestaande kabelboom bij de accu ‘vast’ gemaakt. Dat kan echt beter jongens! Stripje kneedbaar rubber op de onderzijde van de unit en je kunt haar verstoppen/vastkleven waar je maar wilt aan het chasis. Deze manier van montage is dan ook weer redelijke eenvoudig los te halen voor verwijdering als je naar de garage moet voor onderhoud. Dat heb ik bij thuiskomst dus meteen maar even aangepast.
Als ik een cijfer moet geven, welnu een 9 uit 10. Had de montage in beide gevallen in een keer naar mijn maatstaven goed geweest, had het absoluut een 10/10 geweest!