Chiptuning 1.2 TDI

Race Eend

Forumguru
@ BaSsDruM, een 1.2 - 3 cilinder is niet te vergelijken met een 1.9 TDI - 4 cilinder. De 1.9 TDI levert in de praktijk vaak al 115-120pk origineel en zit boven de 100pk vanaf 3000rpm tot 4500rpm. Dat is bij de 1.2 TDI wel anders, die doet 'even' 100pk bij 3900rpm. Daar zit het grote verschil.

Niet laten installeren met rollenbank-test erbij? Want dan kan hij geoptimaliseerd worden op de auto, waardoor dooie puntjes vrijwel niet meer voor zullen komen; en de opbouw gelijkmatiger zal zijn.

U heeft het over topvermogen, waar wat u niet echt voelt is het waarschijnlijk het koppel wat een diesel met meer motorinhoud ook meer te bieden heeft.

Als ik het verhaal zo lees is BaSsDruM juist tevreden over de tuning, geeft aan dat de dipjes weg zijn na de tuning.
Ter info: seat van der velden is de seat dealer in zoetermeer/benthuizen (dealer JDengineering tuningen), deze hebben uiteraard geen rollenbank daar (daarvoor moet de auto naar Lochem).

Noord26

Forumguru
Dan heb Ik het idd verkeerd gelezen. Benieuwd in hoe verre de externe regelaardan nog bij gesteld hoeft te worden tijdens runs..

Race Eend

Forumguru
Hoeft ook geheel niet bijgesteld te worden, kán wel, echter nodig is het niet hoor, je kunt op de rollenbank elke Newtonmeter verschil al zien, op de openbare weg voel je dat niet, veel auto's zijn helemaal niet zo vlak origineel af fabriek.

Zie bv de uitdraai van een yeti 1.2 TSI, tussen de 3000 en 3500rpm zit ook een klein dipje in de originele grafiek, toch voel je dat totaal niet als je er mee rijdt.
http://www.xs4all.nl/~jdengine/html/epecu/orgyeti.jpg

GL-rijder

Nieuw lid
Heer Race Eend,
Het is nogal tegenstrijdig wat u vermeldt en dat maakt mij erg inverwarring wat u nu bedoelt.
Op de reactie van BaSsdruM merkt u op :
"Als ik het verhaal zo lees is BaSsDruM juist tevreden over de tuning, geeft aan dat de dipjes weg zijn na de tuning."
en op die van Noord26 zegt u :
"Zie bv de uitdraai van een yeti 1.2 TSI, tussen de 3000 en 3500rpm zit ook een klein dipje in de originele grafiek, toch voel je dat totaal niet als je er mee rijdt."

Voor alle duidelijkheid, ik val u niet aan, ik probeer helderheid te krijgen, want er wordt zoveel beweerd. En dit lijkt er weer één te zijn.
Nu heeft u het weliswaar over een ander type motor, maar u haalt het wel aan in relatie tot de tuning van de 1.2 TDI dat die dipjes niet voelbaar zijn tijdens het rijden. BasSdruM beweert dus het tegendeel.

MarcoO2

Forumguru
Als ik de posts lees, begrijp ik daar het volgende uit: er kunnen "dipjes" in de koppel- en vermogenskromme voorkomen, zowel als de auto nog ongetuned is als wanneer de auto wel getuned is. Die dipjes zie je op de grafieken, maar voel je in de praktijk niet echt. Met finetuning door middel van de rollenbank haal je die dipjes eruit en is de tuning dus nóg perfecter. Een "dood punt" is echter niet hetzelfde als "een dipje"... het dipje bij de 1.2TSI kun je zien bij ongeveer 3500 rpm, terwijl er op diezelfde grafiek een dood punt te zien is tot ongeveer 2300 rpm. Dat dode punt is gewoon het gebied waarin de auto simpelweg niet of nauwelijks koppel heeft, terwijl een dipje gewoon een punt is waarop de kromme even iets inzakt.

Zo begrijp ik het tenminste, en zo bezien is er ook niets tegenstrijdigs aan. Race_Eend, als ik ernaast zit vul je me wel aan hé!

Race Eend

Forumguru
Het is inderdaad maar net hoe je het omschrijft.

Marco02 heeft het verhaal precies verduidelijkt en heeft het inderdaad exact begrepen zoals ik het bedoeld heb (het zijn ook 2 verschillende posts op 2 verschillende reacties).

ter voorbeeld:
Een dood punt in het oppakken (bv na schakelen) is erg hinderlijk. Een 'valletje' van 230 Nm terug naar 225Nm om daarna weer naar 228Nm te lopen, is niet voelbaar, wel meetbaar. Wil je een tuning helemaal uitvlakken (dat je 'spreekwoordelijk' een liniaal langs de lijn kunt leggen), dan kun je dit dmv een maattuning doen. Door bv de inspuiting/turbodruk aansturing in het dalletje/valletje net wat aan te passen.

Je moet het zo zien: 95% van de Nederlandse bevolking kan prima een confectiemaat dragen, de overige 5% heeft liever een maatpak, zo ook met tuning.

GL-rijder

Nieuw lid
Ik dank de heren hartelijk voor hun geduld en uitleg.
Het is mij nu duidelijk geworden. Altijd lastig als er verschillende zaken door elkaar heen gaan lopen..

Als ik dat vertaal naar de situatie van de 1.2TDI:
Wat de tuning van de 1.2 TDI betreft, daar ligt het oppakpunt m.i. rond 1700 toeren en als je dan in 2 bij 1300 toeren zit, is de auto niet vooruit te branden, anders dan met terugschakelen.
Zo ervaart mijn zoon dat.
En chiptuning zou dan erg gunstig uitpakken wanneer dat oppakpunt ruim lager dan 1700/min komt te liggen.

En ja, ik blijk dan bij die 5% te behoren ...

cali05

Forumguru
Als ik dat vertaal naar de situatie van de 1.2TDI:
Wat de tuning van de 1.2 TDI betreft, daar ligt het oppakpunt m.i. rond 1700 toeren en als je dan in 2 bij 1300 toeren zit, is de auto niet vooruit te branden, anders dan met terugschakelen.
Zo ervaart mijn zoon dat.
En chiptuning zou dan erg gunstig uitpakken wanneer dat oppakpunt ruim lager dan 1700/min komt te liggen.

En ja, ik blijk dan bij die 5% te behoren ...

Maar uit post 793 blijkt nu dat chiptuning dat niet doet :smirk:

Noord26

Forumguru
Persoonlijk zit ik momenteel een beetje in dubio. Garantie en coulance regelingen komen natuurlijk te vervallen bij inbouw? Als men bij onderhoud ziet dat er een externe regelaar op zit lijkt mij het stug dat men bij motorproblemen iets wil vergoeden. Daarnaast is het eigenlijk best een hoop geld en zou ik het natuurlijk goed ergens anders in kunnen steken (wij verwachten over 7 maanden ouders te worden). We zijn met de auto naar Spanje geweest en kwamen eigenlijk niets te kort. Als laatste is er natuurlijk ook de regeling omtrent de belastingvrijstelling en wat voor eventuele gevolgen dat zou kunnen hebben.

Kortom, wil het graag laten doen. Maar als ik alles op een rijtje zet en realistisch het bekijk is het niet een verstandige keuze. Daarom vraag ik mijzelf af of ik het wel moet laten doen.

Race Eend

Forumguru
Begrijpelijke afweging ja.

Bij onderhoud is mijn advies om hem er gewoon even tussenuit te halen. Kost je niet meer dan 5 minuten. Dan is er ook geheel niets te zien.

JayAce

Nieuw lid
Ik heb even een vraag over de afstelling van de tuning modules.

ik begrijp uit alle posts die hier staan en op een ander forum dat JD een module levert die op maat afgeleverd wordt en door middel van testen exact toegepast wordt op de auto. Klopt dit?
Ventura levert dus een externe module die voor iedere Skoda/Seat/Volkswagen gelijk is maar die leert zichzelf in waardoor het eigenlijk ook altijd maatwerk is toch? Klopt dit?

In dat geval zijn beiden toch maatwerk oplossingen en dus passend op je eigen auto. Als ik dan een module zou aanschaffen bij JD en die ontvang ik thuis dan kan ik hem wel zelf monteren maar moet ik vervolgens langskomen op locatie voor de fijnafstelling? Bij Ventura doet de module dat zelf dus hoef ik niet langs. Tenminste dit is dus wat ik uit de verhalen en websites van beide heb gehaald....klopt het zoals ik het zo schets heren @Race eend en @EvertWillem??

Noord26

Forumguru
Ik heb Mark (Race-Eend) reeds een bericht verstuurd om het niet te laten doen; ben nog wachtende op een antwoord.
Dus als iemand aanstaande 24 september nog naar JD wil voor een box met rollenbank tuning?

:623:

Race Eend

Forumguru
Ik heb even een vraag over de afstelling van de tuning modules.

ik begrijp uit alle posts die hier staan en op een ander forum dat JD een module levert die op maat afgeleverd wordt en door middel van testen exact toegepast wordt op de auto. Klopt dit?
Ventura levert dus een externe module die voor iedere Skoda/Seat/Volkswagen gelijk is maar die leert zichzelf in waardoor het eigenlijk ook altijd maatwerk is toch? Klopt dit?

Absoluut niet het geval, lees mijn post nogmaals hier:
http://www.skodaforum.nl/board/show...-1.2-TDI-Fabia&p=241599&viewfull=1#post241599

Je kunt dus, net als met een obd tuning, een tuning op maat op de externe ecu uitvoeren (op de rollenbank). Het hoeft echter absoluut niet!

Dat iets zelf lerend is is prima, maar de auto gaat zijn koppelkromme niet zelf uitvlakken, die kijkt puur naar turbodrukken en inspuitingen etc. Dat wil niet zeggen dat je verloop volledig vlak is (oa door nokkenasverstelling etc).

Maar nogmaals, tussen METEN en rijden op de weg zit een verschil (een rollenbank kan elke newtonmeter verschil registreren, een bestuurder niet, als een turbo erg heet is, kan het verloop ook al weer iets veranderen).

Skoda en VW gebruiken dezelfde turbodrukken voor hun 1.2 TSI's etc, toch verschilt de koppelkromme per auto ongeveer 1%, zo ook met een tuning.

yeti
http://www.xs4all.nl/~jdengine/html/epecu/orgyeti.jpg

Golf
http://www.xs4all.nl/~jdengine/html/nieuws/image002.jpg

VMR

Nieuw lid
Ik heb vier weken geleden een telefonische afspraak gemaakt met Mark. De reden waarom ik iets ingebouwd wilde hebben is het grote gemis aan daadkracht qua motoreigenschappen in deze auto. Dit moest veel beter kunnen!

Kijk, ik ben mij volledig bewust van het feit dat ik geen gekken dingen mag verwachten van een 1.2 TDI motor, maar ze wordt wel erg afgeknepen door de VAG-groep. Immers er gebeurt eigelijk vrij weinig tot een 2000 rpm, dan opeens een schopje in de rug en daarna dooft het vuur weer snel uit. Dus, in plaats van met lage toerentallen te rijden, rij je met de diesel hoger in de toeren om vooruit te komen tijdens het optrekken / inhalen. In vergelijking met een andere Fabia Greenlines komt de mijne wel beter uit de startblokken maar het is gewoon niet je-dat en rijden op die manier zuipt het ook nog es extra brandstof ook. De 'nieuwe manier van rijden' kan dus eenvoudig niet met deze auto...!

Daarom op zaterdag 13 Augustus naar Lochem afgereisd om mijn Skoda Fabia II Greenline 1.2 TDI te laten voorzien van een Externe JD Powermanagement. We werden vriendelijk ontvangen en na een 2 bakjes (heerlijke) koffie werd de unit ingebouwd. Dat inbouwen gebeurde niet helemaal op de manier waarop ik het wilde qua netheid. Na wat aanwijzingen van mijn zijde werden de draden en stekkers opnieuw aangesloten/verlegd/vastgezet, de plastic motorkap weer teruggeplaatst en het was tijd voor een proefrit.

Mark ging eerst zelf rijden om te zien hoe de auto reageerde op de externe ECU. Toen Mark terug kwam zei hij meteen “jemig, deze is wel erg goed ingereden zeg, deze pakt wel erg goed op!” Ik vertelde Mark toen hoe ik de auto exact had ingereden en waarom specifiek op die manier. (Dat is dus NIET volgens de aanwijzingen in het gebruikershandleiding van Skoda!)

Toen mocht ik zelf achter het stuur kruipen en het ervaren. Ietsje beter optrekken tot een 1700-1800 rpm en dan begint de motor zowaar wat te grommen en is het ‘schopje’ in de rug opeens wat meer een ‘schop’ in de rug met een motor die lekker doorloopt naar mate de toeren oplopen. Het resulteert in een echt veel lekkerdere motorloop, eerder kunnen opschakelen en een stuk vlotter oppakken bij het inhalen op de snelweg. Je voelt gewoon aan de motor dat ze graag vooruit wil en niet meer zo geknepen is.

Een bijkomend voordeel is omdat je eerder kunt opschakelen (2200-2800rpm is nu bij mij het schakelgebied) en daardoor is het brandstof verbruik verminderd met 0.2ltr per 100KM (na een dikke 2000km testrijden), kortom zoals je al zal begrijpen, ik wil al echt niet meer zonder!

Vanuit mijn monteurs verleden wel aandacht voor het volgende: Oppassen met een koude motor! Eerst goed warm rijden (olie op 80 graden minimaal) en als je na een rit van plan bent om uit te stappen, even een minuut de auto stationair laten draaien dan kan het intern allemaal een beetje afkoelen.

Wel nog een kritische noot qua montage. De unit wordt mijn inziens een beetje ‘hatseklats’ met behulp van een enkele tie-wrap aan een bestaande kabelboom bij de accu ‘vast’ gemaakt. Dat kan echt beter jongens! Stripje kneedbaar rubber op de onderzijde van de unit en je kunt haar verstoppen/vastkleven waar je maar wilt aan het chasis. Deze manier van montage is dan ook weer redelijke eenvoudig los te halen voor verwijdering als je naar de garage moet voor onderhoud. Dat heb ik bij thuiskomst dus meteen maar even aangepast.

Als ik een cijfer moet geven, welnu een 9 uit 10. Had de montage in beide gevallen in een keer naar mijn maatstaven goed geweest, had het absoluut een 10/10 geweest!

Noord26

Forumguru
Beste,

Stel uzelf even voor op het forum?

Heeft u de auto ook laten testen op de rollenbank?

Wat is volgens u wel een juiste manier van inrijden?

VMR

Nieuw lid
Beste,

Stel uzelf even voor op het forum?

Heeft u de auto ook laten testen op de rollenbank?

Wat is volgens u wel een juiste manier van inrijden?

Zekers, Forum naam is VMR, met een monteurs verleden van 14 jaar in motoren. Nu dezer dagen bezig met schrijven en testen van software (ja, ik weet het, iets heel anders ha ha)

Het op een juiste manier inrijden is niet zoals Skoda dat omschrijft. Das alleen om zo min als mogelijk garantie gevallen te krijgen. Om je opweg te helpen, een goede start is hier:

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Toepassen op de manier waarop het omschreven staat. Eerst motor op minimaal 90 graden brengen!!! Oliewissel heb ik gedaan na 200KM. Even in het oliefilter wezen spieken, je wilt niet weten hoeveel afval daarin zat... Deze leek wel niet gespoeld op de fabriek! Trouwens ook de olie was rijk gevuld met metaal partikels. Auto ging duidelijk soepeler en zuiniger lopen na een 10.000 km. De inrij periode is dus lang te noemen. Olie verbruik is simpelweg nul tot nu toe.

VMR

Nieuw lid
Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar op welke manier VMR zijn auto heeft ingereden.

Is van toepassing voor elke motor. Auto, motor, trike, desnoods bromfiets, of grasmaaier het maakt niet uit. De hedendaagse techniek is van zulke kwaliteit dat lagers dit moeten kunnen volhouden de eerste 50KM. Zoniet dan hadden ze zo-wie-stuk gegaan. Lees de website minstens drie keer door zodat je alles goed begrijpt. Heel belangrijk. De eerste 50KM zijn van uiterst belang. Dan de oliewissel. Daarna de 1000km volmaken met rustig aan inrijden.

Bovenaan Onderaan