Chiptuning 1.2 TDI

JayAce

Nieuw lid
Het begint hier volgens mij meer op modderworstelen te lijken dan op discussiëren. Persoonlijke aanvallen van de een op de ander en daar weer reacties op. Kan zijn dat het geen reclame is voor het bedrijf maar toch ook zeker niet voor de personen als je jezelf daar in gaat mengen (mijn inziens).

De berichten die ik over de GreenLuchtfilters op internet heb gelezen zijn eigenlijk alleen maar positief te noemen.

Altijd leuk om te zien hoe mensen op bepaalde zaken reageren helemaal als het verklarend werkt zoals de uitleg van Marco02 over de wetsartikelen, bedankt hiervoor hoef ik die juridische derrie niet meer te lezen :D

GL-rijder

Nieuw lid
De behandeling houd in dat hij ook geoptimaliseerd wordt op de rollenbank. Dus niet alleen montage zonder te weten hoe die externe computer het nu eigenlijk echt doet. Dus voor anderen die twijfelen; er zal een echte onafhankelijke grafiek aanwezig zijn zonder, en met externe box (+optimalisatie).
Heer Noord26, Ik vind adt u een goed initiatief heeft genomen. daarvoor dank. Ik ben zeer nieuwsgierig naar de uitslag.
Ik begrijp dat niet alleen het monteren van de box voldoende is, maar dat optimalisatie op de rollenbank ook een vereiste is om tot het gewenste resultaat te komen.

Kunt u mij/ons informeren als u bij JD Tuning bent geweest, wat dan de totale kosten zijn van deze montage en optimalisatie? (En dan bedoel ik niet de goodwill van JD omdat u uw auto als proef wenst aan te bieden, met meetuitdraaien, maar de echte prijs voor klanten die deze totale behandeling wensen.)
Want ik lees op de site van JD dat de tuning 690 euro kost en een rollenbankuitdraai per meting 160 euro.
Aangezien u minimaal twee uitdraaien krijgt (voor en na de optimalisatie) en praten we in mijn ogen dan al van een bedrag van 690 + 320 = 1010 euro, nog afgezien van de kosten en arbeidsloon van de optimalisatie.

Graag ontvang ik hierop uw of de reactie van Race eend

Noord26

Forumguru
Ik zal mijn bevindingen van JD omtrent het product en de service natuurlijk delen op dit forum.

Je vragen betreffende de exacte prijs moet ik je toch laten beantwoorden door Mark (Race-Eend). Uw aanname over de rollenbank betreffende €160,- per uitdraai is niet juist hoor. Er worden vrijwel altijd meerdere runs uitgevoerd voor een vaste prijs van €160,-. Jeroen is zelf een perfectionistisch persoon heb ik meerdere malen vernomen en derhalve ga ik ervan uit dat zijn personeel dat ook is. Dit is een beetje de service die ook op meerdere plaatsen zeer positief komt boven drijven. Maar zelf heb ik er totaal geen ervaring mee. Dat hoop ik te gaan ervaren..

Wat Mark ook aan gaf is dat maar 10% van de klanten ook op fora zit. En daarom is het eigenlijk niet echt een initiatief wat ik ga laten doen. Deze externe computers voor de 1.2 Tdi zijn momenteel erg populair en wellicht volstaan straks zelfs 2 runs al; simpelweg omdat er dan velen mij al voor gegaan zijn. Met exact dezelfde aansturing en motor.

Zal eens gaan bekijken waar ik een leuk JD stickertje op de auto kan laten plakken, kan wellicht meteen het Greenline logo van de kont af. Ik heb het geen logo op de frontgrill en ook geen stickers op de zijschermen. Hmm.. Die zijschermen lijken mij wel een aardige plaats overigens.. :winkie:

GL-rijder

Nieuw lid
Dank u voor de toelichting.
De informatie over de kosten van de rollenbank heb ik van de site van JD en daar staat dit:
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Deze 4WD-rollenbank hebben wij voor speciale- en op maat tuning.
Een rollenbank-uitdraai kost per meting € 160,- incl BTW.
Uw auto wordt dan door een van onze medewerkers op het vermogen getest waarna u precies kunt zien hoe hoog het vermogen van uw auto is.
Uiteraard ontvangt u na afloop een uitdraai van de door de bank gemeten waarden.
Onze bank is ook te huur voor clubs of bedrijven, neem voor die prijzen contact op met ons.
[/FONT]
En na uw toelichting nu heb ik wellicht uit deze informatie een verkeerde conclusie getrokken.
De vraag aan Race Eend (Mark) blijft dus overeind.

Evertwillem

Nieuw lid
Luchtfilters Green & K&N voor de 1.2 TDi motor

Voor de 1.2 TDi is er een luchtfilter leverbaar van K&N en van Green.

Omdat K&N in het begin er geen markt in zag hebben wij in Frankrijk bij de fabriek van Green het 1.2 TDi filter op maat laten maken.

Een losse originele VAG luchtfilter box daar naar toe gezonden en zo en keurig passend filter op maat gekregen,
met een mooie diabolo in het filter zodat het filter ook zeer goed van onderuit ademd, zoals klanten her en der melden werkt dit filter echt zeer goed.(en is het een zinvolle aanvulling naast een tuning).

Het verschil tussen K & N en Green filters is het aantal lagen katoen, K & N gebruikt meer lagen katoen wat volgens Green niet nodig is en weer extra weerstand opleverd.

De mensen die Green in frankrijk hebben opgericht zijn oudwerknemers van K & N, (en volgens Green doen zij het net wat beter).

Ventura Tuning levert zowel Green als K & N, voor de 1.2 TDi motor monteren wij Green omdat K & N nog geen diabolo in hun filter kent en wij hier tesamen met minder filterlagen voordeel inzien .

Wij kunnen deze filters dan ook uit voorraad leveren.

Met vriendelijke groet,

Evertwillem.

EdK

Forumguru
Zal eens gaan bekijken waar ik een leuk JD stickertje op de auto kan laten plakken, kan wellicht meteen het Greenline logo van de kont af. Ik heb het geen logo op de frontgrill en ook geen stickers op de zijschermen. Hmm.. Die zijschermen lijken mij wel een aardige plaats overigens.. :winkie:

Tsja dat worden dan de eerste Greenline RS stickers op een Fab GL !! :laugh:

jos_br

Actief lid
Wij hebben die filters (verschillende , dus K&N, Green filter e.d.) vergeleken op een vermogenstestbank, en juist bij de diesel geeft dit zelfs met tuning geen resultaat. Sterker nog, degene met dit soort filters worden eigenlijk nooit schoongemaakt. Ook het feit dat er olie gebruikt, of met stof gewerkt wordt en zelfs het totaal gefiltert oppervlakte 1/3 (trekt het filter eens vlak) van een origineel filter behelst monteer ik altijd een goed (bijv. MANN) luchtfilter. Zelfs extreme dieseltuningprojecten (1,9/2.0tdi 250pk) rijden goed met het origineel filter.

Jos.

joergarms

Senior Member
Ik heb bij mn 1.4 benzine.ook n vervangingsfilter gemonteerd, ik merkte vanaf t begin dat ie beter op toeren kwam. Rij daar nu al 70k mee, geen enkel probleem. Ook heb ik toentertijd het hele aanzuigtraject vrijgemaakt, zaten heel veel schotjes in, die reduceren het motorgeluid. Maar houden ook de luchtstroom tegen, resultaat; een lekkere brom bij vollast, merkbaar beter oppakken en vlotter. Ik weet niet hoe t hele luchttraject van de GL eruit ziet, maar misschien is t ook te doen. Vandaag komt mn vader met zijn GL, zal s kijken hoe t luchtfilterhuis eruit ziet.

Race Eend

Forumguru
Dank u voor de toelichting.
De informatie over de kosten van de rollenbank heb ik van de site van JD en daar staat dit:
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Deze 4WD-rollenbank hebben wij voor speciale- en op maat tuning.
Een rollenbank-uitdraai kost per meting € 160,- incl BTW.
Uw auto wordt dan door een van onze medewerkers op het vermogen getest waarna u precies kunt zien hoe hoog het vermogen van uw auto is.
Uiteraard ontvangt u na afloop een uitdraai van de door de bank gemeten waarden.
Onze bank is ook te huur voor clubs of bedrijven, neem voor die prijzen contact op met ons.
[/FONT]
En na uw toelichting nu heb ik wellicht uit deze informatie een verkeerde conclusie getrokken.
De vraag aan Race Eend (Mark) blijft dus overeind.

Deze prijzen zijn voor rollenbank metingen, ZONDER tuningen, puur het testen en diagnose stellen. Bij tuning rekenen we geen extra kosten per meting (en spreken we met de klanten een ander tarief af dan € 160,-). Deze tekst is zo geschreven dat iemand met bv een subaru (die alleen komt rollen omdat wij voornamelijk de VAG auto's afstellen), niet op de bank denkt dat hij 10 runs krijgt en tussendoor delen aan de auto gaat modificeren, dan zou je veel meer moeten rekenen voor de dynoruns.

Normaliter rekenen we voor tuning op maat (rollen voor + rollen na en daarna rollen per optimalisatie € 200,- extra, hoeveelheid runs die er gemaakt worden zijn dan onbeperkt, lees: tot het gewenste koppel/vermogen en belangrijker: vermogensverloop bereikt is.

joergarms

Senior Member
@deusjevo;
Om niet teveel offtopic te gaan hou ik het even kort.
Simpelweg gezegd zitten er in het hele (lucht)aanzuigtraject meerdere bochten, schotjes, doodlopende stukken enz. Deze dienen allemaal om de motorgeluiden te beperken. Deze remmen echter ook de luchtstroom af. Bij de 1.4 16v benzine zit het luchtfilter zelf op de motor, vanuit die kunstof behuizing gaat er een buis richting de gril waar de lucht aangezogen wordt.
Maar ik heb geen idee hoe dat bij de GL in elkaar zit, dus weet ook niet of dit van toepassing is.
Misschien is dit meer iets om in het topic luchtfilter voor de GL te bespreken.

jos_br

Actief lid
Ik heb bij mn 1.4 benzine.ook n vervangingsfilter gemonteerd, ik merkte vanaf t begin dat ie beter op toeren kwam. Rij daar nu al 70k mee, geen enkel probleem. Ook heb ik toentertijd het hele aanzuigtraject vrijgemaakt, zaten heel veel schotjes in, die reduceren het motorgeluid. Maar houden ook de luchtstroom tegen, resultaat; een lekkere brom bij vollast, merkbaar beter oppakken en vlotter. Ik weet niet hoe t hele luchttraject van de GL eruit ziet, maar misschien is t ook te doen. Vandaag komt mn vader met zijn GL, zal s kijken hoe t luchtfilterhuis eruit ziet.

Meten is weten , geluid doet ook een hoop (tussen de oren dus). Dit gebeurde eerder ook vaak bij de Golf GTI, iedereen zat maar gaten te boren in het luchtfilterhuis.......

Jos.

joergarms

Senior Member
Als ik t zou kunnen, dan zou ik graag meten, maar ik vind t n beetje te duur om m op n rollenbank. Maar bij de welbekende sprintjes verbaast ie me telkens weer. Ben er van overtuigd dat ie lekkerder loopt.

BaSsDruM

Senior Member
Voor de geïnteresseerden: ik heb 'm (JD box) vrijdag bij v/d Velden in de Polo Bluemotion van mijn vrouw laten bouwen. In het verleden heb ik een 110 PK Leon en een 105 PK Altea gereden... Daar kan je t absoluut niet mee vergelijken (vraag me ook af of ie wel daadwerkelijk 100+ PK haalt), maar het is zeker een vooruitgang!

Pakt soepeler op, en het dode punt als je afremt tot 10 km/u in z'n 2 is weg! (vond ik het meest irritant, als je aan kwam rijden bij een kruispunt/stoplicht en je stond bijna stil en je mocht vervolgens weer rijden; teveel snelheid voor z'n 1 eigenlijk, maar in z'n 2 was t ook niks.)

Noord26

Forumguru
Niet laten installeren met rollenbank-test erbij? Want dan kan hij geoptimaliseerd worden op de auto, waardoor dooie puntjes vrijwel niet meer voor zullen komen; en de opbouw gelijkmatiger zal zijn.

U heeft het over topvermogen, waar wat u niet echt voelt is het waarschijnlijk het koppel wat een diesel met meer motorinhoud ook meer te bieden heeft.

laagvlieger

Forumguru
Er is in de praktijk een groot verschil tussen de oude PD en de nieuwe CR diesels van VW. De PD lijken veel meer kracht onderin te hebben en hangen wat beter aan het gas. En net als de 1.2 TDI hebben ook de 1.9 TDI's meer vermogen en koppel dan aangegeven. Dus het zal nooit een vergelijk zijn, ookal zijn die wagens 200 kg zwaarder.

Bovenaan Onderaan