Chiptuning 1.2 TDI

Noord26

Forumguru
Ik heb Race-Eend even prive verstuurd dat ik best proefkonijn wil zijn voor de box voor €690,-
Maar dan wel met rollenbanktest, voornamelijk voor andere op het forum.

Vraag mij alleen af hoe het dan zit met toekomstige updates van de JD software (ivm verbeterpuntjes) en garantie in het algemeen. Als daar geen duidelijkheid in zit houd het natuurlijk snel op.

VEEJAY

Forumguru
lol@reacties. Nee was als flauw grapje bedoeld. Alhoewel ik een polootje bleumotion achter mijn aan kachelde met een gangetje van 140-150 op de A12 dat vond ik wel mooi te zien. "....Brullen met die spullen!!"

sitechris

Donateur
Ha ha. Ik zie idd niet snel gebeuren dat je door een polo bluemotion of fabia greenline wordt opgejaagd op de autobahn.

MarcoO2

Forumguru
Daarnaast heeft elke Skoda rijder die een tuningbox koopt een wettelijke termijn om het aangeschafte product te retouneren met geld teruggave (uitzondering hygiëne producten, tenzij fabricage fouten).
Dus wat is eigenlijk het probleem............................
Ehm... waar baseer je dat op?

Jkz

Lid
@freli
Dat weet niemand hier op het forum.
Hoort allemaal bij de grap van veejay hoor!
Wel scherp van je.

octavia99

Senior Member

Dat vraag ik mij ook af.

Dit geld namelijk alleen bij koop of afstand.
Dus als hij het produkt b.v via internet besteld.

In de winkel kan hij alleen het produkt retourneren als deze niet aan de verwachingen voldoen. (het beloofde vermogen word b.v niet gehaald)
Anders is hij afhankelijk van de verkoper.

VEEJAY

Forumguru
Weet niet of het mag, maar deze is van SO, tenminste 1 ervaring van iemand die beide boxen heeft geprobeerd:

Aangezien ik de laatste tijd veel dit draadje volg, lijkt het me wel zo eerlijk om hier mijn persoonlijke bevindingen te posten over de beide powerboxen (als ik dit zo mag noemen)

Eén paar weken geleden een afspraak gemaakt bij Ventura over het plaatsten van een box. Prima uitleg gehad over de werking hiervan. De box geplaatst en een stukje proef gereden. Het resultaat vond ik niet bevredigend.
Evertwillem is ook nog mee geweest om een stukje te rijden en ook hij vond het verschil te klein.

De powerbox van Ventura terug naar de werkplaats en getest om te kijken of deze goed functioneerde. Leuk om te zien dat de spanningen bij de box oplopen (aansturing turbo en raildruk) en ook weer aflopen bij een bepaalde toerentallen. (Nokkenassensor) Als leek wordt het dan wat duidelijker hoe zo’n box werkt.

De box werkte, maar niet goed op mijn auto! Volgens ventura
Was de oorzaak waarschijnlijk een verstuiver of een pomp die niet goed functioneerde. Dat was flink balen, want ik hoorde toch ook wat vreemde geluidjes onder de motorkap of was dit normaal ?

Terug naar de dealer en die heeft geen mankementen kunnen vinden en de geluidjes horen bij de 1,2 tdi volgens de monteur. Ook is er nog een log gemaakt door iemand die actief is op het forum,(alsnog bedankt) en ook hier waren geen verschillen t.o.v een andere 1.2 tdi.

Ventura had mij inmiddels opgebeld hoe het er voor stond met mijn auto wat ik zeker op prijs stelde.

JD kwam ook met een box, en uitgelegd over de situatie en een afspraak gemaakt. Auto op de rollerbank en presteerde goed orgineel.
82.7 PK en 204.2 NM.
Box geplaatst en resultaat bijna 104 pk en 237NM. Alleen wat pieken (de bekende bij 4000 toeren) in de grafiek, dat kon beter volgens mark.

Na heel wat runs verder in simulatie, worden de waardes overgeplaatst in de box.
Nu een stukje rijden. Heel eerlijk gezegd had ik er meer van verwacht, vooral de trekkracht onder de 2000 toeren is nagenoeg hetzelfde gebleven. (had wel een grafiek gezien van JD waar wel een duidelijk verschil was onderin) Boven de 2000 toeren merkbaar verschil.
Maar misschien zoals ik heb begrepen komt er nog een update waar ik dan graag gebruik van wil maken.

Wat me ook op de terug reis opmerkte dat het verbruik op de BC een stuk lager lag als op de heenreis of had ik nu de wind in de rug.
Het blijft een eco.Wordt vervolgd.

octavia99

Senior Member

Na heel wat runs verder in simulatie, worden de waardes overgeplaatst in de box.
Nu een stukje rijden. Heel eerlijk gezegd had ik er meer van verwacht, vooral de trekkracht onder de 2000 toeren is nagenoeg hetzelfde gebleven. (had wel een grafiek gezien van JD waar wel een duidelijk verschil was onderin) Boven de 2000 toeren merkbaar verschil.
.

Uit dit verhaal mag ik dus opmaken dat het domweg plaatsten van een powerbox (externe ecu) niet verstandig is.
En dat het dus altijd verstandig is om de powerbox (externe ecu) op de auto specifiek te laten afstellen.

octavia99

Senior Member
Ik bedoelde meer dat het verstandig is om de powerbox (externe ecu) te laten inregelen op je eigen auto
en niet domweg te (laten) monteren.
Want blijkbaar zijn er toch nog wat test runs nodig om het helemaal goed te krijgen.

Evertwillem

Nieuw lid
3 D software van de Externe Ventura Mini ECU voor de 1.2 TDi motor

3d-uitdraai.jpg

Hierbij een kleine verduidelijking hoe de externe Ventura Mini ECU inside werkt. in Math Cad.

Het Nokkenassignaal,(:2 = toerental en versnellingsgraad indicatie) wordt gebruikt om de Turbodruk, de Commonrail inspuitdruk situatie afhankelijk in een totaalmix aan te passen.

Met als grootste voordeel dat inactief ook de injectieduur van de injectoren wordt verlengd !

Inactief houdt in dat onze Mini ECU de opdracht geeft maar dat de originele ECU van de motor de verlenging uitvoerd.

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Simpel uitgelegd kijkt de Ventura Mini ECU of de motor in toerental toeneemt, meet de versnellings of vertragingsgraad van het toerental, kijkt hoeveel turbodruk is er en hoeveel brandstof druk en hoeveel injectietijd verlenging kan ik op dat moment gebruiken, immers meer brandstof dan lucht levert exta Roet op en dat willen wij natuurlijk zo min mogelijk.Stijgt de uitlaatgasstroom dan kan de variable turbogeometrie extra worden geactiveerd om zo meer lucht in de motor te pompen voor meer Power, zou je de turbo te vroeg inlaten komen dan is de belasting te groot en remt de turbo te veel af en zou het averechts werken.

Daarom worden al deze variabelen in onze Mini ECU 3 D aan elkaar gekoppeld om zo een mooi resultaat te verkrijgen.

Dus helaas geen toverdoosje met potmeter en een weerstandje wat nog vaak gedacht wordt, maar echt een klein computertje.

Met vriendelijke groet,

Evertwillem​

joergarms

Senior Member
Kijk, dat is duidelijke taal. Hoewel ik van tevoren dus al overtuigd was van Ventura's vermogenwinst, wordt het naar mijn idee hier ook nog s goed uitgelegd.

Noord26

Forumguru
Mark (Race-Eend) heeft inmiddels meer laten weten over de JD tuning. Zoals het er nu voor staat zal mijn GL de volledige JD behandeling ondergaan over iets meer als een maand, ivm drukte op zaterdagen. Voorlopige planning staat op 24 september..

De behandeling houd in dat hij ook geoptimaliseerd wordt op de rollenbank. Dus niet alleen montage zonder te weten hoe die externe computer het nu eigenlijk echt doet. Dus voor anderen die twijfelen; er zal een echte onafhankelijke grafiek aanwezig zijn zonder, en met externe box (+optimalisatie).

MarcoO2

Forumguru
Daarnaast heeft elke Skoda rijder die een tuningbox koopt een wettelijke termijn om het aangeschafte product te retouneren met geld teruggave (uitzondering hygiëne producten, tenzij fabricage fouten).
Dus wat is eigenlijk het probleem............................

Die wetsartikelen geven geen legitimatie voor het standpunt wat je hier inneemt... Jouw hierboven gequote tekst suggereert dat je alles wat je aanschaft, altijd binnen een bepaalde termijn kunt retouneren, ongeacht de reden. Dat is (gelukkig) niet zo, en de door jou geciteerde wettekst ziet daar ook helemaal niet op. Die zeggen alleen maar iets over in uitdrukkelijke garanties vastgelegde rechten, die een consument kan uitoefenen boven op zijn wettelijke rechten.

Om het toe te passen op dit topic: je kunt niet een powerbox kopen, en die na een week ofzo terugsturen met de mededeling "hij bevalt niet, ik wil mijn geld terug". Alleen als de fabrikant uitdrukkelijk en zonder voorbehoud een bepaalde vermogens-; verbruiks- of koppelwinst heeft beloofd en die wordt aantoonbaar niet gehaald, dan kun je (of basis van non-conformiteit) de koop ontbinden.

(wellicht een beetje off-topic, maar om te voorkomen dat mensen klakkeloos iets gaan aanschaffen met het idee dat ze het zo terug kunnen sturen, leek het mij goed dit nader toe te lichten)

erik2907

Actief lid
Hallo Noord,

................. (wij hebben heen klant Noord)..........................

@Evertwillem, als je geadopteerd bent hoef je niet per definitie de naam van je adoptie ouders over te nemen. Daarnaast kan Noord26 het ook hebben over zijn (stief)(schoon)vader. Lijkt mij niet handig om als bedrijf te reageren op artikelen in een forum (op deze wijze). Kwaliteit en service verkoopt zich vanzelf. Voor mij persoonlijk geld dat bedrijven die op deze wijze naar buiten treden waarschijnlijk ook zo reageren als je met een 'klacht' of 'garantie claim' komt waardoor ik per definitie afhaak. En ja, dat vul ik even in .......

MarcoO2

Forumguru
kansloze reactie, EvertWillem! Een beter woord heb ik er niet voor.

Die verhalen over de vervuilende LMM moeten jou, als je een beetje weet waar je mee bezig bent, op z'n minst bekend voorkomen. Als dat niet zo is: ff googlen helpt. En uiteraard weet ik ook wel dat die verhalen niet (allemaal) terecht zijn, omdat die problemen vooral bij een specifieke motor optraden. Maar jij presenteert jezelf als een terzake deskundige. Gedraag je dan ook zo en leg een en ander uit, in plaats van dit soort kinderachtig gefrustreerd gedrag. Voor mij heeft jouw bedrijf inmiddels volledig afgedaan, en dat komt puur door de manier waarop je jezelf te kijk zet. .

Enne, o ja, ik zal je nog een forumgeheimpje verklappen: niet iedereen gebruikt zijn echte naam als forumnickname...

Noord26

Forumguru
Ik wil positief blijven en objectief denken, laat dat duidelijk zijn Willem..

Mijn forumnaam heeft niets te maken met mijn werkelijke naam; laat staan met die van mijn vader. Die is nog nooit op dit forum geweest. Hij wacht nog steeds op een antwoord waarom de geleverde box niet het beloofde (zoals op de site) vermogen en koppel kon waarmaken. Service is een mentaliteit. De opmerkingen (tamelijk persoonlijk getint) en aanname (klantnaam) die u post zeggen veel over de mentaliteit en service. Tel daar de ervaring van mijn vader in het verleden bij op en dan kan ik onmogelijk positief zijn.

Als u daadwerkelijke achter uw product staat is dit toch een mooie gelegenheid om het met andere concurrentie/collega's te laten testen, om zo het tegendeel te bewijzen? Als blijkt dat uw product voor een bepaalde prijs meer waarde biedt zou ik die kans nooit onbenut voorbij laten gaan. Daarop zou je dan juist enorm in moeten springen. Een open deur?

Zou u zo vriendelijk willen zijn om de tamelijk persoonlijk getinte uitingen en aannames achterwege te willen laten; of anders in een prive berichtje te versturen?

:(

Bovenaan Onderaan