Chiptuning 1.2 TDI

MarcoO2

Forumguru
Ik onderschrijf van harte het verhaal van Noord26 mbt het verschil in vertrouwen (danwel het gebrek eraan) tussen JD en Ventura. Ik weet wel waar ik mijn auto breng...

Het idee van een onafhankelijke rollenbanktest is helemaal niet zo gek, dan kunnen dit soort (voor de gemiddelde consument erg verwarrende) discussies eindelijk eens opgelost worden. Wie geeft MythBusters een seintje...? ;)

Hetzer

Forumguru
Heb een abbo bij de auto-tuning, ik zal hun eens benadeten of zij geen onahankelijk onderzoek willen doen.

VEEJAY

Forumguru
Goed idee Hetzer (maar vraag mij af of ze het wel willen doen ivm belastingvrijstelling juridisch geneuzel), anders:

Laat maar weten wanneer er een Ventura box + JD box beschikbaar willen geven voor testen. Genoeg GL rijders hier, we kunnen vast 3 identieke modellen vinden. Een middagje testen is zo georganiseerd. Onafhankelijk rollenbank ga ik niet betalen maar vagcom metingen (in een bepaalde versnelling) zullen wel het verschil aangeven. Zegt u het maar..

Voor mensen die een JD box willen proberen volgende week ergens heeft Seat Vander Velden in Benthuizen een demo auto.

Noord26

Forumguru
Het JD stickertje ???
Dan biedt Ventura Tuning klanten toch een Super product aan voor een veel lagere klantprijs.
€ 205,- Minder om precies te zijn.

Het gaat niet alleen om het product. Mensen die bereid zijn om €500,- neer te leggen willen ook €700,- neer leggen. Zeker als je dan een stuk meer service, uitleg en kwaliteit dmv service krijgt ipv alleen een product met zeer matige beschrijving hoe het geinstalleerd moet worden.

Dat er nu opeens een box met 3 standen zou zijn van Ventura? Mijn vader heeft ook een dergelijke box gehad en toen hij na 2000km zijn geld terug wilde werd ook de melding gemaakt dat er een Eco-box geleverd was. Service? Wel/geen box met 3 standen? Teveel verschillende informatie en standpunten over hetzelfde product. Niet zo raar dat service dan ter discussie komt te staan. Service is een mentaliteit.

deusjevo

Forumguru
Mensen die bereid zijn om €500,- neer te leggen willen ook €700,- neer leggen. Zeker als je dan een stuk meer service, uitleg en kwaliteit dmv service krijgt ipv alleen een product met zeer matige beschrijving hoe het geinstalleerd moet worden.

Hmm, ben ik 't niet helemaal mee eens.
Waarom denk je dat al er zoveel televisie, foto, computer en aanverwante winkels moet gaan stoppen?
Verliezen te veel klanten door online shopping.
Zelf koop ik ook geen flatscreen meer in de winkel bij It's maar wel bijv www.plattetv.nl ook al moet ik dan zelf even uitzoeken hoe de instellingen zijn en installatie werkt.
Die 200 euro heb ik dan snel verdiend.
Heb ook wel eens gehad dat ik een TV moest terugsturen, da's dan wat gedoe maar werkt prima als je jezelf maar realiseert dat zoiets kan gebeuren.

Noord26

Forumguru
Er moeten zoveel winkels stoppen, omdat er veel mensen zoals u denken? Met fysiek onderhandelen (ipv prijzen vergelijk op internet) is nog steeds het meeste mogelijk, zeker bij de A-winkels, maar schijnbaar is men dat teveel gedoe. Anders kun je net zo goed je auto en huis ook op internet bestellen?

Maar ok, de een wil service de ander het onderste uit de kan zonder enige vorm van service. Daarin was ik wellicht idd te kort door de bocht. Ik denk echter dat als er hier een poll opgezet wordt met iets meer betalen incl service of minder zonder service hij wel in het voordeel van 'iets meer met' uit zal slaan.

Een TV is overigens geen vergelijk met iets wat dagelijks (in mijn geval) meer als 100km probleemloos moet werken. TV is een luxe, de auto is voor mij een absolute must.

MarcoO2

Forumguru
Op zich heb je gelijk, alleen ligt dat bij een tv (van pak 'm beet 1000 euro) wel heel anders als bij een auto (van pak 'm beet 20.000-30.000 euro). Dan ligt zowel het belang van "een goed gevoel" als het belang van service wel heel anders.

hemi24

Forumguru
... Zelf koop ik ook geen flatscreen meer in de winkel bij It's ...

Die zijn ook al een poosje noodgedwongen gesloten...

Het feit dat de meesten hier Skoda rijden, geeft in mijn optiek al aan dat de meesten hier juist niet het extra geld willen neerleggen voor hetzelfde product...

joergarms

Senior Member
@Noord26, je moet wel goed lezen he. Ik schrijf duidelijk: NAGENOEG. En dus niet bij aflevering. Daarom weet mijn vader heel goed het verschil van voor en na.
De boxen die hij heeft van Ventura kennen trouwens 8 standen, waarbij het verschil tussen 1 en 8 enorm duidelijk is.
Maar iedereen die het niet aandurft, of niet gelooft wat het effect is, prima, vooral niet aanschaffen.
Ondertussen rijdt mijn vader vrolijk, naar volle tevredenheid rond met zijn 2 Ventura-gechipte motoren.
Waarschijnlijk heeft Ventura met hetzelfde probleem te maken als toendertijd het merk Skoda.
Er zijn nu nog steeds mensen die daar sceptisch tegenover staan, maar het merendeel niet meer. Misschien gaat dat voor Ventura ook wel op.
Maar het zou me eigenlijk ook een worst zijn, ik kan hier neerzetten wat ik wil, maar er zijn een aantal mensen die hoe dan ook alles onderuit willen en denken te kunnen halen. Vooral doen, dat komt het forum ten goede....

Noord26

Forumguru
Elke tuner die weet wat hij doet zou nooit nagenoeg gelijk na aflevering van een nieuwe motor mogen gaan tunen. Daarmee krijg ik alleen maar meer vraagtekens bij de werkwijze van Ventura.
Er blijkt ook nogal wat verschil te zitten tussen de boxen die een half jaar geleden zijn verkocht (2pk en 5Nm winst, zie Seat forum) en nu. Voor mij nog meer vraagtekens omtrent deze tuner. De eerste boxen kenden geen standen, aldus Ventura zelf. Er zouden Eco-boxen geleverd zijn. Momenteel zouden er 3 standen op zitten, maar u maakt melding van 8 standen. Lekker duidelijke, vooral tegenstrijdige, informatie. Zeker net zo duidelijk als er straks aanspraak gemaakt moet worden op de garantie van motoronderdelen?

Iemand die er tevreden over is, natuurlijk kan dat. Misschien werkt hij wel beter als een JD tuning! Maar zonder concrete feiten van rollenbank testen, blijft het momenteel gokken of je nu een goed ingereden motor hebt met bedroevende box (placebo effect) of een echt goede box; onafhankelijk werk merk. Enige wat er wel concreet op tafel ligt is de twijfelachtige (of het ontbreken van) werkwijze van Ventura. En dat projecteren aspirant kopers op de producten.

Race Eend

Forumguru
Deze week weer wat langer een 1.2 TDI tot onze beschikking gehad zodat we nog wat dieper met de software bezig konden. Ik ga nu even video bewerken en de in elkaar draaien! Hier alvast de uitdraaien.

org12tdi.jpg

12tdijd.jpg

vergelijk12tdi.jpg

Dit is overigens de simulator aan de externe ecu.

img3102n.jpg

Video is met een minuut of 10 online....

Hetzer

Forumguru
Helder en duidelijk fimpje, mij heb ( had ) je al om ,stage-1 kit komt er bij mij in volgend jaar, kun je trouwens een auto bij elke km stand hiermee uitrusten geen minimale of maximale km stand?

FabiaGL

Actief lid
@Race Eend, onder de 2000 toeren presteert deze tuning dus werkelijk niets beter dan origineel, doe mij deze maar:
polo12tdibm-vkgroot.jpg

Race Eend

Forumguru
Als jij dat zo wil zien is dat prima toch. Ze zijn bij de run met de ventura box simpelweg eerder begonnen met meten, 1300rpm (zie maar hoe laag het toerental start tov de originele run, 1500rpm). Als je eerder volgas geeft, zal hij altijd eerder onderuit zijn koppel bereiken, omdat de turbo meer tijd krijgt op te spoelen.

Ik heb de runs met de 1.2 TDI bij ons exact op 33kph gestart (3e versnelling). En vanuit daar volgas gegeven, om een eerlijk vergelijk te krijgen.

Deze ventura tuning heeft Johan van Vught ook getest afgelopen week op zijn eigen rollenbank. (die zit er zelf over te denken om deze ventura box of van speedbuster iets te gaan verkopen, schreef hij op de TDIClub)..

Hier zijn bevindingen:

turbo johan zei:
Vandaag 1 getest op een polo 2010.
Gisteren was een Seat ibiza Ecomotive.
Polo had origineel al 87 pk en 200 nm.
Ging naar 98 pk en 215 Nm.
Onder de 2000 toeren viel het wat tegen verder prima.
Veel meer vermogen als dat moet ook niet denk ik, EGT haald 100 gr meer als origineel.
En is zo nog wel veilig maar moet niet veel hoger.
Johan

turbo johan zei:
Ik heb vandaag de Ventura box geprobeerd.
Origineel 82/83 pk en 185/187 nm (aantal metingen)
Met box 200/210 Nm en 95/96 pk.
Werkt verder prima.
Ik wil ook nog even een speedbusterbox testen en dan ga ik diegene met de beste resultaten of beste prijs/kwaliteit verkopen.
Johan

Je KUNT simpelweg op deze manier niet meer winnen onderuit de toeren dan er nu gewonnen wordt.

Gister op de rollenbank hem verschillende keren geremd op zegmaar 1500rpm of 1750rpm (de bank zorgt er voor dat de auto dan niet meer toeren kan maken dan dat, zodat je hem met je simulator meer/minder brandstof turbodruk etc kunt geven). Wat je ook doet, alles wordt slechter dan op deze manier die we nu ingesteld hebben. Meer brandstof en turbodruk werkt daar echt niet. Kortom, de motor is op deze manier niet in staat om meer te doen. Ik twijfel ook sterk inmiddels of er met een OBD tuning, meer te winnen is in dat punt.

Noord26

Forumguru
Dat ziet er nog een stuk beter uit die koppelkromme. Op de site is er nog een lichte piek bij 4000tpm (iets waar ik persoonlijk nooit aan kom in het dagelijks verkeer). Over een zeer groot stuk veel meer koppel als de eerste run, dat moet je voelen.

Ik sluit me aan bij Hetzer; groepsaankoop!

cali05

Forumguru
De reacties in dit draadje worden wat mij betreft steeds minder chic. Mijn advies: als je belanghebbend bent, reageer dan niet op dit draadje. Een draadje als dit moet je dan overlaten aan goed bedoelende leken of semi-leken. Als je belanghebbende bent kun je nog zo'n gelijk hebben of technisch correcte opmerkingen hebben maar je opmerking is altijd gekleurd. Hoe integer je ook bent er is altijd een agenda, namelijk je commerciele belang. Ik ervaar het niet erg professioneel als je als bedrijf een posting gaat doen zoals we recent hier hebben gezien. Ik had bij één van de twee bedrijven al een afspraak om te laten tunen. Doordat mijn auto te laat werd afgeleverd heb ik de afspraak afgezegd. Ik betwijfel of ik nu uberhaupt met een bedrijf in zee moet gaan. Als je niet professioneel omgaat met je belangen, hoe professioneel is je bedrijf dan op een ander vlak. Kortom, volgens mij schieten de beidennheren wat mij betreft zich in de eigen voet. Ik stelde tuning voorlopig uit tot volgend voorjaar.

laagvlieger

Forumguru
Ik doe mee!

Mooie curves bij deze tweede poging. Trekt er volgens mij mooi aan vanaf 100 km/u in 5de. Het koppel wordt erg lang vastgehouden, en vanaf 2700 tpm heb je al 90 pk!

Bovenaan Onderaan