Weet niet of het mag, maar deze is van SO, tenminste 1 ervaring van iemand die beide boxen heeft geprobeerd:
Aangezien ik de laatste tijd veel dit draadje volg, lijkt het me wel zo eerlijk om hier mijn persoonlijke bevindingen te posten over de beide powerboxen (als ik dit zo mag noemen)
Eén paar weken geleden een afspraak gemaakt bij Ventura over het plaatsten van een box. Prima uitleg gehad over de werking hiervan. De box geplaatst en een stukje proef gereden. Het resultaat vond ik niet bevredigend.
Evertwillem is ook nog mee geweest om een stukje te rijden en ook hij vond het verschil te klein.
De powerbox van Ventura terug naar de werkplaats en getest om te kijken of deze goed functioneerde. Leuk om te zien dat de spanningen bij de box oplopen (aansturing turbo en raildruk) en ook weer aflopen bij een bepaalde toerentallen. (Nokkenassensor) Als leek wordt het dan wat duidelijker hoe zo’n box werkt.
De box werkte, maar niet goed op mijn auto! Volgens ventura
Was de oorzaak waarschijnlijk een verstuiver of een pomp die niet goed functioneerde. Dat was flink balen, want ik hoorde toch ook wat vreemde geluidjes onder de motorkap of was dit normaal ?
Terug naar de dealer en die heeft geen mankementen kunnen vinden en de geluidjes horen bij de 1,2 tdi volgens de monteur. Ook is er nog een log gemaakt door iemand die actief is op het forum,(alsnog bedankt) en ook hier waren geen verschillen t.o.v een andere 1.2 tdi.
Ventura had mij inmiddels opgebeld hoe het er voor stond met mijn auto wat ik zeker op prijs stelde.
JD kwam ook met een box, en uitgelegd over de situatie en een afspraak gemaakt. Auto op de rollerbank en presteerde goed orgineel.
82.7 PK en 204.2 NM.
Box geplaatst en resultaat bijna 104 pk en 237NM. Alleen wat pieken (de bekende bij 4000 toeren) in de grafiek, dat kon beter volgens mark.
Na heel wat runs verder in simulatie, worden de waardes overgeplaatst in de box.
Nu een stukje rijden. Heel eerlijk gezegd had ik er meer van verwacht, vooral de trekkracht onder de 2000 toeren is nagenoeg hetzelfde gebleven. (had wel een grafiek gezien van JD waar wel een duidelijk verschil was onderin) Boven de 2000 toeren merkbaar verschil.
Maar misschien zoals ik heb begrepen komt er nog een update waar ik dan graag gebruik van wil maken.
Wat me ook op de terug reis opmerkte dat het verbruik op de BC een stuk lager lag als op de heenreis of had ik nu de wind in de rug.
Het blijft een eco.Wordt vervolgd.