Chiptuning 1.2 TDI

cali05

Forumguru
Toch grappig dat AN Neuman 100 post terug de dealer noemt, zijn goede ervaringen deelt en vrijwel niemand daar op reageert of vrijwel alleen met scepsis.

Zie post 552 voor de gegevens van de dealer. Ere wie ere toekomt.
Als je meer wilt weten kun je even kijken op de site:http://www.degrootautoservice.nl/site/ en bellen met Peter Koolen. Hij heeft samen met ventura tuning de powerbox ontwikkeld. Zij hebben ook een demo auto staan, kun je dus in proefrijden (kun je het verschil zelf merken). tevens zijn zij skoda dealer dus garantie is geregeld en geven ze ook.

VEEJAY

Forumguru
Het probleem hier maar, in veel grotere mate op andere fora, is dat aanhangers van chiptuning er gewoon niet in willen geloven. Ook uitdraaien van een powerbox op een rollerbank door een chiptuner brengt twijfel en scepsis bij iedereen.

Ik ben dan wel geen "Vulcan", maar op het eerste gezicht dicteert de logica gewoon dat er twijfels zijn m.b.t. tuning.
Waarom? Ik denk (en wellicht ook een aantal anderen onder ons) omdat je verwacht dat de afdeling R&D van het Volkswagenconcern toch wel een motormanagement kan ontwerpen!

Nu ik echter wat meer in de chiptuning "gedoken" ben, denk ik dat er winst te behalen valt, juist omdat het VW concern bepaalde (ruime?) marges heeft ingebouwd in dit motormanagement.
En die marges kun je wat oprekken met tuning, zonder daar schade mee te berokkenen.
LET OP: J.m.t.c.
(Ik ben niet verantwoordelijk voor een juiste inhoud van deze post, het zijn slechts gedachtenspinsels.....:smiley29:)

Anyway; vandaag JDEngineering gebeld. Zij zijn er mee bezig. Over enkele maanden is er meer bekend.
Dit is, zoals jullie weten geen powerbox maar een software-aanpassing van het motormanagement.
Een echte tuning dus. Ik denk met meer rendement en geen toegevoegde apparaten in je auto, dus bij een controle niet te zien!
Wel duurder denk ik (zo'n 650 euri's) maar "who cares".

MarcoO2

Forumguru
Dan zien we SGL dus niet met dikke rookwolken, maar wel met een razendsnelle Greenline op de meeting. :winkie: (sorry, offtopic!)

Ik ben wel heel benieuwd waar JD uiteindelijk mee komt en wat de metingen dan laten zien. Nog even geduld dus!

Noord26

Forumguru
@ SGL49:

JD gaf in februari aan dat het in 1 a 2 maanden beschikbaar zou zijn. Ze doen momenteel geen uitspraken meer omtrent wanneer de software volledig uit te lezen en aan te passen is; althans dat kreeg ik in mijn mail.

hemi24

Forumguru
Soortgelijk antwoord heb ik ook driekwart jaar geleden ontvangen voor de 1.2 met één extra cilinder, oftewel de 1.6 TDI...

...ook nog altijd niet gekraakt, voor zover ik weet...

Kent iemand het bedrijf " ziptuning" of heeft hier anderszins ervaring mee?

Een mogelijk interessant stukje (bron: ziptuning.nl)

In tegenstelling tot wat een powerbox verkoper u wil doen geloven kunnen wij u garanderen dat een Powerbox niet goed of slecht werkt op moderne motoren ( EDC17 ) en simpelweg schadelijk is. De nieuwe generatie ecu's detecteert ook het plaatsen van een powerbox. Dus ook al verwijderd u de powerbox voor de servicebeurt dan nog kan de dealer zien dat er een tuning poging is gedaan.
We leggen u kort uit waarom een Powerbox een amateuristische manier van tunen is. Omdat de powerbox maar een klein aantal factoren kan aanpassen is de toepassing onvoldoende veilig te noemen. Door alleen de inspuitdruk ( raildruk ) te verhogen, neemt de ingespoten diesel hoeveelheid drastisch toe, dit levert misschien in eerste instantie meer koppel, maar ook de ingespoten brandstof voor het bovenste dode punt neemt hierdoor toe. Hierdoor ontstaat een situatie die vergelijkbaar is met het vervroegen van het inspuitmoment. De dieselmotor zal dus een hogere tot veel te hoge topdruk en -temperatuur opbouwen. Een standaard dieselmotor zal dit niet lang uithouden. Door de veel te hoge verbrandingstemperatuur in de commonrail en cilinderkamerdruk vertoont de gemiddelde zuiger al snel barsten, waardoor compressieverlies optreedt. De eerstvolgende keer dat de dieselmotor dan zwaarder belast wordt, ontstaan hoge temperaturen in de barst waardoor plaatselijk de zuigerlegering smelt. Met een gat in de zuiger tot gevolg! Powerbox systemen kunnen informatie over de gaspedaalstand niet aanpassen, wat tot abnormaal hoge koppelingsslip lijdt bij auto's met een automatische versnellingsbak. Ook zullen deze dieselmotoren vaak luider draaien (meer �dieselklop�). De te hoge koppelslip zal uiteindelijk ook lijden tot schade aan de automatische versnellingsbak zoals bij een multitronic of DSG. Wij raden daarom het gebruik van dergelijke kastjes af.
Er word ook wel eens gesproken over een Powerbox welke alle kenvelden aanpast, deze bestaan niet omdat dit simpelweg niet kan.

Hoe kijken jullie hier tegenaan??

VEEJAY

Forumguru
"Liever een goede powerbox dan een slechte chiptuning programma".

Het gaat dus om de schrijver van de tuning en ja JD is een goede, maar dat wil niet zeggen dat al het andere slecht is, ook een powerbox hoeft niet per definitie slechter te zijn.

Wat ziptuning beschrijft is een voorbeeld van een slechte opgezette powerbox. Ik weet ook voorbeelden van VAGCOM logs waar slechte chiptuning is gebruikt (teveel turbodruk gevraagd dan normaal is voor die specifieke turbo ofwel te vroeg of te lang).

Ziptuning geef ik heel veel punten voor hun marketingmensen trouwens. Van hun PR kunnen anderen nog leren.

Noord26

Forumguru
Superchips heeft volgens mij al een oplossing, zal morgen ff informeren.

Vergeef mij als ik in eerste instantie aan chips uit een zakje dacht, ala op de bank voor de tv..

Ben benieuwd Skinny, wacht op je antwoord of ze iets kunnen met de Delphi aansturing.

@VEEJAY
Wat je zegt snijdt natuurlijk absoluut hout!
Maar hoe kan je als argeloze consument nu goed het kaf van het koren scheiden?
Ik zit vooral op dit Skoda-forum om dit te ontdekken want ik behoor gelukkig niet tot de bovengenoemde groep "argelozen".

Voorlopig zie ik het voor mijzelf als volgt:

Ventura: Nog inlezen van nieuwe info over meetwaarden en ervaring(en)
JD: betrouwbaar voor wat ik over deze firma lees en hoor, maar komt pas over twee a drie maanden met info. Bovendien info van deze firma dat ABT geen tuning aan gaat bieden voor de Combi greenline 1.2!
Ziptuning: mooie site, marketing (zoals VEEJAY al zegt) is uitgekiend, maar verder weet ik niets over dit bedrijf.
Ik neem aan, dat zij kennelijk (een deel?) van het Delphi motormanagementprogramma "gekraakt" hebben.
Anders zouden zij geen tuning kunnen aanbieden op hun site en dat doen zij wel!
@skinny: citaat post #669: "Superchips heeft volgens mij al een oplossing". Deze info wacht ik natuurlijk eerst af.

VEEJAY

Forumguru
Van je lijstje is er eentje die al minimaal twee positieve forumleden heeft die ermee rondrijden. Tijfel meetwaarden snap ik niet, want die zijn er wel persoonlijk door mij gemeten. Ik zou alleen voor de DGM optie gaan omdat je dan met een officiele vag dealer zaken doet.

Ziptuning roept heel veel, als iemand samen met mij met zijn 1.2TDI langs wilt gaan bij hen (zitten vlakbij waar ik woon) dan weten we meteen of het een powerbox oplossing is of niet en wat het effect is (METEN met vagcom). Is dat ook meteen duidelijk, persoonlijk denk ik niet dat ze een 1.2 TDI kunnen chiptunen.

Superchips heb ik nooit van gehoord op fora mbt vag tuning, kan geen NL website vinden van ze?

Dank voor reactie.
Er was een tijdje terug nl. veel discussie over meetwaarden van de Ventura-box.
Zal even een edit doen op mijn post #673 en relevante topic-draajes hierover nog eens zorgvuldig lezen.

VEEJAY

Forumguru
Post #535 op pagina 54.

Het is natuurlijk wel prettig voor de meelezers als bijvoorbeeld Neuman ons nu na twee maanden rijden verteld of hij het zijn geld waard vond of dat er inmiddels iets stuk is ;)

My1stIbi

Actief lid
@Veejay: het vervelende is dat je met VAGCOM de wezenlijke zaken nog niet kunt meten aan de 1.2 TDi. Een log van de vermogens vraag, brandstof inspuiting en trubodruk b.v. en dan uiteraard VOOR en NA zouden heel veel zeggen. Maar VCDS lukt dat nu nog niet. Je kunt wel een acceleratie meting doen maar dat zegt alleen iets over wat de tuning met de versnelling van de auto doet.

@VEEJAY: Citaat: "Ik zou alleen voor de DGM optie gaan omdat je dan met een officiele vag dealer zaken doet."
Biedt Ventura die aan, of bedoel je dat je de tuning door DGMtuning moet laten verrichten?
Of bedoel je nog iets anders?

VEEJAY

Forumguru
Hoi Ibi, jij hebt gelijk. Echter zolang dat allemaal nog niet kan (helaas ook niet in de Beta 11 heb ik begrepen).

Blijven de volgende zaken over om een mening te vormen over wel of niet werken van een powerbox (of chiptuning trouwens):
1. Een meting van 80-120 in een vaste versnelling met hetzelfde gewicht. (0-100 is minder nauweurig vanwege drie keer schakelen)
2. Geen fouten in de errorlog van vagcom (dus geen sensorfouten).
3. De -subjectieve- mening van de bereider.
4. Dat de auto het nog doet over 6 maanden, daar moeten we nog op wachten.

Als ik deze zaken op mijn eigen auto betrek dan heb ikzelf bijvoorbeeld goede tuning, zonder dat ik een log maak van de measuring blocks ;).

Ja mensen hebben ook een powerbox weer ingeleverd, maar evenzo zijn er mensen die ook hun chiptuning weer laten terug zetten en hun geld terug krijgen. Alleen deze verhalen zie je niet op een openbaar forum.

@SGL Neuman heeft bij DGM (Seat de Groot Meerkerk) de box laten installeren en garantie afgesproken, de box zelf is van Ventura heeft Neuman mij verteld.

My1stIbi

Actief lid
Met 11.2 kan 't inderdaad ook nog niet. Zou met de eerst volgende update mee moeten komen...
En dat je geen sensor fouten ziet is een indicatie dat het niet heel erg mis is. Maar je ziet b.v. niet of de turbo-druk kunstmatig (te) hoog is, wat de inspuiting doet, hoeveelheid aangezogen lucht etc. Daarmee zou je namelijk daadwerkelijk kunnen laten zien wat de tuning doet (als je ook een vóór meting hebt uiteraard).
De heer Speek heeft hier ook leuk leesvoer over.

Bovenaan Onderaan