Chiptuning 1.2 TDI

hemi24

Forumguru
Daarom is het ook begrijpelijk dat in andere landen het monteren van bijvoorbeeld een trekhaak niet is toegestaan, ongeacht of het technisch is toegestaan...

FabiaGL

Actief lid
In die andere landen is niet eens BPM/MRB vrijstelling, waarom zouden ze daar zich dan druk maken om 95 of 98 gram co2?

Hetzer

Forumguru
[MODERATORBREAK]Heren, deze discussie is al eens gevoerd in DIT draadje, even opletten dat we niet in herhaling vallen, voor de nieuwe mensen zou ik zeggen lees dit draadje eens goed door. bvd [/MODERATORBREAK]

de eerste tank leeg gereden gemiddelde nu op 4,92 per 100km (was 5,32). motor pakt veel beter op bij 1600 toeren en ook krachtiger. minpunt hij werk pas na 2 minuten dus dat is altijd lang wachten

FabiaGL

Actief lid
De tuning van Ventura werkt pas na 2 minuten na het starten om een koude motor te ontlasten en om de waardes die de dealer uitleest direct na het starten niet te beinvloeden.

Tja, om het toch maar eens te noemen:

Bij controle door e politie of RDW-instantie is na opening van de motorkap direct te zien dat er een tuner tussen staat.
Om te controleren of en in hoeverre dit de CO2 beinvloedt, zal de auto in beslag genomen worden. Het is immers niet direct ter plaatse te controleren.
Dus; tel uit je winst zou ik zeggen....

Captain Hook

Forumguru
Tja, om toch maar eens te noemen: :ahum:
Ik rijd al > 30 jaar auto, meer dan een miljoen kilometer in talloze auto's. Heb in binnen- en buitenland al diverse controles gehad. Maar onder de motorkap kijken door de politie???? Neee, dat heb ik nog nooit meegemaakt...:koffie:

Hoi Hoi Captain Hook,

Daar was ook nooit reden voor....
Maar het klimaat rond het houderschapsbelasting vrije rijden verandert snel!
Onderhevig aan ferme politieke discussie en opgezette interne overlegcommissies tussen RDW, belasting en politiek worden nu al aanvullende (:eek:oo:) regels voorbereidt.

Het laat zich dus raden, dat ook op termijn controles gaan plaatsvinden hierop.
Daar kun je gif op innemen....:623:
Bvb gelijktijdig met een alcohol-controle.
Motorkapje open bij MRB-vrije modelletjes, ja... daar zit er eentje, hupsakee...belt u maar een taxi meneer (of mevrouw), u heeft niet teveel op; prima, maar het motortje is wel aan geprutst dus de auto nemen wij even in beslag voor controle)...:1439:

Broodje aap zul je zeggen: dan zeg ik .... wacht af en als het zover is, denk dan nog maar eens aan mijn wijze woorden:722::722:

jos_br

Actief lid
Inderdaad broodje aap. Zeker wanneer je nagaat dat ik eens aangehouden ben met mijn Audi TT die toen nog als benzine op kenteken stond en er een diesel (incl. afdekkap met TDI erop) ingebouwd was....met twee man keken ze en dit is niet eens opgevallen. Kastjes zitten er wel vaker in bij bijv. een aftermarket xenonsetje. Ook chiptuning moet ik nog zien dat dit gecontroleerd gaat worden. Ook nog in ogenschouw nemende dat ze misdaden niet eens opgelost krijgen (wel achter een boom snelheid controleren.....) moeten er misschien wel prioriteiten gesteld worden.

Jos.

MarcoO2

Forumguru
Het spijt me sgl49, maar ik volg je absoluut niet in die angst. Denk niet dat je nu een reeele inschatting van de situatie maakt.

Laat ik vooropstellen dat het geen angstcsenario is, maar een "schets" over de toenemende bemoeienis van de overheid om controle te krijgen.
Natuurlijk weet niemand wat 2013 ons brengt m.b.t. maatregelen omtrent MBR en rekeningrijden die de overheid voorbereidt.
Zodra er echter een win-situatie voor de overheid ontstaat om op eenvoudige wijze afzonderlijke controles (drugs, alcohol, illegaliteit) te bundelen en coördineren, dan zal dat ook gebeuren.
Het scenario wat ik schets is iets, waar wij in de nabije toekomst mee te maken krijgen.

Ik werd vroeger ook nooit aangehouden; maar nu moet je er gewoon rekening mee houden dat dit wel gebeurt!
Wie zou 10 jaar geleden gedacht hebben, dat er iets als "trajectcontrole" zou komen of dat in de stadsregio Arnhem-Nijmegen je geld verdient door de spits te mijden.
En dit alles is geheel geautomatiseerd!!

freli

Lid
Als je CHIPTUNING overweegt om nog zuiniger (goedkoper) te gaan rijden, moet je eerst even denken aan de kosten die je daarvoor moet maken!

Met chiptuning rij je ongeveer 2 km verder per liter diesel.
Met chiptuning heb je ongeveer 4000 liter diesel nodig om 100.000 km te rijden (1 op 25).
Zonder chiptuning heb je ongeveer 4350 liter diesel nodig om 100.000 km te rijden (1 op 23).
Dus zonder chiptuning verbruik je ongeveer 350 liter diesel meer om 100.000 km te rijden.
Een liter diesel kost ongeveer 1,40 euro.
Dus om 100.000 km zonder chiptuning te rijden kost het 350 liter X 1,40 euro = 490 euro meer dan met chiptuning.

Dus moet je meer dan 100.000 km rijden met chiptuning om het terug te verdienen.

Na dit rekensommetje is het niet zo moeilijk om te besluiten om het niet te doen.
En zo loop je ook niet het risico om gesnapt te worden met een auto waar aan is gerommeld.

@freli
Ik ben met je eens dat het break-even punt te ver ligt om hier financieel wijzer van te worden.
Maar daar gaat het de meeste (zo niet allen) eigenaren die willen gaan tunen niet om.
Het gaat om betere prestaties of prettiger motorgedrag bij lage toeren.

VEEJAY

Forumguru
Motorisch tunen die je niet vanwege de kosten(besparing) maar voor de lol. Net zoals grote velgen enzo. Gewoon omdat je het leuk vindt. En bij elke auto elke pk extra mooi meegenomen is heb nog niemand zien downtunen omdat de auto af fabriek te snel is.

Wat betreft politiecontroles (ik zie het niet zo gauw gebeuren) een powerbox is goed te verstoppen en ECU tuning onzichtbaar. Zo stom is de politie ook weer niet om hier tijd aan te besteden. My 2 cents.

freli

Lid
Ik denk dat het ermee te maken heeft wat voor een auto je hiervoor had.
Wij hadden een Citroen Xara Picasso op lpg, die was niet echt snel, dus wij zijn prima tevreden met de fabia.
Hij komt goed mee met het overige verkeer.
En de vraag is ook hoe de motor zich houdt na chiptuning als er bv. 100.000 km mee is gereden, ik denk dat de motor (auto) daar niet op is berekend.
skoda fabia 1.jpg skoda fabia 2.jpg SKODA FABIA COMBI GREENLINE.jpg

Polvo

Actief lid
Wat betreft politiecontroles (ik zie het niet zo gauw gebeuren) een powerbox is goed te verstoppen en ECU tuning onzichtbaar. Zo stom is de politie ook weer niet om hier tijd aan te besteden.

politie waarschijnlijk niet, maar de douane mischien wel, bv tegelijk als ze controleren op rode diesel, dat is een economisch delict.
Tunen is technisch niet verboden, maar de auto valt waarschijnlijk niet meer onder de belasting vrije normen en dat zou best eens belasting fraude kunnen zijn.

VEEJAY

Forumguru
Ben het eens dat het fraude is. Ik zeg niet dat het geen fraude is. Maar ook de douane ziet niet of je auto getuned is. Rode diesel kun je wel makkelijk zien maar is mij in 10 jaar niet overkomen dat er op gecontroleerd werd, bij wie wel?

Maar als het echt zo belangrijk is allemaal dan worden tuners wel verplicht om het aan te geven aan het RDW simpel toch? Dat is reeeler als oplossing.

Waarom gaat het hier eigenlijk niet over het chiptunen zelf maar '60' pagina's over allerlei randzaken?

Vdub

Actief lid
En de vraag is ook hoe de motor zich houdt na chiptuning als er bv. 100.000 km mee is gereden, ik denk dat de motor (auto) daar niet op is berekend.
Bekijk bijlage 13379 Bekijk bijlage 13381 Bekijk bijlage 13380

Je hoeft niet bang te wezen dat de motor het niet aan kan, er zijn voldoende bewezen tuningsetups die een 130Pk motor die op de turbo en injectoren na zonder problemen op 240pk brengen, de meeste van deze worden door de gebruiker ook nog eens met regelmaat gebruikt op het circuit, wat dus een veel grotere belasting geeft dan op de gewone weg.

Mijn 110pk tdi motor heeft van 200dkm tot 423dkm met 180pk rondgereden en nog steeds is het motortje als nieuw.. vanwege meer pk's ligt er nu een 130pk PD motor in, en ook deze is momenteel getuned naar ca 180pk, de motor loopt niet anders dan toen ie origineel was, maw je verneemt er niets aan, het olieverbruik is niet meer of minder geworden ook is het brandstofverbruik bij mij niet veranderd. Wat natuurlijk wel veranderd is de kracht van de motor op o.a. de tussensprintjes..

In principe zijn alle auto's die ik koop(lees kan betalen) auto's met 200dkm of meer.. AL deze auto's worden nagenoeg direct voorzien van een JD Chip, ik heb daar nooit spijt van gehad en ook geen problemen mee gekend, net met de O1 1,8T en ook niet met de Passat 110&130pk of de PoloG40.

freli

Lid
politie waarschijnlijk niet, maar de douane mischien wel, bv tegelijk als ze controleren op rode diesel, dat is een economisch delict.
Tunen is technisch niet verboden, maar de auto valt waarschijnlijk niet meer onder de belasting vrije normen en dat zou best eens belasting fraude kunnen zijn.
Dat klopt, ik heb het nagevraagt bij de RDW.
De auto geeft dan bij hogere toerentallen een grotere CO2 uitstoot, waardoor hij niet meer belastingvrij is en er een flinke boete volgt als ze er achter komen

Bovenaan Onderaan