Chiptuning 1.2 TDI

FabiaGL

Actief lid
@ Fabia GL:
- Je maakt melding dat elk nieuw model/motor de Dephi mee gaat krijgen. Gisteren heb ik in een splinternieuwe Passat gereden, maar daar zit in ieder geval geen Delphi in. Verklaar dat eens?
Ook in de nieuwe Passat worden Delphi computers toegepast, maar alleen i.c.m. de nieuwe motoren zoals de hagelnieuwe 1.6 TDi CR. Voorheen werd Bosch veel gebruikt, het heeft alleen nog jaren nodig voordat de Delphi computers over alle modellen zijn uitgestreken.

jos_br

Actief lid
Ik lig nu werkelijk in een deuk, VAG die toestemming geeft of info verkoopt aan een bedrijfje zoals Ventura? Laat me niet lachen, ze willen echt niet dat er getuned wordt. Verder lijkt het me duidelijk wat ik bedoel met de z.g. garantie. Deze wordt dan specifiek door DGM overgenomen, een andere dealer heeft hier totaal gèèn boodschap aan. Over het investeren in de toekomstige Delphi computers. Het is nu eenmaal makkelijker een powerbox te ontwikkelen die de signalen voor de gek houd (vandaar dat deze niet uit te lezen zijn, laat staan te controleren) dan aan een complete checksum om de software aan te passen. Hier zit ook meteen het prijsverschil in. Zoals bekent werk ik met de software van JD en wordt er hard gewerkt aan een mogelijkheid deze computers te bewerken, dit kost gewoon tijd. Overigens zit in de andere nieuwe auto´s gewoon Siemens en Bosch computers, ook steeds moeilijker te bewerken.

Jos.

jos_br

Actief lid
Ook in de nieuwe Passat worden Delphi computers toegepast, maar alleen i.c.m. de nieuwe motoren zoals de hagelnieuwe 1.6 TDi CR. Voorheen werd Bosch veel gebruikt, het heeft alleen nog jaren nodig voordat de Delphi computers over alle modellen zijn uitgestreken.

VAG gebruikt nooit alles van èèn leverancier. Vandaar dat bijv. bij de laatste lichting Siemens,MagnetaMarelli en Bosch gebruikt zijn. Nu is daar Delphi bijgekomen.

Jos.

jos_br

Actief lid
ABT is een z.g. huistuner. Toch is ook deze samenwerking niet dusdanig dat ze de Delphi computer kunnen tunen........

Jos.

MarcoO2

Forumguru
@ FabiaGL: het valt me op dat je alleen reageert op de vragen over garantie de Delphi computer, en niet op de overige vragen van My1stIbi. En die zijn nou juist het meest interessant... mag ik je uitnodigen om onderstaande vragen alsnog te beantwoorden? Of is dat gewoon niet-onderbouwde informatie die je ergens gelezen of gehoord hebt ofzo? Kortom, wat is de waarde van jouw standpunten?

Maar mag ik vragen waar je deze informatie vandaan haalt?
"ventura heeft de toegang tot Delphi systemen opgekocht"
"ze hebben jaren geleden niet in de toekomstige computers geinvesteerd en nu lopen ze een paar jaar achter de feiten aan"

Dat zijn namelijk nogal stevige uitspraken, die best waar kunnen zijn, maar waarvan het prettig zou zijn als je een bron zou kunnen vermelden. En het klinkt een beetje tegenstrijdig, als Ventura geld betaald aan Delphi en ze niet verder komen dan een powerbox.

ventura tuning heeft een motor met Delphi computer gekocht (jaren geleden) en is gaan testen om zo hun powerbox te ontwikkelen. Dit heb ik ook gelezen weet alleen niet of dit op de site stond of in de mail van ventura zelf.

VEEJAY

Forumguru
Zover mijn kennis rijkt hoeft er niks gekraakt te worden om een powerbox te ontwikkelen. Gewoon met voltages spelen, een betere box houdt wel rekening met het toerental. Las laatst op tdiclub iemand die simpelweg een spanningsweerstandje op zijn turbo had gezet om hem meer druk te laten geven. Overigens niet aan te raden hoor, maar slechts ter illustratie.

Als er iets mankeert aan de auto zou ik gewoon de powerbox er tussenuit halen en dan (welke dealer dan ook) binnenrijden. Volgens Neuman kon hij zelf de box verwijderen. Dus ik zie geen garantieprobleem.

Maar waar gaat de discussie eigenlijk over? De cijfers liegen er toch niet om? Vooral de 80-120 is toch evident? Heb overigens geen aandelen DGM want ik ben al 6 jaar tevreden JD klant.

Noord26

Forumguru
Verdomd zeg,..

Juist waarom ik het zou willen doen is het eerder oppakken bij het gebied onder 2000rpm, liefst vanaf 1300/1400 rpm. En daarin schiet die box @SO te kort. Vanaf 2000rpm heb ik niets te klagen door het volop aanwezig zijn van de turbo. Geduld nog hebben dus op de custom-made-chips.

Thnx voor de reactie.

hemi24

Forumguru
Voor mijn 1.6TDI, ook met de (nog) niet te kraken ECU, blijft Ziptuning (na het nodige heen en weer mailen) beweren dat zij geen externe tuning toepassen, maar de ECU herschrijven en dus de code gekraakt hebben...

Voor zover ik heb weten te achterhalen is dit bij JD vooralsnog niet mogelijk en is zelfs de tuning van ABT een soort van powerbox...

- ra, ra, hoe zit dit ?!? - :(

l1800

Nieuw lid
zou het niet zo kunnen zijn dat er gewoon niet meer vermogen uit het motortje gehaald kan worden? we hebben het over een 1.2 3 cilinder diesel. Ik verwacht niet dat er een tuning komt die het verschil zal maken.:)

freli

Lid
Als de motor van een FABIA GREENLINE meer dan 20 % vermogen erbij krijgt, dan moet hij opnieuw gekeurd worden bij de RDW.
Na CHIPTUNING van deze auto krijg je er teveel pk's (17) bij, hierdoor vervalt het belastingvrij autorijden.

freli

Lid
Dat klopt, maar als de auto meer vermogen heeft is de uitstoot ook meer.
Ik heb het nagevraagt bij de RDW.
Als hij meer vermogen heeft, heb je bij hoge toerentallen een hogere uitstoot (je komt dan over de 95 gr. CO2 per km heen).
Als je hem niet laat keuren en ze komer er achter dat de auto meer dan 20 % meer vermogen heeft is de auto NIET BELASTINGVRIJ, en moet je met terugwerkende kracht de wegenbelasting betalen vanaf de aanschaf van de auto plus een boete.

Ik adviseer het pas te doen als de auto niet meer wegenbelastingvrij is.

van_der_P

Senior Member
Voor de GL's en soortgenoten zal wel een regeling komen waardoor ze niet de volle mep belasting verschuldig zijn. Dat betekend dat je daar ook buiten valt. Als je auto gechipt is.
Maar hoe groot is de kans dat je gesnapt wordt met een gechipte belastingvrije auto ? Wellicht is het het risico waardt

freli

Lid
Met chiptuning kan je ongeveer 2 km per liter verder rijden, maar met een dieselprijs van 1,40 euro moet je ongeveer 100.000 km rijden om het terug te verdienen.
Dat duurt mij te lang en ben je van plan om de greenline zo lang te houden (anders is het helemaal zonde van het geld), veel mensen hebben de auto dan al ingeruild.

Vdub

Actief lid
Dat klopt, maar als de auto meer vermogen heeft is de uitstoot ook meer.
Ik heb het nagevraagt bij de RDW.
Als hij meer vermogen heeft, heb je bij hoge toerentallen een hogere uitstoot (je komt dan over de 95 gr. CO2 per km heen).
Als je hem niet laat keuren en ze komer er achter dat de auto meer dan 20 % meer vermogen heeft is de auto NIET BELASTINGVRIJ, en moet je met terugwerkende kracht de wegenbelasting betalen vanaf de aanschaf van de auto plus een boete.

Ik adviseer het pas te doen als de auto niet meer wegenbelastingvrij is.

Als je nu wielen monteerd die afwijken van de standaarmaat(15"??) en op 16 of 17 of zelfs nog groter/breder gaat rijden dan is de auto ook niet meer belastingvrij ivm die andere wielen of banden die een grotere rolweerstand hebben en dus ook voor meer uitstoot zorgen...

Bovenaan Onderaan