Chiptuning 1.2 TDI

joergarms

Senior Member
Voor de duidelijkheid, het is de auto van mn ouders. maar die is bewerkt door ventura. verbruik zit rond de 1 op 23 a 24. en dat dus inclusief sneller accelereren rijden. mn vader is er ruim tevreden over.

Noord26

Forumguru
Ik ben ook tevreden over de GL, zonder tuning. Daarom is het zo moeilijk vergelijken zonder grafieken van dezelfde auto met en zonder powerbox.

joergarms

Senior Member
Noord26, daarom moet iedereen het ook helemaal zelf weten en ga ik niks promoten. puur de ervaring van mijn vader en ja, das persoonlijk en niet wetenschappelijk bewijs.

Ventura zegt ergens, citaat:

" Dit resulteerd er in dat mensen de motor doortrekken naar een hoger toerental 3600 / 3750."

Met die aanname kan ik mij voorstellen dat indien je eerder opschakelt je ook minder brandstof gebruikt.
Maar volgen mij is doortrekken naar 3600-3750 toeren niet echt nodig.
Er zit tussen de versnellingen ongeveer een "toerental-val van 900 toeren.
Dus schakelen bij 2900-3000 toeren is voldoende om de motor goed op te laten pakken bij 2000 toeren en zo het "turbogat" over te slaan.

De aanname van Ventura vind ik dus een enigszins vertekend beeld geven.

ik heb hem maandag de 28ste laten plaatsen, wat een duidelijk verschil. de motor pakt veel beter op in de onderste toeren, je kan sneller opschakelen. merkt duidelijk dat de motor meer power heeft. moet nog even langs veejee voor de grafieken dus deze volgen nog

dsteensma

Nieuw lid
Oke alvast bedankt, an.neuman! Ik kijk ernaar uit om ze te zien! ;) Fijn dat je meldt dat het verschil duidelijk te merken is!

VEEJAY

Forumguru
Hoe kan ik het beste een Excel grafiek hier plaatsen? Wie weet dat?

Ik zal trachten 80-120 en 0-100 tijden met voor en na tuning te plaatsen. Wat betreft measuring blocks zoals airflow en turbodruk kan ik niet veel over zeggen omdat niet niet weet ik bij een 1.2tdi specifiek moet loggen, bovendien is niet alles (inspuiting/turbodruk) nog beschikbaar is in VCDS.

Verbruik kan alleen a. Neuman wat over zeggen.

Hetzer

Forumguru
an.neuman, heb je het nu bij ,de Groot autoservice laten doen, kun jij mij geen telefoon nummer of mail adres via de pm versturen???

Noord26

Forumguru
Ik wacht ook even nog geduldig de Excel grafiek af, weet niet hoe je die hierop moet krijgen. Verbruik lijkt mij ook wel prettig om te weten van de gebruiker.

Anders stuur even een prive berichtje VeeJay?

My1stIbi

Actief lid
@Veejay: Kun je een screenshot maken waar de informatie instaat en die, net als een foto, ergens op 't web beschikbaar stellen?

MarcoO2

Forumguru
@ VEEJAY: je kunt Google Docs gebruiken om documenten (zoals Excel) te uploaden en vervolgens te delen. Als je geen Gmail-account hebt en ook niet wilt maken, kun je mij ook mailen, dan publiceer ik wel voor je.

cvegreen

Forumguru
Ik wist het ook niet meteen hoe je het moest gaan doen , heb het dan maar in backstage gevraagd . volgens onze baas:super: , moet je het inzippen en zo zou het mogelijk moeten zijn om het te uploaden .
Zoals Marco2 aangeeft zou het inderdaad ook moeten werken en is misschien zelfs nog makkelijker . Gmail account gebruik ik op mijn gsm , lekker makkelijk .

VEEJAY

Forumguru
Zonder tuning:
0 to 100 km/h: 18.5 +- 1.34s
80-120 km/h: 18.0 +- 1.38s (4e versnelling)

Met tuning:
0 to 100 km/h: 15.7 +- 0.34s
80-120 km/h: 12.0 +- 0.33s (4e versnelling)

Waarnemingen:
-Geen rook bij volgas gezien.
-Bij motormanagement uitlezen geen foutmeldingen gezien.
-Geen nare trillingen bij volgas in hoge versnelling bij lage snelheid.
-Gaat allemaal soepel en gelijkmatig door het hele toerenbereik heen, zelfs hogerin nog pit.

Over verbruik kan A.N. Neuman wat over zeggen.

Bijlagen

• IMAG0231.jpg
    IMAG0231.jpg
    56,8 KB · Weergaven: 81

Noord26

Forumguru
Een standaard GL, zo als ik rijdt, doet volgens mijn bijrijder met stopwatch van 0-100km/h net iets over 15 seconden? Daarom begrijp ik die 18,5 van de standaard auto niet..

Noord26

Forumguru
Natuurlijk, maar als je even realistisch bent: 18,5 seconden gemeten en 14,x seconden (opgegeven door fabriek) als acceleratie van 0-100 km/h zit natuurlijk een gigantisch verschil tussen. De manier van schakelen verklaart dat. Ik ging derhalve uit van maximale acceleratie.

Bovenaan Onderaan