Chiptuning 1.2 TDI

Allen
ik had een email gestuurd naar Skoda Klantenservice en hieronder is het antwoord van de Klantenservice:
Geachte heer,

Hartelijk dank voor uw e-mail aan Skoda Nederland.

In antwoord op uw vraag kunnen wij u als volgt informeren:

Het is niet mogelijk om uw Fabia Greenline te laten tunen met behoudt van de fabrieksgarantie.

De Skoda-dealer kan u precies vertellen wat de mogelijkheden zijn om, met behoud van de geldende fabrieksgarantie,
een Skoda door ABT te laten tunen.

Alle overige soorten tuning zijn niet door Skoda gehomologeerd. Hierdoor kunnen garantieafspraken afgewezen worden,
terwijl uw auto nog fabrieksgarantie heeft.

Wij vertrouwen erop u vooralsnog voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Pon's Automobielhandel B.V.
Škoda Klantenservice

MarcoO2

Forumguru
Skoda kan zeggen wat zij wil, maar als je (na chiptuning) een aanspraak op garantie doet die niet gerelateerd is aan de tuning, kan zij die aanspraak niet zomaar afwijzen. Garantie is geen gunst van de dealer, maar een wettelijk recht. Er moet een causaal verband zijn tussen de tuning en de schade om het vervallen van een deel van de garantie te rechtvaardigen.

Kijk, als je koppeling naar de $#%$^is omdat je in plaats van 150 Nm nu ineens 400 Nm hebt, tsja, dan moet je niet piepen als Skoda dat niet onder garantie vervangt. Maar onderdelen die geen rechtsreeks verband met tuning hebben, vallen gewoon onder de garantie.

VEEJAY

Forumguru
Ze zullen heus wel bedoelen alles wat met de motor te maken heeft, dat je ruitewisser het niet meer doet zullen ze heus niet het tunen erbij halen.

Overigens hoef je niet te melden dat je auto gechipt is als je turbo kapoet gaat, draai de bewijslast maar om.

Net nog eens op de site van "ventura" de reviews gelezen van de faab GL, polo BM en Ibiza ST maar het klinkt wel erg als muziek in mijn oren moet ik eerlijk zeggen.

- De auto wordt stiller
- gaat minder verbruiken omdat je eerder kunt schakelen (zonder iritante brom bij 1200 rpm)
- de auto wordt krachtiger
- Rijplezier wordt daardoor groter

Denk dat ik, ondanks de risico's mbt garantie, mijn kerstcadeau-tje gevonden heb :grin:

Polvo

Actief lid
De garantie is in feite maar bijzaak, dat zou mij niet weerhouden de auto te tunen.
Er zal zoals gezegd een relatie aantoonbaar moeten zijn met de tuning en het defect.
Op een eventuele een naheffing van de belasting zit ik echter niet te wachten, dan praat je al gauw over 5000 euro.
De motor zal afgesteld zijn op minimaal co2 produktie en niet op maximaal presteren.
Het kan best zijn dat de co2 na tuning boven de norm komt en dan zijn de poppen aan het dansen.
Of de kans groot is dat je gesnapt kan worden of er mee weg komt moet ieder voor zich afwegen, maar het bedrag is mij te hoog om mee te gokken.
Ik wacht wel 3 jaar.

NielsW

Lid
Fred, Niet te fel he ;)
Als dit niet mag dan mag een trekhaak ook niet, wanneer je met je greenline met aanhanger de grens passeert of wordt aangehouden loop je precies hetzelfde risico dan wanneer je de auto laat tunen (voor wat betreft de belasting, niet de garantie ofc.).

On-topic lees ik veel te veel verhalen over de ventura powerbox dat de geclaimde winst niet wordt gehaald of niet het verschil maakt dat ik het weggegooid geld vindt. Wanneer de echte tuning bedrijven die VAG gecertificeerd zijn met een goede tuning komt dan denk ik er nog eens over na.

tot die tijd zoals altijd :koffie:

FabiaGL

Actief lid
Wanneer de echte tuning bedrijven die VAG gecertificeerd zijn met een goede tuning komt dan denk ik er nog eens over na.
Die 'echte' tuning komt er voorlopig nog lang niet omdat al die andere bedrijven de boot hebben 'gemist', ze hebben niet geinvesteerd in kennis van de nieuwe Delphi computers waardoor ze genoodzaakt zijn om deze te hacken. Dit hacken kan nog wel 2 jaar duren als het al lukt.

NielsW

Lid
Ik zie de testresultaten en de ervaringen graag tegemoet.
Tot de tijd dat deze zich heeft bewezen geloof ik er niet in.

Noord26

Forumguru
Ik heb zelf Ventura gebeld een maandje geleden. Daarbij vroeg ik om digitale uitdraaien van vermogens- en koppelmeting van een auto zonder en met Ventura-box. Hierop gaven ze te kennen dat deze opnieuw moesten worden gemaakt. Ze hadden ze wel gehad, maar konden ze niet zo aan mij tonen.

In het gesprek heb ik 3 maal gevraagd, en bevestigd gekregen, dat ze mij deze digitale uitdraaien per email zouden door sturen. Binnen 2 weken. Hierbij gaf ik ook aan dat er vele meerderen geinteresseerd waren via het Skoda forum, mits er op papier iets aangetoond kan worden.

Tot op heden niets meer vernomen. Dat zegt voor mij al genoeg.

:smiley29:

Overigens merk ik dat de auto na ruim 5000km toch stiller en vlotter is geworden. Vooral terug schakelen hoeft veel minder snel, en tussenacceleratie is zeer netjes door het ideale koppel bij iets later doorschakelen. Dat rijdt juist erg fijn. Tussenacceleratie maak je veelvuldig gebruik van. 'Sprinten' in de praktijk van 0-100 doe je vrijwel nooit. Dus voor mij geen chip of tuning meer nodig.

jos_br

Actief lid
De uitdraaien van de Venturabox die bij JD Engineering op de bank gemaakt zijn zullen ze inderdaad niet tonen..............

Jos.(':D

[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.[/MODERATORBREAK]

Noord26

Forumguru
Heeft JD een Ventura box getest dan? Ik ben zeer benieuwd!

JD heeft inmiddels wel zijn sporen verdiend..

Kleine update:

Ik ben schijnbaar de enige hier die met zo'n box rijdt en na 3000 km heb ik hem voor de gein eens losgekoppeld om te kijken of er eigenlijk verschil is.
Deze reden hiervoor is dat ik geen ervaring heb in het rijden zonder de box omdat hij onmiddellijk na het ophalen van de auto gemonteerd is.

Na 300 km zonder heb ik zo voorzichtig eens aan de vrouw( die rijdt er het meest in) gevraagd of die iets gemerkt heeft en die gaf in ieder geval al aan absoluut geen verschil te merken.

Ik ben dus duidelijk (nog) niet overtuigd van de werking van de box.
Ventura wordt door mij op de hoogte gehouden en die reageren altijd zeer snel en professioneel, daar ligt het niet aan.

Tevens ga ik kijken wat het brandstofverbruik doet zonder.

Wordt vervolgd...

Captain Hook

Forumguru
@Roosag: jij hebt dus een paar honderd euro betaald voor...ja, voor wat eigenlijk? :confused:

En je zegt dat Ventura altijd keurig reageert. Hoe reageren ze dan als je meldt dat wanneer je de box loskoppelt, je geen verschil merkt? :623:

Beste Captain Hook.

Tsja, als je niet investeert dan weet je het ook niet.
Voor hetzelfde geld was het allemaal wel geweldig geweest.
En, eerlijk is eerlijk, ik ben afgegaan op alle lovende berichten op hun (..) site.

Ik heb de heren nog niet vertelt dat ik geen verschil merk met de performance.
Ik heb ze verteld dat ik de boel los ga nemen om eens te kijken wat het brandstofverbruik zal zijn.
Ik wacht een tank af en kijk naar het verbruik waarbij ik wel rekening hou dat het nu wel kouder is. Die bevindingen zal ik dan naar ze doorsturen en hun reactie zal ik hier neerzetten.

VEEJAY

Forumguru
Ik hoop echte dat jullie gauw een oplossing vinden met of zonder powerbox. Ik had ook eerst rond de 100PK, dus weet wat jullie missen. Dankzij Jos_br hierboven op de pagina zit ik nu ruim in de PK's. Daar hoef ik geen uitdraai voor te hebben van hem om dit aan mij te bewijzen.

Wat ik hiermee wil zeggen is dus als je je autotuning aan bekwame mensen overlaat je geen reden zal hebben om te twijfelen dat het gebeurt is...

VEEJAY

Forumguru
Ik zeg dat als je je auto laat tunen bij bekwame mensen dat je niet hoeft te twijfelen aan het feit of die nu wel of getuned is.

Het bewijs is je glimlach als je het pedaal vloert.

Bovenaan Onderaan