Chiptuning 1.2 TDI

FredV

Banned
Samson75, die link is bekend, ook de resultaten van hen. en de kritieken op tunen van de GL, lees de draadjes maar..:)

FredV

Banned
Hoe bedoel je? Dit is toch volkomen legaal en kan toch nooit nabelast worden? Overigens vind ik 17 pk extra nou niet echt iets waar ik heel erg opgewonden van raak.
Chiptunnig op de Fabia met 1.2 TDI en BPM en MRB-vrijstelling is illegaal en er kan navordering worden gedaan! Tot drie jaar na aankoop!

Lees o.a.het draadje van Roku hier in dit topic:
Naheffingsaanslag

Constateert de Belastingdienst dat u ten onrechte geen bpm of te weinig bpm hebt betaald? Of dat u ten onrechte bpm hebt teruggekregen? Dan krijgt u van de Belastingdienst een naheffingsaanslag en een boete voor de bpm die u had moeten betalen.
Tuning van uw personenauto

Constateert de Belastingdienst dat de motor van uw personenauto binnen drie jaar nadat de auto is ingeschreven in het kentekenregister zo is aangepast dat de CO²-uitstoot hoger is dan de CO²-uitstoot op het moment van inschrijving? Dan krijgt u van de Belastingdienst een naheffingsaanslag met een boete over het verschil tussen de bpm voor deze hogere CO²-uitstoot en de bpm op het moment van inschrijving.

Dit zijn de regels van de belastingdienst.
Bpm voor een greenline zal iets van 5000 euro zijn.
Hierbij kan ook nog een boete komen van maximaal 100 %.
De pakkans is waarschijnlijk klein maar toch.
Na 3 jaar mag het wel ,zonder gevolgen.

Chiptunnig op de Fabia met 1.2 TDI en BPM en MRB-vrijstelling is illegaal en er kan navordering worden gedaan! Tot drie jaar na aankoop!

Lees o.a.het draadje van Roku hier in dit topic:
Naheffingsaanslag

Constateert de Belastingdienst dat u ten onrechte geen bpm of te weinig bpm hebt betaald? Of dat u ten onrechte bpm hebt teruggekregen? Dan krijgt u van de Belastingdienst een naheffingsaanslag en een boete voor de bpm die u had moeten betalen.
Tuning van uw personenauto

Constateert de Belastingdienst dat de motor van uw personenauto binnen drie jaar nadat de auto is ingeschreven in het kentekenregister zo is aangepast dat de CO²-uitstoot hoger is dan de CO²-uitstoot op het moment van inschrijving? Dan krijgt u van de Belastingdienst een naheffingsaanslag met een boete over het verschil tussen de bpm voor deze hogere CO²-uitstoot en de bpm op het moment van inschrijving.

Dit zijn de regels van de belastingdienst.
Bpm voor een greenline zal iets van 5000 euro zijn.
Hierbij kan ook nog een boete komen van maximaal 100 %.
De pakkans is waarschijnlijk klein maar toch.
Na 3 jaar mag het wel ,zonder gevolgen.

Hmm, wist ik echt niet! En hoe zit het dan met eco-tuning, is dit wel toegestaan?

Ik denk inderdaad dat de pakkans wel erg klein zal zijn, en ik vind het echt pas het overwegen waard als er wat meer vermogen met chiptuning beschikbaar komt.

FredV

Banned
Hmm, wist ik echt niet! En hoe zit het dan met eco-tuning, is dit wel toegestaan?
Geen idee, als dat aan de orde zou zijn, lijkt mij dat de fabrikanten er als de kippen bij zouden zijn. En t lijkt mij dat dit al t geval is gezien het aantal BPM-vrije auto's dat inmiddels wordt aangeboden.

Inmiddels de auto opgehaald en de box gemonteerd.

Nu gebied de eerlijkheid mij wel te zeggen dat ik slechts 35 kilometer gereden heb en daarna de box gemonteerd hebt.
Monteren is simpel, je trek de plastic kap van de motor en je monteert de stekkers. kastje vastplakken op de accu en klaar.

Je moet daarna 2 minuten rijden waarin de box inleert en dan treed hij in werking.
Je schiet dan niet echt uit je stoel maar ook al had ik maar 35 kilometer gereden (je leert de auto niet echt kennen) kon ik wel verschil merken.
Het vermogen komt duidelijk eerder vrij, zo rond de 1700 toeren en het gaat allemaal wat makkelijker in de toeren.
De motor klinkt ook wat lekkerder.
Nu vind ik persoonlijk het onprettig rijden als je enorm laag in toeren blijft.
schakelen bij 2000 toeren rijdt erg onaangenaam.
Je valt enorm terug in toeren en de auto wil echt niet trekken.
Dat geldt ook voor mijn andere auto, een Peugeot 1.6 Hdi diesel.
De Fabia vindt dat ook niet leuk.
Blijft je echter bij het optrekken zo tussen de 2000 en 3000 toeren dan rijdt het best lekker.

Conclusie:

Ik heb echt te weinig gereden zonder de box om de motor echt te leren kennen,maar er is absoluut een prettig verschil.
Ik vind de auto met box lekker rijden, mits je hem een klein beetje op toeren houdt.

Beste Fred, ik heb geen idee waar je die info vandaan haalt.
Mijn auto is zuiniger en schoner door middel van deze aanpassing.:cheer:

FabiaGL

Actief lid
Nu maar hopen dat de belasting niet achter je aanzit en je alsnog de navordering krijgt.
Het is en blijft illegaal chiptuning op een BPM en MRB-vrije auto
chiptuning van een bpm vrije auto is inderdaad verboden, maar Ventura past de chip niet aan maar voert een motor optimalisatie uit.

Laten we de discussie over het al dan niet legaal zijn van tuning hier maar achterwege laten, daar is dit draadje niet voor.

Ik post hier mijn bevindingen ter lering ende vermaeck van een ieder.
Heb je vragen stel ze maar,maar ga in godsnaam hier niet de moraalridder uithangen.

Bovenaan Onderaan