Chiptuning 1.2 TDI

GJS

Senior Member
Je hebt het wel over de belastingdienst, die mogen tenslotte ook gebruik maken van gestolen goederen om zwart geld op te sporen.
Ik denk dat de bewijslast bij de voertuigeigenaar ligt, schuldig tot het tegendeel is bewezen.
 

GJS

Senior Member
Wet Mulder is toch ook een uitzondering, dus die uitzondering zal hier ook wel komen of misschien is die er zelfs al.
 

erik2907

Actief lid
Voor belastingzaken geldt m.i. de omgekeerde bewijslast! Immers je moet ook zelf aangeven wat je inkomen is geweest per jaar! En val je door de mand bij de controle dan dien je zelf het bewijs aan te leveren dat je onschuldig bent!
 

FredV

Banned
Douane/Accijnzen controleert.
Je wordt aangehouden en controleert of je bijv niet stiekum een LPG-installatie hebt ingebouwd, of op landbouwdiesel rijdt.
Zo zal men ook controleren of je auto gechiptuned is. Dan zal de leverancier met een verklaring moeten komen, die jij kan overleggen, of je auto met de tuning aan de wettelijke eisen, lees CO2-uitstoot, voldoet.
Kun je dat niet, dan kun je je onschuld niet aantonen en word je beboet.
 

piair1982

Forumguru
Bij zo een powerbox is het snel te zien idd, maar als je echte obd tuning hebt... Ben bang dat je dan inderdaad de rollenbank op moet hahaha:grin:
 

FredV

Banned
Bij zo een powerbox is het snel te zien idd, maar als je echte obd tuning hebt... Ben bang dat je dan inderdaad de rollenbank op moet hahaha:grin:
Wellicht, maar ik denk dat chiptuners en andere tuners nu snel een of ander certificaat erbij moeten gaan leveren. Dat scheidt dan gelijk t kaf van t koren.
En die tuning geldt dan niet alleen voor de Fabia Greenline, maar voor alle types, omdat de belasting straks geheel en al op basis van de uitstoot zal zijn.
Dus niemand ontkomt eraan.
 

V50

Lid
Wet Mulder is toch ook een uitzondering, dus die uitzondering zal hier ook wel komen of misschien is die er zelfs al.

De wet Mulder heeft niets te maken met bewijslast. De wet Mulder is een administratieve handhavingswet die bepaalt dat je voor eenvoudige (verkeers-)overtredingen niet in beroep kunt gaan. Je moet altijd de boete betalen ook als je het er niet mee eens bent. Tegelijkertijd kun je wel een bezwaar indienen. Wordt die gegrond verklaard dan krijg je je centen terug. Ook bij Mulderfeiten ligt de bewijslast bij de verbaliserende instantie.

Een gechipte auto, zonder powerbox, detecteren is nog niet makkelijk. Kan eigenlijk alleen via vermogens- en/of uitlaatgasmetingen lijkt mij.
 

erik2907

Actief lid
Bij opleggen naheffingsaanslag ligt bewijslast bij de belastingdienst.

Op het moment dat de belastingdienst een naheffing oplegt hebben ze het bewijs al! Dat doen ze niet 'zo maar'! Het is dan aan diegene die de naheffing krijgt om te bewijzen dat het onterecht is (omgekeerde bewijslast!)
 

Max5

Senior Member

2. Indien degene op wiens naam het kenteken is gesteld, aantoont op welk tijdstip na de tenaamstelling het motorrijtuig in een zodanige staat is gebracht dat het een personenauto, een motorrijwiel of een bestelauto is, onderscheidenlijk niet meer voldoet aan de in artikel 9c genoemde voorwaarden, wordt de aanvang van het gebruik van de weg gesteld op dat latere tijdstip.
3. Indien degene op wiens naam het kenteken is gesteld, aantoont op welk tijdstip na de tenaamstelling de motor van een personenauto in een zodanige staat is gebracht dat de CO2-uitstoot meer bedraagt dan de CO2-uitstoot waarover belasting is betaald, wordt de aanvang van het gebruik van de weg bedoeld in artikel 1, vijfde lid, gesteld op dat latere tijdstip.


Artikel 9c
2. In afwijking van artikel 9, eerste lid, bedraagt de belasting nihil voor een personenauto met een CO2-uitstoot van niet meer dan 110 gram per kilometer of, in geval van een personenauto die wordt aangedreven door een motor met een compressie-ontsteking dan wel een personenauto waarvan de CO2-uitstoot met aardgas als brandstofsoort is gemeten, een CO2-uitstoot van niet meer dan 95 gram per kilometer.

Heerlijk!
Wil diegenen die z'n airco aan heeft staan ook even de BPM voldoen, de auto stoot immers meer dan 95gram CO2 uit!
Wil je bij het aanhaken van een bakkie ook even de vrijstelling voor MRB inleveren? Bvd!

Erger nog, kijkend naar de spiritmonitor.de, niemand met een fabia GL zit onder de 95 gram CO2/km dus ik snap die recente commotie over het succes van deze belastingvrijstellingen niet helemaal....
 

FredV

Banned
Heerlijk!
dus ik snap die recente commotie over het succes van deze belastingvrijstellingen niet helemaal....
Geen appels met peren vergelijken.

Er is een uitgangspunt gekozen, nl de meting volgens de EG-richtlijn.
Voldoe je daaraan, prima, zo niet, jammer.
Dus dat heeft niets met gebruiksomstandigheden in de praktijk te maken.
Of dat terecht of onterecht is, daar gaat het niet over.
Daar heeft ook iedereen een mening over.

Het gaat om de objectieve meting, en als je gecontroleerd wordt, zal dat onder vergelijkende omstandigheden moeten gebeuren.
 

GJS

Senior Member
De wet Mulder heeft niets te maken met bewijslast. De wet Mulder is een administratieve handhavingswet die bepaalt dat je voor eenvoudige (verkeers-)overtredingen niet in beroep kunt gaan. Je moet altijd de boete betalen ook als je het er niet mee eens bent. Tegelijkertijd kun je wel een bezwaar indienen. Wordt die gegrond verklaard dan krijg je je centen terug. Ook bij Mulderfeiten ligt de bewijslast bij de verbaliserende instantie.

Dit heeft dus alles te maken met bewijslast, je bent immers al schuldig bevonden voor je uberhaupt je verweer mag doen.
Moet jij eens proberen aan die "bewijzen" te komen.

En afgezien van dat, stel dat je het geld niet hebt om een onterechte boete van € 500 te voldoen om bezwaar te mogen aantekenen/ in beroep te kunnen gaan, hoe bewijs je dan je onschuld?
Ergo je bent dus schuldig totdat jij je onschuld kunt bewijzen en in het laatste geval wordt het je onmogelijk gemaakt om uberhaupt je onschuld te kunnen bewijzen.
 

Roku

Lid
Naheffingsaanslag

Constateert de Belastingdienst dat u ten onrechte geen bpm of te weinig bpm hebt betaald? Of dat u ten onrechte bpm hebt teruggekregen? Dan krijgt u van de Belastingdienst een naheffingsaanslag en een boete voor de bpm die u had moeten betalen.
Tuning van uw personenauto

Constateert de Belastingdienst dat de motor van uw personenauto binnen drie jaar nadat de auto is ingeschreven in het kentekenregister zo is aangepast dat de CO²-uitstoot hoger is dan de CO²-uitstoot op het moment van inschrijving? Dan krijgt u van de Belastingdienst een naheffingsaanslag met een boete over het verschil tussen de bpm voor deze hogere CO²-uitstoot en de bpm op het moment van inschrijving.

Dit zijn de regels van de belastingdienst.
Bpm voor een greenline zal iets van 5000 euro zijn.
Hierbij kan ook nog een boete komen van maximaal 100 %.
De pakkans is waarschijnlijk klein maar toch.
Na 3 jaar mag het wel ,zonder gevolgen.
 

V50

Lid
@GJS: Wanneer je door rood rijdt en je krijgt een bekeuring zal de politie moeten aantonen hoe zij dit geconstateerd hebben. De bewijslast ligt bij hun. Het is niet zo dat jij maar moet bewijzen dat het groen was. Dat er bij mulderfeiten bezwaar moet worden ingediend in plaats van beroep is een noodzakelijkheid om het juridisch systeem niet in de soep laten lopen. Feitelijk is een mulderfeit geen veroordeling maar een beschikking. Wanneer alle mulderfeiten als stafrechtelijke schikkingsvoorstellen zouden worden behandeld dan zouden we in Nederland 10x zo veel rechters nodig hebben. Dat moeten we niet willen. De regeling van bewaar indienen is veel effectiever voor al die miljoenen bekeuringen elk jaar. Dat het af en toe voor een individu een uitermate irritante regeling kan zijn geloof ik echter direct. Maar dat is de prijs die je betaalt voor een werkbaar systeem. Lees er anders de wet administratieve handhaving verkeer (WAHV) maar eens op na, daar staat het allemaal in.
 

GJS

Senior Member
@V50: OK WAHV gelezen, maar ik blijf bij mijn standpunt, want stel dat het wel jouw auto was die door rood reed maar dat je je auto had uitgeleend aan iemand, als die iemand vervolgens ontkend jouw auto geleend te hebben of je weet zeker dat jij het niet was en je had hem in die periode aan verschillende mensen uitgeleend en je weet niet meer precies wie op welk moment jouw auto had, wie draait er dan voor de boete op, jij dus want de ovj en/of rechter gaan jou niet geloven, je moet dus zelf gaan bewijzen dat jij het niet was die op dat moment reed.

Toevoeging: Laten we er maar verder mee stoppen in dit draadje want het ging eigenlijk over chiptuning.
 
Bovenaan Onderaan