Chiptuning 1.2 TDI

FredV

Banned
De typegoedkeuring vindt plaats op een rollenbank, waarbij verschillende situaties worden nagebootst. Het is geen test op de weg. En de RDW heeft overigens gereageerd op het bandenfenomeen waarop je doelt, desondanks blijft de typegoedkeuring van kracht.
En iedereen moet zelf weten wat hij doet, dat had ik ook al eerder gezegd als je mn reacties hiervoor hebt gelezen, dus dat ben ik met je eens.
Maar ik mag ook zelf weten en zeggen dat ik dit vind, net als jij dat vindt. oke?

En als je chiptuning van alle BPM en MRB-vrije auto's aan de RDW voorlegt met de vraag of het mag, hoe zouden die reageren?
Vraag je het na? Ik denk dat ik het antwoord al weet.

En daarmee is dus bedoeld ontwijken van een regeling, in mijn ogen onetisch/ongepast of iets dergelijks

En nee, dit alles wat ik als opties heb, is officieel toegelaten en valt binnen de typegoedkeuring van de RDW.
De chiptuning is echter een niet gehomologeerde typegoedkeuring en valt daarmee buiten de inentie van wat de wet ermee beoogt.

Wallie

Lid
Zou je daarmee, als je met een gechipte auto rond rijdt, die daarmee niet type goedgekeurd is, ook onverzekerd zijn?

Dan vraag ik me wel af wat hun mening is over de 1.9 TDI's en nu ook de 1.2 TSI's die standaard al rustig 20pk (waarschijnlijk ook inclusief uitstoot...) meer leveren dan gespecificeerd.

FredV

Banned
Zou je daarmee, als je met een gechipte auto rond rijdt, die daarmee niet type goedgekeurd is, ook onverzekerd zijn?

Nee, verzekering staat hier los van. Er zijn echter wel spelregels waaraan een auto moet voldoen. De RDW weet die.
Wat ik bedoelde is dat een gechipte Greenline nooit de typegoedkeuring van Greenline (en dus de BPM- en MRB-vrijstelling heeft) zou krijgen, tenzij de beweringen van de leverancier door TNO bevestigd kunnen worden qua brandstofverbruik en emissie.
En hoe hoe je over het tunen van een gedeeltelijk belastingvrije (want daar hebben we het over) auto denkt, daar heeft iedereen z'n vrije terechte of onterechte mening over.

NielsW

Lid
Maar volgens mij zijn we meer met meningen bezig nu en gevoel dan feiten. En dat is iets waar dit topic over begon.

Als iemand meer info heeft over het daadwerkelijk verbruik na en voor tunen vindt ik dit wel interessant om te lezen. Misschien is het nog wel de moeite waard.

VEEJAY

Forumguru
Het beste is om een hele tank rustig te rijden en dan de afstand delen door het aantal liters wat je getankt heb. Helaas is dit bij mij niet mogelijk omdat ca 900 kilometer met een rustig voetje in een snelle auto te rijden niet te doen is, die duw in je rug is simpelweg te verslavend...

Gerke

Forumguru
Leuke discussie dit.
Toevallig heb ik in het verleden ook een gechipte auto gehad. Aan de meetkast bleek de CO2 uitstoot een stuk lager te zijn na het chippen. De auto reed gemiddeld 2 km meer op een liter en had een topsnelheid die 13 km/h hoger lag.

Feit blijft dat Ventura inderdaad middels de chip je motor optimaliseert, geen idee waarom VAG dit zelf niet doet?

Net zoals een veerpootbrug, wordt bijna op geen auto standaard geleverd, terwijl de wegligging er een stuk beter van wordt (die is trouwens te verklaren vanwege het gewicht en de belastingklasses daarin, meestal is die 5 kilo net datgene wat de auto een klasse hoger inschaalt).

Neptukker

Forumguru
Als iemand meer info heeft over het daadwerkelijk verbruik na en voor tunen vindt ik dit wel interessant om te lezen.
klik op mij brandstofverbruik balkje en je weet het aan de hand van feiten. (Weet dat de winterbanden flink smaller zijn dat de zomerbanden.)

Sorry voor de dubbelpost./

Dit doet VAG niet zelf omdat zij jou een auto leveren die altijd blijft werken, dus ook als je ermee naar de sahara of het meest noordelijke deel van rusland mee rijd, dit icm de mindere kwaliteit van de brandstoffen daar.

Zo schijnt de brandstof in de balkan erg tegen. Een tuner past het motor management aan, aan de hier heersende omstandigheden.

V50

Lid
De typegoedkeuring vindt plaats op een rollenbank, waarbij verschillende situaties worden nagebootst. Het is geen test op de weg. En de RDW heeft overigens gereageerd op het bandenfenomeen waarop je doelt, desondanks blijft de typegoedkeuring van kracht.

Dus de RDW interesseert het eigenlijk niet zo erg dat het verbruik toeneemt door andere banden. Dan ben ik dus benieuwd waarom ze wel van andere wijzigingen een probleem zouden maken...:ahum:

En als je chiptuning van alle BPM en MRB-vrije auto's aan de RDW voorlegt met de vraag of het mag, hoe zouden die reageren?
Vraag je het na? Ik denk dat ik het antwoord al weet.

Yep, ik denk dat ik dat inderdaad maar eens ga doen want ik wil er intussen het fijne wel van weten. Ik zal er morgen eens tijd voor maken om mijn vragen hieromtrent bij de juiste persoon neer te leggen.

De chiptuning is echter een niet gehomologeerde typegoedkeuring en valt daarmee buiten de inentie van wat de wet ermee beoogt.
Dat maakt nog niet dat het niet mag van de wet. Op mijn BMW motorfiets heb ik een Remus titanium uitlaat gemonteerd. Dat ding geeft meer (en mooier) lawaai en een iets beter vermogen in het middengebied in combinatie met een ander luchtfilter. Maar ook met de Remus valt mijn motor binnen alle gestelde voertuigeisen (aantal dB) en is hij gewoon toegestaan. Aparte homologaties voor dit soort prestatie beïnvloedende onderdelen (zoals in Duitsland de TÜV goedkeuringen) kennen we in Nederland gelukkig niet. Voor mijn gevoel gaat datzelfde op voor chiptuning.

Overigens geldt deze discussie over wel/niet toegestane aanpassingen, zoals chippen en dikkere velgen, niet alleen voor bpm-vrije modellen maar voor vrijwel alle auto's aangezien er sinds januari 2010 bpm-toeslagen zijn per gram CO2 uitstoot. Koop je een Golf GTI en laat je daar 19" ipv 17" op monteren dan voldoet hij niet meer aan de homologatie. En ben je dus een belastingontduiker? Ik wil het nog niet geloven maar ik ga het uitzoeken.

peperskoda

Forumguru
@V50: Als ik Koos "Hopeloos" Spee moet geloven is iedere wijziging die buiten de homologatievoorwaarden van een voertuig valt verboden. Ik kan me dat bijna niet voorstellen, want dan zou iedere auto die op andere velgen is gezet in overtreding zijn. De RDW zal wel een vergelijkbaar syteem hanteren als onze oosterburen waar in je "fahrzeugschein" alle voorwaarden staan waaraan je auto moet voldoen, met daarbij de maximale maat van velgen etc. Wil je het anders zul je voor het deel dat je wilt wijzigen een nieuwe "algemeine betriebserlaubnis" bij de TÜV moet gaan halen. Volgens mij is er in NL ook zo'n wetje waar dat in staat....

Max5

Senior Member
De regels in Nederland zijn heel wat soepeler dan in Duitsland, waar je voor iedere wijziging (aan bv uitlaat of velgen) de benodigde papieren moet kunnen overleggen bij keuring of staande-houding.
Dat is allemaal minder een probleem in Nederland waar wijzigingen aan uitlaat of banden aan de (algemenere) permanente eisen moeten voldoen. Dus niet teveel herrie, en banden mogen niet te ver buiten de wagen uitsteken enz.

Chip-tuning mag dan ook van de RDW, zolang de vermogenstoename binnen de 20% van de type-gekeurde auto blijft. De Ventura tune blijft daar net binnen...

Of je tuning als een ethisch probleem ziet, mag je helemaal zelf weten.
Mijn idee is dat iedereen zich graag voor de gek laat houden:

• De overheid komt met ad-hoc belastingregeltjes.
    De RDW test de CO2 uitstoot op een niet realistische manier.
    De autofabrikant optimaliseert de motor en het motormanagement naar deze rollenbanktest.
    De chip-tuner optimaliseert naar real life driveability.
    O ja, de consument, die denkt dat 'ie goed is voor het milieu door een nieuwe auto te kopen :uitlachen:
Het wordt helemaal mooi als een gechipte GL lagere verbruikcijfers laat zien, FabiaGL is een voorbeeld, maar ik zou graag meer ervaringen willen zien.
Nee, chippen zie ik niet als iets onethisch.

___JC___

Forumguru
Chip-tuning mag dan ook van de RDW, zolang de vermogenstoename binnen de 20% van de type-gekeurde auto blijft. De Ventura tune blijft daar net binnen...

Deze regel heb ik nog nooit gehoord. Dat zou betekenen dat mijn vorige (lease) O2 TDI gechipt via Abt met garantie van de RDW de weg niet meer op mocht? Die had standaard 140pk dus 20% is 28pk, kom je op 168pk. Abt gaf als waarde op 175pk en op de rollerbank had ik er uiteindelijk 186?!
Kan me niet voorstellen dat dit zo zou zijn.

adjego

Actief lid
Chiptuning gevolgen voor BPM/MRB:
http://www.athloncarlease.com/athlo...t-fiscus/Wet-fiscus/?id_module_component=3482
(en nog meer autootje-pesten info)

BTW, nooit geweten dat chiptuning in België verboden is:
http://www.vastec.be/VASTEC07/VASTECNL/CHIPTUNING/chiptuningfaq.htm

Als je je auto chiptuned naar een veel hoger aantal PK's moet je officieel als particulier de auto ook opnieuw laten keuren bij de RDW. Heeft niet eens iets met uitstoot en dergelijke te maken, maar gewoon met het feit dat de autopapieren niet meer kloppen. Geldt ook als je de auto een andere kleur laat spuiten.

In Belgie mag je inderdaad officieel niet chippen, dit wordt gezien als belastingontduiking, want de "TAKS" die ze daar toepassen is aan de hand van motorinhoud/pk's.

Grts,

Ad

adjego

Actief lid
Deze regel heb ik nog nooit gehoord. Dat zou betekenen dat mijn vorige (lease) O2 TDI gechipt via Abt met garantie van de RDW de weg niet meer op mocht? Die had standaard 140pk dus 20% is 28pk, kom je op 168pk. Abt gaf als waarde op 175pk en op de rollerbank had ik er uiteindelijk 186?!
Kan me niet voorstellen dat dit zo zou zijn.

De grens is bij 40% overschreiding van de PK's en niet al bij 20 %.

Grts,

Ad

V50

Lid
Chiptuning gevolgen voor BPM/MRB:
http://www.athloncarlease.com/athlo...t-fiscus/Wet-fiscus/?id_module_component=3482
(en nog meer autootje-pesten info)

Heb even geknipt en geplakt uit deze link naar athloncarlease...

Chiptuning
De BPM-wet wordt aangepast zodat auto's die na vaststelling van het oorspronkelijke BPM-bedrag (dat in toenemende mate op basis van CO2-emissie wordt bepaald) worden gechiptuned tot drie jaar na aanschaf een naheffing BPM krijgen als vast komt te staan dat die chiptuning leidt tot hogere CO2-emissies dan waarvoor het oorspronkelijke model in de boeken staat. Vaststelling van een hogere CO2-uitstoot kan ook leiden tot meer fiscale bijtelling van auto's van de zaak en eventueel hogere MRB.

Interessante alinea. Mij valt op:
1. De wetgeving 'wordt' aangepast, het is volgens dit stuk dus nog niet zo ver maar er wordt kennelijk wel aan gewerkt. Even afwachten hoe dat er uiteindelijk dan uit gaat zien.
2. Een naheffing binnen drie jaar wanneer vast komt te staan dat CO2 emissie hoger is dan origineel. Klinkt alsof de bewijslast dus bij de belastingdienst komt te liggen. Zou ik ook logisch vinden. Als het puur om de BPM gaat is het trouwens eerlijker om te kijken naar de grenzen van de BPM-regeling (95 gram) op moment van aanschaf, in plaats van de originele waarde (89 gram).

Interessante alinea. Mij valt op:
1. De wetgeving 'wordt' aangepast, het is volgens dit stuk dus nog niet zo ver maar er wordt kennelijk wel aan gewerkt. Even afwachten hoe dat er uiteindelijk dan uit gaat zien.
2. Een naheffing binnen drie jaar wanneer vast komt te staan dat CO2 emissie hoger is dan origineel. Klinkt alsof de bewijslast dus bij de belastingdienst komt te liggen. Zou ik ook logisch vinden. Als het puur om de BPM gaat is het trouwens eerlijker om te kijken naar de grenzen van de BPM-regeling (95 gram) op moment van aanschaf, in plaats van de originele waarde (89 gram).

Volgens mij is dit dus al aangepast, zie art 12a Wet BPM

Afdeling 3. Naheffing
<B>Artikel 12a
</B>1. Ingeval van constatering van het gebruik van de weg met een personenauto, een motorrijwiel of een bestelauto waarvoor de belasting die is verschuldigd ter zake van een feit als bedoeld in artikel 1, derde tot en met vijfde lid, niet is betaald, kan de belasting worden nageheven van degene op wiens naam het kenteken is gesteld op het moment van constatering. De aanvang van het gebruik van de weg wordt gesteld op het tijdstip van de hiervoor bedoelde tenaamstelling.
2. Indien degene op wiens naam het kenteken is gesteld, aantoont op welk tijdstip na de tenaamstelling het motorrijtuig in een zodanige staat is gebracht dat het een personenauto, een motorrijwiel of een bestelauto is, onderscheidenlijk niet meer voldoet aan de in artikel 9c genoemde voorwaarden, wordt de aanvang van het gebruik van de weg gesteld op dat latere tijdstip.
3. Indien degene op wiens naam het kenteken is gesteld, aantoont op welk tijdstip na de tenaamstelling de motor van een personenauto in een zodanige staat is gebracht dat de CO2-uitstoot meer bedraagt dan de CO2-uitstoot waarover belasting is betaald, wordt de aanvang van het gebruik van de weg bedoeld in artikel 1, vijfde lid, gesteld op dat latere tijdstip.

Artikel 9c
2. In afwijking van artikel 9, eerste lid, bedraagt de belasting nihil voor een personenauto met een CO2-uitstoot van niet meer dan 110 gram per kilometer of, in geval van een personenauto die wordt aangedreven door een motor met een compressie-ontsteking dan wel een personenauto waarvan de CO2-uitstoot met aardgas als brandstofsoort is gemeten, een CO2-uitstoot van niet meer dan 95 gram per kilometer.

FredV

Banned
Volgens mij is dit dus al aangepast, zie art 12a Wet BPM
Afdeling 3. Naheffing
<B>Artikel 12a
2. Indien degene op wiens naam het kenteken is gesteld, aantoont op welk tijdstip na de tenaamstelling het motorrijtuig in een zodanige staat is gebracht dat het een personenauto, een motorrijwiel of een bestelauto is, onderscheidenlijk niet meer voldoet aan de in artikel 9c genoemde voorwaarden, wordt de aanvang van het gebruik van de weg gesteld op dat latere tijdstip.
3. Indien degene op wiens naam het kenteken is gesteld, aantoont op welk tijdstip na de tenaamstelling de motor van een personenauto in een zodanige staat is gebracht dat de CO2-uitstoot meer bedraagt dan de CO2-uitstoot waarover belasting is betaald, wordt de aanvang van het gebruik van de weg bedoeld in artikel 1, vijfde lid, gesteld op dat latere tijdstip.

Het bewijs dat chiptuning op een Greenline ALLEEN is toegestaan als je toch BPM en MRB betaalt
Tenzij de chiptuner aan kan tonen dat de CO2-uitstoot binnen de norm valt.
En dan gemeten op vanzelfsprekend dezelfde manier als de oorspronkelijke is gemeten, zodat geen appels met peren worden vergeleken.
Dank voor dit citaat. Dit bevestigt overduidelijk en voor geen andere uitleg vatbaar, mijn eerdere opmerkingen over chiptuning.

V50

Lid
Interessant, ben benieuwd hoe de bewijslast geregeld is. De controlerende en verbaliserende instantie, doorgaans de belastingdienst, zal toch op enige wijze moeten kunnen aantonen dat een voertuig niet langer tot de catergorie behoort waarover belasting is betaalt. Maar goed, de wet is wel duidelijk over de consequenties wanneer een overtreding wordt vastgesteld.

Bovenaan Onderaan