Verder wil ik nog wel wat voor- en nadelen op een rijtje zetten:
Voordelen:
- claim van 20% brandstofbesparing en ondanks chiptuning blijft de strenge uitlaatgascontrole keurig in tact en houdt uw Fabia 1.2 TDI Greenline een nette uitstoot
- meer vermogen en trekkracht
- zelf in te bouwen
- makkelijk uit te bouwen bij garagebezoek ivm garantie
- over te zetten naar andere (gelijke type) motor
- zelf vrijblijvend uit te testen als testrijder.
Nadelen:
- GEEN fabrieksgarantie
- als het zo'n ideaal systeem is ((nog) lager brandstofverbruik en gunstigere emissiewaardes), waarom past de autoindustrie dit zelf niet toe?
- blijkbaar is het een universele module, want je kunt het eenvoudig overzetten op andere auto's. Een motor is een uitgebalanceerd stuk techniek. Je kunt niet zomaar in het motormanagement ingrijpen. Dat gaat ongetwijfeld ten koste van 'iets'. Maar wat??
- Aan de overbrengingsverhoudingen van de transmissie verandert met de module niets. Het is de vraag of de lagers het extra vermogen en trekkracht op den duur aankunnen.
- uit de forumreacties blijkt dat het brandstofverbruik lager ligt dan wat de leverancier claimt., nl 4,2 l /100 km ipv 5 l/100 km, waardoor de besparingen dus geringer zullen zijn.
Kostenaspect
De claim is 20% brandstofbesparing. Je bespaart dus € 0,23 op iedere liter diesel van € 1,15. Het apparaat kost € 485. Je moet dus 485: 0,23 = 2100 liter tanken wil je uit de kosten zijn. Bij een verbruik van 1:25 (4 l /100 km) is dat 52.500 km voor je uit de kosten bent.