Caravantrekker

Mark

Banned
</font><blockquote><font class="small">Citaat: ougie</font><hr />

Volgens bedoel jij met plooicaravan een hefdak- caravan, een vast bodem en vast dak met daartussen tentdoek.


[/ QUOTE ]

Neen, is een echte caravan met vaste zijkanten die naar binnen klappen.
Hebben een vouwwagen gehad (tendoek dus) en dit viel ons dik tegen, mede dankzij de dealer die ons dat verkocht had.
 

deusjevo

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Okki</font><hr />

Ja

[/ QUOTE ]

Luid en duidelijk
super.gif
 

EdK

Forumguru
nog nooit een vakantie geboekt !! Lekker de deur achter me kont dicht doen en rijden maar !! We zien wel waar we tercht komen ! En nog geen nacht in me auto hoeven slapen, is altijd wel een hotel kamer of chalet oid vrij !! En dan spreek ik voor groot deel van europa ( van noorwegen tot zuid frankrijk ! De vakantie begint zodra je de voordeur achter je kont dicht doet is mijn mening !!
 

Okki

Donateur
</font><blockquote><font class="small">Citaat: EdK</font><hr />

De vakantie begint zodra je de voordeur achter je kont dicht doet is mijn mening !!

[/ QUOTE ]

Dat ben ik met je eens. Dus niet jakkeren naar de vakantiebestemming, maar lekker rustig aan.

Boek overigens wel altijd een vakantie, maar uit de buurt van drukke campings, bungalow-parken en hotel-steden.
 

ougie

Forumguru
Niets geboekt, we gaan op de bonnefooi richting kroatie en rijden net zolang door tot we mooi weer hebben.
 

ougie

Forumguru
Sinds 2 weken terug uit Kroatie en wederom was het weer een feest om met de sleurhut achter de OII, erachter te komen dat de prestatie's er niet om liegen. Op de Duitse autobahn vele keren de inhaalverboden overtreden. Diagonaal Oostenrijk doorkruist en geen enkele klim was te gek. Slovenie is vrij vlak en in twee uurtje doorkruist. Net voorbij de grensovergang Slovenie/Kroatie (bij Portoroz) heb je een flinke klim op een slingerweg. Gelukkig heb je bergop een extra baan om het zware verkeer in te halen. Daar zijn we ook menig camper voorbij gegaan. Natuurlijk heeft de OII zich op de terugweg ook weer voorbeeldig gedragen. Volgend jaar weer Kroatie of misschien Italie.
 

Roel

Lid
Sinds twee weken ook weer terug vanuit Italie en ik deel je ervaring. Ik ben met name blij dat bij mij het maximale koppel al bij 1950 toeren beschikbaar is. Hierdoor kan ik soepel rijden, zonder al teveel terug te schakelen. Dus geen rpblemen om met de caravan de Fernpas en de Brennerpas over te gaan. In mijn volgende auto (bezine) zal toch weer een turbo moeten zitten!
 

louigi58

Senior Member
Net terug van vakantie in Croatie, dik 2600 km met sleurhut (1350 kg) gereden. Wat een genot om zo relaxed met sleurhut te rijden. Dit was mijn eerste lange trip met de O2. Super relaxed mijn O2 2.0 TDI DSG. Cruise control op 100 km (TomTom) ingesteld, op de teller ca. 107-108 km/u. Berg op 5-6% nog geen km terugvallen, alleen de richtingaanwijzer aan laten staan. Verbruik met sleurheut over 2600 km, 10 l/100km. Valt me nog mee. De hele reis hebben me 2 touringcars ingehaald, vrachtwagens niet een. Tijdens een inhaal maneuvre op een 5% helling op de duitse autobahn kwam er een vrachwagen op mijn spoor, even in de spiegel, 3e rijbaan was vrij en op het gas. Voor ik boven aan de helling was stond er 140 op de teller (oeps). Alleen op de terugweg net na de 1e tunnel in Oostenrijk stopte de airco ermee. Nou dat was wel ff happen naar frisse lucht toen we uit de tunnel kwamen, besef je in een keer hoe snel je aan airco went. Gelukkig na 100 km begon het te regenen en koelde het af. Nu na de vakantie ff laten checken, bleek de pomp defect. Gelukkig nog garantie, want dit zou geen goedkope reparatie zijn. Het enige nadeel van zo'n 2.0 TDI met DSG en sleurhut is de bandenslijtage, je ziet ze wegvreten. Maar ja het gaat ook zo lekker. Als je net getankt hebt en je ziet in Duitsland soms zo'n korte invoegstrook, dan is het wel lekker om je voet eens volledig op het dieselpedaal te zetten, je ziet de vrachtwagenchauffeur naast je denken, moet ik nou inhouden of...., aan het einde van de invoegstrook zit je er al 50 meter voor. Van 0-100 km met caravan in 17 sec. niet slecht toch.
Al met al een heerlijke vakantie gehad en een super rijervaring met mijn 1e diesel.
 

Bijlagen

  • Fendt 101 - kopie.jpg
    Fendt 101 - kopie.jpg
    104,4 KB · Weergaven: 48

nemo

Senior Member
Van 0-100 km met caravan in 17 sec

Geen slecht resultaat!

Als 'zelfbenoemd specialist in rijden met caravans' moet ik toegeven dat 1/10 l/km prima is. Een teken dat je niet te snel schakelt, maar heeft natuurlijk ook met de wagen te maken. De meeste diesels die ik heb gereden zaten toch wel 1/8 of 1/9.

Vanmiddag nog een grote personenbus met aanhanger gereden, erg mijn best gedaan om zuinig te rijden, kreeg hem 1/11 :)

Maar nog even over je spiegels, Louigi. Wat is dat voor aparte constructie? Red je anders de breedte van je caravan niet?
 

Gieliovd

Forumguru
1:10 is met zo'n bakbeest erachter toch niet slecht dacht ik nee. Prima spul. Vakantie is al duur genoeg!!

Nemo, dat zijn toch doodnormale caravanspiegels? Het ziet er misschien eng uit vanwege die zwarte vierkante platen op de zijkant. Dit zijn gewoon magneetplakkers.

17 seconden is met een caravan erachter heel fijn. Dat moet je flink trappen! Maar ja, daar heb je natuurlijk een 2.0 met een flinke turbo voor.

En pluimen dat ding toen je wegtrok bij het tankstation ;) Die truck moest wel in de remmen omdat hij niks zag.
 

louigi58

Senior Member
Yep, dat zijn magneetplaten met extra steunen zodat de caravanspiegels wat rustiger zijn. Heb de spiegels moeten verbreden om aan de wettelijke eisen te voldoen. Caravan is 2.30 m breed, dan moet de afstand gemeten tussen je spiegels ook 2.30 m zijn.
Van 0-100 komt denk ik eerder door mijn DSG bak, supersnel dat ding en weet exact wanneer te schakelen en dan natuurlijk die 6 versnellingen. Heel wat beter dan de automaten bij mijn vorige auto's.
 

louigi58

Senior Member
Niks pluimen, dat doet ie alleen als ik een dag gesukkeld heb en dan op het gas ga. Met de caravan krijgt ie geen tijd om te sukkelen.
 

louigi58

Senior Member
Sinds 2 weken terug uit Kroatie en wederom was het weer een feest om met de sleurhut achter de OII, erachter te komen dat de prestatie's er niet om liegen. Op de Duitse autobahn vele keren de inhaalverboden overtreden. Diagonaal Oostenrijk doorkruist en geen enkele klim was te gek. Slovenie is vrij vlak en in twee uurtje doorkruist. Net voorbij de grensovergang Slovenie/Kroatie (bij Portoroz) heb je een flinke klim op een slingerweg. Gelukkig heb je bergop een extra baan om het zware verkeer in te halen. Daar zijn we ook menig camper voorbij gegaan. Natuurlijk heeft de OII zich op de terugweg ook weer voorbeeldig gedragen. Volgend jaar weer Kroatie of misschien Italie.

Hebben denk ik dezelfde route gereden met hetzelfde plezier. Waar heb jij gezeten? Wij in Rovinj.
 

van_der_P

Senior Member
wegpiraat

Net terug van vakantie in Croatie, dik 2600 km met sleurhut (1350 kg) gereden. Wat een genot om zo relaxed met sleurhut te rijden. Dit was mijn eerste lange trip met de O2. Super relaxed mijn O2 2.0 TDI DSG. Cruise control op 100 km (TomTom) ingesteld, op de teller ca. 107-108 km/u. Berg op 5-6% nog geen km terugvallen, alleen de richtingaanwijzer aan laten staan. Verbruik met sleurheut over 2600 km, 10 l/100km. Valt me nog mee. De hele reis hebben me 2 touringcars ingehaald, vrachtwagens niet een. Tijdens een inhaal maneuvre op een 5% helling op de duitse autobahn kwam er een vrachwagen op mijn spoor, even in de spiegel, 3e rijbaan was vrij en op het gas. Voor ik boven aan de helling was stond er 140 op de teller (oeps). Alleen op de terugweg net na de 1e tunnel in Oostenrijk stopte de airco ermee. Nou dat was wel ff happen naar frisse lucht toen we uit de tunnel kwamen, besef je in een keer hoe snel je aan airco went. Gelukkig na 100 km begon het te regenen en koelde het af. Nu na de vakantie ff laten checken, bleek de pomp defect. Gelukkig nog garantie, want dit zou geen goedkope reparatie zijn. Het enige nadeel van zo'n 2.0 TDI met DSG en sleurhut is de bandenslijtage, je ziet ze wegvreten. Maar ja het gaat ook zo lekker. Als je net getankt hebt en je ziet in Duitsland soms zo'n korte invoegstrook, dan is het wel lekker om je voet eens volledig op het dieselpedaal te zetten, je ziet de vrachtwagenchauffeur naast je denken, moet ik nou inhouden of...., aan het einde van de invoegstrook zit je er al 50 meter voor. Van 0-100 km met caravan in 17 sec. niet slecht toch.
Al met al een heerlijke vakantie gehad en een super rijervaring met mijn 1e diesel.

Als ik dat zo lees heeft het meer weg van een caravanrace.
Is wel stoer omdat zo op te schrijven.
De verkeersregels voor het rijden met een caravan (in binnen en buiteland) niet kennen.
We doen maar wat. We zijn op vakantie alles mag niets moet.

Dit is echt een verhaal van hoe het niet moet.
Als het werkelijk zo is gegaan als omschreven gaat dat vroeg of laat een keer flink mis.
 

Gieliovd

Forumguru
Tja.. 140 met een karavaan is wel een beetje vragen om problemen.

Verder rond de 100 rijden lijkt me geen issue als je stabiel bent op de weg. Met de bus reden we vroeger ook constant 120 met de sleurhut erachter. Is niet echt te vergelijken qua aerodyn. natuurlijk, maar goed.

Je hebt gelijk, maar we waren er niet bij.
 

louigi58

Senior Member
Hoezo wegpiraat

Als ik dat zo lees heeft het meer weg van een caravanrace.
Is wel stoer omdat zo op te schrijven.
De verkeersregels voor het rijden met een caravan (in binnen en buiteland) niet kennen.
We doen maar wat. We zijn op vakantie alles mag niets moet.

Dit is echt een verhaal van hoe het niet moet.
Als het werkelijk zo is gegaan als omschreven gaat dat vroeg of laat een keer flink mis.

Hoezoe wegpiraat? Heb me over het algemeen netjes gedragen, 100 waar het mag (met ontheffingssticker van de Dekra voor € 94,- mag je in Duitsland legaal 100 rijden) De enige keer dat ik naar de 3e baan moest was toen een vrachwagen 10 meter voor me ineens ook meende te moeten inhalen, ik had toen 2 keuzes, of vol in de ankers of voor de 3e baan kiezen.
Aangezien deze zover ik kon kijken vrij was, leek me deze optie een stuk veiliger. Heb alleen iets te enthousiast gas gegeven, maar bergop is dit geen probleem. Bergaf zal ik nooit boven de 100 komen.
 
Bovenaan Onderaan