Caravantrekker

Sinaaiman

Nieuw lid
Ik zit erover te denken om een nieuwe wagen te kopen, en ben een beetje verliefd geworden op de Octavia Combi 4X4, verkrijgbaar met 2 motoren : 2.0 FSI en 1.9TDI. Als ik de gegevens van het net goed lees is dit een nieuw model (4x4) met daarin reeds vroeger bestaande motoren. Mijn caravan heeft een MTM van 1.200 kg. Probleem : welke combinatie is het meest geschikt voor het trekken van de caravan ? Benzine of diesel? Of zijn er in het Skoda-gamma modellen die nog beter geschikt zijn om caravan te trekken ? Heeft iemand hiermee reeds ervaring ? Please help me out /forum/images/graemlins/smirk.gif
 
Beide motoren zijn goede caravan trekkers in combinatie met 4x4. Maar de TDI is met zijn 250nm koppel bij 1900 toeren wel prettiger om mee te trekken.
 
Waarom een 4X4, voor de gewone weg is een FWD auto ook zeer geschikt voor het trekken van een caravan.
Neem je voor minder geld een Elegance (= luxer als een 4x4)met de 2.0 TDI (meer power) dan ga je ook als de brandweer.

De TDI modellen mogen 1400 kg trekken, dus dat hoeft het probleem niet te zijn
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Waarom een 4X4, voor de gewone weg is een FWD auto ook zeer geschikt voor het trekken van een caravan.
Neem je voor minder geld een Elegance (= luxer als een 4x4)met de 2.0 TDI (meer power) dan ga je ook als de brandweer.


[/ QUOTE ]

Ontegenzeggelijk waar. Maar misschien sleurt hij dat ding wel veel de bergen in, weten wij veel. Is dat wellicht zo?

En op zo'n drassig campingveldje is het misschien ook wel handig. (Geen idee verder, totaal geen caravanervaring.)
 

Sinaaiman

Nieuw lid
Tja, misschien heeft Happy Rider wel gelijk. Ik heb de 2.0TDI even door de configurator gejaagd, en dat ziet er prima uit. Bedankt voor de tips, allemaal. Mijn grote probleem is dat (wijlen) mijn ouders en mijn broers opel-dealers waren/zijn . /forum/images/graemlins/blush.gif Dus een familiekwestie dreigt wel een beetje, maar ze zullen met zéér goede papieren moeten komen om het pleit in hun voordeel te beslechten. /forum/images/graemlins/smile.gif
 

blacktdi

Actief lid
De 2.0 TDI mag evenveel trekken als de 1.9TDI. Of dat nu 4x4 of voorwielaandrijving is dat maakt niet uit, beide 1400kg geremd. De motoren zijn meer dan sterk genoeg, het ligt aan de constructie van de auto. Als je deze motor in b.v. een vw sharan neemt dan mag hij ineens 2000kg trekken. Ik rijd zelf al jaren met een golf 150pk TDI met in de vankantie een caravan van 1350 kg en dat is zelfs met volle bepakking totaal geen probleem. Hij trekt werkelijk als een tierelier zelfs in de zesde versnelling.
 
Maximaal aanhanger gewicht

- 2.0 FSI 4x4 =&gt; 1500 Kg
- 1.9 TDI 4x4 =&gt; 1600 Kg

Voor de 4x4 modellen liggen de maximale aanhangergewichten 200 Kg hoger dan de FWD modellen.
 

Karstieman

Forumguru
Zaterdag wezen informeren naar een trekhaak voor de O2. Ik wil er niet te veel voor betalen, dus de stoute schoenen aangetrokken en nu eens niet naar de dealer, maar naar de plaatselijke garage geweest. Hier krijg ik een vaste trekhaak (goed merk, kom er alleen even niet op hoe 't heet), 7polig, incl. montage voor 275,-
Dat scheelt toch weer een aantal euro's. /forum/images/graemlins/smile.gif

Oh ja..een afneembare trekhaak was 475,-
 

sunnyboy

Senior Member
@Karstieman.
Let erop als je deze laat monteren dat de achteruitsensoren dan uitgeschakeld worden als je de auto in z'n achteruit zet.
Ik weet niet of dat bij een 7-polige geregeld is. Ik dacht van niet namelijk.
 

Karstieman

Forumguru
@sunnyboy: Dat is inderdaad een goeie tip ! Aangezien ik alleen maar de fietsdrager of een karretje aan de trekhaak wil hangen, was een 7-polige stekker voldoende. Schijnt dat je voor een caravan toch wel echt een 13-polige stekker nodig hebt... Maar het is wel zo fijn als de achteruit-sensoren uitgeschakeld worden ! Ik zal 'm morgen eens bellen.
 

ougie

Forumguru
Zo mensen, de grote vakantie is inmiddels al weer een tijdje geschiedenis. Tijd om aan de volgende vakantie te denken, of misschien zelfs de wintersport. Ik heb het hier nu over caravanvakantie's. Ik ben nieuw op dit forum en ik dacht, nieuwe leden, frisse winden. Ik (wij) zijn, ik durf wel te zeggen, zeer ervaren caravan kampeerders. We kamperen al zo'n 18 jaar, voorheen met de kinderen, nu met z'n tweetjes. Tijdens de langere vakantie zoeken we berggebieden en door het hele jaar heen kortere caravantrips. Heel regelmatig pakken we rallyweekenden en staan dat bv op een boerenkamping dicht in de buurt van klassementsproeven. Dit ja een gloetje nieuwe caravan gekocht. We hadden een Subaru Impreza 2.0 AWD met hogen en lage gearing, blazen dus in de bergen. Helaas was dat nogal een benzineslurper en vanwege mijn werk moest ik dus gaan dieselen. Skoda was bij mij bekend en de Tsjechen zijn een zeer vriendelijk en behulpzaam volkje. Tijdens grote voetbal manifestaties hebben wij de zelfde grootste vijand, dus de keuze was niet moeilijk. Iemand die verstand van auto's heeft weet dat de Subaru op eenzame hoogte vertoeft waar het gaat om caravan trekken. Na wat huiswerk bleek o.a op www.caravanclub.nl was de keuze niet moeilijk. We rijden nu sinds twee weken O2 2.0 Tdi, die 140 pk en koppel van 320nm bij 1750 tpm zijn ruim voldoende om ook tegen de stijlste bergwanden op te klimmen. Dit laatste gaan we allemaal ervaren. Hopen dat we in 2006 veel mooi weer treffen. Nog even over de trekhaak, als je er een nieuw laat moteren, kies dan gelijk voor een 13 polige. De Multicom West is er zo een, daar past ook nog de 7 polige stekker van de fietsendrager en je oude aanhangertje op. Je hebt ook de 13 polige Jager stekker (a met 2 puntjes), dat zijn 13 pennetjes van gelijke dikte. Het is afhankelijk van de caravan die je hebt, of nog gaat kopen. Nou genoeg geschreven, als er meer caracan freaks zijn zie ik dat vanzelf.
 

Mark

Banned
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Karstieman</font><hr />

Schijnt dat je voor een caravan toch wel echt een 13-polige stekker nodig hebt...

[/ QUOTE ]

Ik heb altijd een 7 polige stekker gehad op mijn auto/caravan combinatie.
Met wat geknutsel paste alles net op de 7 pinnen.
Nadeel was wel dat het problemen gaf als je vreemde aanhangers trok.
 

Pim

Lid
Ik heb zojuist een foto geplaatst van mijn Octavia met Knaus van totaal 1280KG (leeg 1070kg). Caravan is nieuw gekocht in 1999:
1999: Golf Variant TDI 115pk/285nm Highline H6
2003: Audi A4 Avant TDI 130pk/310nm H6
2006: O2 Combi 2.0TDI Elegance 140pk/320nm DSG

De DSG is echt perfect met de caravan. pakt soepel op, heeft direct "in de gaten" dat er een last aanhangt en schakelt later op. Boven de 80 gaat hij naar 6, op de cruisecontrol vanzelf naar 5 bij stijgende weg. Het echte grote reizen door Europa met stevige klims moet nog beginnen, maar ik heb er alle vertrouwen in. De stabiliteit is iets minder dan met de Audi, maar de langere overhang en kortere wielbasis maakt dat ook bijna geen verassing.
De stabiliteit van de knaus is goed, ondanks de skibox. De lengte en de van-banden doen hier wonderen.
Na de zomer meer ervaringen.
Zijn er trouwens meer mensen hier die Highland Green hebben?
 

Mark

Banned
</font><blockquote><font class="small">Citaat: ougie</font><hr />

Mark kijk even hier voor een duidelijke beschrijving, en wijs met de muis "Aansluiten 12 volt" aan. Tenminste als je alles veilig wilt houden. /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif http://www.caravanhandboek.nl/

[/ QUOTE ]
Het was veilig aangesloten hoor, de lichten waren op 1 pin gezet en zo kon de vrijgekomen pin gebruikt worden voor de 12 volt.
Daar was een speciale kabel voor getrokken en appart gezekerd.
Op de huidige (plooi)caravan die ik heb is geen 12 volt meer aanwezig vermits het oude keukenblok eruit gesloopt is.
 

ougie

Forumguru
Hoe zijn jouw rijervaringen met je nieuwe combinatie Mark. De Fabia heeft waarschijnlijk een makkie? /forum/images/graemlins/wink.gif
 

Mark

Banned
Sorry voor het late antwoord;
Mij werd door de kleine wielbasis en het lage gewicht afgeraden om met de Fabia een caravan te trekken, ondanks het met 1.9tdi gemakelijk moet gaan.
Omdat wij eigenlijk gingen stoppen met kamperen zit in mijn Fabia het kleinste motertje dat je kon krijgen (1.2), word voornaamlijk in het stadsgebied gebruikt, af en toe snelweg en 1 à 2 keer een flinke reis waarvan Spanje het verste is.
Natuurlijk blijft het kriebelen en na een valse start met een vouwwagen heb ik mij een plooicaravan aangeschaft, is niet groot hoor 3m. lengte en 2m. in de breedte met een mtm van 500kg (geremde as).
Deze combinatie gaat prima, 100 à 110 op de snelweg (zit dan nog zeker niet te planken) en overlaast toen we voor een weekje naar de ardennen gingen kon ik op de hellingen 70 km/u volhouden, wat ik zeker niet mis vond.
2 dingen vallen mij wel op; je voelt duidelijk ondanks het redelijk laag gewicht van de caravan dat er wat achter hangt, ééns de aanhanger wat begint te slingeren gaat de auto goed mee en dan is het oppassen geblazen.
Ook de remmen krijgen het zwaar te verduren op hellingen is dit goed merkbaar ondanks het gebruik van de moterrem.
Voor echt een caravan te trekken zou ik toch de Octavia aanraden.
 

ougie

Forumguru
Volgens bedoel jij met plooicaravan een hefdak- caravan, een vast bodem en vast dak met daartussen tentdoek. Vaak van het merk Paradiso. Dit zijn toch nog flinke jongens om achter je auto te hebben. Goed dat verder alles prima verlopen is. Ik ga volgende week richting Slovenie, heb geen afspraken gemaakt en zie wel waar ik uitkom. Ik bericht hier nog over. /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif
 
Bovenaan Onderaan