Buitengesloten door Keyless

Michel

Forumguru
Even heel simpel: Keyless entry is ook bedacht om in en uit de auto te gaan (en te starten) zonder de sleutel uit je zak te halen...

Waarom zou je dan hele menu's moeten volstoppen met opties om mensen een excuus te geven een sleutel achter te laten in een auto?!?

Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als je bij warm weer je jas, waarin je autosleutel zich bevindt, in de kofferbak legt. Mijn sleutels zitten altijd in mijn jaszak, tenzij ik geen jas draag.
Toevallig heb ik dit vorige week gehad en realiseerde me pas bij het open willen maken van het portier dat ik de sleutel nog in mijn jaszak had zitten, die ik even daarvoor in de achterbak had gelegd. Want dat portier wilde dus niet open. Gelukkig wilde de achterklep nog open, zodat ik toch weer bij de sleutel kon komen.
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Zeker als de auto in principe weer opengaat zou een signaal goed zijn: je legt je jas in de auto, denkt dat hij afgesloten is en loopt weg. Een kwaadwillende treft dan een niet afgesloten auto met daarin de sleutel. Dan is het handig als de auto een piep geeft als de auto niet binnen een bepaalde tijd gestart wordt. Die zou je bij het weglopen dan nog net moeten horen. Voor de auditief gevoeligen zou die piep natuurlijk op eenvoudige wijze moeten kunnen worden uitgezet.
 

hemi24

Forumguru
Dus ja.
Sta je dan in de Ardennen..

Sleutel in de rugzak achterin en de achterklep dicht.
Alle deuren op slot en de sleutel in de achterbak.
De bijrijdersdeur zat niet helemaal in de vergrendeling dus daar was nog een sprankeltje hoop.

Eerst de Skoda pechhulp gebeld maar viel niet onder de dekking. Geintje ging 199 euro kosten.
Samen met een maat proberen toch de deur een beetje te ''flexen" terwijl de vrouw de reisverzekering in de wacht had staan.
Omdat de zwarte deurstijllijst iets kraakte iets willen aandrukken en plots, terwijl de deur iets in het slot viel (niet helemaal dicht) gaan alle deuren open.

Rara, wie kan mij antwoord geven op deze misterieuze maar zeker blijde verrassing?

De handleiding:

Beveiliging tegen per ongeluk achterlaten van de sleutel in de wagen
Indien een van de portieren pas na het vergrendelen van de wagen wordt gesloten
en de sleutel waarmee de wagen is vergrendeld in het interieur achterblijft,
wordt de wagen automatisch ontgrendeld. Na het automatisch ontgrendelen
knipperen de knipperlichten viermaal. Als binnen circa 45 seconden geen
portier wordt geopend, wordt de wagen automatisch weer vergrendeld.

De auto heeft dus precies dat gedaan, wat 'ie moest doen:
  1. Wachten tot alle portieren gesloten waren;
  2. Detecteren dat de sleutel zich nog in de wagen bevind;
  3. Automatisch ontgrendelen.
 

hemi24

Forumguru
@Rofffel : gelukkig staan ze online!

Nog zo'n leuke: hoe kom je in de auto als de afstandsbediening niet werkt?
Dat staat stap voor stap beschreven in de handleiding die dan in diezelfde afgesloten auto ligt!
En als je dan niet meet dat er onder het kapje van de deurkruk nog gewoon een cilinderslot zit, dan kan het lastig worden...

:mad:
 

Rofffel

Forumguru
Dat vind ik wel iets dat je toch op voorhand wel moet weten als je kessy hebt maar ook als je gewoon een blindplaatje hebt zitten met een afstandsbediening.

gr.
 

Canon-Eye

Forumguru
Daarom wordt dus doorgaans aanbevolen om EERST de handleiding goed door te nemen...
Maar wie onthoudt dan alles uit het blote hoofd? :nono:
Leidt al snel tot "Memory Overflow" dus dan moet je het boekje er alsnog bijpakken. En dát gaat dan lekker niet...
 

Phoenix2149

Senior Member
vandaag eens even getest.

Sleutel in de auto kan hij niet op slot. Je moet dan echt de sleutel buiten de auto hebben.

Auto op slot met een deur open, maar sleutel raakt in de auto: op slot, maar direct weer open

Tweede sleutel in de auto met alle deuren dicht en sleutel bij je buiten: op slot

Sleutel in kofferbak, met of zonder andere sleutel in de buurt: kofferbak gaat weer open
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Wat ik mij afvraag; hoe 'weet' de auto zo precies waar die sleutelkaart zich bevindt (in de auto in de kofferbak of niet, buiten de auto - veraf en dichtbij)?
 

hemi24

Forumguru
Werkt tot max. 1,5 mr vanaf portier, dus ik schat zo in dat de auto in 3 zones verdeeld is...
Overlappend deel van 2 (of meer) zones (ontvangers) betekend dus "in de auto".

(My best guess...)
 
Bovenaan Onderaan