Boem is ho :(

Bas Jansen

Senior Member
Pff gelukkig geen persoonlijk letsel dat is het belangrijkste.

De Opel rijder heeft dan het voorrang "gekregen" van de voorste bestuurder op de linker baan, maar hij had het beter niet kunnen nemen.

@Rallye , ik denk niet dat het feit dat de Opel rijder van rechts kwam invloed zal hebben, daar hij in deze situatie eigenlijk niet in een voorrangspositie was, deze werd hem wel verleend maar was niet zijn recht.
 

DeNnZ

Forumguru
Zoals ik schreef, erg attent van de meneer op de rechterbaan, maar verstandig is inderdaad een tweede..

@Rallye , Nee.. Simpelweg omdat ik groen licht had (zie hieronder de volgorde van voorrangsregels)..

  • Voorrangsvoertuig (blauw licht + sirene)
  • Politie, verkeersregelaars, die aanwijzingen geven
  • Verkeerslichten
  • Verkeersborden en verkeerstekens langs en op de weg
  • Voorrangsregels

Meneer had dus alleen in het allerlaatste geval misschien nog voorrang gehad, al is dit discutabel omdat hij vanaf een plek kwam dat geen onderdeel meer uitmaakte van de berijdbare weg, en was dus eigenlijk meer een (werk)uitrit en had hij eigenlijk helemaal geen enkel recht van voorrang.


Wel zuur voor die kerel ook hoor, hij had de auto ook pas nét een week..
 

turboturbo

Forumguru
Oei zo te lezen een herkenbare situatie, komt dus vaker voor kennelijk (kan ik me ook wel iets bij voorstellen)
 

Canon-Eye

Forumguru
maar zou voor jouw zaak nog van belang zijn dan de Insignia van rechts kwam (hoewel hij daar niet had mogen zijn)?
Nee. Zie de haaietanden: de doorgaande weg heeft voorrang tenzij een verkeerslicht de zaak regelt. Dat de Opel vanaf de verkeerde rijbaan kwam (waar uiteraard geen haaietanden liggen) doet in dit verband niet terzake.
Bovendien kun je stellen dat hij met een bijzondere verrichting bezig was en daarbij moet altijd voorrang worden verleend aan alle overige verkeer.
 

RefleCs

Forumguru
Tandjes dat is een beste schade.... gelukkig geen persoonlijk letsel. Dat maakt het voor het autohart overigens niet minder pijnlijk. Succes met het herstel hopelijk wordt dat goed afgehandeld. (controleer in ieder geval alles zeer uitvoerig na het herstel want sommige schadeherstellers maken er nog wel eens een potje van. Heb er helaas iets teveel ervaring mee...)
 

Frup

Forumguru
Auw ...!! Zoiets doet pijn. En wat een gat ook.
Je verwacht ook geen auto op die plek van die kant. Suc6 met de afhandeling.
 

Cordoba

Forumguru
Heftig voorval, maar in feite kan de bestuurder voor die de Opel voorrang verleende zelfs een bekeuring krijgen wegens niet doorrijden bij groen verkeerslicht terwijl de weg wel vrij was. Verzekeringen kennende zal dit nog een heel getouwtrek over de schuldvraag worden, hoewel die voor iedereen die niet in verzekeringen zit, wel duidelijk is.
 

gdisselkoen

Forumguru
Meneer had dus alleen in het allerlaatste geval misschien nog voorrang gehad, al is dit discutabel omdat hij vanaf een plek kwam dat geen onderdeel meer uitmaakte van de berijdbare weg, en was dus eigenlijk meer een (werk)uitrit en had hij eigenlijk helemaal geen enkel recht van voorrang.
Al zou de bestuurder van de Opel wettelijk gezien voorrang gehad hebben, wat ik overigens betwijfel, dan had de bestuurde in moeten zien dat daardoor een gevaarlijke situatie kan ontstaan.

Ook de bestuurder die voorrang verleende terwijl dat niet nodig is zit fout. Het is zelfs strafbaar omdat je de voorrangsregels niet volgt. Hoe goed bedoeld het dan ook is. Maar ja, sommige mensen snappen niet dat de verkeersregels gaan over duidelijkheid en veiligheid, en niet over beleefdheid.
 

Rofffel

Forumguru
sommige mensen snappen niet dat de verkeersregels gaan over duidelijkheid en veiligheid, en niet over beleefdheid.

Auw.. door deze opmerking trigger je bij mij een stereotype randstad bestuurder welke altijd alleen maar ik-ik-ik in het achterhoofd heeft.
Ja de bestuurder van t voertuig zit fout, shit happens.
De auto van een forumlid en liefhebber is kapot, shit happens.
Hopelijk wordt t gewoon gerepareerd zodat t niet meer zichtbaar is (anders ga je natuurlijk terug :tongue:).
 

DeNnZ

Forumguru
Schadebedrag is door het schadebedrijf geschat op zo'n €6500 incl BTW.
Nu moet de schade expert er nog naar gaan kijken..
 

DeNnZ

Forumguru
Ik vroeg me trouwens nog wel af....
Terplekke vertelde één van de agenten me dat mn auto een WOK status zou gaan krijgen, dus dat deze na reparatie weer gekeurd moet worden bij de RDW.. We zijn nu bijna een week verder, maar op OVI staat nog steeds geen WOK status..

Denken jullie dat ik met deze schade (met of zonder WOK status) moet gaan denken aan waardevermindering op het moment dat ik de auto weer wil gaan verkopen/inruilen?
Volgens vrijwel iedereen die ik nu gesproken heb, verzekeraar, schadebedrijf, Skoda dealer en schade expert, is er in vrijwel alle gevallen geen waardevermindering na reparatie (er vanuit gaande dat dit helemaal netjes gebeurd en dat er niets meer te zien is).
Omdat dit ongeval niet mijn fout was, ben ik er namelijk écht op aan het hameren en probeer ik uit te zoeken of dit écht zo is. Ik wil natuurlijk voorkomen dat ik over 2 jaar bijvoorbeeld €1500 misloop omdat de auto ooit deze schade gehad heeft (en hiermee waarschijnlijk ook een WOK status).

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
 

gdisselkoen

Forumguru
WOK status heeft niets te maken met de waarde van de auto, alleen iets over de technische staat.
Als de uitlaat onder je auto vandaan valt omdat er iets afgebroken is, krijg je bij een controle van de politie ook een WOK status.

Als een schade door een erkend schadebedrijf goed gerepareerd is, dan heeft dat geen invloed op de waarde van een auto.
 

DeNnZ

Forumguru
Ik kan me dat namelijk haast niet voorstellen, dat er geen waardevermindering optreed..
Ik bedoel, als ik opzoek ga naar een auto, en de historie opvraag en er achter kom dat de zijkant van de auto ooit goed in de prak heeft gezeten, dan zal ik nooit de prijs betalen die ik zou hebben gedaan als dat de auto smetteloos was.. En het lijkt mij dat autobedrijven dit toch ook wel weten?
 

Huibert

Forumguru
Kan nog wel even duren voordat de wok status zichtbaar wordt, heeft bij mijn vorige auto ook een paar weken geduurd. Met die waardevermindering heb je denk ik wel een punt, zou dit zeker bij de verzekering aankaarten.
 

Canon-Eye

Forumguru
Was het niet zo dat het kentekenbewijs wordt ingenomen als er een WOK wordt toegekend?
Dus de eerste vraag is of je het kentekenbewijs (c.q. de card) nog hebt.
Zo ja, dan zal het met die status wel meevallen... zo nee, dan zal de WOK na enige tijd wel verschijnen.
 

Rofffel

Forumguru
WOK meldingen kunnen ingezien worden door een garagebedrijf. Wil je je auto in gaan ruilen, zal een garagehouder hier echt wel rekening houden, of ze het mogen of niet.
Als de politie een wokmelding opmaakt werd het oude kentekenbewijs (vergeef me even welk deel) in bewaring genomen tot de WOK eraf is.
Met het nieuwe kaartje is dit niet meer het geval.
 

Cordoba

Forumguru
....
Omdat dit ongeval niet mijn fout was, ben ik er namelijk écht op aan het hameren en probeer ik uit te zoeken of dit écht zo is. Ik wil natuurlijk voorkomen dat ik over 2 jaar bijvoorbeeld €1500 misloop omdat de auto ooit deze schade gehad heeft (en hiermee waarschijnlijk ook een WOK status).

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Een (oude) WOK-status is volgens mij vrij makkelijk terug te vinden voor autobedrijven/verzekeringen, dat betekent dat men óf bij voorbaat al waardevermindering toepast, óf als men echt geïnteresseerd is in de auto de details gaat bekijken (bijvoorbeeld of de auto gericht moest worden omdat ie krom was). Bij relatief jonge auto's, zie je dat overspuiten van een paneel vanwege een kras al een waardevermindering geeft vanwege kleurverschillen, bij schadebedragen van deze omvang is er gewoon sprake van waardevermindering. Als je zelf een occasion gaat kopen, waarbij de één een schade van 5000 euro heeft gehad, en de ander volledig schadevrij is, welke auto zou je kiezen (er vanuit gaande dat prijs en km-stand gelijk is). In het verleden waren er zelfs speciale richtlijnen om de waardevermindering vast te stellen (ik weet niet of dat nog zo is). Als je een rechtsbijstandsverzekering voor de auto hebt, zou ik je aanraden om daar contact mee op te nemen, en kijken wat zij er van zeggen. Andere optie: benader een handelaar in 2e handsauto's en vraag zijn mening.

Alle mensen die je nu hebt gesproken hebben er belang bij dat jij gelooft dat het geen invloed heeft. Je kunt ook vragen of degene die beweert dat het geen invloed heeft, of hij/zij de eigen auto wil omruilen voor een identiek exemplaar dat na een zware schade 'perfect' is gerepareerd.
 

gdisselkoen

Forumguru
Dat gerepareerde schade aan een auto per definitie waardevermindering betekend, is een fabel. Het is afhankelijk van de aard van de schade en hoe deze gerepareerd is.

Wanneer bij een jonge auto een paneel overgespoten wordt, is de kans op kleurverschil juist het kleinst. Bij oudere auto's is de kans op kleurverschil het grootst en moeten vaak ook aangrenzende panelen overgespoten worden om kleurverschil te voorkomen.

Wanneer je een auto in wilt ruilen waar een WOK status op zit, dan heb je inderdaad een probleem en is de auto minder waard.
 
Bovenaan Onderaan