BMW M140i

philippe bakker

Forumguru
Das een prima auto voor de madam he. Wat vindt mijn vrouw het beste aan onze rs ? Niet de pk’s maar de dsg en de ruimte en alle praktische simply clever things.
 

Cordoba

Forumguru
Eindelijk een velgensetje dat je niet op iedere straathoek tegen komt (of een velg die er sterk op lijkt). Wat de conclusie over het stuurgedrag betreft ben ik het absoluut met je oneens Chris: voorspelbaar stuurgedrag in geen min, maar een plus, zeker voor de gemiddelde rijder. Ik denk dat je je rotschrikt als je ziet hoeveel mensen tussen 6 plankjes of in een rolstoel zijn belandt door een auto die in een bocht onvoorspelbaar weggedrag vertoonde. Met name in de jaren 60 en 70 zijn daar heel wat ongelukken mee gebeurd, dus wat mij betreft wel prettig als een auto niet ineens uitbreekt in een snel genomen bocht.
 

EdK

Forumguru
Dan ben je wel garantie kwijt toch?. Als ik hem dan toch chip dan meteen goed
Fabrieks update is toch ff anders dan chippen
Er word alleen maar een software versie van een VAG wagen met 115 Pk in je 95Pk versie gezet
Er is verder niets aan gedaan kwa instellingen door VAG Techniek
En dat voor 250 euri een net ff iets soepeler rijdende wagen er voor terug hebben is het zeker waard.
Maar dat is mijn bescheiden mening..
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, werd mij bij JD ook verteld. Er is geen enkel verschil tussen chippen en "fabrieksupdate", behalve de eindwaarden in vermogen en koppel.
Iemand zou de vraag eens aan Pon moeten voorleggen hoe men staat tegenover een bij een extern bedrijf uitgevoerde fabrieksupdate.
Afgezien daarvan is er in mijn ogen, rationeel bekeken in termen van de ingeschatte kans op garantieproblemen, geen enkele valide reden om af te zien van chippen bij een gerenommeerd bedrijf.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

leon-cupra

Forumguru
Ja, werd mij bij JD ook verteld. Er is geen enkel verschil tussen chippen en "fabrieksupdate", behalve de eindwaarden in vermogen en koppel.
Iemand zou de vraag eens aan Pon moeten voorleggen hoe men staat tegenover een bij een extern bedrijf uitgevoerde fabrieksupdate.
Afgezien daarvan is er in mijn ogen, rationeel bekeken in termen van de ingeschatte kans op garantieproblemen, geen enkele valide reden om af te zien van chippen bij een gerenommeerd bedrijf.
Uiteraard zal Pon of eender welke invoerder hier negatief op antwoorden.
Uiteindelijk is chippen of een "update" nog steeds "illegaal", alhoewel het nu in een grijze zone ligt. Ik snap eigenlijk niet waarom geen enkele overheid hier niet tegen optreedt(nochthans heel simpel op te lossen). Door te chippen zal je de uitstoot verhogen wat gevolgen heeft in Nl op de bpm, in belgie op de inschrijvingstaksen,... voor de verzekeringen is het verhogen van het vermogen ook een punt om een hogere premie aan te kunnen rekenen ....
En betreft de garantie, het is toch logisch dat het merk zich terug trekt wanneer een derde aan de wagen "foefelt". Een merk investeert miljoenen om de betrouwbaarheid van hun product te testen en hiervoor in te staan bij problemen en dan gaat een externe partij op basis van geen enkele duur/kwaliteittest een programmatje maken op je motor op te drijven. :pieker:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik vraag me af in hoeverre dat te staven is, die hogere uitstoot. Tot nog toe zijn al mijn 3 gechipte auto's iets zuiniger gaan lopen en minder uitstoten (gecheckt aan de hand van Spritmonitor.
 

leon-cupra

Forumguru
@Rosinfield , jij bent dan wss 1 van de weinigen die hun rijstijl handhaven. Bij mijn RS steeg het gemiddeld verbruik met 2L. Dus logisch dat de uitstoot dan hoger zal liggen.
 

sitechris

Donateur
Ik ga hem mss tzt nog wel chippen maar voorlopig niet. Is auto van mijn vriendin dus rijdt er zelf toch niet al te vaak in. Dus ik houd nu even mijn centjes op zak. Heb zelf niks tegen tunen hoor, al meerdere auto's bij JD gehad. Altijd top geweest!
 

SuperBeeb

Forumguru
Wat vind mevrouw Chris er eigenlijk van? Je verslag begint er mee dat je een auto voor je vriendin zoekt, maar gaat dan alleen verder met wat jij ervan vindt. Lijkt me toch wel relevant of zij het ermee eens is. Afgezien van haar wensen heeft ze misschien wel een heel andere ervaring met stoelen en sturen.
 

sitechris

Donateur
Wat vind mevrouw Chris er eigenlijk van? Je verslag begint er mee dat je een auto voor je vriendin zoekt, maar gaat dan alleen verder met wat jij ervan vindt. Lijkt me toch wel relevant of zij het ermee eens is. Afgezien van haar wensen heeft ze misschien wel een heel andere ervaring met stoelen en sturen.

Ze is er superblij mee. Vooral qua comfort.
 

LT83

Forumguru
Goed bezig Chris, ik vond ook dat hij hem extreem snel "terugkneep". Nam zeker wat plezier weg, dus lijkt me een geweldige upgrade
 

Cordoba

Forumguru
Mooi stukje om te lezen Chris, én een heel bijzonder stukje autojournalistiek, als je het zo mag noemen: ik kan me niet herinneren dat ik ooit een journalist heb zien toegeven dat hij zijn beperkingen heeft, en de beperkingen niet alleen in de auto zitten.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
een heel bijzonder stukje autojournalistiek, als je het zo mag noemen: ik kan me niet herinneren dat ik ooit een journalist heb zien toegeven dat hij zijn beperkingen heeft, en de beperkingen niet alleen in de auto zitten.

Precies wat ik ook dacht en het siert Christian om dat ook zo op te durven schrijven :jaja:
 

MarcoO2

Forumguru
Ik denk dat je op 80% van die auto al een heel wat betere chauffeur bent dan velen van ons ;)

Mooi stukje weer Chris, het is leuk om te lezen hoe je met al jouw ervaringen met hot hatches en ander snel spul auto's echt steeds meer op hun merites gaat beoordelen.
 
Bovenaan Onderaan