ESL

Donateur
Waar ik dan dus benieuwd naar zou zijn; wat voor dingen maken nou écht uit voor de conditie van zo'n accu? Wij gebruiken op het werk regelmatig wireless sensoren, waar een Li-Ion accu in zit. Vergelijkbaar met die in je telefoon, maar een stuk groter. Formeel mag je die niet snelladen, en er wordt ook aangeraden om ze niet volledig vol te laden en als je dat dan tóch doet; om ze niet 100% geladen weg te leggen. Ja raadt het al; die regels worden voor veel van die sensoren stelselmatig overtreden, want tja; er moet ook nog gewerkt worden en tijd is geld. En toch zien we in de praktijk eigenlijk niet echt verschillen tussen "mishandelde" accu's en nette conform regels behandelde accu's. Mijn gevoel bij die accu's is in ieder geval; volgens mij valt het best mee in de praktijk. Maar ik heb geen idee of datzelfde principe ook voor auto accu's opgaat.

Berghuis

Donateur
Volgens mij zit er redelijk wat speling op de accu van deze auto's en soort genoten qua percentage. Weergave percentage is denk ik niet het daadwerkelijke percentage van een accu. De accu is tenslotte 13kWh, maar er is "slechts" ca. 10kWh te gebruiken. Denk zelf dat het allemaal daarom wel meevalt.

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Ik denk dat het probleem van die 80% bij PHEV's niet speelt. Je hebt al niet zo veel actieradius, dan wil je hem ook nog niet tot maar 80% gaan laden. Bij mijn Opel PHEV gaat dat ook helemaal niet. Dan moet je echt zelf op het juiste moment het laden stoppen.
Dus hier altijd de volle 100%, soms meerdere keren per dag.

Peter-036

Forumleiding
Moderator
langere tijd wegzetten (voor klein spul: wegleggen) met 100% laadtoestand is minder goed voor die accu's, maar langere tijd gaat dan over meer dan een paar dagen. Voor auto's zal het dan eerder gaan over weken wegzetten op 100%, dus niet voor je (vlieg?) vakantie tot 100% laden.
Maar dan nog, wanneer dat niet zeer regelmatig gebeurt zijn de daaraan verbonden nadelen ook beperkt.
HV accu's in auto's zijn sowieso al 'voorzien' van een buffer ('boven én beneden'), dus die laad je toch al nooit echt tot 100% dat zal eerder 95% zijn.

sitechris

Donateur
PHEV's krijgen steeds meer actieradius, dus voor mij is het makkelijk om 80% aan te houden. Dan heb ik 80 km en dat is zat voor dagelijkse woon-werkverkeer.

EdwardP

Forumguru
Ik rijd hem zeker drie keer per week helemaal leeg en dan laad ik hem weer op tot 100%. Afgelopen zomer nog steeds rond de 55 km actieradius dus ik denk dat het verlies wel meevalt.
Met dit koude weer kom ik maximaal 40 km ver.

Alpha

Donateur
Ik heb een keer een accutest laten doen bij de dealer met de originele testtool voor VAG. Interessant fenomeen van dat rapport, vond ik, dat ze bijhouden hoeveel uur je auto op 100% lading heeft gezeten. Overigens was de accu zelf op dat moment prima in orde.

Daarnaast houd ik me nog steeds aan wat in mijn handleiding staat en dat is de regel: pas naar 100% vlak voor je vertrekt. Zo heb ik dus ook mijn schema’s aangemaakt in de app.

Bovenaan Onderaan