Ik dacht laat ik eens een update schrijven van de ervaringen tot nu toe (bijna 75.000km inmiddels).
Laat ik beginnen te zeggen dat ik altijd met plezier in de auto rijd, ondanks de softwarematige issues die de auto heeft (gehad).
Opgeloste issues:
- Herstarten infotainment
Meerdere malen per rit herstart het infotainment. Gezien ik regelmatig onderweg ben en ook via Teams vergaderingen bijwoon was dit zeer storend. Met een software update naar versie 1941 is dit probleem uiteindelijke opgelost.
- Verschillende foutmeldingen
Allerlei foutmeldingen die in het scherm willekeurig verschenen. Auto is geleverd met softwareversie 1900 en dit is geheel opgelost met de update naar 1941.
- Capacitieve stuursensor werkt niet
Bij het rijden op de Travel Assist geeft de auto onterecht de melding Stuur overnemen. Normaal gesproken is dit op te lossen door het stuur opnieuw vast te pakken of een lichte stuur beweging te maken. Nu was het bij mij zo dat er toch redelijk flink gestuurd moest worden alvorens de auto zichzelf tot stilstand gaat brengen. Uiteindelijk is na 2x aangeven het stuur vervangen en het probleem opgelost.
- Laadkabel vergrendeld niet meer en kan dan niet meer laden
Van de een op andere dag vergrendelde de kabel niet meer bij de stekker in de auto, gevolg was dat er niet meer geladen kon worden. Andere kabels en granny lader geprobeerd, maar zonder resultaat. Mogelijke oplossing was een zekering verwijderen, even wachten op een soort klik en weer terugplaatsen, maar dit hielp voor mij niet. Ook een andere laadpaal bood geen oplossing. Hoe is het gekomen is een raadsel, maar na 2 weken was de accu leeg en met behulp van de ANWB weer geladen. Vervolgens was het weer mogelijk om de accu weer te laden. Uiteraard gebeurde dit 1 dag voor dat ik een afspraak had staan bij de dealer. Dit hebben verder niks bijzonder kunnen vinden.
Lopende issues:
-Welkomwizard bij starten infotainment
Zo nu en dan lijkt het infotainment gereset te zijn. Je komt in het Welkomwizard terecht. Hier moeten diverse instellingen weer toegepast worden, datum/tijd bevestigen, radiozenders opnieuw ophalen en navigatie opnieuw instellen. Daarnaast zijn alle favorieten weg en ook de favoriete radiozenders.
-Deurvergrendeling gaat open en dicht tijdens rijden met passagiers op de achterbank (gordels vastgeklikt).
Wanneer er personen achterin zitten met de gordel vastgeklikt gaat de centrale deurvergrendeling klikken. Soms meerdere malen achter elkaar. Wanneer je de knop op het dashboard dan indruk houdt het gelijk op. Dealer dacht dit gerepareerd te hebben, maar bleek tijdelijk te zijn.
Laatste lopende issues zijn uiteraard weer aangegeven om te herstellen tijdens de volgende onderhoudsbeurt. Ik ben weer benieuwd.
Verder, erg tevreden over de auto.
Persoonlijk vind ik de auto comfortabeler dan de 1.0 en 1.5 (beiden als voorloopauto gehad). Stoelen zijn erg comfortabel. Met 1.90m een prima houding in te stellen waarbij achterin ook voldoende ruimte overblijft. Met 2x een Maxi Cosi Rodifix Airprotect hebben de kids ook voldoende ruimte. Voor de kids heb ik een houder voor de DVD-schermen kunnen vinden die goed blijven zitten. Ik heb dan ook nog de 230v stekken aansluiting die goed van past komt met deze schermen. Kinders ook weer blij!
Interieur vindt goed afgewerkt en vind het ook fijn dat (bijna) alles zwart is, geeft toch een sportieve look (is ook een RS natuurlijk). Onlangs de chroom delen zwart laten wrappen. Dit ziet er nog sportiever uit en geen last meer van zon weerkaatsing.
Ruimte in de kofferbak meer dan voldoende. Ondanks dat de accu achterin is geplaatst blijft er nog steeds 490 liter over i.p.v. 640 liter. Nog geen moment gehad dat ik ruimte te kort kwam.
Ook fijn vind ik de gasveren bij de motorkap, geen gedoe meer met een aparte stok om die open te houden. Onder de motorkap is het bijvullen van de ruiterwisservloeistof ook erg gemakkelijk door in de geïntegreerde trechter, wat slim bedacht! Ruiterwisservloeistof kan er redelijk snel doorheen gaat als de koplampen ook gesproeid worden, maar als je hierop let (pas sproeien zonder verlichting aan) dan valt het allemaal wel mee.
Matrix-koplampen zijn erg fijn. Leek in het begin niet goed op tegenliggers te werken, maar mogelijk een softwareupdate of opnieuw afstellen van de koplampen amper tegenliggers dit nog seinen.
Het rijden zelf is erg fijn, begin was het even wennen hoe om te gaan met de PHEV, maar denk dat ik nu wel een fijne manier heb gevonden wat passend voor mij is. Laden doe ik dagelijks gezien ik ca. 80km heen en terugrijd op werkdagen. Gemiddeld is het brandstof verbruik sinds ik de auto heb zo’n 3,6/100km. In de warme periodes is de actieradius van de accu ca. 55 á 60km in de koude periodes zo’n 35 á 40km. Wanneer je de kracht nodig hebt, dan is die er ook. Merk zelf weinig vertraging in het reageren daarin.
Verder had ik vrij snel al het gepiep van de achterklep uitgeschakeld met OBDeleven, erg irritant vond ik het. Daarnaast ook de Scandinavian DRL geactiveerd en Air Care laatste stand onthouden. Vond het ook wel grappig om de G-meter aan te zetten, paar keer naar gekeken, maar kijk er inmiddels niet meer naar om.
Het is niet heel erg uitgebreid, maar ben gewoon erg tevreden. Het was dan ook het 103 weken waard te wachten op de auto en achteraf ook heel blij voor Race Blue gekozen te hebben.
A.s. maandag staat de 75.000km onderhoudsbeurt gepland en hopelijk zijn dan de opgegeven issues dan verholpen.