Blokrevisie, Hybride turbo en nieuwe schokbrekers

gehaktbal

Forumguru
Wat fijn dat je auto goed rijdt! Lijkt me toch altijd wel spannend als er zo'n heftige ingreep plaatsvindt die veel geld kost. Ben er zelf dan altijd huiverig voor dat je auto dan tóch nog niet rijdt zoals je had gehoopt. Maar in jouw geval is dat dus wel degelijk zo. Lekker man!

De O3 2013 is een heerlijke wagen, als je dan zo'n motor in nieuwstaat hebt is dat echt genieten.

Je geeft aan dat een aantal kleppen niet meer gered kon worden omdat die te vervuild waren. Ben eigenlijk wel benieuwd: Stel dat je je auto zou hebben aangeboden voor inlaatreiniging met granulaat, hadden die kleppen het dan overleefd? Of was het gewoon minder arbeidsintensief om de kleppen te vervangen ipv reinigen? (wat ik overigens een valide punt zou vinden).

Nu waarschijnlijk idd zoals @EdK aangeeft inrijden. Heb je instructies gehad hiervoor? Moet je ook je olie de eerste keer vroegtijdig vervangen i.v.m. ijzerslijpsel wat kan loskomen bij het inrijden?

RR Vliet

Senior Member
Dat klopt. Eerste 1000km rustig aan. Ik probeer vooral met variërende toeren te rijden. Geef wel eens vol gas, maar voor korte tijd. En hou 'm onder de 3k rpm. Ik heb geen instructies gekregen v.w.b. de oliewissel maar heb hier zelf ook over zitten denken. Volgende week de reviseur even appen om dit na te vragen.

Heb overigens alle zuigers, kleppen en drijfstangen meegekregen. Thuis nog even getest, 3 van de 4 drijfstangen sowieso krom. Aangezien ze 45 euro ex btw kosten ben ik blij dat ze alle 4 vervangen zijn. Daarnaast zijn de uitlaatkleppen te ver vervuild en verbrand. Er zou te weinig overblijven na het pas slijpen. Ik heb deze kleppen ook in mijn bezit, en die zien er zeer gehavend uit. De inlaatkleppen konden wel hergebruikt worden.

Bij granulaatreiniging worden alleen de inlaatkleppen gereinigd. De uitlaatkleppen zouden dus ongewijzigd te ver heen blijven, ik ben niet zeker of ze nog afsloten of niet. Als ik de klepzetel zie vermoed ik van wel. Nu het olieverbruik verholpen is verwacht ik dat de uitlaatkleppen minder zullen verontreinigen omdat er veel minder olie mee verbrandt. Daarnaast verwacht ik minder kans op detonatie en andere vervelende events in de cilinder. De reviseur heeft aangeraden om naar de toekomst toe elke 60dkm te gaan reinigen. Ik heb deze auto zelf op 180dkm gekocht en naar de 230dkm gereden en nooit gereinigd.

Heb kort gesproken met de vorige eigenaar, en schat hem niet in als een liefhebber die dit preventieve onderhoud heeft gedaan. Ik verwacht dus dat we hier naar 230dkm aan verontreiniging kijken, in combinatie met een olieverbruik van uiteindelijk 1L elke 1200km, zonder dat er ooit iets preventief gedaan is. Ik verwacht dat ik dit zelf (met de gemodificeerde zuigers en veren, en granulaatreiniging) naar de toekomst toe kan voorkomen. Mijn intentie is om er zeker nog 200dkm bij te zetten.

Ik zal straks nog wat detailfoto's delen van de onderdelen op mijn werkbank! Super mooi spul.

RR Vliet

Senior Member
Hier een mooi setje foto's van de spullen die ik naar huis heb gekregen. @hemi24 De boel was echt krom. Hij kreeg de nieuwe zuigers niet gemonteerd, bleek door kromme drijfstangen te komen. Nu ik ze in huis heb kan ik het ook bevestigen. 3 van de 4 zijn zeker krom, als ik ze op de ene kant op ons stenen aanrecht leg dan wiebelt 'ie hoorbaar, als ik hem dan omdraai naar de bolle kant boven ligt 'ie strak vast. De zuigers hebben ook slijtsporen op de rok gekregen, doordat de drijfstangen krom waren konden de zuigers de cilinderwand raken.

overzicht.jpg aanslag piston.jpg slijtsporen piston.jpg

Je ziet ook goed hoeveel aanslag er op de zuigers achterblijft. Dit spul is ook snoeihard, ik kan me voorstellen dat deze pieken bij een hete motor dusdanig heet worden dat er detonatie ontstaat. Daarnaast nog wat detailfoto's van de uitlaatkleppen. Een erg witte (heet?) en een pikzwarte (meeste olieverbruik?). Mooie souvenirs, gaan een eigen plekje op mijn gereedschapswand krijgen.

witte klep 1.jpg witte klep 2.jpg zwarte klep 1.jpg zwarte klep 2.jpg

hemi24

Forumguru
Voor 45 euro per stuk zou je ook gek zijn als je de drijfstangen niet had vervangen, nu alles toch al los lag!
Dus ik geef je groot gelijk!

Lijkt me dat ze de bussen ook opnieuw gehoond hebben, als de zuigers tegen de culinderwand hebben gelopen?

RR Vliet

Senior Member
Yes, dat klopt! En hoewel ik op het moment zelf niet wist dat de drijfstangen zo goedkoop waren, ben ik ook heel blij dat het zo uitgepakt is!

RR Vliet

Senior Member
De auto heeft inmiddels een ruime 600km gelopen en nu net, met een lekker doorgewarmt blok, kortstondig de 4000 toeren gezien. Blok trekt lekker door! De auto rijdt overigens nog steeds perfect. Nu rustig verder met inrijden. Maandag 6 oktober naar mijn tuner, met dan rondom de 800km's op de klok. De hybride turbo krijgt dan zijn custom map waarbij we het koppel geleidelijk en wat later in laten komen om de drijfstangen te sparen. Ik wil hem natuurlijk ook even op de bank om de uiteindelijke winst in cijfers uit te kunnen drukken. Wordt vervolgd!

RR Vliet

Senior Member
Vandaag de hele dag bij de tuner zonder succes, heel vervelend. De auto mikt normaliter op een lambda van 1.0 (14.7 AFR) en in verband met de hogere turbodruk moet dat iets lager, denk aan 0.85 / 0.90. Helaas werkt de auto niet mee, en ongeacht welke sensoren we afkoppelen en wat er verandert in de map krijgt de auto het voor elkaar om de lambdawaarde van 1.0 te targeten. De auto is daar vanavond achtergebleven. Ik hoop dat het op korte termijn lukt om te ontdekken waarom de ECU zijn eigen ding blijft doen.

gehaktbal

Forumguru
Dat is jammer na zo'n toffe reparatie. Hopelijk krijgt de tuner het voor elkaar en betekent dit niet dat er nog andere problemen onderwater zitten.

RR Vliet

Senior Member
Och man begin er niet over! Ik hoop inderdaad ook dat er niks geks is, en vooral dat de tuner het enigszins vlot gevonden krijgt. Het lijkt er vooralsnog vooral op dat het een software issue is.

De oude stage 1 map was prima voor de standaard turbo, en hij dreef de nieuwe hybride turbo ook netjes aan. De map bleef binnen de veilige parameters en een beetje extra druk (0.8 naar 1.05/1.1 bar) kan allemaal prima. De nieuwe turbo kan naar 1.5 bar, maar om dat te halen moest de stage 1 map volledig aangepast worden. Daarnaast wil je bij deze turbodruk meer veiligheidsmarge. En die veiligheidsmarge (van 1.0 lambda naar 0.88) kregen we niet gevonden omdat de software versie in mijn Skoda net weer even anders reageert, of niet respond, of irritant doet.

Alsof je voor de 100e keer zelf een pc installeert maar opeens vastloopt, omdat de gebruikte Windows versie net kut doet met de driver instellingen van je nieuwe GPU en de specifieke Fancontrol 5.2 software die je gebruikt om de koeling aan te sturen. Daardoor springen je GPU fans te laat aan of blazen ze niet hard genoeg terwijl je de GPU wil overclocken om de volle 400w te pakken en de dikste games te spelen.

Dus dan ga je eerst de standaard faninstellingen aanpassen

En dan de software updaten

En dan in de bootmode je BIOS instellingen aanpassen

En dan de aansluitingen en lagers van je fan controleren

En dan zet je de hittesensor op 150c in de hoop dat de fans voluit gaan

En jezelf maar voor je kop slaan dat dat ROTDING NIET REAGEERT

En.. en.. en.. en dan is de dag voorbij

En dan kom je er na 5 dagen achter dat je de fan stekker in een aansluiting hebt gestopt die maar 5v geeft ipv 12v. Of dat je GPU in een winkel demomode is geleverd waarop die maar 20% kan geven. Achteraf super duidelijk en logisch, maar voordat je het gevonden hebt loop je met trial and error te kloten, wat heel arbeidsintensief is

Laatst bewerkt:

RR Vliet

Senior Member
Voor wat extra inzicht deel ik de 3e run van gistermiddag (uiteindelijk iets van 6-7 runs gedaan).

Screenshot_20251007-115006~2.jpg

Je ziet dat de turbo naar de 2000 toeren vol druk opbouwt naar de 1 bar. Daarna is gekozen om de resterende druk te spreiden tot de 4000 toeren, om de drijfstangen te ontzien. Ik begon met 123pk met deze turbo, en ben nu geëindigd met 151. Deze dyno is overigens erg conservatief en waarheidsgetrouw. Hierna zijn we gestopt met opbouwen omdat de lambda eerst naar beneden moet. Ik heb de hoop uitgesproken dat we met een goeie lambda op 160pk oid uitkomen. Ik wil daarna ook nog dat de turbo iets sneller opbouwt (1.4-1.5 bar bij 3000 toeren) en hoop dat we een goeie 170pk bovenin kunnen halen door de druk boven de 4000 toeren nog verder op te voeren, richting de 1.55-1.6 bar.

Wordt vervolgd!

RR Vliet

Senior Member
Goed nieuws!

De tuning is afgerond en de auto rijdt heerlijk! Ik vind de Skoda met deze hoeveelheid vermogen eindelijk vlot genoeg om prettig in te halen of ergens voorbij te prikken. Als ik boven de 2000 toeren blijf kan ik echt vlot invoegen en bouwt 'ie snel genoeg turbodruk op om even ergens voor of tussen te steken.

PXL_20251008_130045283.jpg

De issues zijn uiteindelijk opgelost door een hele hoop Lambda settings van een werkende 1.4 te kopiëren. Hiermee is de instelling die ons in de weg zat overschreven, en kon de lambda netjes richting de 0.85. Op de dynograph is te zien dat de turbo zo snel mogelijk naar de 1.1 / 1.15 bar schiet op 2200 toeren. Daarna wordt de opbouw van de turbodruk vertraagd, om bij 3200 toeren op +/- maximaal 1.4/1.5 bar uit te komen. Deze vertraagde drukopbouw voorkomt (hopelijk) dat we de drijfstangen weer wokkelen.

Je merkt bij het rijden wel dat de 1.2 weinig uitlaatgassen produceert en zonder turbo bijna niets doet. Bij gezapig rijgedrag kan je rustig op 1500 toeren rondtokkelen en optrekken, verwacht alleen niet dat er iets gebeurt. Als je in de spits vlotter wil rijden dan de rest, en actief aan het verkeer deel wil nemen, dan moet je boven de 2200 toeren blijven. Dit is gelukkig vaak een kwestie van 1 versnelling terug waarna de auto lekker responsief wordt.

Ik ben (in mijn dromen) op een stuk N weg in de buurt even hard weggetrokken bij het stoplicht en heb toen de 1e, 2e, 3e en 4e versnelling een beetje uitgeknepen. Als je dat in je dromen doet dan merk je dat je tegen de limieten van het chassis aanloopt. Als je droomt dat je 160kmh rijdt waar je 80kmh mag dan, dan merk je dat de Skoda deinend over oneffenheden in de weg zweeft. Het vertrouwen verdwijnt en je mist de connectie met de weg. Des te meer reden om in ieder geval die BILSTEIN - B6 Performance op de achteras te monteren. De torsie-as zelf doe ik helaas weinig aan. Zodra deze spullen gemonteerd zijn kan ik zonder verdere risico's lekker verder dromen.

Voor nu helemaal blij. Meer vermogen moet deze uitvoering van de Octavia ook niet hebben, dan loop ik zoals gezegd tegen de beperkingen van het chassis en de remmen aan. Een heel avontuur met een hele leuke uitkomst! Nu snel een tripje naar DE plannen met mijn zwager (traditie bij nieuwe auto's of grote mods) om lekker te rijden, hamburgers te eten en automusea te bezoeken.

RR Vliet

Senior Member
Het tripje naar DE is gepland! Begin november eens kijken hoe hard deze Skoda bovenin door wil lopen. Ik wil voor die tijd nog een setje Bilstein B6 schokbrekers achter monteren, om de zwevende achterkant een beetje scherper te krijgen. Ik merk nu op drempels dat de auto 1x nadeint. Daarnaast voelt de auto erg week en weinig vertrouwensvol als ik hard over viaducten e.d. rij. Die achterkant blijft deinen en lijkt soms een eigen leven te leiden.

Daarnaast een siliconen buis tussen de luchtbox en de MST Performance Turbo intake geplaatst. Samen met die MST inlaat en het K&N Paneelfilter is de boel fors gehoriger geworden. Onderin hoor je de turbo soms als Darth Vader ademen, en bovenin (3k+ RPM) ontstaat een prachtige sis in het vooronder die je ook in het interieur hoort. Erg leuk bij het invoegen op de snelweg als de olie warm is!

intake.jpg

Daarnaast, zoals in het andere topic te lezen, erg druk bezig met de lak. Wassen, kleien en polijsten, voor een diepzwarte auto! Ben heel blij met het uiterlijk op deze wielen in het zwart. Mooie auto!

side.jpg
achterkant.jpg

RR Vliet

Senior Member
Bijkomend voordeel van de revisie is dat de auto sindsdien een stuk zuiniger is. Afgelopen dagen een retourtje Maastricht gereden, en vandaag een uurtje heen en weer naar het midden van het land. Beide ritten gemiddeld 5.7L per 100km (heen 5.9, terug 5.5 bijvoorbeeld). Deze tank 859 km gereden en 49L rond getankt voor een uiteindelijk verbruik van 1 op 17.53 of 5.7L per 100km. Voorheen zat ik op een verbuik van 1 op 16.x, een ruime 6L per 100km. Hierbij voeg ik vlot in, trek ik soms even door om in te halen en rij ik de rest van de tijd 116 op de cruisecontrol (111 GPS). Heel lekker!

Daarnaast de wat vermoeide Xenon lampen verwisseld voor een setje LED's. Afsnijpunt is nog steeds mooi scherp en de lampen staan netjes laag afgesteld. Lichtbeeld helderder zonder dat de koplamp verblind. Op deze foto zie je het subtiele verschil tussen Xenon links en LED rechts.

koplampen.jpg

RR Vliet

Senior Member
Daarover gesproken! Ik heb meer moois van Ali. Recent een Android Auto kastje tussen mijn unit in het dashboardkastje en mijn headunit ingeplaatst. Ik heb hiervoor deze unit op Ali besteld: https://nl.aliexpress.com/item/1005..._main.383.3e4f79d2m4B0IX&gatewayAdapt=glo2nlddit

En ik heb dit Youtube filmpje als tutorial gebruikt:

Het eindresultaat is naar wens! Als ik de auto op contact zet dan connect mijn Google Pixel 9XL automatisch op zowel de BT van de auto als Android Auto, en switcht het scherm naar AA. Ik kan daar netjes navigeren en muziek opstarten, en de muziek zelf speelt dan via de oude BT connectie af. Ik heb dit gedaan omdat de microfoonkwaliteit dan beduidend beter was dan wanneer ik het over de AA connectie af liet spelen, vooral bij telefoongespreken. Hieronder nog wat foto's van de installatie. Erg leuke mod! Auto is weer helemaal 2020+. En het leukste is dat alle functies aan te sturen zijn via het stuurwiel, het voelt volledig OEM.

AA1.jpg AA2.jpg AA3.jpg AA4.jpg AA5.jpg

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan