Blokrevisie, Hybride turbo en nieuwe schokbrekers,.....

Arjan1985

Forumguru
Je kunt hem toch ook zo mappen dat je koppel heel laag blijft en de pk’s heel hoog? Dat je enkel de power haalt uit het hoge rpm bereik? Dat rijd (persoonlijk) het leukste.
 

Tees

Donateur
Zonder die 260 Nm aan koppel kan je nooit dat maximale vermogen eruit halen, vermogen is tenslotte een vermenigvuldiging van koppel met toerental.

Ik kan me wel vinden in de verklaring hier dat je misschien ff te veel uit die 1.2 hebt willen halen, wat de bak en eventuele om andere onderdelen niet zo leuk vinden. Is t geen idee om een (sloop)bak van een 1.4 of 1.8 erin te leggen? Denk dat je dan beduidend minder geld kwijt bent
 

RR Vliet

Senior Member
Volgens de grafiek op de vorige pagina haal je bijna 260 Nm en maar liefst 180 pk uit een 1.2 TSI'tje voor zover ik begrepen heb zonder dat er iets is mechanisch is aangepast om dat allemaal heel te houden.
Die koppeling is gemaakt voor 175 Nm, en krijgt nu bijna 50% meer koppel voor zijn kiezen als waarvoor ie gemaakt is. Geen wonder dat ie gaat slippen.
Maar ook andere onderdelen zullen stuk gaan, want ook je versnellingsbak is gemaakt voor hooguit 175 Nm. Daar zitten tandwielen in, waar de smeerfilm bij dit hoge koppel niet meer voldoende is om metaal-op-metaal contact te voorkomen, wat voor hoge slijtage gaat zorgen.

Het zal beste aan mij liggen, maar ik begrijp je niet. Als je 180 pk wilt, waarom koop je dan niet een Octavia met 1.8 of zelfs een 2.0 TSI motor?

In dit geval zou ik de map alsnog aan laten passen en het koppel op bijvoorbeeld 220 Nm (of liever nog wat lager, bijvoorbeeld 200 Nm) laten begrenzen. Dan heb je wat meer kans om alles heel te houden.

Dat is wel goed balen! Ik was niet bekend met de beperkingen van deze versnellingsbak. Het koppel is al enigszins beperkt om de drijfstangen te sparen (260nm i.p.v. 280nm) en het max koppel ligt vrij hoog (3600rpm i.p.v. 2800rpm) dus ik hoop dat deze vermogensopbouw de bak enigszins spaart. Nu ben ik wel van het doorrijden en vlot schakelen, dit zal de bak weer geen goed doen. Als ik het koppel ga beperken tot 200nm dan komt er helemaal niks meer uit, dus ik moet nog even bedenken wat ik ga doen met deze informatie.

En waarom geen 1.8? Omdat ik een 1.2 heb gekocht. Geloof me, bij een 1.8 of een 2.0 zou ik vergelijkbare grenzen gaan vinden. Ik wil namelijk geen 180pk (dan had ik de 1.8 kunnen kopen) maar ik wil aanpassen, rommelen, mensen ontmoeten en samen iets opbouwen. Dat is gewoon de hobby, en daar horen deze avonturen bij. Ik ben allang blij dat er een aantal lezers zijn die wel begrijpen dat dit niet om ratio maar om plezier gaat. En plezier mag geld kosten, problemen opleveren, nieuwe ervaringen bieden en soms zelfs kopzorgen veroorzaken. De huidige stap gaat waarschijnlijk een combinatie zijn van geld, problemen en kopzorgen. Het is wat het is!
 

RR Vliet

Senior Member
Zonder die 260 Nm aan koppel kan je nooit dat maximale vermogen eruit halen, vermogen is tenslotte een vermenigvuldiging van koppel met toerental.

Ik kan me wel vinden in de verklaring hier dat je misschien ff te veel uit die 1.2 hebt willen halen, wat de bak en eventuele om andere onderdelen niet zo leuk vinden. Is t geen idee om een (sloop)bak van een 1.4 of 1.8 erin te leggen? Denk dat je dan beduidend minder geld kwijt bent
Wellicht, al heb ik (nog?) geen idee welke versnellingsbak überhaupt op de EA211 1.2 TSI past. Meteen het nadeel van het aanpassen van de 1.2, (bijna) niemand die mij voor is gegaan. Ik zal eens kijken of ik iets over deze swap kan vinden en leren.
 

RR Vliet

Senior Member
Betere investering? Dat is de beurs, je huis of desnoods een spaarrekening. Als je een auto als investering ziet ben je niet handig bezig, laat staan dat je er geld in gaat steken om hem sneller te maken. Ik ben niet bezig met restwaarde, ik wil plezier halen uit het proces. En het tunen van een snellere auto brengt me niet meer plezier dan het tunen van deze auto.

Als we het willen hebben over geld weggooien kunnen we het beter hebben over mijn andere hobby; circuitrijden met de motorfiets. Het heeft alleen zo weinig zin om te denken in termen van 'investering' of 'restwaarde' als het om een hobby gaat. Het is jouw goed recht, maar heeft niets te maken met mijn eigen motieven
 

RR Vliet

Senior Member
Zonder die 260 Nm aan koppel kan je nooit dat maximale vermogen eruit halen, vermogen is tenslotte een vermenigvuldiging van koppel met toerental.

Ik kan me wel vinden in de verklaring hier dat je misschien ff te veel uit die 1.2 hebt willen halen, wat de bak en eventuele om andere onderdelen niet zo leuk vinden. Is t geen idee om een (sloop)bak van een 1.4 of 1.8 erin te leggen? Denk dat je dan beduidend minder geld kwijt bent
Een zoektocht op Briskoda laat zien dat de MQ350 NJU versnellingsbak (oorspronkelijk geleverd bij de 1.4 TSI met motorcode CPT(A)) wel lijkt te passen, waarschijnlijk ook met mijn originele enkelmassa vliegwiel. Dan moet ik nog steeds een nieuwe koppeling die het vermogen kan houden. Ik ga nu eerst de koppeling vervangen voor een verzwaard geheel en hou de bak in de gaten. Als deze meer geluiden gaat maken of, godbetert, een van de versnellingen knikkert eruit dan weet ik in ieder geval welk upgrade pad ik kan bewandelen om aan een betrouwbare 6 bak te komen. Dank voor je advies!
 
Bovenaan Onderaan