andrehj
Forumguru
Met het upgraden van de koppeling wordt de bak niet sterker....Doorslikken die drol, gelijk maar de juiste koppeling platen erin.
Met het upgraden van de koppeling wordt de bak niet sterker....Doorslikken die drol, gelijk maar de juiste koppeling platen erin.
Volgens de grafiek op de vorige pagina haal je bijna 260 Nm en maar liefst 180 pk uit een 1.2 TSI'tje voor zover ik begrepen heb zonder dat er iets is mechanisch is aangepast om dat allemaal heel te houden.
Die koppeling is gemaakt voor 175 Nm, en krijgt nu bijna 50% meer koppel voor zijn kiezen als waarvoor ie gemaakt is. Geen wonder dat ie gaat slippen.
Maar ook andere onderdelen zullen stuk gaan, want ook je versnellingsbak is gemaakt voor hooguit 175 Nm. Daar zitten tandwielen in, waar de smeerfilm bij dit hoge koppel niet meer voldoende is om metaal-op-metaal contact te voorkomen, wat voor hoge slijtage gaat zorgen.
Het zal beste aan mij liggen, maar ik begrijp je niet. Als je 180 pk wilt, waarom koop je dan niet een Octavia met 1.8 of zelfs een 2.0 TSI motor?
In dit geval zou ik de map alsnog aan laten passen en het koppel op bijvoorbeeld 220 Nm (of liever nog wat lager, bijvoorbeeld 200 Nm) laten begrenzen. Dan heb je wat meer kans om alles heel te houden.
Wellicht, al heb ik (nog?) geen idee welke versnellingsbak überhaupt op de EA211 1.2 TSI past. Meteen het nadeel van het aanpassen van de 1.2, (bijna) niemand die mij voor is gegaan. Ik zal eens kijken of ik iets over deze swap kan vinden en leren.Zonder die 260 Nm aan koppel kan je nooit dat maximale vermogen eruit halen, vermogen is tenslotte een vermenigvuldiging van koppel met toerental.
Ik kan me wel vinden in de verklaring hier dat je misschien ff te veel uit die 1.2 hebt willen halen, wat de bak en eventuele om andere onderdelen niet zo leuk vinden. Is t geen idee om een (sloop)bak van een 1.4 of 1.8 erin te leggen? Denk dat je dan beduidend minder geld kwijt bent
Een zoektocht op Briskoda laat zien dat de MQ350 NJU versnellingsbak (oorspronkelijk geleverd bij de 1.4 TSI met motorcode CPT(A)) wel lijkt te passen, waarschijnlijk ook met mijn originele enkelmassa vliegwiel. Dan moet ik nog steeds een nieuwe koppeling die het vermogen kan houden. Ik ga nu eerst de koppeling vervangen voor een verzwaard geheel en hou de bak in de gaten. Als deze meer geluiden gaat maken of, godbetert, een van de versnellingen knikkert eruit dan weet ik in ieder geval welk upgrade pad ik kan bewandelen om aan een betrouwbare 6 bak te komen. Dank voor je advies!Zonder die 260 Nm aan koppel kan je nooit dat maximale vermogen eruit halen, vermogen is tenslotte een vermenigvuldiging van koppel met toerental.
Ik kan me wel vinden in de verklaring hier dat je misschien ff te veel uit die 1.2 hebt willen halen, wat de bak en eventuele om andere onderdelen niet zo leuk vinden. Is t geen idee om een (sloop)bak van een 1.4 of 1.8 erin te leggen? Denk dat je dan beduidend minder geld kwijt bent