Goed nieuws!
De tuning is afgerond en de auto rijdt heerlijk! Ik vind de Skoda met deze hoeveelheid vermogen eindelijk vlot genoeg om prettig in te halen of ergens voorbij te prikken. Als ik boven de 2000 toeren blijf kan ik echt vlot invoegen en bouwt 'ie snel genoeg turbodruk op om even ergens voor of tussen te steken.
De issues zijn uiteindelijk opgelost door een hele hoop Lambda settings van een werkende 1.4 te kopiëren. Hiermee is de instelling die ons in de weg zat overschreven, en kon de lambda netjes richting de 0.85. Op de dynograph is te zien dat de turbo zo snel mogelijk naar de 1.1 / 1.15 bar schiet op 2200 toeren. Daarna wordt de opbouw van de turbodruk vertraagd, om bij 3200 toeren op +/- maximaal 1.4/1.5 bar uit te komen. Deze vertraagde drukopbouw voorkomt (hopelijk) dat we de drijfstangen weer wokkelen.
Je merkt bij het rijden wel dat de 1.2 weinig uitlaatgassen produceert en zonder turbo bijna niets doet. Bij gezapig rijgedrag kan je rustig op 1500 toeren rondtokkelen en optrekken, verwacht alleen niet dat er iets gebeurt. Als je in de spits vlotter wil rijden dan de rest, en actief aan het verkeer deel wil nemen, dan moet je boven de 2200 toeren blijven. Dit is gelukkig vaak een kwestie van 1 versnelling terug waarna de auto lekker responsief wordt.
Ik ben (in mijn dromen) op een stuk N weg in de buurt even hard weggetrokken bij het stoplicht en heb toen de 1e, 2e, 3e en 4e versnelling een beetje uitgeknepen. Als je dat in je dromen doet dan merk je dat je tegen de limieten van het chassis aanloopt. Als je droomt dat je 160kmh rijdt waar je 80kmh mag dan, dan merk je dat de Skoda deinend over oneffenheden in de weg zweeft. Het vertrouwen verdwijnt en je mist de connectie met de weg. Des te meer reden om in ieder geval die BILSTEIN - B6 Performance op de achteras te monteren. De torsie-as zelf doe ik helaas weinig aan. Zodra deze spullen gemonteerd zijn kan ik zonder verdere risico's lekker verder dromen.
Voor nu helemaal blij. Meer vermogen moet deze uitvoering van de Octavia ook niet hebben, dan loop ik zoals gezegd tegen de beperkingen van het chassis en de remmen aan. Een heel avontuur met een hele leuke uitkomst! Nu snel een tripje naar DE plannen met mijn zwager (traditie bij nieuwe auto's of grote mods) om lekker te rijden, hamburgers te eten en automusea te bezoeken.