Blauwe Diesel

hemi24

Forumguru
Prijs boeit me niet. Het is beter voor het milieu en als de auto prima rijdt e.d dan prima.

Daarnaast schijnt het zo te zijn dat het op lange termijn beter en schoner is voor de motor. Dus die prijs pak je dan ook weer wel.

Als we dan toch ongenuanceerd en kortzichtig gaan redeneren: ik snap niet waarom je niet voor een moderne benzine kiest..!?!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
omdat ik dat niet kan betalen :)

de prijs per maand voor de brandstoftank is te doen. maar duizenden euro's meer in 1 keer niet.
 

Diesel 1.6 kan ik kopen voor ongeveer 10-15k. De benzine die je wilt hebben om even goed voor milieu te zijn vs een blauwe diesel is minstens 20k+ omdat die eigenlijk alleen maar de allernieuwste versies van de auto's zijn dus 2017 en later versies. Aangezien ook nog minimaal 1500kg moet trekken het iig een 1.5 TSI zou moeten worden. dus helaas gaat dat niet.

Daar komt bij dat op lange termijn 10 jaar de benzine 1.5 TSI duurder is dan de diesel versie met blauwe diesel tanken. (als ze uiteraard niet de diesel zo dramatisch omhoog gooien etc.)


Als je de 1.4 of 1.5 oudere versie neemt dan kan je ook ongeveer 14k-15k kwijt zijn. Echter zoals eerder vermeld over een periode van 10jaar met mijn km's (minstens 25k maar eerder 30k) is de benzine niet te betalen.

Dus conclusie ik betaal liever 10 cent per liter meer voor de diesel ivm milieu dan dat ik duizenden euro's extra uit moet geven aan een benzine die zeker niet schoner is dan een auto met blauwe diesel.
 

jonbongoofy

Forumguru
Ik zou dit artikel eens lezen: http://edepot.wur.nl/453311 heb zelf 14000 km op GTL gedaan. De motor liep gevoelsmatig iets rustiger en je merkte ook dat er minder vaak een regeneratie plaatsvond van het roetfilter. Ik ben er echter mee gestopt omdat de brandstofprijzen weer behoorlijk aantrokken en ik al heel erg milieu bewust bezig ben met mijn hybride diesel ;)
 

hemi24

Forumguru
... en ik al heel erg milieu bewust bezig ben met mijn hybride diesel ;)

Je bedoelt die verantwoord geproduceerde grijze stroom uit die stekker die er nooit ingaat..?

:pardon:


V.w.b. het stukje proza uit Grondig :

Peugeot heeft de moderne HDi's gewoon vrijgegeven voor XTL brandstofren als GTL en B100, die voldoen aan de EN15940.
 
Laatst bewerkt:

jonbongoofy

Forumguru
Mocht onze overheid door middel van accijns correctie het prijsverschil GTL en diesel terugbrengen tot maximaal 5 cent stap ik wel weer over op GTL (zie op de site van Shell dat het prijsverschil €0,182 per liter is en dat is me met de huidige prijzen te gortig ondanks de betere loop)
 

hemi24

Forumguru
Ik lees echter dat het aannemelijk is dat je zelfs tot 6% MEERverbruik mag verwachten bij overstappen op GTL/B100 (lagere energetische waarde per liter)...

Dan kom je bij de huidige prijs per liter al op een verhoging van 20% per kilometer v.w.b. brandstofkosten.
 
Ik lees echter dat het aannemelijk is dat je zelfs tot 6% MEERverbruik mag verwachten bij overstappen op GTL/B100 (lagere energetische waarde per liter)...

Dan kom je bij de huidige prijs per liter al op een verhoging van 20% per kilometer v.w.b. brandstofkosten.

Er staan 2 analyses in het stuk. De eerste analyse door duven zegt meer energie uit de HVO t.o.v. normale terwijl de andere zegt minder energie er uit te halen. Klopt niet helemaal.
 

hemi24

Forumguru
Meer energie per kg, maar in combinatie met een lagere dichtheid resulteerd dit in minder energie per liter voor HVO/GTL ten opzichte van reguliere diesel.
 
Meer energie per kg, maar in combinatie met een lagere dichtheid resulteerd dit in minder energie per liter voor HVO/GTL ten opzichte van reguliere diesel.

Mmmmm ok. Toch sprak men juist eerder over verbetering van het verbruik tot 10%. Jij spreekt nu juist over meerverbruik.

Maar ik kon ook niet vinden in het laatste stuk of ze het ook prakyijk getest hebben.
 

hemi24

Forumguru
Tja, als het er in de theorie al niet uitkomt, is de noodzaak om het in de praktijk te testen vrijwel klein...
 

Canon-Eye

Forumguru
Meer energie per kg, maar in combinatie met een lagere dichtheid resulteerd dit in minder energie per liter voor HVO/GTL ten opzichte van reguliere diesel.
Ik heb even zitten rekenen in een poging om het inzichtelijk te krijgen.

De dichtheid bij 15 graden C van gewone diesel is ca. 0,84 terwijl die van gtl (volgens het Veiligheidsinformatieblad van Shell uit 2011) op ca. 0,78 ligt. Een kilo diesel bevat dus 1,19 liter en een kilo gtl 1,28 liter, dat is dus zo'n 7,7% meer.

In "Zeilen" van december 2017 las ik dat een bootmotor 46 liter gtl nodig heeft om dezelfde afstand te kunnen varen die met 40 liter gewone diesel (33,6 kg) kan worden afgelegd. Als de energie-output per kilo hetzelfde zou zijn, zou er dus ook 33,6 kg gtl nodig zijn geweest voor dezelfde prestatie (aangenomen dat de bewering in "Zeilen" juist is). De werkelijkheid lijkt echter anders: er was 46 liter gtl nodig, oftewel 35,90 kg, dat is 6,8% meer. Hieruit kan ik alleen maar afleiden dat een kilo gtl significant minder energie levert dan een kilo diesel.
Voeg daarbij het gegeven dat je 7,7% meer liters gtl nodig hebt om hetzelfde aantal kg in je tank te krijgen, dan kom je volgens mij op een meerverbruik uit van (1,068*1,077)-1 = afgerond zo'n 15 procent.

Er kunnen best andere redenen zijn voor met name bootmotoren en andere machines om gtl te prefereren boven diesel (genoemd worden bv. schonere verbranding, betere houdbaarheid door de seizoenen heen, geen uitvlokking in de winter, minder rook en stank) maar "zuiniger" hoort daar volgens mij niet bij. Net zo min trouwens als "voordeliger", want met ook nog eens een hogere literprijs snij je in je portemonnee met 3 (!) kanten van het mes tegelijk...
OF... heb ik ergens dan toch nog iets heel essentieels over het hoofd gezien? :pieker:



(Gelukkig rij ik geen diesel meer, dus hoef ik die keuze niet meer te maken...)
 
Ik heb even zitten rekenen in een poging om het inzichtelijk te krijgen.

De dichtheid bij 15 graden C van gewone diesel is ca. 0,84 terwijl die van gtl (volgens het Veiligheidsinformatieblad van Shell uit 2011) op ca. 0,78 ligt. Een kilo diesel bevat dus 1,19 liter en een kilo gtl 1,28 liter, dat is dus zo'n 7,7% meer.

In "Zeilen" van december 2017 las ik dat een bootmotor 46 liter gtl nodig heeft om dezelfde afstand te kunnen varen die met 40 liter gewone diesel (33,6 kg) kan worden afgelegd. Als de energie-output per kilo hetzelfde zou zijn, zou er dus ook 33,6 kg gtl nodig zijn geweest voor dezelfde prestatie (aangenomen dat de bewering in "Zeilen" juist is). De werkelijkheid lijkt echter anders: er was 46 liter gtl nodig, oftewel 35,90 kg, dat is 6,8% meer. Hieruit kan ik alleen maar afleiden dat een kilo gtl significant minder energie levert dan een kilo diesel.
Voeg daarbij het gegeven dat je 7,7% meer liters gtl nodig hebt om hetzelfde aantal kg in je tank te krijgen, dan kom je volgens mij op een meerverbruik uit van (1,068*1,077)-1 = afgerond zo'n 15 procent.

Er kunnen best andere redenen zijn voor met name bootmotoren en andere machines om gtl te prefereren boven diesel (genoemd worden bv. schonere verbranding, betere houdbaarheid door de seizoenen heen, geen uitvlokking in de winter, minder rook en stank) maar "zuiniger" hoort daar volgens mij niet bij. Net zo min trouwens als "voordeliger", want met ook nog eens een hogere literprijs snij je in je portemonnee met 3 (!) kanten van het mes tegelijk...
OF... heb ik ergens dan toch nog iets heel essentieels over het hoofd gezien? :pieker:



(Gelukkig rij ik geen diesel meer, dus hoef ik die keuze niet meer te maken...)


Alleen gebruik je hypothetische veronderstellingen. Denk dat het alleen echt goed getest kan worden door bv 5.000 km rijden op blauwe diesel en 5.000 km op gewone diesel. Daarbij ook hetzelfde jaargetijde te nemen. Dus eigenlijk pas over 1-2 jaar weet je het echt. :) (daarbij weet ik dat je factoren hebt als rijder en weersinvloed maar als gewone man moet je ergens iets doen lijkt me )
 

Canon-Eye

Forumguru
Wat is er hypothetisch aan de dichtheidswaarden die gewoon uit de literatuur zijn te halen dan wel door Shell gegeven in zijn eigen 20 pagina's tellende MSDS?
Het enige waar je vraagtekens bij zou kunnen plaatsen is wat er in "Zeilen" stond, te weten die 46 liter gtl versus 40 liter diesel voor dezelfde prestatie. Dat wordt genoemd zonder verdere onderbouwing, wat overigens niet automatisch betekent dat het onjuist is. Maar goed, dat voorbehoud had ik al gemaakt. Het kan de uitkomst wat veranderen, maar doet aan de redenering ten principale niets af volgens mij.
En dan nog: dat verschil lijkt me wat te groot om weg te redeneren op basis van verschil in omstandigheden of zo.
 

jonbongoofy

Forumguru
In mijn praktijktest met GTL kwam ik niet tot andere verbruikscijfers. Bij de pomp staat een mooi bordje met betere prestaties en meer km per liter. Dit kwam echter niet naar voren. Echter was er ook geen sprake van een meerverbruik ten opzichte van diesel. En ik meet door de tank helemaal vol te gooien en de kilometerstand en liters in te voeren op carstats.
 
In mijn praktijktest met GTL kwam ik niet tot andere verbruikscijfers. Bij de pomp staat een mooi bordje met betere prestaties en meer km per liter. Dit kwam echter niet naar voren. Echter was er ook geen sprake van een meerverbruik ten opzichte van diesel. En ik meet door de tank helemaal vol te gooien en de kilometerstand en liters in te voeren op carstats.

Ok dat is goed om te horen. Zelfde vind ik acceptabel. Ik weet niet of u dat ook heeft ervaren maar meeste vinden de diesel rustiger. Daarnaast schijnt de motor minder vies te worden wat resulteerd in minder onderhoud nodig. (Althans volgens sommige)
 

jonbongoofy

Forumguru
Ok dat is goed om te horen. Zelfde vind ik acceptabel. Ik weet niet of u dat ook heeft ervaren maar meeste vinden de diesel rustiger. Daarnaast schijnt de motor minder vies te worden wat resulteerd in minder onderhoud nodig. (Althans volgens sommige)

Deze ervaring heb ik ook, de motor loopt soepeler en voor het gevoel ook iets stiller dan op reguliere diesel. Daarnaast was er veel minder vaak een regeneratie van het roetfilter.
 

Tieto

Nieuw lid
Ik wilde even zeggen dat ik 2 jaar op GLT rijdt meer veel plezier.

Het is een 1.6 tdi zonder Dpf/ roetfilter en egr off. In het begin toen ik de auto had stonk het zo naar verbrandt diesel of zoiets vandaar overstap naar GTL en heb er geen spijt van.

Tot nu toe geen problemen motorische, start beter met het koude weer, motor loopt mooier/ of rustiger. Minder roetpluimen bij het overschakelen, ook de uitlaat pijp minder roetaanslag,

Een hoger octaan/ meer koppel.

Voor de apk was de roetmeeting 100% goed zonder roetfilter - 0.2 k waarde.

Alleen een nadeel kost iets meer maar dan heb je ook wat.

De overstap van Diesel naar GLT heb ik gekeken naar de waardes met vagcom kabel, het duurt even maar je ziet dat de ecu zich erop aan past. Alleen de viscositeit van de GTL is anders dunner.

Maar nu ik wou vandaag even gaan tanken, maar ze hebben geen GTL meer maar nu B100

Nu weet ik nog niet over ik overstap naar deze bio brandstof.
 
Bovenaan Onderaan