Blauwe Diesel

Goedemorgen,

Ik heb een aantal vragen omtrent de koop van een O3. (zijn in overweging een mooie diesel te kopen)

In Friesland is tegenwoordig de blauwe diesel te koop.
Op de website van blauwe diesel kan je wel wat vinden maar goed ik hoop hier meer info te kunnen vergaren voor specifiek de skoda.
* Is hier iemand die ervaring hier mee heeft? zo ja, hoe rijdt het en hoe goed voelt het voor je auto?
* Kan het in euro 5 en euro 6 diesels (en hoe zit het met de ADBlue dan) van skoda octavia 3


Alvast bedankt.

Ps
Als iemand iets meer kan vertellen over verschil greenline/greentech graag.
 

hemi24

Forumguru
B100 wordt het ook wel genoemd en het is een soort van synthetische brandstof op basis van plantaardige afval- en reststoffen.

Met name dat plantaardig houdt mij tegen om het te tanken, wellicht totaal ongegrond, maar biobrandstof en hoge druk systemen gingen in het verleden niet altijd goed samen.
Ik zou eerder GTL tanken denk ik...

Meer info: https://www.tankpro.nl/brandstof/20...fossielvrij-alternatief-voor-diesel-verkopen/


Edit:
Kom net het bericht tegen dat de leverende dealer van mijn leaseauto aangeeft dat alle Peugeots op Blauwe Diesel mogen rijden.
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1827165660681760&id=124414377623572&__tn__=*s-R
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Interessant dat blauwe diesel. Had er nog nooit van gehoord. Jij al eens getankt @eriktv ?

Ik kom na een avondje googlen erop uit dat de blauwe diesel geschikt is voor alle diesel motoren, zonder enige uitzondering.
Dus adblue staat er volgens mij helemaal los van; wordt dat niet alleen maar gebruikt tijdens het regenereren? Dat hoeft dan waarschijnlijk minder vaak omdat de uitstoot aanzienlijk minder zou zijn vergeleken met gewone diesel...
 
Heb met de dealer gesproken van skoda en die geeft aan geen probleem met de blauwe diesel.

Weet niet of je de elfwegentocht kent maar schijnbaar hebben meegedane auto's op blauwe diesel gereden.

Daarnaast heb ik reactie gehad van de leverancier van blauwe diesel.
Net als de dealer zei geen probleem. Ook geen algenvorming zoala biodiesel wel heeft
 

turboturbo

Forumguru
Ja ik lees dat net dat ging om een promotie tocht.

Dat vind ik het lastige hier aan. De meeste info en dus bron over de gevraagde informatie is de fabrikant zelf, en ik verwacht dat die zijn product onverminderd de hemel in zal prijzen.
 
Ik ben ook wat terughoudend. Maar ala de dealer van skoda en leaseaatschappij peugeot zeggen dat het kan...

Voor milieu en voor verbruik zal ik het hoogstwaarschijnlijk wel proberen
 

Cordoba

Forumguru
Als ik de verhalen zo lees doet het mij erg denken aan oude diesels die op (plantaardig) oud frituurvet reden, maar daar kunnen de huidige diesels niet meer mee uit de voeten. In mijn beleving is blauwe diesel een aanpassing op het oude frituurvet verhaal, zodat een moderne diesel er ook zonder problemen mee uit de voeten kan.

Als je twijfelt zou je een dieselauto kunnen huren voor een periode en daar blauwe diesel mee tanken. Ik vraag me wel af hoe makkelijk/moeilijk het is om een pomp met blauwe diesel te vinden.

Overigens had blauwe diesel vroeger een heel andere betekenis: je hebt gewoon transparante diesel voor het wegverkeer, voor landbouw heb je rode diesel (gewone diesel met rode kleurstof vanwege accijnsverschillen), en er was ook blauwe diesel, als ik me niet vergis heb (of had) je ook blauwe diesel die als ik het goed heb voor scheepvaart was bedoeld (ook weer verschil in accijns met blanke en rode diesel).
 

eriktv

Forumguru
Interessant dat blauwe diesel. Had er nog nooit van gehoord. Jij al eens getankt @eriktv ?

Nee ik ben meer het voorzichtige type dat eerst (jarenlange) ervaringen op laat doen door anderen en na vele positieve reviews eventueel zijn gedrag aanpast :D.

Wel grappig, hoor er vanuit een deel van mijn werk (de beleidsmatige kant van vergroening van mobiliteit, dus niets met de techniek) wel veel over vanuit Friesland. Vanuit Groningen wordt juist veel nadruk gelegd op waterstof, zeker ook omdat een bedrijf hier in Hoogezand (Holthausen) hier erg ver in is, bijv. met hun Hesla (Tesla op waterstof met wél een fijne actieradius en snel tanken). Prima als er op verschillende nieuwe cq transitiebrandstoffen wordt ingezet en fijn dat er pioniers zijn die hun nek uit durven te steken!
 

CDK

Forumguru
Blauwe diesel is chemisch identiek aan de gewone diesel. Alleen grotendeels van plantaardige oorsprong. Alle dieselauto’s kunnen er probleemloos op rijden. Chemisch identiek betekend dat het in de winter dus ook kan vlokken en er dus dopes toegevoegd worden om dat tegen te gaan. Het is een gouden business, heb al miljoenen liters die van overzee komen naar de opslagdepots in en nabij de Rotterdamse haven gebracht.
 

turboturbo

Forumguru
Kijk en dat is precies waar de milieu winst volgens Milieu Centraal dan weer verloren gaat, wanneer het geïmporteerd word... Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet denken wat dat betreft. Van Milieu Centraal kan je ook eea vinden.
 

Cordoba

Forumguru
@hemi24 In de jaren 70-80 was er een 3e groep voor de accijnzen op diesel, en ik dacht dat dit blauwe diesel was, ik weet alleen de doelgroep niet meer (kan bijv. ook voor de bouw geweest zijn)

@Corné de Kluijver Als die blauwe diesel van overzee komt, dan gaat dat toch gewoon direct in de opslagtanks in de haven (via pijpleidingen), daar hoeft toch geen transportvoertuig (vrachtauto of trein) bij te komen? Voor verdeling naar de tankstations lijkt me transport via tankauto normaal, of mis ik nu ergens iets?
 

MaxN

Donateur
Voorzichtig. Anders is @Corné de Kluijver straks werkloos en krijgen wij geen mooie updates meer op het forum.

Maar prijsverschil 10 cent maken of minder en meer tank mogelijkheden en ik zou het zeker proberen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan