Blauwe Diesel

Tjah die 18cent duurder... je schijnt er wel zuiniger mee te rijden.

Als dat echt zo is is die 18cent snel terug verdiend. Pompen zijn op dit moment nagenoeg alleen in Friesland
 

Skotavia3

Senior Member
Ik zou er niet aan beginnen, heb ergens gelezen dat het niet goed is.
Ik heb bij mijn vorige (benzine) auto een paar keer blauwe benzine getankt, pardoes ging hij ineens olie zuipen.
Kan toeval geweest zijn, maar in mijn TDI gaat geen blauwe diesel.
 

CDK

Forumguru
mAls die blauwe diesel van overzee komt, dan gaat dat toch gewoon direct in de opslagtanks in de haven (via pijpleidingen), daar hoeft toch geen transportvoertuig (vrachtauto of trein) bij te komen? Voor verdeling naar de tankstations lijkt me transport via tankauto normaal, of mis ik nu ergens iets?
Ja je mist iets ;) namelijk dat iedereen z’n graantje meepikt en er 101 handelaren zijn die dan hier en dan daar een partijtje opkopen en weer doorverkopen. Dus het wordt overzees geladen in tankcontainers die met (waarschijnlijk Euro 0) vrachtwagens naar een haven getransporteerd worden en daar op een containerschip geladen worden (die vervolgens alle kleuren van de regenboog rook van zware stookolie uitstotend naar Rotterdam komt) en vervolgens met een Euro 6
voertuig naar de opslagtanks van de klant of handelaar. Dan pas worden dopes toegevoegd en vervolgens gaat het meestal per binnenvaartschip naar olieboertjes die soms nog hun eigen dopes toevoegen. Soms gaat het zelfs per zeeschip (tanker) weer naar een ander werelddeel. Door al deze moves blijft er waarschijnlijk niet heel veel van de milieuwinst over.... Iedereen wil z’n graantje meepikken in deze graaicultuur ;)
 

CDK

Forumguru
Voorzichtig. Anders is @Corné de Kluijver straks werkloos en krijgen wij geen mooie updates meer op het forum.

Maar prijsverschil 10 cent maken of minder en meer tank mogelijkheden en ik zou het zeker proberen.

Hahaha ja inderdaad ;)

Doordat het kris kras de wereld overgaat van verkoper naar tussenhandelaar (en als je het slecht treft naar nog een tussenhandelaar) en dan pas naar een handelaar, zit er financieel voor de consument geen voordeel aan. Als iets ‘’’’milieuvriendelijks’’’’ net zo duur of iets duurder is als de oude vertrouwde variant zijn er toch genoeg mensen die er in trappen om het aan te schaffen ;)
 

Spector

Forumguru
Ja je mist iets ;) namelijk dat iedereen z’n graantje meepikt en er 101 handelaren zijn die dan hier en dan daar een partijtje opkopen en weer doorverkopen. Dus het wordt overzees geladen in tankcontainers die met (waarschijnlijk Euro 0) vrachtwagens naar een haven getransporteerd worden en daar op een containerschip geladen worden (die vervolgens alle kleuren van de regenboog rook van zware stookolie uitstotend naar Rotterdam komt) en vervolgens met een Euro 6
voertuig naar de opslagtanks van de klant of handelaar. Dan pas worden dopes toegevoegd en vervolgens gaat het meestal per binnenvaartschip naar olieboertjes die soms nog hun eigen dopes toevoegen. Soms gaat het zelfs per zeeschip (tanker) weer naar een ander werelddeel. Door al deze moves blijft er waarschijnlijk niet heel veel van de milieuwinst over.... Iedereen wil z’n graantje meepikken in deze graaicultuur ;)

Geheel eens, maar diesel import in containers? Dat denk ik dan weer niet, dat zal gewoon in bulk aangeleverd al dan niet in ruwe vorm voor raffinage in oa Rotterdam.
 

CDK

Forumguru
Geheel eens, maar diesel import in containers? Dat denk ik dan weer niet, dat zal gewoon in bulk aangeleverd al dan niet in ruwe vorm voor raffinage in oa Rotterdam.

Ja het is serieus waar. Het komt (voor een heel groot deel) van overzees in tankcontainers naar Europa en niet in bulk.
 

MaxN

Donateur
Kunstmatig prijs opvoeren? Of te weinig volume om dit als bulk te doen?
Wat gaat er in zo'n tankcontainer? 20 tot 25m3?
 

CDK

Forumguru
Kunstmatig prijs opvoeren? Of te weinig volume om dit als bulk te doen?
Wat gaat er in zo'n tankcontainer? 20 tot 25m3?

Prijsopdrijving in kunstmatige zin zal niet op deze manier gebeuren. Ik verwacht dat de reden een niet passende waterinfrastructuur is, waardoor het 1e gedeelte van de transportketen verplicht over de weg moet. Er zal van de nood een deugd gemaakt worden verwacht ik. Containerhuur, containeropslag en containeroverslag zijn net als de verscheping er van relatief voordelig.
Edit: tankcontainers die binnenmaats zijn hebben meestal een volume van 24 tot 26 kuub.
 
Laatst bewerkt:

Spector

Forumguru
Ja het is serieus waar. Het komt (voor een heel groot deel) van overzees in tankcontainers naar Europa en niet in bulk.

Oké, ik geloof je op je blauwe ogen ;)

Terminals als de Botlek Tank Terminal en Alco (voormalige Abengoa) zijn speciaal ingericht voor de ontvangst van deze bio diesels.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Oké, ik geloof je op je blauwe ogen ;)

Terminals als de Botlek Tank Terminal en Alco (voormalige Abengoa) zijn speciaal ingericht voor de ontvangst van deze bio diesels.

Klopt inderdaad, maar ook daar wordt aangeleverd per truck.
Standic Dordrecht daar worden 15 tot 20 tankwagens per dag gelost. Dat is 500000 liter per dag alleen bij dat relatief kleine bedrijf. Die business is echt giga!
 

Gromit

Lid
Fossiele brandstoffen zijn eigenlijk toch ook plantaardige brandstoffen??


Tamoil Nederland en Future Fuels leveren Blauwe Diesel (B100) van Neste. Dit wordt in Rotterdam geproduceerd uit hernieuwbare en duurzame grondstoffen.
 

Spector

Forumguru
Fossiele brandstoffen zijn eigenlijk toch ook plantaardige brandstoffen??


Tamoil Nederland en Future Fuels leveren Blauwe Diesel (B100) van Neste. Dit wordt in Rotterdam geproduceerd uit hernieuwbare en duurzame grondstoffen.

Ik denk dat dat een bio-diesel is zoals deze bij Alco wordt gemaakt.
 

Cordoba

Forumguru
Duidelijk Corné, ik ging er vanuit dat blauwe diesel gewoon als bulk per tanker werd vervoerd, en pas het laatste stukje per auto. Ik had nooit geraden dat het in containers wordt vervoerd.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

hemi24

Forumguru
Afgelopen vrijdag bij de Tamoil in Leeuwarden de tank gevuld met Blauwe Diesel (B100).
Op de terugweg naar huis weinig verschil gemerkt, maar ik had het idee dat vanochtend de motor wel rustiger liep.
 
Prachtig om te horen. Houdt ons/mij op de hoogte graag. Binnen nu en 3 maanden koop ik een mooie 1.6TDI greentech skoda octavia en als de blauwe diesel goed bevalt ga ik dat zoveel mogelijk tanken.
 

ZaRoK

Senior Member
Ik heb wel eens GTL(eigenschappen zelfde als blauwe diesel?) getankt, stinkt niet en geen lange start problemen waar hij normale diesel wel eens last van heeft.
 

hemi24

Forumguru
(nog) geen idee wat het doet met het verbruik, maar voordat je de meerprijs hebt terugverdient moet je 10 a 15 procent brandstofbesparing weten te realiseren.

Lijkt me niet logisch..!

Knipsel.PNG
 
Prijs boeit me niet. Het is beter voor het milieu en als de auto prima rijdt e.d dan prima.

Daarnaast schijnt het zo te zijn dat het op lange termijn beter en schoner is voor de motor. Dus die prijs pak je dan ook weer wel.
 
Bovenaan Onderaan