Bjorn VV Octavia rs 2018

oco1979

Forumguru
het mag van de baas, maar niet van de belastingen als je geen VAA betaalt ;)
Als je ermee naar huis rijdt wordt het aanzien als deel van je loon.
Bij een vorige wkg was dit ook zo. Techniekers reden iedere dag met de camionnette naar huis maar de dag van belastingscontrole bleven ze s avonds mooi op de bedrijfsparking ;)

VAA in belgie :

Vertrek van thuis met de dienstcamionet, mijn werkplaats is op de baan en je kan stellen vanaf ik instap in de dienstcamionet dat ik op me werk ben.
Dus verplaatsing van me huis naar camionet is privé gebruik(deze doe ik wel te voet ;))

Wij zijn betaald vanaf instappen tot uitstappen, dat is ergens in de wettekst beschreven.
Want werkgever wilde bij ons het terug rijden van een pechgeval naar huis niet als overuren betalen als het al buiten je werkshift was.
Maar deze ga dus niet door, betalen die handel.

Mogen deze ook niet privé gebruiken :D

Dat kan gerust zijn dat bij andere bedrijven anders is, zie hier onder ook een kleine uitleg :


Zo vermijd je belasting op je bedrijfswagen
Johan Steenackers


05/02/15 om 12:45 - Bijgewerkt om 12:45

Bron: Moneytalk

Als je een bedrijfswagen hebt, dan word je belast op een voordeel in natura als je privé gebruikt maakt van de wagen. Betaal je altijd belasting of zijn er ook gevallen waarin je dat niet moet
Een bedrijfswagen is een belangrijke aanvulling op je gewone loon. In de meeste gevallen heb je er ook een tankkaart bij waarmee je gratis kunt tanken.



inRead invented by Teads
Met een bedrijfswagen kan je in principe ook buiten het werk en tijdens het weekend rijden. Voor deze privé-verplaatsingen word je dan belast op een voordeel in natura. Dit voordeel wordt berekend op basis van de CO²-uitstoot van de wagen en van de cataloguswaarde. Hoe duurder je wagen en hoe hoger de CO²-uitstoot, hoe groter het belastbaar voordeel zal zijn.

1290877.jpg

Deze belasting wordt elke maand door gerekend in de bedrijfsvoorheffing die op je loon wordt ingehouden. Netto zal je dus iets minder per maand verdienen met een bedrijfswagen die je ook privé kunt gebruiken.

Altijd belasting?
Betaal je nu altijd belasting op je bedrijfswagen? In de wet staat dat er slechts een belastbaar voordeel is als je privé met de wagen rijdt. Als je de wagen dus enkel tijdens de werkuren gebruikt - denk bijvoorbeeld aan de onderhoudstechnicus van een brouwerij die overdag de bedrijfscamionnette van zijn werkgever gebruikt - dan betaal je geen belasting.

Let wel, als je de wagen gebruikt voor het woon-werkverkeer, dan wordt dit fiscaal wel aanzien als een privé-verplaatsing en betaal je belastingen.


Ruling met de fiscus

In de praktijk zijn er veel discussies met de fiscus over dit al dan niet privégebruik. Daarom worden er daarover ook dikwijls akkoorden - zogenaamde rulings - afgesloten tussen de belastingplichtigen en de fiscus.

In deze akkoorden staat te lezen dat de belastingplichtige met een bedrijfswagen privé niet belast wordt op een voordeel als hij een tweede auto privé heeft, geen woon-werkverkeer met de wagen aflegt en een rittenschema bijhoudt waaruit blijkt dat hij de auto van zijn werk enkel gebruikt voor werkverplaatsingen.

Nieuwe ruling
662879.jpg

Er zijn echter ook akkoorden tussen der belastingplichtige en de fiscus waaruit blijkt dat er toch een belastbaar voordeel is zelfs als de belastingplichtige voldoet aan de drie voorwaarden van de vroegere rulings. Het komt er dan eigenlijk op neer dat je altijd belast wordt als je met een bedrijfswagen rijdt.

De wet primeert
Toch moet je niet zo maar toegeven aan de mening van de fiscus. In de wet staat immers nog steeds dat je enkel belastingen betaalt als je ook privé gebruik maakt van de bedrijfswagen. In feite moet de fiscus die je privé wilt belasten op een voordeel in natura, zelf bewijzen dat je privé gebruikt maakt van de wagen.

Toch doe je er goed aan om te bewijzen dat je voldoet aan de drie voorwaarden van de eerste, oudere rulings. Je moet dus bewijzen dat je de wagen niet privé gebruikt aan de hand van zogenaamde feitelijke vermoedens. Bewijs dat je ook een tweede wagen hebt waarmee je de privé verplaatsingen doet en dat je geen woon-werkverkeer hebt met je bedrijfswagen. Hou ook een overzicht bij van de verplaatsingen die je met je bedrijfswagen hebt gemaakt. (JS)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

oco1979

Forumguru

Snel filmpje gemaakt, revs tot kleine 3000rpm. Uitlaat is ook nog niet volledig ingebrand dus ik vermoed dat het in de komende weken enkel luider/beter zal worden. Achter me vakantie maak ik deftig filmpje :)

de buren zullen kunnen meegnieten :cool:

hopelijk verbrand de demping niet, vroeger eens meegemaakt van een remus van ne maat.
Moet wel zeggen dat die daar elke tot de limiet mee ging.
Demping weg en geluid die eigenlijk niet te doen was voor dagelijks verkeer.
 
Bovenaan Onderaan