Bjorn VV Octavia rs 2018

Vandaag was het dan zover de beslissing over de nieuwe auto is gevallen. Dit topic is voortgang op mijn eerder topic; Octavia RS230 kopen tips ? Daar ik eerst van plan was te kijken voor een 2de hands is de keuze dan toch gevallen voor een nieuwe auto.
Of ik plannen met de auto heb is voorlopig nog een vraagteken. De dealer vertelde me al sowieso de auto goed in te rijden en dus de eerst 1500km het rustig aan te doen.
De geplande levering staat nu op 31/01 dus tot die datum vol spanning wachten op de auto.
Intussen staat de Fabia ook te koop dus mochten er mensen interesse hebben, stuur gerust een berichtje.

Hierbij de configuratie van mijn toekomstige auto;

Octavia facelift RS.
RS 2.0 TSI 169 kw DSG.
Steel grey
interieur; Satin black - red Stitching.
RS comfort pack
verwarmde ruitensproeiers vooraan
mistlichten vooraan
voetgangersbeschermingsmaatregelen (uitgebreid en anticiperend)
Kessy - Keyless entry en Keyless go
Front assist incl. city-ANB
Verwarmde zetels vooraan
230V stopcontact
adaptive cruise control
reservewiel, thuiskomer, + krik
Pack RS GPS
comforttelefonie (bluetooth en Wlan)
spraakbediening
Driver alert
middenconsole met afsluitbaar bakje + media holder
zelfdimmende binnenspiegel
auto light assist
Amundsen
Lane assist
Dab - tuner
Smartlink
Multifunctionele sensor voor het aanturen van veiligheidssytemen
Afneembare trekhaak
Xtreme 19" velgen
Black design package
Achteruitrijcamera - achterruitwisser
Canton sound systeem
Lane assist en blindspot
 

Canon-Eye

Forumguru
Ziet er veelbelovend uit!
De dealer vertelde me al sowieso de auto goed in te rijden en dus de eerst 1500km het rustig aan te doen.
Ik heb alvast een tip - kijk (klik) even hier.
Trek voor de aflevering 2 dagen uit en zorg dat je de auto ophaalt op de ochtend van de eerste dag.

De beschreven methode kreeg ik destijds aangeraden door de dealer die mijn eerste Audi 80D (1982) afleverde en is me ook bij alle volgende auto's uitstekend bevallen.
 

Kurtje

Forumguru
Eerst en vooral proficiat! Prachtige keuze! Succes met het wachten!

Ik heb al mijn auto's op dezelfde manier ingereden. Elke auto had meer vermogen als opgegeven (huidige Cupra 306pk tov 280 opgegeven) en geen olieverbruik (zelfs mijn VI GTI niet die ervoor bekend staan haha)

Heel belangrijk is het warm rijden, olie moet je zeker tot 80 a 90 graden laten worden eer de volledige motor warm is, dit ook om je DSG bak op temperatuur te krijgen.

Hierna mag je variabel rijden, zeker niet te rustig rijden! Gewoon door de versnellingen gaan, genoeg toeren maken niet in ondertoeren rijden. Ik reed dan ook altijd manueel met de DSG in het begin hiervoor. Als je de snelweg opgaat tijdens de eerste 1000km, doe dit absoluut variabel. Dus wisselend tussen 4de/5de/6de versnelling om verschillende toerentallen aan te spreken. Beste is nog altijd de binnenwegen opzoeken, lekker tussendoor op verschillende versnellingen rijden. De huidige motoren steken zo goed in elkaar dat inrijden eerder van toepassing heeft op alle bewegende delen. Als je ziet hoe sommige motoren in de fabriek getest worden :)

Ook na het rijden, even de turbo laten afkoelen door te laten nadraaien. Heel belangrijk, je wil niet de koeling stopleggen terwijl je turbo gloeiheet staat :)
 

Canon-Eye

Forumguru
Ook na het rijden, even de turbo laten afkoelen door te laten nadraaien. Heel belangrijk, je wil niet de koeling stopleggen terwijl je turbo gloeiheet staat
Dat hoort er zeker bij. Ook bij de huidige kmstand (richting 150k) zal ik bij een stop na of tijdens een snelwegrit de motor laten draaien totdat de olietemperatuur is gezakt tot 99 graden Celsius.
Of omstanders dat nou leuk vinden of niet ("Brug open, motor af!!"), kan me dan echt niet schelen... :pardon:
 
Bovenaan Onderaan