Bijna eigenaar van Octavia III Combi RS - Tips/vragen!

Mettes

Forumguru
@BlackRS : Die beemers zijn inderdaad echt nadelig voor ons verbruik. :D:D
Die verbaasde gezichten achteraf zijn echter onbetaalbaar.:maakmegek:

PS:wist niet dat je een DSG-versie hebt
 
Laatst bewerkt:

Hans_RS

Forumguru
in D schakelt ie van 5 naar 6 bij 71km/u ongeveer... net goed als de weg vlak is. als er een viaduct is schakelt hij even naar 5...
 

BlackRS

Nieuw lid
@BlackRS : Ook ik rij met een handgeschakelde RS TSI bij een verbruik van 8.8L/100km.(7000 km op teller)
Nu rij ik wel steeds zeer korte afstanden met deze wagen.
Als ik langere afstanden doe zakt mijn verbruik snel naar 8L .
Op snelwegen gaat het verbruik echter snel terug richting 9L.
Door echter zeer snel te schakelen kan het verbruik drastisch verlaagd worden.
Opschakelen bij 1500tr/min gaat makkelijk met deze motor,hetgene een DSG eigenlijk ook doet.
Men noemt dit het nieuwe rijden,maar heb dit ook nog niet echt onder de knie.
Zeer snel door je versnellingen gaan is de boodschap om het verbruik te verminderen.
@Hans_RS :Welke versnelling schakeld uw DSG in bij 70 a 80 Km/h ?

Ik heb er een op gelet @Mettes , op 70km/u schakelt de DSG naar 6de. Ik zit dan op 1200rpm
 

Mettes

Forumguru
Dat is ook wat mijn schakelindicator zegt.(schakelen naar 6de)
70km/h is ook met de handgeschakelde versie goed voor 1200rpm.
Ik blijf het raar vinden,dit kon zelfs niet met mijn vorige diesels zonder dat de motor begon te kermen.
De 2.0 TSI geeft geen krimp en toont zelfs nog voldoende trekkracht op dit laag toerental.
 
@Belgianr26 : wij hebben zwarte op de zaak! Mooie kleur maar de auto toont zeer klein aan de buitenknat en binnenin zal het ook lkeiner aanvoelen dan de auto in werkelijkheid is. In lichte kleuren toont de auto groter, ook die grijze versie met rode remklauwen is heel mooi. Ik heb zelf een "moon white" besteld.
 

Joske

Forumguru
Een duidelijke eigenschap van de (nieuwe?) TSI's.. je kan er echt bijzonder laag in toeren mee rijden zonder dat ie een krimp geeft. Gewoon rijden doet ie goed, maar bij versnellen zou ik toch een paar versnellingen lager gaan. In mijn geval is dat meestal gewoon terug naar 2e.. ongeacht de snelheid :maakmegek:
 

BlackRS

Nieuw lid
@Belgianr26 : wij hebben zwarte op de zaak! Mooie kleur maar de auto toont zeer klein aan de buitenknat en binnenin zal het ook lkeiner aanvoelen dan de auto in werkelijkheid is. In lichte kleuren toont de auto groter, ook die grijze versie met rode remklauwen is heel mooi. Ik heb zelf een "moon white" besteld.

Met 2 pubers op het internaat krijg ik zowel koffers, sportzakken en schoolmateriaal zonder problemen in de koffer. Dus, zo klein is hij toch ook niet.

En parkeren in Brussel is ook niet altijd evident. Maw de buitenafmetingen zijn ook niet min. :thumbsup:
 

vw125

Forumguru
Ik heb dit weekend een gemiddelde gehaald met men handgeschakelde TSI 2.0 van 7.2l op een afstand van 300 km.
Snelheden varieerden van 100 tot 145 km/u ( Was in Nederland en er was nogal veel trajectcontrole :) )
 
Heb de winterwielen erop gezet (Dezent TD graphite in 17x7 ET48 met Nokian WR A3 in 225/45):

15594736060_69dc0042fe.jpg
 

Belgianr26

Forumguru
Ben vanmorgen bij de garage langsgeweest voor de eerste check-up na 1000km.
Alles was in orde dus ik vermoed dat ik nu wat vlotter mag gaan rijden? of toch nog even wachten?
 
Bij mij is de eerste check-up na 2500km. Moet ik dringend voor gaan, want ben bijna aan 3000km.

Ik zou toch af en toe al eens wat doorduwen om te vermijden dat er roet opstapelt.
 

Belgianr26

Forumguru
Ja ik heb de handleiding gelezen en daar staat dat je vanaf 1000km de motor meer mag belasten. Ik vroeg jullie advies alleen maar;)
De garage doet dat blijkbaar altijd om alle vloeistoffen en dergelijken te controleren. Ook om de klant nog eens terug te zien denk ik.
 

BlackRS

Nieuw lid
@Belgianr26 : ik lees enkel dat je de motor wat meer mag belasten vanaf pakweg 1500km maar niet dat je naar de garage moet. Waarschijnlijk is dit een vorm van klantenbinding (lees: service)? Idem voor @GatorLinearFade

Mijn garage gaf aan dat ik na 30.000km binnen moest voor onderhoud of, indien je minder kms per jaar rijdt, een jaarlijkse checkup. Misschien is er een ander protocol voor dieselmotoren?
 
Bovenaan Onderaan